Statut Europejskiego Centrum Badań Biologii Morskiej - Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej (EMBRC-ERIC).

Statut Europejskiego Centrum Badań Biologii Morskiej - Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej (EMBRC-ERIC)

(2018/C 69/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2018 r.)

Spis treści

Strona

PREAMBUŁA

ROZDZIAŁ 1 - POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł 1 - Definicje

Artykuł 2 - Nazwa, siedziba i lokalizacja

Artykuł 3 - Misja

Artykuł 4 - Zadania i działalność

ROZDZIAŁ 2 - CZŁONKOWIE I OBSERWATORZY

Artykuł 5 - Członkostwo

Artykuł 6 - Prawa i obowiązki członków

Artykuł 7 - Przyjmowanie nowych członków

Artykuł 8 - Rezygnacja i zakończenie członkostwa

Artykuł 9 - Odpowiedzialność członków

Artykuł 10 - Obserwatorzy

ROZDZIAŁ 3 - PRZEPISY FINANSOWE

Artykuł 11 - Zasoby EMBRC-ERIC

Artykuł 12 - Zasady dokonywania wkładów finansowych członków, obserwatorów i organizacji międzyrządowych

Artykuł 13 - Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt

Artykuł 14 - Podatki

ROZDZIAŁ 4 - ZARZĄDZANIE I KIEROWNICTWO

Artykuł 15 - Walne zgromadzenie

Artykuł 16 - Dyrektor wykonawczy

Artykuł 17 - Komitet ds. węzłów

Artykuł 18 - Sekretariat

Artykuł 19 - Organy pomocnicze

ROZDZIAŁ 5 - SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI

Artykuł 20 - Składanie sprawozdań Komisji

ROZDZIAŁ 6 - POLITYKA

Artykuł 21 - Prawa własności intelektualnej

Artykuł 22 - Polityka dostępu, polityka w zakresie danych i polityka w zakresie upowszechniania wyników badań

Artykuł 23 - Polityka w zakresie oceny naukowej

Artykuł 24 - Polityka zatrudnienia

Artykuł 25 - Polityka zamówień publicznych

Artykuł 26 - Polityka w zakresie etyki

ROZDZIAŁ 7 - POSTANOWIENIA RÓŻNE

Artykuł 27 - Czas trwania

Artykuł 28 - Likwidacja

Artykuł 29 - Zmiany statutu

Artykuł 30 - Język

Artykuł 31 - Spory

ZAŁĄCZNIK 1 - Wykaz członków EMBRC-ERIC

ZAŁĄCZNIK 2 - Wykaz obserwatorów EMBRC-ERIC

ZAŁĄCZNIK 3 - Budżet i wkłady członków i obserwatorów EMBRC-ERIC do wstępnego cyklu budżetowego

ZAŁĄCZNIK 4 - Zasady obliczania rocznych wkładów pieniężnych dla członków i obserwatorów EMBRC-ERIC

ZAŁĄCZNIK 5 - Dodatkowa składka państwa przyjmującego zgodnie z art. 11 ust. 2 statutu

PREAMBUŁA

Królestwo Belgii

Republika Francuska

Republika Grecka

Państwo Izrael

Republika Włoska

Królestwo Norwegii

Republika Portugalska

Królestwo Hiszpanii

oraz

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

zwane dalej "członkami założycielami",

a)
PRACUJĄC nad wzmocnieniem pozycji Europy oraz członków w zakresie dostępu do bogactwa żywych zasobów morza i badania go;
b)
MAJĄC NA UWADZE, że EMBRC-ERIC pragnie być kluczową platformą na rzecz wiodącej roli Europy w dziedzinie biologii morskiej i niebieskiej biotechnologii dzięki koordynacji i konsolidacji rozproszonych obiektów krajowych znajdujących się w znanych stacjach i instytutach zajmujących się biologią morską w całej Europie, tworzących rozproszoną i centralnie zorganizowaną infrastrukturę badawczą w dziedzinie biologii i ekologii morskiej;
c)
OPIERAJĄC SIĘ na planie działania Europejskiego Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych (ESFRI), w którym określono EMBRC jako rozproszoną europejską infrastrukturę badawczą na rzecz wspierania badań nad ekosystemami morskimi i morską różnorodnością biologiczną dzięki zorganizowanemu i ściśle skoordynowanemu przez zarząd działaniu węzłów i operatorów znajdujących się w znanych instytutach i stacjach zajmujących się biologią morską w całej Europie;
d)
BIORĄC POD UWAGĘ, że długofalowe, zintegrowane planowanie wśród członków jest konieczne, aby sprostać wyzwaniom naukowym i wzmocnić wiodącą rolę Europy w dziedzinie biologii morskiej i niebieskiej biotechnologii;
e)
PRAGNĄC propagować w Europie nauki podstawowe i nauki stosowane związane z biologią morską dzięki zapewnieniu niezbędnej infrastruktury, narzędzi i wsparcia, aby uwolnić jej prawdziwy potencjał;
f)
UZNAJĄC, że EMBRC-ERIC umożliwi każdemu uczestniczącemu państwu będącemu członkiem koordynowanie i dostępność na zasadach wzajemności kompleksowego i uzupełniającego zbioru zasobów i usług na korzyść europejskiej przestrzeni badawczej i jej społeczności naukowej;
g)
MAJĄC NA UWADZE, że protokół ustaleń ustanawiający EMBRC wszedł w życie z dniem 10 grudnia 2013 r.;
h)
PROPAGUJĄC rozwijanie nowych narzędzi i metod oraz zapewniając dostęp do najbardziej istotnych elementów obiektów krajowych koniecznych do prowadzenia badań w zakresie biologii morskiej, dalszego doradztwa i udzielania wytycznych w sprawie wykorzystywania żywych zasobów morza, wiedzy oraz transferu technologii w zakresie żywych zasobów morza;
i)
PRZYCZYNIAJĄC SIĘ do zorganizowania europejskiej infrastruktury badawczej w celu osiągnięcia efektywnego, synergicznego i skoordynowanego funkcjonowania i dzielenia się zasobami, wykorzystując zharmonizowane międzynarodowo praktyki ukierunkowane na doskonałość naukową z korzyścią dla społeczności zajmującej się badaniem biologii morskiej, dla innowacji przemysłowych i całego społeczeństwa;
j)
UZNAJĄC, że zarządzanie i działania EMBRC-ERIC będą służyć rozwiązywaniu istniejących problemów EMBRC-ERIC oraz nawiązywaniu formalnych porozumień o współpracy z podobnymi inicjatywami w dziedzinie badań nad żywymi zasobami morza;
k)
UZNAJĄC możliwości EMBRC-ERIC w zakresie skoordynowanych strategii obserwacyjnych o dużym zasięgu geograficznym i znormalizowanych metodach, które mogą stanowić wsparcie dla realizacji długofalowych celów wdrażania dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej i ramowej dyrektywy wodnej;
l)
BIORĄC POD UWAGĘ, że długofalowe, zintegrowane planowanie wśród członków jest konieczne, aby sprostać wyzwaniom naukowym i technicznym, aby wzmocnić wiodącą rolę Europy w dziedzinie biologii morskiej i niebieskiej biotechnologii oraz aby wesprzeć cele społeczne strategii niebieskiego wzrostu i planu działania UE dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym;
m)
OCZEKUJĄC uczestnictwa kolejnych państw w działalności podjętej wspólnie na podstawie postanowień poniższego statutu,

POSTANAWIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  1

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Definicje

Na potrzeby niniejszego statutu zdefiniowane poniżej terminy i wyrażenia mają następujące znaczenie:

"cykl budżetowy" oznacza pięcioletni plan budżetowy zatwierdzony przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 9 statutu;

"komitet ds. węzłów" oznacza organ niewykonawczy reprezentujący węzły, jak przewidziano w art. 17 statutu;

"wkład" oznacza wkład pieniężny i niepieniężny do EMBRC-ERIC, o którym decyduje walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 9 statutu;

"dyrektor wykonawczy" oznacza dyrektora EMBRC-ERIC, jak przewidziano w art. 16 statutu;

"rada ds. etyki" oznacza organ doradczy zajmujący się kwestiami etycznymi powiązanymi z działalnością EMBRC-ERIC, w tym monitorowaniem badań z udziałem organizmów morskich lub części takich organizmów;

"walne zgromadzenie" oznacza zgromadzenie członków EMBRC-ERIC, jak przewidziano w art. 15 statutu;

"siedziba główna" oznacza siedzibę dyrektora wykonawczego i sekretariatu znajdującą się w państwie przyjmującym;

"państwo przyjmujące" oznacza państwo będące członkiem, w którym znajduje się siedziba statutowa EMBRC-ERIC, jak przewidziano w art. 2 ust. 2 statutu;

"dodatkowa składka państwa przyjmującego" oznacza roczne wsparcie ze strony państwa przyjmującego - częściowo pieniężne, częściowo niepieniężne - na rzecz funkcjonowania siedziby głównej EMBRC-ERIC;

"urzędnik łącznikowy" oznacza urzędnika wchodzącego w skład struktury operacyjnej EMBRC-ERIC, która zapewnia skuteczną operacyjność węzłów i świadczenie przez nie usług, pełniącego rolę funkcjonalnego łącznika między siedzibą główną a węzłami lub operatorami, jak przewidziano w art. 17 statutu;

"członek" oznacza członka EMBRC-ERIC, jak przewidziano w art. 5 statutu;

"węzeł" oznacza obiekty, zasoby i usługi badawcze organizowane na szczeblu krajowym - niekoniecznie jako podmiot posiadający zdolność prawną - w państwie będącym członkiem oraz obsługiwane przed podmioty prawne zwane "operatorami", które prowadzą działalność związaną z EMBRC-ERIC;

"obserwator" oznacza państwo niebędące członkiem EMBRC-ERIC, które uczestniczy w działalności EMBRC-ERIC i wnosi w nią wkład, jak przewidziano w art. 10 statutu;

"operatorzy" oznaczają podmioty prawne, tj.: uczelnie i organizacje prowadzące badania, w skład których wchodzą węzły;

"zasady działania" oznaczają zasady uchwalone przez walne zgromadzenie w celu wdrożenia ustaleń statutu;

"rada konsultacyjna ds. nauki i innowacji" oznacza organ doradczy zajmujący się sprawami naukowymi i strategicznym planowaniem, w tym zarządzaniem własnością intelektualną i kwestiami związanymi z transferem technologii, jak przewidziano w art. 19 statutu;

"organy pomocnicze" oznaczają organy doradcze powołane przez walne zgromadzenie w celu doradzania EMBRC-ERIC, jak przewidziano w art. 19 statutu;

"sekretariat" oznacza sekretariat operacyjny EMBRC-ERIC, jak przewidziano w art. 18 statutu;

"umowa o gwarantowanym poziomie usług" oznacza umowę zawartą między EMBRC-ERIC a podmiotem prawnym obsługującym węzły, która reguluje kwestie związane ze świadczeniem usług i zapewnianiem zasobów na rzecz wsparcia wysokich ambicji infrastruktury badawczej;

"państwo stowarzyszone", "infrastruktura badawcza" i "państwo trzecie" mają znaczenie określone w rozporządzeniu w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej.

Artykuł  2

Nazwa, siedziba i lokalizacja

1. 
Nazwa infrastruktury badawczej brzmi Europejskie Centrum Badań Biologii Morskiej - Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej, zwane dalej "EMBRC-ERIC".
2. 
EMBRC-ERIC ma swoją siedzibę statutową w Paryżu, we Francji.
Artykuł  3

Misja

1. 
Misją EMBRC-ERIC jest:
a)
promowanie i dokonywanie nowych odkryć naukowych oraz pogłębianie wiedzy na temat organizmów i ekosystemów morskich;
b)
promowanie korzystania z eksperymentalnych modeli morskich w głównym nurcie nauki oraz większego wyeksponowania roli nauk związanych z biologią morską;
c)
promowanie zrównoważonego wykorzystania żywych zasobów morza;
d)
promowanie europejskiej niebieskiej biogospodarki.
2. 
EMBRC-ERIC działa na zasadzie niedochodowej. EMBRC-ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że działalność ta jest ściśle związana z głównym zadaniem EMBRC-ERIC i nie zagraża jego realizacji. EMBRC-ERIC rejestruje oddzielnie wszystkie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej. Wszelkie dochody z tytułu wspomnianej działalności gospodarczej EMBRC-ERIC wykorzystuje do osiągnięcia swoich celów.
3. 
EMBRC-ERIC promuje sprawiedliwy i równy dostęp do świadczonych przez siebie usług, otwarty dostęp do wyników i danych naukowych, przejrzystość, równe traktowanie i niedyskryminację.
Artykuł  4

Zadania i działalność

1. 
EMBRC-ERIC działa w oparciu o centralną organizację, którą zarządza dyrektor wykonawczy wspierany przez sekretariat, przez komitet ds. węzłów i przez urzędników łącznikowych, na zasadach rozproszonej działalności poszczególnych węzłów prowadzonej w skoordynowany sposób, jak określono w umowie o gwarantowanym poziomie usług. Relacje między siedzibą główną a węzłami lub operatorami oraz ich zasobami są regulowane przez umowy o gwarantowanym poziomie usług dotyczące świadczenia usług, dostarczania produktów i prowadzenia działań mających na celu wsparcie wysoko mierzących ambicji związanych z tą infrastrukturą badawczą.
2. 
EMBRC-ERIC zapewnia punkt kompleksowej obsługi dostępu do obszernego portfela usług i platform badawczych, ekosystemów morskich, zasobów biologicznych, e-infrastruktury i metadanych.
3. 
Usługi świadczone i działalność prowadzona przez EMBRC-ERIC obejmują między innymi:
a)
dostęp do portfela platform badawczych, zasobów biologicznych, usług i danych analitycznych;
b)
wspólne działania badawczo-rozwojowe węzłów krajowych w ramach skoordynowanego, długofalowego programu rozwojowego;
c)
wspieranie dostępu do materiału biologicznego pochodzenia morskiego, w tym do materiału genetycznego, oraz doradztwo i wskazówki w zakresie wykorzystywania żywych zasobów morza;
d)
zintegrowane procesy pracy w ramach wysokiej jakości usług w odniesieniu do dostępu do zasobów biologicznych, analitycznych i danych dzięki wprowadzeniu wspólnych bazowych technologii i praktyk;
e)
wzmacnianie powiązania nauki i przemysłu dzięki skoordynowanej usłudze transferu wiedzy i technologii;
f)
placówki szkoleniowe i szkolenia dla badaczy i pracowników technicznych;
g)
współpracę z infrastrukturami badawczymi w dziedzinach powiązanych lub uzupełniających;
h)
współpraca z istotnymi zainteresowanymi stronami z europejskich regionów nadmorskich mająca na celu wspieranie ich polityki ochrony środowiska i niebieskiej biogospodarki.
4. 
Działania te będą wdrażane zgodnie z polityką określoną w art. 21-26 statutu, która zostanie dołączona w formie załącznika do zasad działania i udostępniona użytkownikom.

