Konkluzje Rady oraz przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie gospodarczego wymiaru sportu i związanych ze sportem korzyści społeczno-gospodarczych.

Konkluzje Rady oraz przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie gospodarczego wymiaru sportu i związanych ze sportem korzyści społeczno-gospodarczych

(2018/C 449/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2018 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE

PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

1.
W planach prac UE w dziedzinie sportu (na lata 2011-2014 1 , 2014-2017 2  i 2017-2020 3 ), przyjętych przez Radę i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie, podkreślono znaczenie gospodarczego wymiaru sportu, zwracając uwagę w szczególności na stabilne finansowanie sportu, dziedzictwo dużych imprez sportowych, gospodarcze korzyści wynikające ze sportu i innowacje.
2.
W konkluzjach Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 27 listopada 2012 r. na temat wzmocnienia bazy dowodowej w procesie kształtowania polityki sportowej 4  uznano istotny udział sportu, jako czynnika generującego wzrost i zatrudnienie, w gospodarce Europy oraz wkład sportu w realizację celów strategii "Europa 2020", a także podkreślono znaczenie porównywalnych danych powiązanych ze sportem i ich wykorzystania w trakcie formułowania polityki w celu podniesienia jakości polityk sportowych.
3.
W konkluzjach Rady w sprawie roli wolontariatu sportowego w propagowaniu aktywności obywatelskiej 5  wskazano, że sektor sportu, w tym wolontariat sportowy, stanowi wymierną i istotną wartość ekonomicznospołeczną w krajowej gospodarce i może stymulować wzrost i podnieść wskaźnik zatrudnienia w całej Unii Europejskiej.
4.
W konkluzjach Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 27 listopada 2012 r. w sprawie propagowania aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu 6  podkreślono, że obecne wysokie wskaźniki braku aktywności fizycznej budzą poważne obawy w UE i jej państwach członkowskich, zarówno z punktu widzenia ochrony zdrowia, jak i z punktu widzenia społeczno-gospodarczego.
5.
W konkluzjach Rady w sprawie wpływu sportu na gospodarkę UE, a zwłaszcza na walkę z bezrobociem młodzieży i na zwiększanie włączenia społecznego 7  położono nacisk na to, jak istotny jest sektor sportu dla gospodarki oraz dla tego, by młodzi ludzie mogli zdobywać umiejętności użyteczne w płatnym zatrudnieniu, a także w wolontariacie.
6.
W konkluzjach Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat sportu jako siły napędowej innowacji i wzrostu gospodarczego 8  przeanalizowano potencjał sportu dla wzrostu i zatrudnienia oraz jako siły napędowej innowacji.
7.
W konkluzjach Rady w sprawie promowania zajęć w zakresie sprawności ruchowej, aktywności fizycznej i zajęć sportowych dla dzieci 9  zachęca się do wspierania wychowania fizycznego w szkołach, w tym w zakresie sprawności ruchowej we wczesnym dzieciństwie, w związku ze zmianą codziennych nawyków dzieci polegającą na tym, że aktywność fizyczna wypierana jest przez bardziej statyczne czynności.
8.
W konkluzjach Rady w sprawie przyczynienia się do powstrzymania wzrostu nadwagi i otyłości u dzieci 10  potwierdzono, że zdrowie stanowi wartość dla rozwoju społeczno-gospodarczego każdego państwa, okazję do jego dalszego rozwoju oraz inwestycję weń oraz że otyłość u dzieci jest mocnym predyktorem otyłości u dorosłych, która ma powszechnie znane skutki zdrowotne i gospodarcze.

BĘDĄC ZDANIA, ŻE:

9.
Sport uznaje się za gospodarczy czynnik wzrostu ze względu na jego wpływ na wartość dodaną, PKB i siłę nabywczą 11 .
10.
Sport jest zjawiskiem międzysektorowym, a jego skutki nie ograniczają się jedynie do dochodu branży sportowej. Ma swój udział w szczególności w zdrowiu publicznym, rozwoju regionalnym i turystyce, lecz także - jako czynnik więzi społecznej - w edukacji i integracji.
11.
Od czasu gdy w 2006 r. po raz pierwszy w kontekście UE zajęto się kwestią gospodarczego wymiaru sportu 12 , podejmowane są wysiłki dotyczące mierzenia skutków gospodarczych sportu.
12.
Jak dotychczas 9 państw członkowskich UE 13  utrzymuje w pełnym zakresie rachunki satelitarne sportu, a dodatkowe 5 państw 14  dysponuje zestawem danych dotyczących sportu zapewniającym wysoki stopień precyzji wyników.
13.
Jedno z ostatnich badań 15  wskazuje, że udział sportu w PKB Unii wynosi 2,12 %, natomiast zatrudnienie związane ze sportem stanowi 2,72 % unijnego zatrudnienia (5,67 mln osób). Wyniki te pokazują również, że w trudnym dla gospodarki okresie sport okazał się bardzo odpornym sektorem generującym wzrost i miejsca pracy 16 .
14.
Mimo że gospodarczy wymiar sportu - uwidoczniony w rachunkach narodowych - jest w odpowiedni sposób zobrazowany za pośrednictwem rachunków satelitarnych sportu oraz innych systemów obliczeniowych, wkład sportu w gospodarkę jest wciąż niedoceniany, istnieją bowiem dodatkowe, tzw. społeczno-gospodarcze skutki (np. oddziaływanie zdrowia na gospodarkę, zaangażowanie wolontariuszy, wkład innowacji we wzrost oraz udział sportu w rozwoju gospodarczym), które nie są jeszcze uwzględniane, choć mają wpływ na PKB i zatrudnienie.
15.
Koszty gospodarcze wynikające z chorób mających związek z brakiem aktywności fizycznej 17  nie są uwidocznione w rachunkach narodowych 18 , nawet wówczas, gdy te skutki gospodarcze są znaczne 19 ; nie jest też możliwe ich zmierzenie bez zastosowania odpowiednich metod.
16.
Wolontariat niesie ze sobą znaczne korzyści edukacyjne i zapewnia istotny wkład w gospodarczy wymiar sportu 20 , który to wkład nie jest uwidoczniony w rachunkach narodowych.
17.
Związany ze sportem wymiar innowacji 21  nie został jeszcze w wystarczającym stopniu rozważony z perspektywy PKB i zatrudnienia ze względu na brak danych. Należy zatem opracować rzetelne empiryczne wyniki w zakresie wpływu innowacji związanych ze sportem na dynamikę eksportu i wzrost gospodarczy.
18.
Wkład sportu w rozwój regionalny jest słabo uwidoczniony i brak jest świadomości tego, na jak wiele sposobów sport i aktywność fizyczna mogą być potężnym narzędziem realizacji celów UE w zakresie spójności, zwłaszcza z myślą o przyczynieniu się do osiągnięcia celów strategii Europa 2020. Najnowsze dowody 22  pokazują, jak projekty związane ze sportem wnoszą wkład na poziomie lokalnym w gospodarkę, zatrudnienie i spójność społeczną, a także zwracają uwagę na to, że wiele regionów w całej Europie włączyło sport do swoich strategii inteligentnej specjalizacji.

UZNAJĄ, ŻE:

19.
Zobrazowanie całego wkładu sportu w gospodarkę wymaga wzięcia pod uwagę dodatkowych aspektów, m.in. ilościowego ujęcia mającego źródło w aktywności fizycznej oddziaływania zdrowia na gospodarkę, uznania dodatkowych korzyści płynących z wolontariatu, wkładu innowacji w umacnianie potencjału wzrostu oraz analizy wpływu projektów związanych ze sportem na rozwój regionalny.
20.
Do mierzenia społeczno-gospodarczych skutków sportu niezbędne są dodatkowe metody i podejścia 23 . Aby zapewnić empiryczne wyniki na szczeblu krajowym i europejskim, muszą być dostępne porównywalne dane i informacje. Wszelkie zebrane dane dotyczące tych kwestii powinny być segregowane według kryterium płci.
21.
Sport i aktywność fizyczna wnoszą wkład w stawianie czoła współczesnym wyzwaniom lokalnym i regionalnym, polegający m.in. na rozwijaniu rozwiązań w zakresie "miękkiej" mobilności, przyspieszaniu rewitalizacji obszarów miejskich poprzez inteligentne infrastruktury sportowe lub na poprawie spójności społecznej między poszczególnymi społecznościami.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

22.
Rozważyły opracowywanie rachunków satelitarnych sportu lub innych porównywalnych systemów obliczeniowych służących do przedstawiania gospodarczych skutków sportu w ujęciu ilościowym.
23.
Wspierały i rozpowszechniały szersze ujęcie - na szczeblu europejskim i krajowym oraz poprzez wzmocnienie współpracy sektorowej - gospodarczego wymiaru sportu uwzględniające aspekty społeczno-gospodarcze, a zwłaszcza wolontariat, aspekty gospodarcze związane ze zdrowiem oraz innowacje.
24.
Wzięły pod uwagę wartość wolontariatu dla krajowej gospodarki i uwzględniły ten aspekt w statystykach.
25.
Zwiększały - za pomocą rzetelnych danych - świadomość potencjału sportu w zakresie wnoszenia wkładu we wzrost i zatrudnienie.
26.
Rozważyły prowadzenie dalszej współpracy między państwami członkowskimi oraz z Komisją w celu opracowania porównywalnych definicji, metod i norm dotyczących społeczno-gospodarczego wymiaru sektora sportowego.
27.
W stosownych przypadkach promowały na szczeblu krajowym kontakty dotyczące uwzględniania strategii inteligentnej specjalizacji, takich jak klastry sportowe.
28.
Rozważyły uwzględnienie sportu i aktywności fizycznej - jako priorytetu przekrojowego - w innych obszarach polityki, takich jak polityka zdrowotna, edukacyjna, transportowa, urbanistyczna, społeczna i turystyczna, w których wkład sportu jest szeroko dowiedziony.

