(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2017 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 83 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji ramowej Rady 2004/757/WSiSW 2 określono wspólne podejście do walki z nielegalnym obrotem środkami odurzającymi, które stwarzają zagrożenie dla zdrowia, bezpieczeństwa i jakości życia obywateli Unii, a także dla legalnej gospodarki, stabilności i bezpieczeństwa państw członkowskich. Decyzja określa minimalne wspólne zasady dotyczące definicji przestępstw związanych z obrotem środkami odurzającymi oraz systemu sankcji w celu zapobiegnięcia problemom, które mogą wystąpić we współpracy organów sądowych i organów ścigania państw członkowskich ze względu na fakt, że dany czyn przestępczy lub czyny przestępcze nie są karalne jednocześnie na mocy przepisów prawa państwa wnioskującego i państwa, do którego kierowany jest wniosek.
(1a) Ustanowienie minimalnych, wspólnych dla całej Unii zasad dotyczących definiowania przestępstw polegających na nielegalnym handlu narkotykami oraz sankcji za te przestępstwa powinno w ostatecznym rozrachunku przyczynić się do ochrony zdrowia publicznego oraz ograniczania negatywnych skutków handlu narkotykami i ich zażywania. [Popr. 1]
(2) Decyzja ramowa Rady 2004/757/WSiSW stosuje się do substancji objętych zakresem stosowania jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z 1961 r., zmienionej protokołem z 1972 r., oraz konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r. ("konwencje ONZ") oraz do narkotyków syntetycznych objętych kontrolą w całej Unii zgodnie ze wspólnym działaniem 97/396/WSiSW 3 , które stwarzają zagrożenie dla zdrowia publicznego porównywalne do zagrożenia stwarzanego przez substancje umieszczone w wykazie na mocy konwencji ONZ.
(3) Decyzja ramowa 2004/757/WSiSW powinna stosować się również do substancji objętych środkami kontroli oraz sankcjami karnymi zgodnie z decyzją Rady 2005/387/WSiSW 4 , które stwarzają zagrożenie dla zdrowia publicznego porównywalne do zagrożenia stwarzanego przez substancje umieszczone w wykazie na mocy konwencji ONZ.
(4) Nowe substancje psychoaktywne, - takie jak produkty zawierające syntetyczne agonisty receptorów kannabinoidowych (CRA) - które naśladują działanie substancji umieszczonych w wykazie na mocy konwencji ONZ, pojawiają się często i szybko rozprzestrzeniają się w Unii. Jak stwierdzono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../... [w sprawie nowych substancji psychoaktywnych] 5 , niektóre nowe substancje psychoaktywne stwarzają poważne zagrożenia zdrowotne, dla zdrowia publicznego, zagrożenia społeczne i związane z bezpieczeństwem. Na mocy tego rozporządzenia można przyjąć środki zakazujące produkcji, wytwarzania, udostępniania na rynku, w tym przywozu do Unii, transportu i wywozu z Unii nowych substancji psychoaktywnych stwarzających poważne zagrożenia zdrowotne, społeczne i związane z bezpieczeństwem. Aby rzeczywiście ograniczyć dostępność nowych substancji psychoaktywnych stwarzających poważne zagrożenia dla indywidualnych osób i społeczeństwa oraz aby powstrzymać nielegalny obrót tymi substancjami w całej Unii i ograniczyć udział organizacji przestępczych, często osiągających znaczne zyski z nielegalnego handlu narkotykami, stałe ograniczenia rynkowe przyjęte na mocy tego rozporządzenia powinny zostać wsparte przepisami prawa karnego, skierowanymi wyłącznie przeciw producentom, dostawcom i dystrybutorom, a nie przeciw indywidualnym konsumentom. [Popr. 2]
(4a) Aby skutecznie ograniczyć popyt na nowe substancje psychoaktywne, które stwarzają poważne zagrożenia zdrowotne, społeczne i związane z bezpieczeństwem, integralną częścią globalnej i bezpośredniej strategii przeciwdziałania i ograniczania negatywnych skutków powinno być też upowszechnianie opartych na dowodach naukowych informacji dotyczących zdrowia publicznego oraz wczesne ostrzeganie konsumentów. [Popr. 3]
(5) Nowe substancje psychoaktywne objęte stałymi ograniczeniami rynkowymi zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr .../... należy w związku z tym, po uprzednim dodaniu ich do załącznika do decyzji ramowej 2004/757/WSiSW, objąć przepisami unijnego prawa karnego dotyczącymi unijnym prawem karnym dotyczącym nielegalnego obrotu środkami odurzającymi. Pomoże to także zoptymalizować i uprościć unijne ramy prawne, ponieważ te same przepisy prawa karnego będą stosować się do substancji objętych konwencjami ONZ oraz do najbardziej szkodliwych nowych substancji psychoaktywnych. Należy w związku z tym zmienić definicję "narkotyków" W celu dodania tego typu substancji do załącznika należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian w załączniku, a tym samym do definicji narkotyków w decyzji ramowej 2004/757/WSiSW. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. [Popr. 4]