ROZDZIAŁ  2

CZŁONKOWIE I OBSERWATORZY

Artykuł  5

Członkostwo

1. 
Członkami EMBRC-ERIC mogą zostać następujące podmioty:
a)
państwa członkowskie;
b)
państwa stowarzyszone;
c)
państwa trzecie inne niż państwa stowarzyszone;
d)
organizacje międzyrządowe.
2. 
W skład członków EMBRC-ERIC zawsze wchodzi co najmniej jedno państwo członkowskie, a co najmniej dwóch innych członków to państwa członkowskie lub państwa stowarzyszone. Państwa członkowskie i państwa stowarzyszone będące członkami maja łącznie większość głosów na walnym zgromadzeniu.
3. 
Państwo członkowskie, państwo stowarzyszone lub państwo trzecie będące członkiem EMBRC-ERIC może być reprezentowane przez podmiot publiczny, w tym przez regiony lub podmioty prywatne realizujące misję publiczną.
4. 
Członek EMBRC-ERIC może wyznaczyć podmiot reprezentujący go zgodnie z własnymi zasadami i procedurami. Przedmiotowy członek informuje walne zgromadzenie o wszelkich zmianach dotyczących podmiotu reprezentującego. Dyrektor wykonawczy prowadzi do dyspozycji członków EMBRC-ERIC wykaz podmiotów reprezentujących i ich mandatu w odniesieniu do EMBRC-ERIC.
5. 
Członków i odpowiednio ich podmioty reprezentujące wymieniono w załączniku I, który EMBRC-ERIC regularnie aktualizuje.
Artykuł  6

Prawa i obowiązki członków

1. 
Członkowie wspierają węzły funkcjonujące na terenie danego państwa w ich działalności, ułatwiając integrację odpowiednich infrastruktur, przyjmując normy i wspierając niezbędne udoskonalenia techniczne. Relacje między EMBRC-ERIC a operatorami określa się w drodze umowy o gwarantowanym poziomie usług.
2. 
Nie naruszając innych praw określonych w niniejszym statucie, postanowień walnego zgromadzenia ani mających zastosowanie przepisów, członkowie mają prawo do:
a)
uczestniczenia w zarządzaniu EMBRC-ERIC, w szczególności w posiedzeniach walnego zgromadzenia, z prawem głosu;
b)
przedstawiania i wybierania członków organów EMBRC-ERIC;
c)
zrezygnowania z członkostwa w EMBRC-ERIC zgodnie z art. 8 ust. 1 statutu.
3. 
Każdy członek wnosi wkład określony w art. 12 statutu.
4. 
Każdy członek posiada jeden głos w odniesieniu do decyzji walnego zgromadzenia i udziela swojemu przedstawicielowi pełnego umocowania do głosowania we wszystkich kwestiach poruszanych w trakcie posiedzenia walnego zgromadzenia.
Artykuł  7

Przyjmowanie nowych członków

1. 
Każdy podmiot wymieniony w art. 5 ust. 1 statutu, który pragnie zostać członkiem EMBRC-ERIC, przedkłada dyrektorowi wykonawczemu pisemny wniosek w języku angielskim, w którym przedstawia, jaki wkład wniósłby w misję i działalność EMBRC-ERIC określone w art. 3 i 4 statutu. Podanie rozpatruje walne zgromadzenie. O przyjęciu decyduje walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 9 statutu.
2. 
Dyrektor wykonawczy powiadamia wnioskodawcę na piśmie o przyjęciu, w tym o warunkach z nim związanych, lub o odmowie przyjęcia.
Artykuł  8

Rezygnacja z członkostwa i zakończenie członkostwa

1. 
Każdy członek zobowiązuje się do udziału w pięcioletnim cyklu budżetowym określonym w art. 12 statutu. Po wstępnym cyklu budżetowym każdy członek może zrezygnować z członkostwa w EMBRC-ERIC, powiadamiając przewodniczącego walnego zgromadzenia i dyrektora wykonawczego na piśmie z 24-miesięcznym wyprzedzeniem. Przedmiotowa data rezygnacji z członkostwa pokrywa się z końcem roku budżetowego.
2. 
Członek może zostać pozbawiony członkostwa, jeżeli w istotny sposób naruszył swoje zobowiązania wynikające z niniejszego statutu i nie naprawił takiego naruszenia w ciągu 60 dni od otrzymania pisemnego powiadomienia od dyrektora wykonawczego, lub jeżeli powoduje lub może spowodować poważne zakłócenie w funkcjonowaniu EMBRC-ERIC, jak określono w drodze uchwały walnego zgromadzenia zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu.
3. 
Decyzję o wykluczeniu członka podejmuje się po umożliwieniu określonemu członkowi zaskarżenia takiej decyzji i przedstawienia argumentów w swojej obronie przed walnym zgromadzeniem. Walne zgromadzenie szczegółowo określa metody wdrażania przedmiotowego postanowienia w zasadach działania.
4. 
Decyzja o pozbawieniu członkostwa może wejść w życie wyłącznie po powiadomieniu Komisji zgodnie z art. 20 statutu i wejściu w życie odpowiedniej zmiany statutu zgodnie z art. 29 statutu.
5. 
Członkowie, którzy zrezygnowali z członkostwa lub których członkostwo się zakończyło, nie mają prawa do odzyskania ani do zwrotu żadnych wkładów, nie mogą też rościć sobie żadnych praw do majątku EMBRC-ERIC.
6. 
Walne zgromadzenie ustala, czy po wykluczeniu członek jest zobowiązany do uiszczenia jakiejkolwiek kwoty zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu.
7. 
Jeżeli w dowolnym czasie rezygnacja lub zakończenie członkostwa jednego lub większej liczby członków skutkuje utratą posiadania łącznie przez państwa członkowskie i państwa stowarzyszone większości głosów na walnym zgromadzeniu, wówczas EMBRC-ERIC podlega likwidacji zgodnie z art. 28 statutu, chyba że członkowie jednogłośnie podejmą decyzję o przyznaniu priorytetu głosom państw członkowskich lub państw stowarzyszonych, aby w dalszym ciągu utrzymać większość głosów na walnym zgromadzeniu.
Artykuł  9

Odpowiedzialność członków

1. 
EMBRC-ERIC ponosi odpowiedzialność za swoje długi.
2. 
Odpowiedzialność członków za długi i zobowiązania EMBRC-ERIC o dowolnym charakterze ogranicza się do odpowiednich wkładów wniesionych do EMBRC-ERIC przez tych członków.
3. 
EMBRC-ERIC zawiera odpowiednie ubezpieczenie obejmujące te formy ryzyka, które są charakterystyczne dla konstrukcji i funkcjonowania EMBRC-ERIC.
Artykuł  10

