Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/26/2017 - Program Erasmus+, podstawowe działanie 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk - Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze kształcenia i szkolenia oraz młodzieży.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA/26/2017
Program Erasmus+, podstawowe działanie 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze kształcenia i szkolenia oraz młodzieży

(2017/C 348/09)

(Dz.U.UE C z dnia 17 października 2017 r.)

WPROWADZENIE

Współpraca z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży ma ogromne znaczenie dla stworzenia powszechnego poczucia odpowiedzialności i zaangażowania w odniesieniu do strategii i polityki w zakresie uczenia się przez całe życie oraz uwzględnienia pomysłów i problemów zgłaszanych przez zainteresowane strony na wszystkich szczeblach. Jest ona istotna dla podnoszenia świadomości na temat strategii UE na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego, strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET2020), poszczególnych agend polityki, takich jak proces boloński w zakresie szkolnictwa wyższego lub proces rysko-kopenhaski w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, a także strategii UE na rzecz młodzieży. Jest również istotna dla zapewnienia aktywnego udziału zainteresowanych stron we wdrażaniu reform polityki w różnych krajach, promowania ich uczestnictwa w programie Erasmus+ i innych programach europejskich oraz rozpowszechniania zasad polityki i wyników programu oraz dobrych praktyk za pośrednictwem rozległych sieci ich członków. W kontekście programów prac przedkładanych w ramach niniejszego zaproszenia organizacje składające wniosek zachęca się również do powiązania swoich działań z Europejskim Rokiem Dziedzictwa Kulturowego, który będzie obchodzony w 2018 r.

W świetle powyższego celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest zapewnienie finansowania w ramach dwóch następujących grup:

1. Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie kształcenia i szkolenia (grupa 1)

2. Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie młodzieży (grupa 2)

W ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków organizacja może złożyć tylko jeden wniosek, dotyczący grupy 1 lub 2, ale nie obu grup jednocześnie.

ELEMENTY WSPÓLNE OBU GRUP

1.
Cele ogólne

Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest udzielenie wsparcia strukturalnego w formie dotacji na działalność europejskim organizacjom pozarządowym (ENGO) oraz sieciom obejmującym kraje UE, które działają w obszarach kształcenia i szkolenia lub młodzieży, a także realizują poniższe cele ogólne:

-
podnoszenie świadomości zainteresowanych stron na temat europejskich agend polityki w obszarach kształcenia, szkolenia i młodzieży, w szczególności na temat strategii "Europa 2020", programu kształcenia i szkolenia 2020, poszczególnych agend polityki, takich jak proces boloński lub proces rysko-kopenhaski, europejska agenda w zakresie uczenia się dorosłych, a także strategia UE na rzecz młodzieży,
-
zwiększanie zaangażowania zainteresowanych stron i ich współpracy z organami publicznymi w zakresie wdrażania polityk i reform w obszarach kształcenia i szkolenia oraz młodzieży, w szczególności rekomendacje dla poszczególnych krajów wydane w ramach europejskiego semestru,
-
zwiększanie udziału zainteresowanych stron w obszarach kształcenia, szkolenia oraz młodzieży,
-
zwiększanie zaangażowania zainteresowanych stron w rozpowszechnianie działań i rezultatów polityki i programów oraz dobrych praktyk wśród swoich członków, a także w szerszym zakresie.

Cele te należy wyraźnie uwzględnić w planach prac, działaniach i opracowaniach organizacji składających wniosek.

2.
Kwalifikowalność
2.1.
Kwalifikujący się wnioskodawcy

Zaproszenie jest kierowane do dwóch kategorii organizacji:

-
Kategoria 1: Europejskie organizacje pozarządowe (ENGO), prowadzące działalność w obszarze kształcenia i szkolenia lub w obszarze młodzieży,
-
Kategoria 2: Sieci obejmujące kraje UE, prowadzące działalność w obszarze kształcenia i szkolenia lub w obszarze młodzieży.

