Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/004 ES/Grupo Santana, Hiszpania) (COM(2014)0116 - C7-0101/2014 - 2014/2027(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - wniosek EGF/2012/ 004 ES/Grupo Santana

P7_TA(2014)0350

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/004 ES/Grupo Santana, Hiszpania) (COM(2014)0116 - C7-0101/2014 - 2014/2027(BUD))

(2017/C 443/31)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2014)0116 - C7-0101/2014),
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0260/2014),
A.
mając na uwadze, że Unia Europejska opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu oraz z myślą o ułatwieniu im reintegracji na rynku pracy,
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwolnionych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjęcia decyzji o uruchomieniu EFG,
C.
mając na uwadze, że Hiszpania przedłożyła wniosek EGF/2012/004 ES/Grupo Santana 4  o wsparcie finansowe z EFG w związku z 330 zwolnieniami w Grupo Santana oraz u 15 dostawców i producentów znajdujących się poniżej w łańcuchu dostaw w okresie referencyjnym od dnia 15 listopada 2011 r. do dnia 15 marca 2012 r., przy czym wobec 285 pracowników przewidziano środki współfinansowane z EFG;
D.
mając na uwadze, że złożony wniosek spełnia kryteria kwalifikowalności przewidziane w rozporządzeniu w sprawie EFG,
1.
zgadza się z Komisją, że warunki przewidziane w art. 2 lit. c) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że w związku z tym Hiszpania ma prawo do pomocy finansowej na mocy wspomnianego rozporządzenia;
2.
odnotowuje wyjaśnienia Komisji, że zwolnienie 330 osób w okresie referencyjnym oraz dodatkowe zwolnienia 689 osób są związane z tą samą procedurą zwolnień grupowych oraz że zwolnienia te w połączeniu z bardzo niestabilną sytuacją gospodarczą i społeczną w regionie spełniają warunek wyjątkowości, o którym mowa w art. 2 lit. c) rozporządzenia w sprawie EFG;
3.
odnotowuje, że w dniu 16 maja 2012 r. władze Hiszpanii przedłożyły wniosek o wsparcie finansowe z EFG, i ubolewa, że Komisja Europejska przedstawiła ocenę tego wniosku dopiero w dniu 5 marca 2014 r.; ubolewa nad długim okresem sporządzania oceny, który wyniósł 22 miesiące, i jest zdania, że opóźnienie to stoi w sprzeczności z celem Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, jakim jest zapewnienie zwolnionym pracownikom szybkiej pomocy;
4.
jest zdania, że zwolnienia w Grupo Santana oraz u 15 dostawców i producentów znajdujących się poniżej w łańcuchu dostaw są związane z poważnymi zmianami strukturalnymi, które zachodzą w światowej strukturze handlu wskutek globalizacji, prowadząc do zmniejszenia udziału UE w światowej produkcji pojazdów i do gwałtownego wzrostu rynków azjatyckich, z którego producenci unijni czerpią mniejsze korzyści;
5.
zauważa, że 330 przedmiotowych zwolnień wraz z 689 zwolnieniami z tego samego powodu, do których doszło przed czteromiesięcznym okresem referencyjnym oraz po nim, ma zdecydowanie niekorzystny wpływ na zatrudnienie i gospodarkę na szczeblu lokalnym oraz na poziomie NUTS III, a także przyczynia się do pogorszenia już i tak niestabilnej sytuacji gospodarczej w tym regionie;
6.
zauważa, że jest to kolejny wniosek o wsparcie z EFG dotyczący zwolnień w sektorze motoryzacyjnym oraz że tego sektora dotyczyło najwięcej, a konkretnie 17, wniosków o wsparcie z EFG, zarówno w związku z kryzysem, jak i z globalizacją; zauważa, że ten kolejny przypadek dotyczący branży motoryzacyjnej świadczy o konieczności opracowania unijnej strategii branżowej oraz ilustruje, w jaki sposób EFG pomaga pracownikom w procesie restrukturyzacji;
7.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że region Andaluzji, gdzie stopa bezrobocia jest znacznie wyższa niż średnio w kraju i w Unii, po raz kolejny korzysta z EFG; zaznacza, że z EFG już wspierano pracowników fabryki Delphi w Andaluzji (EGF/ 2008/002 ES/Delphi);
8.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby szybko zapewnić wsparcie pracownikom, władze Hiszpanii postanowiły rozpocząć świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 1 sierpnia 2011 r., czyli dziesięć miesięcy przed złożeniem wniosku o wsparcie finansowe z EFG oraz na długo przed zapadnięciem ostatecznej decyzji o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet;
9.
zauważa, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług podlegających współfinansowaniu obejmuje środki na rzecz reintegracji na rynku pracy 285 zwolnionych pracowników, takie jak szkolenia zawodowe w miejscu pracy, doradztwo przy rozwijaniu działalności gospodarczej, wsparcie przy aktywnym poszukiwaniu pracy oraz pośrednictwo pracy;
10.
z zadowoleniem przyjmuje znaczący czas trwania oferowanych szkoleń oraz fakt, że będą im towarzyszyć działania w miejscu pracy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że szkolenia będą dopasowane do zapotrzebowania na umiejętności i kwalifikacje zgłaszanego przez przedsiębiorstwa ulokowane w parku biznesowym, który należy do środków oferowanych poza pakietem finansowanym z EFG;
11.