Obserwatorzy

1. 
Państwo członkowskie, państwo stowarzyszone, państwo trzecie lub organizacja międzyrządowa, które pragną wnosić wkład do EMBRC-ERIC, lecz nie są jeszcze w stanie dołączyć w charakterze członków, mogą zakwalifikować się jako obserwatorzy na okres jednego roku, który może zostać odnowiony maksymalnie dwukrotnie na podstawie decyzji podjętej przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 9 statutu.
2. 
Obserwatorzy mają prawo do uczestniczenia, bez prawa głosu, w posiedzeniach walnego zgromadzenia zgodnie z art. 15 ust. 3 statutu i warunkami określonymi przez walne zgromadzenie. Prawa i obowiązki obserwatorów mogą podlegać zmianom po konsultacjach z obserwatorami. Państwa członkowskie, państwa stowarzyszone, państwa trzecie lub organizacje międzyrządowe przygotowujące się do złożenia wniosku o nadanie statusu obserwatora mogą, za zgodą walnego zgromadzenia, uczestniczyć w walnym zgromadzeniu przed przyznaniem im statusu obserwatora.
3. 
Obserwatorzy uiszczają roczną opłatę zgodnie z art. 12 ust. 6 statutu oraz załącznikiem 4.
4. 
Obserwator może być reprezentowany przez podmiot publiczny, w tym przez regiony lub podmioty prywatne realizujące misję publiczną.
5. 
Obserwatorów i odpowiednio ich podmioty reprezentujące wymieniono w załączniku 2, który jest aktualizowany przez EMBRC-ERIC.
6. 
Państwa członkowskie, państwa stowarzyszone, państwa trzecie lub organizacje międzyrządowe, które pragną wystąpić o nadanie im statusu obserwatora, przedkładają dyrektorowi wykonawczemu wniosek na piśmie w języku angielskim. Przyjęcie obserwatorów podlega decyzji walnego zgromadzenia zgodnie z art. 15 ust. 9 statutu.
7. 
Dyrektor wykonawczy powiadamia wnioskodawcę na piśmie o nadaniu statusu obserwatora, w tym o warunkach z tym związanych, lub o odmowie nadania takiego statusu.
8. 
Status obserwatora traci ważność po upływie okresu określonego w art. 10 ust. 1 statutu, po przyjęciu w charakterze członka, jak przewidziano w art. 7 statutu.
9. 
Obserwatora można pozbawić statusu obserwatora, jeżeli w istotny sposób naruszył swoje zobowiązania wynikające z niniejszego statutu i nie naprawił takiego naruszenia w ciągu 60 dni od dnia otrzymania pisemnego powiadomienia od dyrektora wykonawczego, lub jeżeli powoduje lub może spowodować poważne zakłócenie w funkcjonowaniu EMBRC-ERIC, które określono w drodze uchwały walnego zgromadzenia zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu.
10. 
Decyzję o pozbawieniu statusu obserwatora podejmuje się po umożliwieniu określonemu obserwatorowi zaskarżenia takiej decyzji i przedstawienia argumentów w swojej obronie przed walnym zgromadzeniem. Walne zgromadzenie szczegółowo określa metody wdrażania przedmiotowego postanowienia w zasadach działania.
11. 
Obserwatorzy, którzy zrezygnowali ze statusu obserwatora lub zostali go pozbawieni, nie mają prawa do odzyskania ani do zwrotu żadnych wkładów, nie mogą też rościć sobie żadnych praw do majątku EMBRC-ERIC.
12. 
Status obserwatora można przedłużyć dwukrotnie, przy czym przedłużenie wymaga złożenia pisemnego wniosku i wydania decyzji, jak przewidziano w art. 10 ust. 6 statutu.

ROZDZIAŁ  3

PRZEPISY FINANSOWE

Artykuł  11

Zasoby EMBRC-ERIC

1. 
Decyzje w sprawie zasobów EMBRC-ERIC podejmuje walne zgromadzenie, przy czym mogą one obejmować:
a)
wkłady członków i obserwatorów zgodnie z art. 12 statutu;
b)
dochód uzyskany ze świadczenia usług i praw własności intelektualnej;
c)
dotacje i inne zasoby w ramach ograniczeń i na warunkach zatwierdzonych przez walne zgromadzenie; oraz
d)
wszelkie inne wkłady, takie jak darowizny, uzgodnione przez walne zgromadzenie.
2. 
Państwo przyjmujące wnosi dodatkową składkę państwa przyjmującego, jak określono w załączniku 5.
Artykuł  12

Zasady dotyczące składek członków i obserwatorów

1. 
Członkowie, obserwatorzy i organizacje międzyrządowe wnoszą roczne składki do EMBRC-ERIC.
2. 
Poziom składek członków, obserwatorów i organizacji międzyrządowych jest ustalany na okres 5-letni cykl budżetowy i zatwierdzany przez walne zgromadzenie zgodnie z procedurami przewidzianymi w art. 15 ust. 9 lit. c) i art. 15 ust. 9 lit. d) statutu oraz w załączniku 4.
3. 
Wkład niepieniężny uwzględnia się jedynie w formie efektywnego i wymiernego wkładu w EMBRC-ERIC, w tym personelu oddelegowanego do EMBRC-ERIC, uzgodnionego przez walne zgromadzenie. Walne zgromadzenie uzgadnia system rachunkowości, zasady przyjmowania wkładów niepieniężnych i oceny ich wartości zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu.
4. 
Składki wnoszone są w walucie państwa przyjmującego.
5. 
Wartość wszelkich wkładów niepieniężnych uwzględnia się przy obliczaniu wkładów pieniężnych wniesionych w tym samym okresie, aby obliczyć (i) łączną kwotę wkładów wniesionych w danym roku; oraz (ii) określone proporcje kwot wniesionych przez każdego członka w stosunku do łącznej kwoty składek.
6. 
Obserwatorów obowiązuje 50 % corocznej opłaty wnoszonej przez członków, którą uiszczają w formie wkładu pieniężnego w oparciu o zasady i metodę obliczania określone w załączniku 4. EMBRC-ERIC nie może jednostronnie zmienić poziomu składki obserwatora.
Artykuł  13

Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt

1. 
Rok budżetowy EMBRC-ERIC pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
2. 
Wszystkie dochody i wydatki EMBRC-ERIC są uwzględnione w preliminarzu sporządzanym na każdy rok budżetowy i zostają wykazane w budżecie.
3. 
Walne zgromadzenie zapewnia wykorzystanie zasobów EMBRC-ERIC zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami.
4. 
Budżet jest ustanawiany i wykonywany, a sprawozdania są składane zgodnie z zasadami przejrzystości.
5. 
Sprawozdanie finansowe EMBRC-ERIC podlega corocznemu audytowi, przy czym dołącza się do niego sprawozdanie dotyczące zarządzania budżetowego i finansowego z poprzedzającego roku budżetowego. Walne zgromadzenie zatwierdza powołanie audytora zewnętrznego i okres, na jaki zostaje on powołany, oraz zatwierdza poddane audytowi sprawozdanie finansowe i sprawozdanie dotyczące zarządzania budżetowego i finansowego z poprzedzającego roku budżetowego w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia każdego roku budżetowego.
6. 
EMBRC-ERIC podlega wymogom prawa właściwego w odniesieniu do przygotowywania, przechowywania, audytu i publikacji sprawozdań finansowych.
Artykuł  14

Podatki

Zwolnienia z VAT na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE 1  oraz zgodnie z art. 50 i 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 2  ograniczają się do zakupów dokonywanych przez EMBRC-ERIC i przez członków EMBRC-ERIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku EMBRC-ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są w ramach działań EMBRC-ERIC wyłącznie na potrzeby jego działalności niemającej charakteru gospodarczego. Zwolnienia z VAT ograniczają się do zakupów o wartości przekraczającej 300 EUR. Zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 12 dyrektywy Rady 2008/118/WE 3  ograniczają się do zakupów dokonywanych przez EMBRC-ERIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku EMBRC-ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są w ramach działań EMBRC-ERIC wyłącznie na potrzeby jego działalności niemającej charakteru gospodarczego i że wartość zakupu przekracza kwotę 300 EUR.