Dana organizacja może złożyć wyłącznie jeden wniosek albo w ramach kategorii 1, albo w ramach kategorii 2.

Kwalifikujący się wnioskodawca musi:

-
być organizacją pozarządową lub organem pozarządowym,
-
być organizacją non-profit.

Należy zapoznać się ze szczegółowymi definicjami powyższych dwóch kategorii kwalifikujących się wnioskodawców określonych dla każdej grupy.

Ani krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+, ani organizacje, w których większość członków (2/3 lub więcej) stanowią krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+, nie uznaje się za kwalifikujące się organizacje w ramach niniejszego zaproszenia.

2.2.
Kwalifikujące się kraje

Wnioski mogą składać osoby prawne zarejestrowane w jednym z następujących państw:

-
państwa członkowskie UE: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Niderlandy, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo,
Informacja dla wnioskodawców ze Zjednoczonego Królestwa: należy zwrócić uwagę, że kryteria kwalifikowalności muszą być spełnione w całym okresie, na który przyznawana jest dotacja. Jeżeli Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE w okresie obowiązywania dotacji bez wcześniejszego zawarcia z UE umowy gwarantującej w szczególności dalsze spełnianie kryteriów kwalifikowalności przez wnioskodawców ze Zjednoczonego Królestwa, wypłacanie unijnych środków finansowych zostanie wstrzymane (przy czym - w miarę możliwości - uczestnictwo wnioskodawcy w projekcie będzie kontynuowane) lub wnioskodawca zostanie poproszony o odstąpienie od realizacji projektu na podstawie postanowień ramowej umowy o partnerstwie lub umowy o udzielenie dotacji na działalność (odpowiednio art. II.16.2.2 lit. a) lub warunki ogólne II.16.2.1 lit. a)).
-
kraje Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG): Islandia, Liechtenstein, Norwegia,
-
kraje kandydujące będące beneficjentami strategii przedakcesyjnej, zgodnie z ogólnymi zasadami oraz ogólnymi warunkami i ustaleniami określonymi w umowach ramowych zawartych z tymi krajami w celu ich uczestnictwa w programach UE: była jugosłowiańska republika Macedonii i Turcja.
3.
Mechanizmy finansowania

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków umożliwia składanie wniosków o:

-
zawarcie ramowej umowy o partnerstwie (w odniesieniu do grupy 1 - kształcenie i szkolenie i w odniesieniu do grupy 2 - młodzież),

oraz

-
roczne dotacje na działalność (wyłącznie w odniesieniu do grupy 2 - młodzież).

Dana organizacja może złożyć wyłącznie jeden wniosek albo o zawarcie ramowej umowy o partnerstwie, albo o roczną dotację na działalność.

3.1.
Ramowa umowa partnerstwa

Ramowe umowy o partnerstwie obejmują długoterminową współpracę na szczeblu europejskim. Umowy tego rodzaju formalizują partnerstwo na trzy lata.

Wnioski o zawarcie ramowej umowy o partnerstwie muszą zawierać:

-
szczegółowy dwunastomiesięczny program prac (roczny program prac) na 2018 r. wraz z informacjami niezbędnymi do obliczenia dotacji (zob. wskazówki dotyczące składania wniosków, pkt 11.2),
-
trzyletni plan strategiczny na lata 2018-2020.

Trzyletni plan działania powinien określać strategię obejmującą cele, oczekiwane rezultaty i wyniki na okres 2018- 2020, zarówno w ujęciu ogólnym, jak i dla każdego z trzech lat, a także działania, jakie mają być wdrożone, by zagwarantować ich osiągnięcie.

Roczny program prac musi opierać się na planie strategicznym na lata 2018-2020 i będzie stanowił podstawę dla przyznania celowej rocznej dotacji na działalność na każde z wymienionych trzech lat budżetowych. Należy wyraźnie wykazać zgodność i komplementarność między wieloletnimi a rocznymi elementami programu.

