Zaproszenie do składania wniosków - EACEA 09/2017 - Inicjatywa "Wolontariusze pomocy UE": pomoc techniczna dla organizacji wysyłających - Budowanie zdolności organizacji przyjmujących w zakresie pomocy humanitarnej.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA 09/2017
Inicjatywa "Wolontariusze pomocy UE": pomoc techniczna dla organizacji wysyłających Budowanie zdolności organizacji przyjmujących w zakresie pomocy humanitarnej

(2017/C 67/09)

(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2017 r.)

Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 375/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej ("inicjatywa »Wolontariusze pomocy UE«") 1  (zwanego dalej inicjatywą "Wolontariusze pomocy UE") ustanawia się ramy wspólnych działań wolontariuszy europejskich na rzecz wspierania i uzupełniania pomocy humanitarnej w państwach trzecich.

W ramach tych przepisów niniejsze zaproszenie do składania wniosków będzie podstawą finansowania poprzez wsparcie działań służących zwiększeniu zdolności przyszłych organizacji przyjmujących w zakresie przygotowania na kryzysy humanitarne i reagowania na nie. Ponadto udzielone zostanie wsparcie działań służących zwiększeniu zdolności technicznych przyszłych organizacji wysyłających w zakresie uczestniczenia w inicjatywie "Wolontariusze pomocy UE".

1. Cel

Celem niniejszego zaproszenia jest zwiększenie zdolności organizacji wysyłających i przyjmujących zamierzających przystąpić do inicjatywy "Wolontariusze pomocy UE" oraz zapewnienie zgodności ze standardami i procedurami dotyczącymi kandydatów na wolontariuszy i wolontariuszy pomocy UE, tak aby mogły one ubiegać się o certyfikację konieczną do delegowania wolontariuszy pomocy UE.

Komisja Europejska oczekuje, że dzięki niniejszemu zaproszeniu osiągnięte zostaną następujące rezultaty:

Około 110 organizacji wysyłających i przyjmujących zwiększa swoje zdolności w takich dziedzinach, jak:

-
zarządzanie ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi, przygotowanie się na nie oraz reagowanie na nie;
-
łączenie pomocy doraźnej, odbudowy i rozwoju (LRRD),
-
wzmacnianie lokalnego wolontariatu w państwach trzecich,
-
zdolności w zakresie uczestnictwa w certyfikacji, w tym zdolności administracyjne,
-
zdolność wczesnego ostrzegania lokalnych społeczności.

2. Kryteria kwalifikowalności

2.1. Kwalifikujące się podmioty

Organizacja składająca wniosek w imieniu wszystkich wnioskodawców (koordynator) będzie odpowiadała prawnie za Konsorcjum w relacjach umownych z Agencją.

Wnioski dotyczące zarówno działań w zakresie pomocy technicznej, jak również działań w zakresie budowania zdolności muszą być przedłożone przez:

-
pozarządowe organizacje nienastawione na zysk utworzone zgodnie z prawem państwa członkowskiego, których siedziba główna znajduje się na terytorium Unii,
-
podmioty prawa publicznego o charakterze cywilnym podlegające przepisom prawa państwa członkowskiego, lub
-
Międzynarodową Federację Stowarzyszeń Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca.

Za kwalifikujące się uznaje się wyłącznie wnioski złożone przez osoby prawne mające siedzibę w następujących państwach:

-
państwa członkowskie Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo.

W przypadku zarówno działań w zakresie pomocy technicznej, jak też działań w zakresie budowania zdolności koordynator każdego projektu prowadzi działalność w dziedzinie pomocy humanitarnej określonej w art. 3 lit. d) rozporządzenia 2  przez co najmniej 3 lata.

Wnioskodawcy mogą przedkładać projekty dotyczący zarówno pomocy technicznej, jak również budowania zdolności. W takim przypadku wnioskodawcy wskazują w swoim wniosku, że dotyczy on obu rodzajów działań.

2.1.1. W przypadku pomocy technicznej

Wnioskodawcy muszą należeć do jednej z poniższych kategorii:

-
pozarządowe organizacje nienastawione na zysk utworzone zgodnie z prawem państwa członkowskiego, których siedziba główna znajduje się na terytorium Unii,
-
podmioty prawa publicznego o charakterze cywilnym, lub
-
Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca.