ROZDZIAŁ  4

ZARZĄDZANIE I KIEROWNICTWO

Artykuł  15

Walne zgromadzenie

1. 
Walne zgromadzenie jest organem zarządzającym EMBRC-ERIC i w jego skład wchodzą delegaci członków i obserwatorów. Walne zgromadzenie podejmuje decyzje w sprawach niezbędnych do wypełnienia misji EMBRC-ERIC.
2. 
Walne zgromadzenie ma miejsce co najmniej raz w roku i odpowiada za ogólny nadzór strategii, zarządzania i rozwoju naukowego EMBRC-ERIC. Przewodniczący walnego zgromadzenia zwołuje walne zgromadzenie. Posiedzenie walnego zgromadzenia może być zwołane na wniosek większości członków.
3. 
Każdego członka i każdego obserwatora EMBRC-ERIC uczestniczącego w posiedzeniach walnego zgromadzenia reprezentuje maksymalnie dwóch delegatów uprzednio należycie upoważnionych do udziału w posiedzeniu pismem skierowanym do przewodniczącego walnego zgromadzenia. Każdy członek i każdy obserwator wyznacza dwóch delegatów - jednego naukowca i jednego administratora - na warunkach ustalonych przez przedmiotowego członka lub obserwatora. Każdy delegat zostaje mianowany na okres zgodny z zasadami działania, który można zakończyć pismem danego członka lub obserwatora skierowanym do przewodniczącego walnego zgromadzenia.
4. 
Walne zgromadzenie wybiera spośród delegacji członków przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących. Wiceprzewodniczący zastępuje przewodniczącego w przypadku jego nieobecności oraz w przypadku wystąpienia konfliktu interesów. Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego wybiera się na kadencję nieprzekraczającą 2 lat. Dozwolony jest jednokrotny ponowny wybór na drugą kadencję nieprzekraczającą 2 lat.
5. 
Walne zgromadzenie może powoływać organy pomocnicze, których powołanie i zakres obowiązków określa się w zasadach działania.
6. 
Podczas posiedzenia walnego zgromadzenia wymagane kworum wynosi 2/3 członków, tj. uczestniczących osobiście, za pośrednictwem telefonu, wideokonferencji lub innych praktycznych środków określonych w zasadach działania.
7. 
Członkowie mogą być reprezentowani przez pełnomocnika i za jego pośrednictwem oddawać głos, jeżeli posiada on pisemne pełnomocnictwo, przy czym na jednego obecnego członka może przypadać tylko dwóch reprezentowanych członków.
8. 
Walne zgromadzenie dokłada wszelkich starań, aby we wszystkich podejmowanych decyzjach osiągnąć konsensus. W przypadku braku konsensusu decyzję podejmuje się zwykłą większością głosów członków obecnych lub reprezentowanych, z wyjątkiem decyzji, o których mowa w art. 15 ust. 9 i art. 15 ust. 10 statutu.
9. 
Członkowie obecni lub reprezentowani podejmują jednogłośne decyzje w następujących kwestiach:
a)
likwidacja EMBRC-ERIC;
b)
wnioski o przyjęcie, odmowę przyjęcia i wykluczenie członków, obserwatorów i organizacji międzyrządowych, z zastrzeżeniem przepisów art. 9 i 11 rozporządzenia w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej zgodnie z art. 12 ust. 1 i art. 12 ust. 2 statutu. Wykaz członków i obserwatorów zamieszczony w załącznikach 1 i 2 aktualizuje dyrektor wykonawczy;
c)
wnioski o przyjęcie, odmowę przyjęcia i wykluczenie organizacji międzyrządowych i ich wkładów, w przypadku których osobne decyzje podejmuje się w poszczególnych przypadkach zgodnie z art. 12 ust. 1 i art. 12 ust. 2 statutu;
d)
cykl budżetowy i wkłady finansowe członków, obserwatorów i organizacji międzyrządowych. Jeżeli decyzji w sprawie cyklu budżetowego i wkładów nie można podjąć na podstawie dwóch kolejnych głosowań mających miejsce na osobnych posiedzeniach, decyzję podejmuje się większością wynoszącą 3/4 głosów podczas trzeciego głosowania, które ma miejsce na kolejnym posiedzeniu;
e)
określenie ogólnej strategii EMBRC-ERIC;
f)
propozycje zmian statutu.
10. 
Decyzje w następujących kwestiach podejmuje się większością głosów 2/3 członków obecnych lub reprezentowanych:
a)
wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczących walnego zgromadzenia;
b)
mianowanie i odwołanie dyrektora wykonawczego;
c)
przyjęcie okresowego przeglądu programu naukowego zgodnie z art. 23 statutu;
d)
przyjęcie rocznego sprawozdania finansowego zgodnie z art. 13 statutu;
e)
przyjęcie systemu rachunkowości, budżetu rocznego i śródokresowej analizy finansowej;
f)
przyjęcie zasad administracji finansowej EMBRC-ERIC, w tym rozliczania wkładu niepieniężnego, przyjmowania i oceny wkładu niepieniężnego zgodnie z art. 13 i 14 statutu;
g)
przyjęcie zasad działania;
h)
przyjęcie polityki, w tym polityki w zakresie danych i polityki w zakresie upowszechniania wyników badań, zgodnie z art. 21, 22, 23, 24, 25 i 26 statutu;
i)
podjęcie decyzji w sprawie uczestniczenia w projektach i popierania inicjatyw w imieniu EMBRC-ERIC;
j)
polityka w zakresie praw własności intelektualnej zgodnie z art. 21 statutu;
k)
przyjęcie decyzji w sprawie definicji poważnego zakłócenia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 statutu;
l)
przyjęcie decyzji w sprawie określenia zakresu zadań i wyznaczenia członków organów pomocniczych, o których mowa w art. 19 statutu.
Artykuł  16