3.2.
Roczna dotacja na działalność (wyłącznie w odniesieniu do grupy 2 - młodzież)

Roczne dotacje na działalność obejmują krótkoterminową współpracę na szczeblu europejskim.

Wnioski o roczną dotację na działalność muszą zawierać szczegółowy dwunastomiesięczny program prac (roczny program prac) na 2018 r. wraz z informacjami niezbędnymi do obliczenia dotacji.

4.
Kryteria przyznania dotacji

Jakość kwalifikujących się wniosków zostanie oceniona w oparciu o następujące kryteria 1 :

-
istotność (maksymalnie 30 punktów),
-
jakość projektu i wdrożenia planu pracy (maksymalnie 20 punktów),
-
profil i liczba uczestników i krajów biorących udział w działaniach (maksymalnie 20 punktów),
-
oddziaływanie, rozpowszechnianie i trwałość (maksymalnie 30 punktów).

Aby wnioski mogły zostać wzięte pod uwagę w ramach procesu przyznawania finansowania, muszą uzyskać łącznie

-
co najmniej 60 punktów, oraz
-
co najmniej połowę maksymalnych punktów dla każdego z powyższych kryteriów przyznania dotacji (15 punktów dla kryteriów "istotność" i "oddziaływanie, rozpowszechnianie i trwałość" oraz minimum 10 punktów dla kryteriów "jakość projektu i wdrożenia planu pracy" i "profil i liczba uczestników i krajów biorących udział w działaniach").
5.
Budżet

Całkowity dostępny budżet w 2018 r. na potrzeby niniejszego zaproszenia (grupy 1 i 2) wynosi 6 500 000 EUR i został podzielony w następujący sposób:

Grupa 1 - Kształcenie i szkolenie: 2 500 000 EUR,

Grupa 2 - Młodzież: 4 000 000 EUR.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.

6.
Składanie wniosków

Wnioski należy składać z wykorzystaniem elektronicznego formularza wniosku o dotację (e-formularza).

E-formularz jest dostępny w języku angielskim, francuskim i niemieckim pod następującym adresem:

http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en

Formularz należy odpowiednio wypełnić w jednym z języków urzędowych UE.

Należycie wypełniony e-formularz należy złożyć w terminie do dnia 14 grudnia 2017 r., do godz. 12.00 (południe czasu obowiązującego w Brukseli), wraz z odpowiednimi załącznikami 2 :

1.
Oświadczenie
2.
Szczegółowy plan strategiczny na lata 2018-2020

(obowiązkowy w przypadku grupy 1 - kształcenie i szkolenie i wymagany wyłącznie w odniesieniu do wniosków dotyczących ramowej umowy o partnerstwie w przypadku grupy 2 - młodzież)

Dodatkowe obowiązkowe załączniki administracyjne 3  należy przesłać pocztą elektroniczną na adres Agencji w tym samym terminie.

7.
Informacje dodatkowe

Wnioski muszą spełniać warunki zawarte we wskazówkach dotyczących składania wniosków - Zaproszenie do składania wniosków EACEA/26/2017, dostępnych w internecie pod następującym adresem:

http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en

Adresy e-mail do kontaktów:

Dla grupy 1: EACEA-CIVIL-EDU@ec.europa.eu

Dla grupy 2: EACEA-YOUTH@ec.europa.eu

ELEMENTY SZCZEGÓŁOWE

GRUPA 1

Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim: kształcenie i szkolenie

1.
Cele szczegółowe

Od organizacji działających w dziedzinie kształcenia i szkolenia oczekuje się opracowania i wprowadzenia w życie innowacyjnych, ukierunkowanych i twórczych strategii oraz działań na rzecz wspierania skutecznego wdrażania reform i przedsięwzięć w następujących dziedzinach:

