(CON/2017/38)(2017/C 372/05)
(Dz.U.UE C z dnia 1 listopada 2017 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniach 7 i 24 lutego 2017 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał od Rady Unii Europejskiej oraz Parlamentu Europejskiego wioski o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012 i (UE) 2015/2365 1 (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt rozporządzenia zawiera postanowienia mające wpływ na podstawowe zadania Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) w zakresie definiowania i realizacji polityki pieniężnej oraz wspierania sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych zgodnie z art. 127 ust. 2 tiret pierwsze i czwarte oraz zadania ESBC w zakresie przyczyniania się do należytego wykonywania polityk w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi oraz stabilności systemu finansowego zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 20 września 2017 r.
1 COM(2016) 856 final.
2 W odniesieniu do międzynarodowych standardów dotyczących naprawy infrastruktur rynku finansowego - zob. raport Komitetu ds. Płatności i Infrastruktur Rynku (CPMI) Banku Rozrachunków Międzynarodowych (BIS) oraz Radę Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) pt. "Recovery of financial market infrastructures - Revised Report" (2017), dostępny na stronie internetowej BIS pod adresem www.bis.org. W odniesieniu do międzynarodowych standardów dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji infrastruktur rynku finansowego - zob. wytyczne przedstawione przez Radę Stabilności Finansowej (FSB) w dodatku II do załącznika 1 do publikacji "Key Attributes of Effective Resolution Regimes for Financial Institutions" (2014), zatytułowanym "Resolution of Financial Market Infrastructures (FMIs) and FMI Participants", dostępnej na stronie internetowej FSB pod adresem www.fsb.org. FSB wydało bardziej szczegółowe wytyczne w publikacji pt. "Guidance on Central Counterparty Resolution and Resolution Planning" (lipiec 2017 r.). Dokument ten również jest dostępny na stronie internetowej FSB.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/49/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie systemów gwarancji depozytów (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 149).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
6 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do procedur i organów związanych z udzielaniem zezwolenia CCP oraz wymogów dotyczących uznawania CCP z państw trzecich, COM(2017) 331 final.
7 Zob. rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
8 Zob. art. 4 ust. 2 lit. h) projektu rozporządzenia.
9 Zob. art. 4 ust. 2 lit. c) projektu rozporządzenia.
10 Zob. odpowiedź EBC na konsultację Komisji Europejskiej w temacie przeglądu rozporządzenia EMIR, dostępną na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
11 Zob. art. 1 projektu rozporządzenia.
12 Zob. art. 2 pkt 17 projektu rozporządzenia.
13 Zob. art. 3 ust. 1 projektu rozporządzenia.
14 Zob. pkt 2.2 i 2.3 opinii CON/2017/2. Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
15 Zob. art. 42 ust. 2 projektu rozporządzenia.
16 Zob. pkt 3.3 opinii Europejskiego Banku Centralnego CON/2012/99 z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie projektu dyrektywy ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Dz.U. C 39 z 12.2.2013, s. 1).
17 Zob. art. 44 projektu rozporządzenia.
18 Zob. pkt 3.4 opinii CON/2012/99.
19 Zob. art. 27 ust. 3 i 4 projektu rozporządzenia.
20 Zob. art. 27 ust. 5 projektu rozporządzenia.
21 Zob. art. 13 ust. 3 projektu rozporządzenia.
22 Zob. przypis 2.
23 Zob. art. 13 ust. 4 projektu rozporządzenia.
24 Zob. art. 10 ust. 4 projektu rozporządzenia.
25 Zob. art. 12 ust. 2-5 projektu rozporządzenia.
26 Oznaczałoby to, że jeżeli członkowie kolegium większością dwóch trzecich głosów wyrażą negatywną opinię w sprawie planu naprawy, każdy z zainteresowanych organów będzie miał prawo przekazania sprawy do mediacji prowadzonych przez ESMA.
27 Zob. art. 13 ust. 3 projektu rozporządzenia.
28 Zob. art. 13 ust. 3 lit. a) ppkt (i) of projektu rozporządzenia.
29 Zob. art. 13 ust. 4 projektu rozporządzenia.
30 Zob. art. 13 ust. 6 projektu rozporządzenia.
31 Zob. pkt 7.5 ppkt (i) i (v) dokumentu FSB pt. "Guidance on Central Counterparty Resolution and Resolution Planning".
32 Ibid., pkt 7.5 ppkt (xiii).
33 Zob. art. 13 ust. 8 projektu rozporządzenia.
34 Zob. art. 15 projektu rozporządzenia.
35 Zob. art. 16 ust. 4 projektu rozporządzenia.
36 Zob. art. 17 ust. 7 lit. l) projektu rozporządzenia.
37 Zob. sekcję C załącznika do projektu rozporządzenia dotyczącą kwestii, które organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji musi przeanalizować przy ocenie możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji kontrahenta centralnego.
38 Zob. pkt 6 dokumentu FSB pt. "Guidance on Central Counterparty Resolution and Resolution Planning".
39 FSB będzie kontynuować prace dotyczące zasobów finansowych na potrzeby restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji kontrahentów centralnych oraz, na podstawie dalszych analiz i doświadczeń zebranych w ramach planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, określi do końca 2018 r., czy istnieje potrzeba dodatkowych wytycznych. Zob. wstęp do dokumentu FSB pt. "Guidance on Central Counterparty Resolution and Resolution Planning".
40 Zob. art. 18 projektu rozporządzenia.
41 Zob. art. 21 ust. 1 lit. d) of projektu rozporządzenia.
42 Zob. art. 22 ust. 1 projektu rozporządzenia.
43 Zob. art. 27 projektu rozporządzenia.
44 Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 53 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190), rozumie się przez to "warunki ramowe ustanowione postanowieniami art. 107, 108 i 109 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz rozporządzenia i wszystkie akty Unii, w tym wytyczne, komunikaty i zawiadomienia, wydane lub przyjęte zgodnie z art. 108 ust. 4 lub art. 109 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej".
45 Zob. pkt 6 dokumentu FSB pt. "Guidance on Central Counterparty Resolution and Resolution Planning".
46 Zob. art. 27 ust. 9 projektu rozporządzenia.