Dyrektor wykonawczy

1. 
Dyrektor wykonawczy pełni funkcję dyrektora generalnego i przedstawiciela prawnego EMBRC-ERIC.
2. 
Dyrektora wykonawczego mianuje i upoważnia walne zgromadzenie. Zasady i warunki mianowania zostały szczegółowo przedstawione w zasadach działania.
3. 
Rola dyrektora wykonawczego obejmuje:
a)
reprezentowanie EMBRC-ERIC;
b)
składanie walnemu zgromadzeniu wniosków dotyczących decyzji strategicznych, technicznych, naukowych, prawnych, budżetowych i administracyjnych;
c)
odpowiedzialność za kierowanie i administrowanie EMBRC-ERIC;
d)
odpowiedzialność za przygotowanie i wykonanie decyzji i programów przyjmowanych przez walne zgromadzenie;
e)
odpowiedzialność za bieżące administrowanie i zarządzanie EMBRC-ERIC, w tym za zarządzanie sekretariatem i wyznaczanie jego pracowników;
f)
odpowiedzialność za koordynowanie portfela projektów i inicjatyw;
g)
odpowiedzialność za zapewnienie, aby komitet ds. węzłów, węzły lub operatorzy prowadzili działalność zgodnie z zakresem zadań przewidzianym w umowach o gwarantowanym poziomie usług, zasadach działania i art. 17 statutu;
h)
przedstawianie wniosków w sprawie wprowadzenia punktów do porządku obrad walnego zgromadzenia;
i)
przygotowywanie i przedkładanie corocznego sprawozdania z działalności do zatwierdzenia przez walne zgromadzenie, jak opisano w art. 13 i 20 statutu;
j)
przedstawianie wniosków o zwołanie posiedzenia rady konsultacyjnej ds. nauki i innowacji EMBRC-ERIC w celu dokonania oceny programu naukowego zgodnie z art. 23 statutu oraz organizowanie tych posiedzeń;
k)
przedstawianie wniosków o zwołanie posiedzenia rady ds. etyki EMBRC-ERIC w kwestiach związanych z polityką w zakresie etyki zgodnie z art. 26 statutu;
l)
organizowanie i opracowanie strategii EMBRC-ERIC w zakresie współpracy z innymi infrastrukturami badawczymi;
m)
dokonywanie oceny aspirujących nowych członków lub obserwatorów oraz prowadzenie z nimi rozmów w celu zaproponowania przystąpienia do EMBRC-ERIC;
n)
przewodniczenie komitetowi ds. węzłów i delegowanie przedstawicieli komitetu ds. węzłów, aby zapewnić realizację decyzji EMBRC-ERIC w każdym węźle EMBRC;
o)
przestrzeganie strategii i celów rozwojowych określonych przez walne zgromadzenie, wdrażanie projektów i realizacja projektów zgodnie z misją EMBRC-ERIC.
4. 
Dyrektor wykonawczy w szczególności przedstawia na walnym zgromadzeniu w pierwszym kwartale każdego roku budżetowego sprawozdanie finansowe z poprzedniego roku budżetowego, które poddano audytowi zgodnie z art. 13 statutu. Szczegółowe informacje dotyczące takiego sprawozdania określa się w zasadach działania.
5. 
Jak określono w zasadach działania, do końca listopada dyrektor wykonawczy przedstawia na walnym zgromadzeniu:
a)
sprawozdanie na temat prac wykonanych w danym roku;
b)
plan programu prac na kolejny rok;
c)
prognozę budżetu na kolejny rok budżetowy.
6. 
Dyrektor wykonawczy jest w każdym momencie uprawniony do ustanawiania grup roboczych, których celem jest wspieranie działalności dyrektora wykonawczego zgodnie z zasadami działania.
Artykuł  17

Komitet ds. węzłów

1. 
W skład komitetu ds. węzłów wchodzą przedstawiciele węzłów, po jednym z każdego węzła, wyznaczeni przez operatorów tych węzłów.
2. 
Komitetowi ds. węzłów przewodniczy dyrektor wykonawczy wspierany przez wiceprzewodniczącego wybranego zwykłą większością głosów członków komitetu.
3. 
Dyrektor wykonawczy upoważnia komitet ds. węzłów do zapewniania realizacji decyzji EMBRC-ERIC pod względem jednolitości, spójności i stabilności usług infrastruktury oraz pod względem koordynacji procedur, narzędzi i praktyk stosowanych w każdym węźle EMBRC, oraz do składania wniosków w sprawie poprawy jakości i skuteczności usług świadczonych przez węzły.
4. 
Komitet ds. węzłów prowadzi działalność zgodnie z zakresem zadań określonym w zasadach działania.
5. 
Komitet ds. węzłów pełni rolę ciała wspierającego dyrektora wykonawczego i nie posiada uprawnień wykonawczych.
6. 
Dyrektorzy węzłów ponoszą odpowiedzialność za działania urzędników łącznikowych; ich rola jest w pełni opisana w zasadach działania, a ich usługi określone w umowach o gwarantowanym poziomie usług.
Artykuł  18

Sekretariat

1. 
Sekretariat, za którego działania odpowiedzialność ponosi dyrektor wykonawczy, zajmuje się ogólnym zarządzaniem i ogólną administracją EMBRC-ERIC, w tym świadczy następujące usługi wsparcia:
a)
wspiera dyrektora wykonawczego we wdrażaniu programu prac EMBRC-ERIC;
b)
stanowi centralny punkt komunikacji z zainteresowanymi stronami i koordynacji węzłów;
c)
koordynuje działania, w które zaangażowanych jest wiele węzłów, w tym wspólne działania rozwojowe i wymianę pracowników;
d)
organizuje wszystkie posiedzenia związane z zarządzaniem i kierownictwem;
e)
zajmuje się administracją portalu dostępu dla użytkowników;
f)
zarządza działaniami EMBRC-ERIC, w tym e-infrastrukturą;
g)
odpowiada za promowanie, komunikowanie się z oraz za marketing na rzecz EMBRC-ERIC.
2. 
Sekretariat składa sprawozdania dyrektorowi wykonawczemu.
3. 
Działalność prowadzona przez sekretariat oraz jego tryb funkcjonowania szczegółowo opisano w zasadach działania.
Artykuł  19

Organy pomocnicze

1. 
W skład organów pomocniczych EMBRC-ERIC wchodzą rada konsultacyjna ds. nauki i innowacji, rada ds. etyki i inne organy pomocnicze, które może ustanowić walne zgromadzenie.
2. 
Zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu skład i zakres zadań organów pomocniczych, bardziej szczegółowo przedstawione w zasadach działania, zatwierdza walne zgromadzenie.
3. 
Posiedzenie każdego organu pomocniczego ma miejsce co najmniej raz w roku. Walne zgromadzenie może zwracać się do przewodniczącego organu pomocniczego o zwoływanie posiedzeń w celu rozważenia i wydania zaleceń w kwestiach, które musi rozwiązać.

ROZDZIAŁ  5

SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI

Artykuł  20

Składanie sprawozdań Komisji

1. 
EMBRC-ERIC przedstawia roczne sprawozdanie z działalności zawierające w szczególności aspekty naukowe, operacyjne i finansowe jego działalności. Sprawozdanie zostaje zatwierdzone przez walne zgromadzenie i przekazane Komisji oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu 6 miesięcy od końca danego roku budżetowego. Sprawozdanie zostaje podane do wiadomości publicznej.
2. 
EMBRC-ERIC informuje Komisję o wszelkich okolicznościach, które mogą w poważnym stopniu zagrozić istnieniu EMBRC-ERIC lub w poważnym stopniu utrudnić realizację zadań EMBRC-ERIC lub przeszkodzić EMBRC-ERIC w spełnieniu wymogów określonych w rozporządzeniu w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej.

