Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 8/2015 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, zasobów własnych i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (13439/2015 - C8-0341/2015 - 2015/2269(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 8/2015: Zasoby własne i Europejski Inspektor Ochrony Danych

P8_TA(2015)0404

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 8/2015 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, zasobów własnych i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (13439/2015 - C8-0341/2015 - 2015/2269(BUD))

(2017/C 366/24)

(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 41,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 17 grudnia 2014 r. 2 ,
-
uwzględniając budżet korygujący nr 1/2015, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 28 kwietnia 2015 r. 3 ,
-
uwzględniając budżety korygujące nr 2/2015, nr 3/2015, nr 4/2015 i nr 5/2015 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 7 lipca 2015 r. 4 ,
-
uwzględniając budżety korygujące nr 6/2015 i nr 7/2015 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 14 października 2015 r.,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2015/623 z dnia 21 kwietnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1311/2013 określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 6 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 7 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. dotyczącą systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 8 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 8/2015 przyjęty przez Komisję dnia 19 października 2015 r. (COM(2015)0545),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 8/2015 przyjęte przez Radę dnia 10 listopada 2015 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (13439/2015 - C8-0341/2015),
-
uwzględniając art. 88 i 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0337/2015),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 8/2015 dotyczy korekty prognozy tradycyjnych zasobów własnych (cła), ujęcia w budżecie salda pozostałej części zasobów własnych opartych na VAT i DNB za 2014 r. oraz ujęcia w budżecie sald zasobów własnych opartych na VAT i DNB za 2015 r.;
B.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 8/2015 aktualizuje również prognozy dotyczące innych dochodów;
C.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 8/2015 przewiduje ponadto zmniejszenie o kwotę 123 474 EUR środków na płatności i środków na zobowiązania w budżecie Europejskiego Inspektora Ochrony Danych;
D.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 8/2015 przewiduje zmniejszenie wkładów opartych na DNB wnoszonych przez państwa członkowskie o 9,4 mld EUR;
1.
przyjmuje do wiadomości przedłożony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 8/2015 oraz stanowisko Rady dotyczące tego projektu;
2.
zwraca uwagę, że wpływ projektu budżetu korygującego nr 8/2015 we wszystkich jego aspektach to zmniejszenie wkładów państw członkowskich do budżetu Unii o 9 403,4 mln EUR;
3.
podkreśla, że niezbędne są pokaźne dodatkowe środki finansowe na rozwiązanie aktualnego kryzysu związanego z uchodźcami;
4.
odnotowuje, że państwa członkowskie do tej pory nie podjęły zobowiązań finansowych dla funduszu powierniczego na rzecz Afryki, funduszu powierniczego na rzecz Syrii oraz agencji ONZ wspierających uchodźców, ponownie potwierdzonych na nieformalnym posiedzeniu szefów państw i rządów UE w sprawie migracji w dniu 23 września 2015 r., na szczycie Rady Europejskiej w dniu 15 października 2015 r. oraz na szczycie w La Valletcie w dniach 11-12 listopada 2015 r.; ubolewa, że według danych Komisji państwa członkowskie na początku listopada 2015 r. miały zaległości w wysokości 2,3 mld EUR;
5.
zauważa, że konieczne będą dalsze wysiłki finansowe w celu zapewniania pomocy humanitarnej na szlakach tranzytowych i sprostania wyzwaniom związanym z przyjęciem bezprecedensowej liczby uchodźców w europejskich miastach i regionach;
6.
głęboko ubolewa, że w ramach procedury pojednawczej nie osiągnięto wiążącego kompromisu co do wykorzystania środków powracających w wyniku projektu budżetowego nr 8/2015 do rozwiązania kryzysu związanego z uchodźcami; niemniej jednak oczekuje, że państwa członkowskie wywiążą się w pełni ze swych wcześniejszych zobowiązań;
7.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 8/2015;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 8/2015 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 69 z 13.3.2015, s. 1.
3 Dz.U. L 190 z 17.7.2015, s. 1.
4 Dz.U. L 261 z 7.10.2015.
5 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
6 Dz.U. L 103 z 22.4.2015, s. 1.
7 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
8 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.366.167

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 8/2015 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, zasobów własnych i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (13439/2015 - C8-0341/2015 - 2015/2269(BUD)).
Data aktu: 25/11/2015
Data ogłoszenia: 27/10/2017