Projekty są opracowywane i wdrażane przez międzynarodowe konsorcja obejmujące podmioty pochodzące z co najmniej trzech państw uczestniczących w programie, należące do jednej z kategorii wymienionych w art. 10 ust. 3 lit. c) rozporządzenia.

W przypadku każdego projektu przynajmniej koordynator lub jeden wnioskodawca musi prowadzić działalność w zakresie zarządzania woluntariuszami przez co najmniej 3 lata.

2.1.2. W przypadku budowania zdolności

Wnioskodawcy muszą należeć do jednej z poniższych kategorii:

-
pozarządowe organizacje nienastawione na zysk działające lub mające siedzibę w państwie trzecim na mocy prawa obowiązującego w tym państwie,
-
podmioty prawa publicznego o charakterze cywilnym, lub
-
międzynarodowe agencje i organizacje, które nie mogą występować w charakterze koordynatora i które muszą pochodzić z państwa trzeciego.

Projekty są opracowywane i wdrażane przez międzynarodowe partnerstwa obejmujące podmioty pochodzące z co najmniej dwóch państw uczestniczących w programie, należące do jednej z kategorii wymienionych w rozporządzeniu (art. 10 ust. 3 lit. c)) oraz podmioty pochodzące z co najmniej dwóch państw trzecich, w których prowadzone są działania i operacje pomocy humanitarnej zgodnie z definicją podaną w art. 3 lit. d), należące do jednej z kategorii wymienionych w art. 10 ust. 4 lit. c).

-
W przypadku każdego projektu koordynator i co najmniej jeden wnioskodawca z państwa uczestniczącego w programie muszą prowadzić działalność w dziedzinie pomocy humanitarnej zgodnie z definicją podaną w art. 3 lit. d) rozporządzenia przez co najmniej 3 lata.
-
W przypadku każdego projektu co najmniej jeden wnioskodawca z państw trzecich, w których prowadzone są działania i operacje pomocy humanitarnej, prowadzi działalność w dziedzinie pomocy humanitarnej zgodnie z definicją podaną w art. 3 lit. d) rozporządzenia.
-
Przynajmniej koordynator lub jeden wnioskodawca z państwa uczestniczącego w programie musi prowadzić działalność w dziedzinie zarządzania woluntariuszami przez co najmniej 3 lata.

3. Kwalifikujące się działania

Kwalifikujące się działania obejmują:

-
wizyty studyjne/ewaluacyjne w celu dopracowania i sfinalizowania oceny potrzeb związanych z działaniem,
-
działania służące budowie/zwiększeniu zdolności,
-
seminaria i warsztaty,
-
obserwację pracy ("job shadowing"),
-
programy partnerstwa i wymianę pracowników,
-
wymianę w zakresie wiedzy, organizacyjnego uczenia się i dobrych praktyk,
-
wizyty studyjne,
-
działania na rzecz wspierania budowania partnerstwa,
-
działania wspierające organizacje w przestrzeganiu podstawowych standardów humanitarnych,
-
działania służące zacieśnianiu współpracy regionalnej,
-
opracowywanie internetowych możliwości dla wolontariuszy oraz zarządzanie nimi.

Dodatkowe kwalifikujące się działania w podziale na poddziałania:

-
Pomoc techniczna
-
instruktaż/doradztwo dla kluczowych opłacanych pracowników organizacji wysyłających i wolontariuszy.
-
Budowanie zdolności
-
szkolenia dla trenerów/instruktorów/doradców/multiplikatorów z państw trzecich,
-
wizyty studyjne trwające do 3 miesięcy dla kluczowych opłacanych pracowników lub wolontariuszy z państw trzecich przeprowadzane w europejskich organizacjach wnioskujących/partnerskich.
-
Budowanie zdolności technicznych w zakresie operacji pomocy humanitarnej, z naciskiem na:
-
metody oceny potrzeb/zarządzanie informacjami,
-
zarządzanie ryzykiem wystąpienia klęsk żywiołowych,
-
zmniejszenie ryzyka wystąpienia klęsk żywiołowych/gotowość na wypadek klęsk żywiołowych,
-
reagowanie kryzysowe (i powiązane dziedziny),
-
łączenie pomocy doraźnej, odbudowy i rozwoju,
-
wzmacnianie odporności i przystosowanie się do zmiany klimatu.