ROZDZIAŁ  6

POLITYKA

Artykuł  21

Prawa własności intelektualnej

1. 
Po konsultacjach z radą konsultacyjną ds. nauki i innowacji dyrektor wykonawczy przygotowuje i przedstawia do zatwierdzenia walnemu zgromadzeniu politykę EMBRC-ERIC w zakresie praw własności intelektualnej związanych z identyfikacją, przyznawaniem, ochroną, utrzymywaniem praw własności intelektualnej i zarządzaniem nimi oraz działaniami w zakresie transferu technologii wynikającymi z tych praw własności intelektualnej.
2. 
Polityka EMBRC-ERIC w zakresie własności intelektualnej reguluje prawa własności i użytkowania w obrębie EMBRC-ERIC oraz wobec stron trzecich i partnerów umowy, zabezpieczając zgodne i uczciwe korzystanie za pomocą uczciwych modeli rekompensaty z tytułu wkładu intelektualnego i własności intelektualnej wszystkich uczestników EMBRC-ERIC.
3. 
Żadnego z postanowień niniejszego statutu nie należy rozumieć jako mającego wpływ na prawa własności intelektualnej i politykę w zakresie praw własności intelektualnej operatorów określone w ramach odnośnych przepisów i rozporządzeń członków lub na podstawie porozumień międzynarodowych, których członkowie są stroną.
4. 
Prawa własności intelektualnej, które powstały, zostały wytworzone, uzyskane lub wypracowane przez pracowników EMBRC-ERIC, zostają przekazane i stanowią własność EMBRC-ERIC.
5. 
Polityka EMBRC-ERIC w zakresie praw własności intelektualnej zostaje przyjęta przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu, a następnie dołączona w formie załącznika do zasad działania.
Artykuł  22

Polityka dostępu, polityka w zakresie danych i polityka w zakresie upowszechniania wyników badań

1. 
Dyrektor wykonawczy przedstawia walnemu zgromadzeniu do zatwierdzenia politykę dostępu, politykę w zakresie danych i politykę w zakresie upowszechniania wyników badań EMBRC-ERIC w odniesieniu do udostępniania przez EMBRC-ERIC portfela usług i platform badawczych, ekosystemów morskich, zasobów biologicznych i e-infrastruktury.
2. 
Dostęp do EMBRC-ERIC jest otwarty, niekoniecznie bezpłatnie, dla wszelkiego rodzaju użytkowników, w tym pochodzących ze wszystkich państw europejskich i nieeuropejskich. Wnioski będą poddawane uproszczonemu procesowi kontroli kwalifikowalności i wykonalności. Techniczny i naukowy opis EMBRC-ERIC zawiera dalsze szczegółowe informacje dotyczące warunków dostępu dla użytkowników.
3. 
Dostęp będzie monitorowany, a zadowolenie użytkownika będzie mierzone za pomocą mechanizmu informacji zwrotnej w ramach zapewnienia jakości pod kątem ciągłego doskonalenia dostępu i usług.
4. 
EMBRC-ERIC będzie promować interoperacyjność i normalizację e-infrastruktury, aby umożliwić przetwarzanie dużych ilości różnego rodzaju generowanych danych, a także opracuje lub przyjmie poparte przez społeczność protokoły, narzędzia i wiedzę z zakresu przetwarzania danych.
5. 
EMBRC-ERIC będzie promować zasady otwartych źródeł i otwartego dostępu w odniesieniu do danych, a także będzie propagować transfer wiedzy i upowszechnianie danych i informacji w ramach powiązań z istniejącymi inicjatywami europejskimi mającymi znaczenie z punktu widzenia danych środowiskowych i biologicznych oraz bioinformatyki, takimi jak ELIXIR i Lifewatch ERIC, oraz z uznanymi repozytoriami danych, takimi jak EurOBIS, EMODNET, PANGAEA, Globalna Sieć Systemów Obserwacji Ziemi i COPERNICUS.
6. 
Polityka dostępu, polityka w zakresie danych i polityka w zakresie upowszechniania wyników badań EMBRC-ERIC zostają przyjęte przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu, a następnie dołączone w formie załącznika do zasad działania.
Artykuł  23

Polityka w zakresie oceny naukowej

1. 
Co trzy lata ma miejsce koordynowany przez dyrektora wykonawczego przegląd naukowy działalności, usług i platform EMBRC-ERIC, który zostaje przedstawiony walnemu zgromadzeniu.
2. 
Polityka w zakresie oceny naukowej EMBRC-ERIC zostaje przyjęta przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu, a następnie dołączona w formie załącznika do zasad działania.
Artykuł  24

Polityka zatrudnienia

1. 
EMBRC-ERIC jako pracodawca stosuje politykę równości szans. Procedury wyboru kandydatów na pracowników EMBRC-ERIC muszą być zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i poszanowania równości szans.
2. 
Umowy o pracę są zgodne z obowiązującym przepisami ustawowymi i wykonawczymi krajów, w których pracownicy wykonują swoją działalność.
3. 
EMBRC-ERIC ogłasza wszystkie wakaty i określa odpowiedni okres na przyjmowanie wniosków.
4. 
EMBRC-ERIC nie oferuje żadnego stanowiska żadnemu kandydatowi przed upływem wyżej wspomnianego okresu.
5. 
Polityka zatrudnienia zostaje przyjęta przez walne zgromadzenie, a następnie dołączona w formie załącznika do zasad działania i opublikowana na stronie internetowej EMBRC-ERIC.
6. 
Politykę zatrudnienia regulują przepisy państwa przyjmującego.
Artykuł  25

Polityka zamówień publicznych

1. 
Dyrektor wykonawczy przygotowuje szczegółowe informacje dotyczące procedur i kryteriów zamówień publicznych, które walne zgromadzenie zatwierdza zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu.
2. 
Polityka zamówień publicznych EMBRC-ERIC jest zgodna z zasadami przejrzystości, proporcjonalności, wzajemnego uznawania, równego traktowania, konkurencyjności i niedyskryminacji.
3. 
W ramach swojej polityki zamówień publicznych EMBRC-ERIC udostępnia na swojej stronie internetowej, zgodnie z przepisami Unii, procedury związane ze składaniem ofert na produkty i usługi, z zamówieniami publicznymi i z ogłaszaniem przetargów.
4. 
Polityka zamówień publicznych EMBRC-ERIC zostaje przyjęta przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu, a następnie dołączona w formie załącznika do zasad działania.
Artykuł  26

Polityka w zakresie etyki

1. 
EMBRC-ERIC przyjmuje politykę w zakresie etyki, której przestrzega podczas prowadzenia swojej działalności.
2. 
EMBRC-ERIC dąży do ułatwienia dostępu do materiału biologicznego i materiału genetycznego pochodzenia morskiego zebranego w obszarze zwierzchnictwa państw Unii lub poza terytorium Unii oraz zaopatrywania w taki materiał użytkowników zgodnie z międzynarodowymi, europejskimi i krajowymi ramami prawnymi dotyczącymi dostępu i podziału korzyści oraz etycznego wykorzystywania zwierząt do eksperymentów naukowych i trzymając się swojej polityki w zakresie praw własności intelektualnej. EMBRC-ERIC będzie wspierać dążenia użytkowników i węzłów do zachowania zgodności z poszczególnymi prawnie wiążącymi ramami oraz swoją polityką w zakresie praw własności intelektualnej.
3. 
Polityka w zakresie etyki EMBRC-ERIC zostaje przyjęta przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 15 ust. 10 statutu, a następnie dołączona w formie załącznika do zasad działania.