propagowanie dostępności edukacji włączającej dla wszystkich osób poprzez podejmowanie ukierunkowanych działań koncentrujących się na realizacji priorytetów wyznaczonych w deklaracji paryskiej, w szczególności: promowanie sprzyjającego włączeniu i demokratycznego środowiska edukacyjnego, które doprowadzi do lepszej integracji osób uczących się znajdujących się w mniej korzystnej sytuacji (uwzględniając migrantów), oraz wspieranie osób uczących się stosownie do ich potrzeb; zacieśnianie współpracy z rodzinami, służbami socjalnymi, społeczeństwem obywatelskim, partnerami społecznymi oraz podmiotami z sektora uczenia się pozaformalnego, aby zachęcić osoby młode do większego zaangażowania, wzmacniać wzajemne wsparcie między podmiotami działającymi w środowisku edukacyjnym i członkami społeczności oraz promować zrozumienie międzykulturowe; wspieranie nauczycieli, osób prowadzących szkolenia, wychowawców i kierowników instytucji oświatowych w radzeniu sobie z różnorodnością i w dążeniu do zagwarantowania sprawiedliwego i wolnego od uprzedzeń środowiska edukacyjnego; promowanie podejścia do edukacji włączającej bazującego na uczeniu się przez całe życie w celu ułatwienia dostępu do różnych szczebli i sektorów kształcenia, zachęcania do kończenia edukacji na tych szczeblach i w tych sektorach oraz sprzyjania przenoszeniu się między nimi, a także zachęcanie grup, do których trudno dotrzeć, do wznowienia kształcenia; usprawnianie procesu zarządzania kształceniem oraz ustanawianie mechanizmów finansowania i monitorowania w celu usuwania barier, które mogą potencjalnie sprzyjać powstawaniu nierówności edukacyjnych; udzielanie wsparcia na rzecz opracowywania innowacyjnych metod pedagogicznych na potrzeby kształcenia w zakresie kompetencji społecznych i obywatelskich;

sprzyjanie nabywaniu przez wszystkich obywateli szerokiego spektrum (kluczowych) kompetencji poprzez: wspieranie procesu nabywania podstawowych umiejętności czytania i liczenia oraz podstawowej wiedzy w dziedzinie nauk ścisłych; sprzyjanie nabywaniu kompetencji kluczowych, w tym również poprzez usprawnianie zmiany ścieżek uczenia się i promowanie elastycznych lub alternatywnych ścieżek uczenia się, opracowywanie wysokiej jakości programów kształcenia dorosłych i programów kształcenia i szkolenia zawodowego, promowanie uczenia się opartego na pracy, praktyk zawodowych, programów przygotowania zawodowego i wolontariatu; promowanie stosowanie podejść interdyscyplinarnych i opracowywania wytycznych oraz wspieranie procesu kształcenia nauczycieli i ich rozwoju zawodowego; propagowanie procesu nauczania i uczenia się w oparciu o kompetencje; promowanie europejskich narzędzi na rzecz zapewnienia przejrzystości w obszarze doświadczeń nabytych i uznawania tych doświadczeń - uwzględniając pozaformalne i nieformalne efekty uczenia się;

wspieranie nauczycieli, pracowników i kierowników instytucji zajmujących się kształceniem i szkoleniem poprzez: promowanie atrakcyjnych ścieżek rozwoju kariery oraz doskonalenie procesu selekcji, naboru i zatrzymywania pracowników; wspieranie skutecznych programów ułatwiających start w zawodzie łączących elementy wsparcia zawodowego, społecznego i osobistego; promowanie łatwo dostępnych, przystępnych cenowo i istotnych programów ustawicznego doskonalenia zawodowego (UDZ); promowanie nauczania zespołowego, wzajemnego monitorowania sytuacji w klasie i tworzenia społeczności zrzeszających osoby zawodowo zajmujące się nauczaniem; wnoszenie wkładu w tworzenie społeczności internetowych i dostarczanie zasobów osobom zawodowo związanym ze szkołą;