(6) Aby szybko reagować na powstawanie i rozprzestrzenianie się nowych szkodliwych substancji psychoaktywnych w Unii, państwa członkowskie powinny stosować przepisy decyzji ramowej 2004/757/WSiSW do nowych substancji psychoaktywnych stwarzających poważne zagrożenia zdrowotne, społeczne i związane z bezpieczeństwem w terminie dwunastu miesięcy od objęcia ich które zostały objęte stałymi ograniczeniami rynkowymi na mocy [rozporządzenia ze względu na stwarzane przez nie poważne zagrożenia zdrowotne, społeczne i związane z bezpieczeństwem, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr .../... w terminie 12 miesięcy od dodania tych nowych substancji psychoaktywnych do załącznika do decyzji ramowej. [Popr. 5]
(6a) Niniejsza dyrektywa - zgodnie z przepisami zmienianej przez siebie decyzji ramowej Rady 2004/757/WSiSW - nie przewiduje kryminalizacji posiadania nowych substancji psychoaktywnych na własny użytek, bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do kryminalizacji posiadania narkotyków na własny użytek na szczeblu krajowym. [Popr. 6]
(6b) Komisja powinna ocenić wpływ decyzji ramowej Rady 2004/757/WSiSW dotyczącej podaży narkotyków, w tym na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie. W tym celu państwa członkowskie powinny przekazywać szczegółowe informacje o działających na ich terytoriach kanałach dystrybucji, wykorzystywanych do dostarczania substancji psychoaktywnych przeznaczonych do dystrybucji w innych państwach członkowskich, jak specjalistyczne sklepy i podmioty prowadzące sprzedaż detaliczną online, a także o innych cechach rynków narkotyków na ich poszczególnych terytoriach. Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii powinno pomagać państwom członkowskim w gromadzeniu i wymianie dokładnych, porównywalnych i wiarygodnych informacji i danych dotyczących podaży narkotyków. [Popr. 7]
(6c) Państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji dane o różnych wskaźnikach odnoszących się do interwencji organów ścigania na mocy prawa krajowego na ich terytoriach, w tym dane o zlikwidowanych miejscach produkcji narkotyków, przestępstwach związanych z dostarczaniem narkotyków, krajowych cenach detalicznych narkotyków oraz analizach kryminalistycznych dotyczących przechwyceń narkotyków. [Popr. 8]
(7) Ponieważ cel niniejszej dyrektywy, a mianowicie poszerzenie zakresu stosowania prawa karnego Unii obowiązującego w odniesieniu do nielegalnego obrotu środkami odurzającymi na nowe substancje psychoaktywnych stwarzające poważne zagrożenia zdrowotne, społeczne i związane z bezpieczeństwem, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie działające osobno, natomiast możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(8) Niniejsza dyrektywa nie narusza praw podstawowych ani zasad uznanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności prawa do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu, domniemania niewinności i prawa do obrony, zakazu ponownego sądzenia lub karania w postępowaniu karnym za ten sam czyn zabroniony pod groźbą kary oraz, zasad legalności oraz proporcjonalności kar do czynów zabronionych pod groźbą kary, prawa do profilaktycznej opieki zdrowotnej i prawa do korzystania z leczenia. [Popr. 9]
(8a) Unia i jej państwa członkowskie powinny w dalszym ciągu rozwijać unijne podejście oparte na ochronie praw podstawowych, zapobieganiu, opiece zdrowotnej oraz ograniczaniu szkód, mające na celu pomoc użytkownikom narkotyków w pokonaniu uzależnienia, jak również zmniejszenie negatywnego wpływu narkotyków na sferę społeczną, gospodarczą i zdrowie publiczne. [Popr. 10]
(9) [Zgodnie z art. 3 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Zjednoczone Królestwo i Irlandia zgłosiły chęć uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszej dyrektywy.]
LUB
(10) [Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, i nie naruszając art. 4 tego Protokołu, Zjednoczone Królestwo i Irlandia nie uczestniczą w przyjęciu niniejszej dyrektywy, nie są nią związane ani jej nie stosują.]
(11) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Dania nie bierze udziału w przyjęciu niniejszej dyrektywy i w związku z tym nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję ramową 2004/757/WSiSW,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______________
(+) Dwanaście miesięcy od wejścia w życie.
(+) Data wejścia w życie rozporządzenae (UE) nr .../... [w sprawie nowych substancji psychoaktywnych].
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.443.1067/2 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | P7_TC1-COD(2013)0304 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 17 kwietnia 2014 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/…/UE zmieniającej decyzję ramową Rady 2004/757/ WSiSW ustanawiającą minimalne przepisy określające znamiona przestępstw i kar w dziedzinie nielegalnego handlu narkotykami w odniesieniu do definicji narkotyków. |
Data aktu: | 17/04/2014 |
Data ogłoszenia: | 22/12/2017 |