ROZDZIAŁ  7

POSTANOWIENIA RÓŻNE

Artykuł  27

Czas trwania

1. 
EMBRC-ERIC ustanawia się na okres wstępny kończący się w dniu 31 grudnia 2040 r.
2. 
Nie naruszając postanowień art. 8 statutu, po okresie wstępnym EMBRC-ERIC funkcjonuje przez kolejne okresy pięcioletnie na podstawie decyzji walnego zgromadzenia zgodnie z art. 15 ust. 9 statutu.
Artykuł  28

Likwidacja

1. 
Likwidacja EMBRC-ERIC następuje w wyniku decyzji walnego zgromadzenia zgodnie z art. 15 ust. 9 statutu.
2. 
W ciągu 10 dni dyrektor wykonawczy powiadamia Komisję na piśmie o:
a)
decyzji o likwidacji podjętej przez walne zgromadzenie; a następnie o
b)
zakończeniu procedury likwidacji.
3. 
Nie naruszając art. 9 statutu, wszelkie aktywa i pasywa pozostałe po spłacie aktywów lub długów EMBRC-ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich wkładu pieniężnego do EMBRC-ERIC w momencie rozwiązania.
4. 
EMBRC-ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  29

Zmiany statutu

1. 
Wnioski w sprawie statutu przyjęte przez zgromadzenie członków zostają przekazane Komisji zgodnie z art. 11 rozporządzenia.
2. 
Za aktualizację statutu odpowiada dyrektor wykonawczy. Statut jest udostępniany na stronie internetowej EMBRC-ERIC oraz w jego siedzibie statutowej.
Artykuł  30

Język

Językiem roboczym EMBRC-ERIC jest język angielski używany we wszystkich oficjalnych kontaktach, we wszelkiej komunikacji wewnętrznej oraz - o ile jest to możliwe i o ile nie istnieje praktyczniejszy sposób - w bieżącej korespondencji. Język państwa przyjmującego można stosować w kontaktach między administracją tego państwa a EMBRC-ERIC.

Artykuł  31

Spory

1. 
Członkowie i obserwatorzy dokładają wszelkich starań, aby rozwiązywać wszelkie spory, które mogą powstać w wyniku interpretacji lub zastosowania niniejszego statutu, w sposób polubowny.
2. 
Sądem właściwym do rozstrzygania wszystkich sporów pomiędzy członkami i obserwatorami, których przedmiotem jest EMBRC-ERIC, sporów pomiędzy członkami, obserwatorami a EMBRC-ERIC oraz wszelkich innych sporów, w których stroną jest Unia Europejska, jest Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
3. 
W przypadku sporów między EMBRC-ERIC a osobami trzecimi zastosowanie mają przepisy Unii Europejskiej dotyczące właściwości sądów. W sprawach nieobjętych przepisami Unii Europejskiej sąd właściwy do rozstrzygania sporów określa się zgodnie z prawem państwa przyjmującego.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Wykaz członków EMBRC-ERIC

Państwo (lub organizacja międzyrządowa bądź międzynarodowa) Przedstawiciel Podmiot reprezentujący węzeł
Belgia Service Public de programmation Politique scientifique (BELSPO);

Departement Economie, Wetenschap en innovatie (EWI);

Service public de Wallonie- Direction générale opérationnelle de l'Economie, de l'Emploi & de la Recherche (DG06)

Francja Uniwersytet Piotra i Marii Curie, Paryż VI
Grecja Greckie Centrum Badań Morskich - HCMR
Izrael Ministerstwo Nauki i Technologii
Włochy Stazione Zoologica Anton Dohrn
Norwegia Rada ds. Badań Naukowych Norwegii
Portugalia Centro de Ciências do Mar (CCMAR), Uniwersytet w Algarve
Hiszpania
Zjednoczone Królestwo Marine Scotland (agencja ds. gospodarki morskiej w Szkocji)

ZAŁĄCZNIK  2

Wykaz obserwatorów EMBRC-ERIC

Państwo (lub organizacja międzyrządowa bądź międzynarodowa) Przedstawiciel Podmiot reprezentujący węzeł
nieznany

ZAŁĄCZNIK  3

Budżet i wkłady członków i obserwatorów EMBRC-ERIC 4  do wstępnego cyklu budżetowego

(w EUR)
2018 r. 2019 r. 2020 r. 2021 r. 2022 r. Ogółem
Francja (1) 649 128 649 128 649 128 649 128 649 128 3 245 640
Zjednoczone Królestwo 92 136 92 136 92 136 92 136 92 136 460 680
Włochy 78 787 78 787 78 787 78 787 78 787 393 935
Hiszpania 68 275 68 275 68 275 68 275 68 275 341 375
Izrael 59 868 59 868 59 868 59 868 59 868 299 340
Belgia 64 398 64 398 64 398 64 398 64 398 321 990
Norwegia 80 610 80 610 80 610 80 610 80 610 403 050
Grecja 52 523 52 523 52 523 52 523 52 523 262 615
Portugalia 52 592 52 592 52 592 52 592 52 592 262 960
Ogółem 1 198 317 1 198 317 1 198 317 1 198 317 1 198 317 5 991 585
(1) W tym dodatkowa składka państwa przyjmującego

ZAŁĄCZNIK  4

Zasady obliczania rocznych wkładów pieniężnych w odniesieniu do członków i obserwatorów EMBRC-ERIC 5

Budżet roczny EMBRC-ERIC jest pokrywany ze składek członków EMBRC-ERIC. Roczne składki członków oblicza się na podstawie modelu mieszanego opartego na stawce ryczałtowej/PKB/PKB na mieszkańca. Stosuje się następujący wzór:

Gdzie:

: % stawki ryczałtowej (60 %)

: % stawki opartej na PKB (20 %)

: % stawki opartej na PKB na mieszkańca (20 %)

N: liczba członków EMBRC-ERIC

T: Całkowity budżet po odjęciu dodatkowej składki państwa przyjmującego w formie wkładu pieniężnego

Dane PKB dla państw UE i Norwegii uzyskano na podstawie rocznych danych Eurostatu za 2014 r.

PKB na mieszkańca dla państw UE i Norwegii obliczono na podstawie rocznych danych Eurostatu dotyczących PKB oraz ludności

Dane PKB dla Izraela uzyskano na podstawie rocznych danych Banku Światowego za 2014 r.

PKB na mieszkańca dla Izraela obliczono na podstawie rocznych danych Banku Światowego dotyczących PKB oraz ludności

Dane PKB Izraela przeliczono z USD na EUR na podstawie kursów wymiany USD/EUR. Europejskiego Banku Centralnego z dnia 31 grudnia 2014 r.

ZAŁĄCZNIK  5

Dodatkowa składka państwa przyjmującego zgodnie z art. 11 ust. 2 statutu

(w EUR)
Dodatkowa składka państwa przyjmującego Pracownicy siedziby głównej EMBRC-ERIC Funkcjonowanie siedziby głównej, w tym koszty pośrednie pomieszczeń i jednostki rozliczeniowej przyjmującego Inni pracownicy wspierający siedzibę główną EMBRC-ERIC Ogółem
Wkład niepieniężny 140 000 120 000 260 000
Środki pieniężne 240 000 60 000 300 000
Ogółem 240 000 200 000 120 000 560 000
1 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 77 z 23.3.2011, s. 1).
3 Dyrektywa Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG (Dz.U. L 9 z 14.1.2009, s. 12).
4 Wkład obserwatora stanowi 50 % wkładu członka.
5 Wkład obserwatora stanowi 50 % wkładu członka.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.69.1

Rodzaj: Statut
Tytuł: Statut Europejskiego Centrum Badań Biologii Morskiej - Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej (EMBRC-ERIC).
Data aktu: 20/02/2018
Data ogłoszenia: 23/02/2018
Data wejścia w życie: 20/02/2018