4. Kryteria przyznania dotacji

Kwalifikujące się wnioski zostaną ocenione w oparciu o następujące kryteria:

-
istotność projektu (maksymalnie 30 punktów),
-
jakość struktury projektu i jego wdrażania (maksymalnie 30 punktów),
-
jakość i istotność partnerstwa oraz uzgodnień w zakresie prowadzenia współpracy (maksymalnie 20 punktów),
-
oddziaływanie i rozpowszechnianie (maksymalnie 20 punktów).

Projekty, które ogółem uzyskają mniej niż 60 punktów, nie będą brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w sprawie dofinansowania.

Wszystkie projekty, zarówno dotyczące budowania zdolności, jak też dotyczące pomocy technicznej, zostaną sklasyfikowane według liczby uzyskanych punktów.

5. Dostępny budżet

Całkowity szacunkowy budżet przeznaczony na współfinansowanie projektów wynosi 7 607 000 EUR.

Maksymalna kwota dotacji wyniesie 700 000 EUR. Wartość każdej dotacji będzie wynosić pomiędzy 100 000 a 700 000 EUR.

Agencja przewiduje finansowanie 22 wniosków.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych funduszy.

6. Ostateczny termin składania wniosków

Wnioski o dotacje muszą być sporządzone w jednym z języków urzędowych UE przy pomocy formularza elektronicznego (e-formularza) przeznaczonego do tego celu. Formularz elektroniczny jest dostępny w internecie pod następującym adresem: https://eacea.ec.europa.eu/documents/eforms_en

Prawidłowo wypełniony elektroniczny formularz wniosku należy złożyć do dnia 3 lipca 2017 r. do godz. 12.00 (południe, czasu obowiązującego w Brukseli). Po tym terminie system składania wniosków online zostanie zamknięty.

Wnioskodawcy mogą przedkładać projekty dotyczący zarówno pomocy technicznej, jak również budowania zdolności. W takim przypadku wnioskodawcy wskazują w swoim wniosku, że dotyczy on obu rodzajów działań. Wnioski przesłane pocztą, faksem lub pocztą elektroniczną nie będą akceptowane.

7. Informacje dodatkowe

Wnioski muszą odpowiadać warunkom zawartym we wskazówkach dotyczących składania wniosków - Zaproszenie do składania wniosków EACEA 09/2017 - oraz muszą być złożone za pomocą formularza elektronicznego przeznaczonego do tego celu, i zawierać stosowne załączniki.

Dokumenty te są dostępne w internecie pod następującym adresem:

https://eacea.ec.europa.eu/eu-aid-volunteers/funding_en

Wszelkie pytania należy kierować na adres: EACEA-EUAID-VOLUNTEERS@ec.europa.eu

1 Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 1.
2 "Pomoc humanitarna" oznacza działania i akcje w państwach trzecich mające zapewnić zgodne z potrzebami wsparcie w sytuacjach kryzysowych, którego celem jest ochrona życia, przynoszenie ulgi w cierpieniu ludzi i zapobieganie mu, a także zachowanie godności ludzkiej w obliczu klęsk żywiołowych lub sytuacji kryzysowych wywołanych przez człowieka. Obejmuje ona wsparcie, pomoc doraźną i ochronę w sytuacjach kryzysu humanitarnego lub bezpośrednio w ich następstwie, działania wspierające mające zapewnić dostęp do potrzebujących i ułatwić swobodny przepływ pomocy, jak również akcje zmierzające do poprawy gotowości na wypadek klęsk żywiołowych i zmniejszenia ryzyka ich wystąpienia, a także działania na rzecz wzmocnienia odporności i zdolności w zakresie radzenia sobie z kryzysami i ich przezwyciężania.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.67.12

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków - EACEA 09/2017 - Inicjatywa "Wolontariusze pomocy UE": pomoc techniczna dla organizacji wysyłających - Budowanie zdolności organizacji przyjmujących w zakresie pomocy humanitarnej.
Data aktu: 03/03/2017
Data ogłoszenia: 03/03/2017