promowanie doskonałości i innowacji poprzez środki w zakresie formalnego, pozaformalnego i nieformalnego uczenia się oraz poprzez rozwijanie kompetencji podstawowych i kluczowych, takich jak umiejętność czytania i pisania, umiejętność rozumowania matematycznego, znajomość języków, kompetencje cyfrowe, przedsiębiorczość, a także umiejętności przekrojowych, takich jak kreatywność, w ramach podejścia koncentrującego się na osobie uczącej się; wspieranie skutecznego korzystania z technologii cyfrowych w innowacyjnych metodach nauczania; zwiększenie podaży i częstotliwości korzystania z możliwości uczenia się, uwzględniając np. działania na rzecz podnoszenia świadomości w zakresie innowacyjnych podejść do kształcenia, takich jak otwarte zasoby edukacyjne (OER) i masowe otwarte kursy online (MOOC); tworzenie otwartych środowisk edukacyjnych i międzysektorowych partnerstw zainteresowanych stron; wzmacnianie powiązań między instytucjami zajmującymi się kształceniem i szkoleniem a światem zewnętrznym; propagowanie gromadzenia danych i prowadzenia analiz w zakresie kształcenia i szkolenia, uwzględniając badanie innowacyjnych podejść do finansowania.

W planie pracy należy wyraźnie określić potencjał organizacji i jej zdolność do stworzenia konkretnego oddziaływania przynajmniej w dwóch z powyższych dziedzin.

2.
Organy składające wnioski

W przypadku grupy 1 za kwalifikujących się wnioskodawców zostaną uznane wyłącznie organy spełniające kryteria poniższych definicji:

Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO)

W kontekście grupy 1 ENGO musi:

-
brać czynny udział we wdrażaniu strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET2020):
-
w przynajmniej jednym z następujących sektorów - wczesna edukacja elementarna i opieka nad dzieckiem, edukacja szkolna, szkolnictwo wyższe, szkolnictwo i szkolenie zawodowe, kształcenie dorosłych,
-
lub w przynajmniej w jednym z głównych obszarów międzysektorowych, takim jak edukacja obywatelska, edukacja w dziedzinie ICT, nauczanie języków, kształcenie w dziedzinie przedsiębiorczości itp.,

oraz reprezentować przynajmniej jedną dużą grupę zainteresowanych stron, takich jak uczniowie, nauczyciele / osoby prowadzące szkolenia / liderzy edukacyjni, organizatorzy kształcenia, rodzice itp.,

-
działać za pośrednictwem formalnej struktury, w której skład będą wchodzić:
a)
europejski organ/sekretariat (wnioskujący) zarejestrowany zgodnie z prawem w kraju objętym programem od co najmniej dwóch lat w jednym z kwalifikujących się krajów na dzień złożenia wniosku;

oraz

b)
krajowe organizacje/oddziały 4  w co najmniej 12 kwalifikujących się krajach, statutowo powiązane z europejskim organem/sekretariatem;
-
być niezależna od organów publicznych, partii politycznych i organizacji komercyjnych,
-
zatrudniać co najmniej jednego pracownika za wynagrodzeniem (ekwiwalent pełnego czasu pracy).

Kategoria 2: Sieć obejmująca kraje UE (sieć formalna)

W kontekście grupy 1 sieć obejmująca kraje UE jest organizacją parasolową europejskich organizacji pozarządowych (ENGO zdefiniowanych w ramach kategorii 1). Specyfika tego rodzaju sieci polega na tym, że jej członkowie są sami organizacjami pozarządowymi na szczeblu UE. Tym samym europejska organizacja parasolowa reprezentuje bardzo liczną grupę europejskich zainteresowanych stron i obejmuje szeroki zakres obszarów polityki. Musi ona:

-
składać się z prawnie autonomicznych ENGO zdefiniowanych w ramach kategorii 1 i aktywnie działać na rzecz realizacji ram strategicznych europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020"),
-
spełniać trzy następujące wymogi:
a)
reprezentować więcej niż jedną dużą grupę zainteresowanych stron, jak na przykład osoby uczące się (na wszystkich szczeblach kształcenia i szkolenia), przedstawiciele zawodów związanych z nauczaniem (w tym nauczyciele, szkoleniowcy i dyrektorzy szkół), rodzice itp.;

oraz

b)
prowadzić działalność we wszystkich następujących sektorach:
-
wczesna edukacja elementarna i opieka nad dzieckiem,
-
edukacja szkolna,
-
szkolnictwo wyższe,
-
kształcenie i szkolenie zawodowe,
-
kształcenie dorosłych;

oraz

c)
prowadzić działalność w więcej niż jednej z głównych dziedzin międzysektorowych (takich jak obszar kształcenia obywatelskiego, kształcenia w dziedzinie ICT, nauczania języków, kształcenia w zakresie przedsiębiorczości itp.) z udziałem przynajmniej jednej wyżej opisanej reprezentatywnej grupy zainteresowanych stron;
-
być formalnie mieć osobowość prawną i być zarejestrowana zgodnie z prawem od co najmniej dwóch lat w kwalifikującym się kraju na dzień złożenia wniosku (wnioskodawcy muszą przedłożyć kopię statutu organizacji wnioskującego oraz urzędowe świadectwo rejestracji),
-
zrzeszać co najmniej 20 organizacji członkowskich (ENGO zdefiniowanych w kategorii 1),
-
być niezależna od organów sektora publicznego, partii politycznych oraz organizacji komercyjnych,
-
zatrudniać co najmniej jednego pracownika za wynagrodzeniem (ekwiwalent pełnego czasu pracy).
3.
Działania

Kwalifikujące się działania muszą być bezpośrednio powiązane z ogólnymi i szczegółowymi celami niniejszego zaproszenia do składania wniosków i należy je wyszczególnić w rocznym programie prac.

Poniżej przedstawiono orientacyjną i niewyczerpującą listę działań:

-
działania ułatwiające zainteresowanym stronom dostęp do priorytetów polityki i udział we wdrażaniu tych priorytetów w dziedzinie kształcenia i szkolenia,
-
wymiana doświadczeń i dobrych praktyk; tworzenie sieci kontaktów i partnerstwo z innymi, zainteresowanymi stronami,
-
budowanie potencjału organizacji członkowskich, w tym partnerskie uczenie się, szkolenia, działania w zakresie doradztwa, poradnictwa i coachingu na rzecz poprawy skuteczności działań realizowanych w ramach polityki,
-
inicjatywy i wydarzenia na rzecz rozwoju członkostwa ENGO/sieci obejmującej kraje UE,
-
studia, analizy, badania i raporty tematyczne i obejmujące poszczególne kraje dotyczące priorytetów UE w zakresie edukacji i szkolenia, w szczególności w ramach strategii UE na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, w tym europejskiego semestru i ram strategicznych ET 2020,
-
działania (seminaria, warsztaty, kampanie, spotkania, debaty publiczne, konsultacje itp.) w zakresie podnoszenia świadomości, informacji, upowszechniania i promocji dotyczące priorytetów polityki UE w dziedzinie kształcenia i szkolenia oraz unijnych instrumentów finansowania (europejskie programy - zwłaszcza Erasmus+, europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne) mających na celu wspieranie tych priorytetów. Zachęca się również do podejmowania działań tworzących synergie pomiędzy programem Erasmus+ a innymi unijnymi lub krajowymi/regionalnymi źródłami finansowania,
-
projekty w zakresie współpracy mające na celu zwiększanie oddziaływania polityki na grupy docelowe lub systemy. Działania mogą być prowadzone na szczeblu europejskim, transgranicznym, krajowym, regionalnym lub lokalnym.
4.
Budżet

Całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie działań na rzecz współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie kształcenia i szkolenia wynosi: 2 500 000 EUR. Orientacyjny podział budżetu:

-
podmiotom należącym do kategorii 1 (ENGO) zostanie przyznane ok. 90 % środków z dostępnego budżetu na kształcenie i szkolenie,
-
sieciom ENGO należącym do kategorii 2 zostanie przyznane ok. 10 % środków z dostępnego budżetu na kształcenie i szkolenie.