z zadowoleniem przyjmuje w związku z tym fakt, że miasto Linares, które istotnie ucierpiało wskutek zamknięcia przedsiębiorstwa Santana (i firm będących jego dostawcami), będącego głównym pracodawcą w tej gminie, przyjęło globalne i wszechstronne podejście, odzwierciedlone w strategii odnowy parku biznesowego Grupo Santana, w celu przyciągnięcia nowych inwestorów; jest zdania, że fakt, iż miasto Linares postanowiło poprawić klimat dla przedsiębiorczości, zwiększy oddziaływanie środków EFG skierowanych do pracowników;
12.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że miasto Linares przeprowadziło konsultacje w sprawie tego pakietu z partnerami społecznymi (związkami zawodowymi MCA-UGT Andalucía oraz Federación de la industria de CCOO-Andalucía), że partnerzy społeczni monitorują wdrażanie tych środków oraz że na poszczególnych etapach wdrażania EFG i w ramach dostępu do niego stosowana będzie polityka równości kobiet i mężczyzn oraz zasada niedyskryminacji;
13.
przypomina, jak ważne jest zwiększenie szans wszystkich pracowników na zatrudnienie poprzez odpowiednie szkolenia oraz uznanie umiejętności i kompetencji zdobytych przez pracownika w trakcie kariery zawodowej; oczekuje, że szkolenia oferowane w ramach skoordynowanego pakietu będą dostosowane nie tylko do potrzeb zwolnionych pracowników, lecz także do faktycznej sytuacji gospodarczej;
14.
wskazuje na fakt, że z EFG oferowane będzie "wynagrodzenie podczas szkolenia" w wysokości 150 % minimalnego wynagrodzenia w Hiszpanii; z zadowoleniem przyjmuje jednak, że Komisja potwierdziła, iż wynagrodzenie to nie zastępuje zasiłku dla bezrobotnych i będzie oferowane obok zasiłku dla bezrobotnych wypłacanego zgodnie z prawem krajowym; podkreśla w związku z tym, że na mocy nowego rozporządzenia w sprawie EFG na lata 2014-2020 do pakietu będzie można włączać świadczenia finansowe w wysokości ograniczonej do 35 % kosztów związanych z proponowanymi środkami oraz że poziom świadczeń w ramach skoordynowanego pakietu dotyczącego tego wniosku nie powtórzy się podczas obowiązywania nowego rozporządzenia;
15.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę hiszpańskich władz regionalnych i władz lokalnych w Linares, mającą na celu inwestowanie w obiekty przemysłowe oraz promocję odnowionego obszaru przemysłowego, tak aby przyciągnąć nowe przedsiębiorstwa oraz zróżnicować strukturę przemysłową regionu, nie skupiając się na przemyśle samochodowym; podkreśla, że w przypadku tych działań nie złożono wniosku o współfinansowanie ze środków EFG, lecz są one finansowane z regionalnego i lokalnego budżetu przy znacznych ograniczeniach spowodowanych utratą dochodów podatkowych wskutek zamknięcia zakładu;
16.
odnotowuje, że informacje na temat skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług, które mają być finansowane z EFG, obejmują dane na temat komplementarności z działaniami finansowanymi z funduszy strukturalnych; podkreśla, że władze Hiszpanii potwierdzają, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą w ramach innych instrumentów finansowych UE; ponownie wzywa Komisję do przedstawiania analizy porównawczej tych danych w sprawozdaniach rocznych w celu zapewnienia pełnego przestrzegania obowiązujących przepisów i zapobiegania powielaniu usług finansowanych przez Unię;
17.
podkreśla, że zgodnie z art. 6 rozporządzenia w sprawie EFG należy zadbać o to, aby EFG wspierał reintegrację na rynku pracy poszczególnych zwolnionych pracowników w ramach stabilnego zatrudnienia; ponadto podkreśla, że w ramach pomocy z EFG można współfinansować jedynie aktywne środki na rynku pracy prowadzące do długotrwałego zatrudnienia; ponownie podkreśla, że wsparcie EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów;
18.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę porozumienie dotyczące nowego rozporządzenia w sprawie EFG na lata 2014-2020 co do ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, zwiększenia wkładu finansowego Unii do 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, zwiększenia skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament Europejski i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzenia, rozszerzenia kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz finansowania środków pomagających w rozpoczęciu własnej działalności;
19.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
20.
zobowiązuje swego przewodniczącego do podpisania niniejszej decyzji wraz z przewodniczącym Rady i do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
21.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami

(wniosek EGF/2012/004 ES/Grupo Santana, Hiszpania)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2014/253/UE.)
1 Dz.U. L 406 z 30.12.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Santana Motor S.A.U., Santana Motor Andalucía S.L.U. i Santana Militar S.L.U.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.443.182

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/004 ES/Grupo Santana, Hiszpania) (COM(2014)0116 - C7-0101/2014 - 2014/2027(BUD)).
Data aktu: 15/04/2014
Data ogłoszenia: 22/12/2017