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:

29.
Promowała i wspierała działania, takie jak wymiana odnośnych danych i wiedzy fachowej niezbędnej do stosowania poszczególnych metod, zbieranie dowodów i agregacja statystyk dotyczących sportu, a także wsparcie techniczne, z myślą o usprawnieniu i uproszczeniu wysiłków państw członkowskich podejmowanych w celu przedstawienia gospodarczego wymiaru sportu w ujęciu ilościowym.
30.
Zainicjowała proces oceny w zakresie wykorzystania i możliwości stosowania systemów obliczeniowych używanych do przedstawiania społeczno-gospodarczych aspektów sportu w ujęciu ilościowym, w tym proces identyfikowania istniejących badań i zbierania przykładów najlepszych praktyk.
31.
Wspierała, w kontekście grupy ekspertów i przy poparciu ze strony Eurostatu, opracowanie narzędzi, które umożliwiłyby uzupełnienie lub zaktualizowanie istniejących już danych o gospodarczym wymiarze sportu, w tym o aspektach społeczno-gospodarczych.
32.
Zwiększała świadomość co do potencjału sportu jako jednego ze źródeł innowacji.
33.
Wspierała kontakty i dalej wzmacniała współpracę, zarówno w samej Komisji, jak i z innymi instytucjami UE w zakresie roli sportu w nowoczesnych gospodarkach i społeczeństwach, w szczególności mając na względzie wkład sportu w rozwój regionalny.

ZWRACA SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO, BY:

34.
Wspierał zbieranie danych dotyczących wkładu wolontariatu w sport i aktywność fizyczną.
35.
Rozważył wspieranie ekonomicznej analizy porównawczej w zakresie gospodarczych skutków wolontariatu oraz aktywności fizycznej i braku takiej aktywności.
36.
Zachęcał do kontaktów z ekspertami służących wymianie najlepszych praktyk w zakresie metod pomiaru skutków gospodarczych.

ZAŁĄCZNIK

1.
W białej księdze Komisji Europejskiej na temat sportu 24  położono szczególny nacisk na gospodarczy wymiar sportu, podkreślając zapotrzebowanie na porównywalne ogólnoeuropejskie informacje do celów kształtowania polityk opartych na dowodach.
2.
W komunikacie Komisji na temat sportu 25  uznano znaczenie rachunków satelitarnych sportu dla solidnego kształtowania polityk i zwrócono uwagę na wartość sportu jako instrumentu rozwoju regionalnego.
1 Dz.U. C 162 z 1.6.2011, s. 1.
2 Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 12.
3 Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 5.
4 Dz.U. C 393 z 19.12.2012, s. 20.
5 Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 24.
6 Dz.U. C 393 z 19.12.2012, s. 22.
7 Dz.U. C 32 z 4.2.2014, s. 2.
8 Dz.U. C 436 z 5.12.2014, s. 2.
9 Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 46.
10 Dz.U. C 205 z 29.6.2017, s. 46.
11 Badanie gospodarczych skutków sportu na podstawie rachunków satelitarnych sportu, 2018.
12 Grupa Ekspercka ds. Statystki Sportowej (2011-2014), wileńska definicja sportu.
13 Austria, Belgia, Cypr, Litwa, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia i Zjednoczone Królestwo.
14 Bułgaria, Francja, Hiszpania, Luksemburg i Słowacja.
15 Badanie gospodarczych skutków sportu na podstawie rachunków satelitarnych sportu, 2018.
17 Bezpośrednie koszty w systemie ochrony zdrowia, utrata produktywności, śmiertelność i niezdolność do wykonywania zawodu spowodowana chorobami mającym związek z brakiem aktywności fizycznej, takimi jak cukrzyca typu 2, depresja, problemy z kręgosłupem czy choroby układu krążenia.
18 Rachunki i techniki służące do pomiaru aktywności gospodarczej danego kraju
19 Jak potwierdzono w badaniu ISCA/CEBR pt. "Gospodarcze koszty braku aktywności fizycznej w Europie": http://inactivity-time-bomb.nowwemove.com/ oraz w badaniu WHO pt. "Aktywność fizyczna a zdrowie: uzasadnienie działań": http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0011/87545/E89490.pdf?ua=1
20 Badanie pt. "Wolontariat w Unii Europejskiej", 2010.
21 Odnosi się do procesu przekształcania pomysłu lub wynalazku w towar lub usługę, które tworzą wartość lub za które zapłaci nabywca.
22 Badanie pt. "Wkład sportu w rozwój regionalny dzięki funduszom strukturalnym", 2016.
23 Kazański plan działania przyjęty przez Unesco w dniu 15 lipca 2017 r. w swoim działaniu nr 2 także przewiduje potrzebę opracowania wspólnych wskaźników umożliwiających mierzenie wkładu wychowania fizycznego, aktywności fizycznej i sportu w realizację priorytetowych celów i założeń zrównoważonego rozwoju.
24 Dok. 11811/07 - COM(2007)391 final, 12.7.2007.
25 Dok. 5597/11 - COM(2011)12 final, 21.1.2011.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.449.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady oraz przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie gospodarczego wymiaru sportu i związanych ze sportem korzyści społeczno-gospodarczych.
Data aktu: 13/12/2018
Data ogłoszenia: 13/12/2018