Maksymalna kwota rocznej dotacji na działalność w ramach trzyletniej ramowej umowy o partnerstwie wyniesie:

Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO)

-
125 000 EUR

Kategoria 2: Sieci obejmujące kraje UE

-
200 000 EUR

GRUPA 2

Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim: Młodzież

1.
Cele szczegółowe

Organizacje działające w obszarze młodzieży, ubiegające się o wsparcie w ramach zaproszenia do składania wniosków, powinny prowadzić działania mające na celu:

-
promowanie większego zaangażowania wszystkich młodych osób w aktywność demokratyczną i obywatelską w Europie; wnoszenie wkładu w debatę poświęconą kwestiom politycznym wywierającym wpływ na organizacje zrzeszające osoby młode i organizacje młodzieżowe na szczeblu europejski, krajowym, regionalnym lub lokalnym i rozwijanie tych kwestii; dążenie do tego, by głos osób młodych był lepiej słyszalny w społeczeństwie; zachęcanie obywateli do głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego; wzmacnianie pozycji osób młodych w społeczeństwie i zwiększanie ich udziału w procesach decyzyjnych,
-
tworzenie warunków sprzyjających sprawiedliwemu i równemu dostępowi osób młodych do istniejących szans; ułatwianie osobom przechodzenie z bycia osobą młodą do bycia osobą dorosłą, w szczególności wspieranie takich osób we wchodzeniu na rynek pracy i zwiększanie zdolności do zatrudnienia wśród młodzieży; dążenie do poprawy wskaźników włączenia społecznego wśród wszystkich osób młodych oraz zwiększania zaangażowania takich osób w solidarne działania,
-
sprzyjanie rozwojowi kompetencji i umiejętności za pośrednictwem działań w obszarze uczenia się pozaformalnego, organizacji młodzieżowych i aktywności młodzieży; promowanie umiejętności cyfrowych, edukacji międzykulturowej, umiejętności krytycznego myślenia, poszanowania różnorodności i wartości takich jak solidarność, równe szanse i prawa człowieka wśród osób młodych w Europie.
2.
Organy składające wnioski

W kontekście współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży stosowane będą następujące definicje:

Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO) musi:

-
działać za pośrednictwem formalnie uznanej struktury, w której skład będą wchodzić: a) europejski organ/sekretariat (wnioskodawca) zarejestrowany zgodnie z prawem od co najmniej roku w kwalifikującym się kraju na dzień złożenia wniosku; oraz b) krajowe organizacje/oddziały 5  w co najmniej dwunastu kwalifikujących się krajach, statutowo powiązane z europejskim organem/sekretariatem,
-
aktywnie działać w obszarze młodzieży oraz prowadzić działania wspierające wdrożenie obszarów działania strategii UE na rzecz młodzieży,
-
angażować młodych ludzi w zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad organizacją.

Kategoria 2: Sieć obejmująca kraje UE (sieć nieformalna) musi:

-
składać się z autonomicznych pod względem prawnych organizacji non-profit, działających aktywnie w obszarze młodzieży oraz prowadzących działania wspierające wdrożenie obszarów działania strategii UE na rzecz młodzieży,
-
działać za pośrednictwem nieformalnej struktury zarządzania, w której skład będą wchodzić: a) organizacja zarejestrowana zgodnie z prawem w kwalifikującym się kraju od co najmniej roku na dzień złożenia wniosku, pełniąca funkcje koordynujące i wspierające sieć na szczeblu europejskim (wnioskujący); oraz b) inne organizacje zarejestrowane w co najmniej dwunastu kwalifikujących się krajach,
-
angażować młodych ludzi w zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad siecią.
3.
Działania

Organ wnioskujący musi przedstawić spójny i dobrze opracowany plan pracy obejmujący działania na rzecz młodzieży nienastawione na zysk, które będą zgodne z celami niniejszego zaproszenia.

Działania te powinny obejmować w szczególności:

-
programy pozaformalnego i nieformalnego kształcenia i programy działania skierowane do młodych ludzi i osób pracujących z młodzieżą,
-
działania mające na celu jakościowy rozwój pracy z młodzieżą,
-
działania mające na celu rozwój i promowanie narzędzi do zapewnienia przejrzystości i uznania kwalifikacji w obszarze młodzieży,
-
seminaria, spotkania, warsztaty, konsultacje, debaty z udziałem młodych ludzi na temat polityki dotyczącej młodzieży lub kwestii europejskich,
-
konsultacje z młodzieżą, których wyniki zostaną wykorzystane w tworzeniu zorganizowanego dialogu w obszarze młodzieży,
-
działania promujące aktywne uczestnictwo młodych ludzi w demokratycznym życiu,
-
działania promujące kształcenie i porozumienie międzykulturowe w Europie,
-
działania i narzędzia medialne i komunikacyjne dotyczące młodzieży i kwestii europejskich.
4.
Budżet

Całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży wynosi:

4 000 000 EUR. Orientacyjny podział budżetu:

-
organom z kategorii 1 (ENGO) działającym wyłącznie na rzecz młodzieży zostanie przyznane ok. 70 % środków z dostępnego budżetu dla młodzieży,
-
organom z kategorii 1 (ENGO) o szerszym zakresie działania, w tym prowadzących działania na rzecz młodzieży, zostanie przyznane ok. 10 % środków z dostępnego budżetu dla młodzieży,
-
organom z kategorii 2 (sieciom obejmującym kraje UE) działającym wyłączenie na rzecz młodzieży zostanie przyznane ok. 20 % środków z dostępnego budżetu dla młodzieży.

Maksymalna kwota rocznej dotacji na działalność wyniesie:

Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO)

-
50 000 EUR na wnioski o zawarcie ramowej umowy o partnerstwie
-
35 000 EUR na wnioski o roczną dotację na działalność

Kategoria 2: Sieci obejmujące kraje UE

-
50 000 EUR na wnioski o zawarcie ramowej umowy o partnerstwie
-
35 000 EUR na wnioski o roczną dotację na działalność
1 Więcej informacji na temat kryteriów przyznawania finansowania - zob. sekcja 9 wskazówek dotyczących składania wniosków.
2 Wszelkie dodatkowe dokumenty administracyjne określone we wskazówkach dotyczących składania wniosków należy przesłać pocztą elektroniczną do Agencji Wykonawczej do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego w terminie do dnia 14 grudnia 2017 r. (południe czasu obowiązującego w Brukseli) na następujący adres:

Grupa 1: EACEA-CIVIL-EDU@ec.europa.eu - Grupa 2: EACEA-YOUTH@ec.europa.eu.

3 Dalsze informacje na temat wymaganych załączników - zob. sekcja 14 wskazówek dotyczących składania wniosków.
4 ENGO jest zobowiązana przedstawić dowód na potwierdzenie, że wszystkie krajowe organizacje/oddziały posiadają statutowe powiązania z europejskim organem/sekretariatem.
5 ENGO jest zobowiązana przedstawić dowód na potwierdzenie, że wszystkie krajowe organizacje/oddziały posiadają statutowe powiązania z europejskim organem/sekretariatem.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.348.8

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/26/2017 - Program Erasmus+, podstawowe działanie 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk - Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze kształcenia i szkolenia oraz młodzieży.
Data aktu: 17/10/2017
Data ogłoszenia: 17/10/2017