Sprawa T-458/17: Skarga wniesiona w dniu 21 lipca 2017 r. - Shindler i in./Rada.

Skarga wniesiona w dniu 21 lipca 2017 r. - Shindler i in./Rada
Sprawa T-458/17)

Język postępowania: francuski

(2017/C 347/39)

(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2017 r.)

Strony

Strona skarżąca: Harry Shindler (Porto d'Ascoli, Włochy) i 12 innych skarżących (przedstawiciel: J. Fouchet, avocat)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

-
stwierdzenie nieważności decyzji Rady (UE, Euratom) XT 21016/17 wraz z załącznikiem do tej decyzji XT 21016/17, ADD 1 REV 2, przyjętych dnia 22 maja 2017 r. upoważniającej do rozpoczęcia negocjacji ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie umowy określającej warunki jego wystąpienia z Unii Europejskiej;
-
w konsekwencji,
-
obciążenie Rady Unii Europejskiej całością kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa adwokackiego w wysokości 5 000 EUR;
-
przedstawienie, z ogólnym zastrzeżeniem a w szczególności do SCP CORNILLE-POUYANNE, Avocats au Barreau de Bordeaux, wszelkich uwag przydatnych na rozprawę wyznaczoną przez Sąd Unii Europejskiej.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.

1.
Zarzut pierwszy dotyczy niezgodności z prawem formalnym decyzji Rady (UE, Euratom) XT 21016/17 wraz z załącznikiem do tej decyzji XT 21016/17, ADD 1 REV 2, przyjętych dnia 22 maja 2017 r. upoważniającej do rozpoczęcia negocjacji ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie umowy określającej warunki jego wystąpienia z Unii Europejskiej (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"). Zarzut ten składa się z dwóch części;
-
Pierwsza część zarzutu oparta jest na naruszeniu traktatu EWEA w zakresie, w jakim zaskarżona decyzja i załącznik do niej przewiduje automatyczne wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej wspólnie z wystąpieniem z Unii bez odrębnej procedury wystąpienia i odrębnych negocjacji.
-
Druga część zarzutu oparta jest na naruszeniu rozdziału kompetencji między Unią i państwami członkowskimi w zakresie, w jakim zaskarżona decyzja i załącznik do niej przyznają Unii wyjątkową kompetencję horyzontalną do prowadzenia negocjacji w sprawie porozumienia odnośnie do wystąpienia Zjednoczonego Królestwa i wykluczają możliwość, aby porozumienie miało mieszany charakter w ten sposób, że nie przewidziano ratyfikacji przez państwa członkowskie ostatecznego porozumienia.
2.
Zarzut drugi dotyczy niezgodności zaskarżonej decyzji z prawem materialnym i dzieli się na trzy części:
-
Pierwsza część oparta jest na naruszeniu zasady równości, ponieważ pozwana przyjmując zaskarżoną decyzję i załącznik do niej dopuściła procedurę w sprawie wystąpienia wszczętą bez możliwości wypowiedzenia się obywateli europejskich w kwestii ewentualnej utraty swojego obywatelstwa europejskiego. Zaskarżona decyzja usankcjonowała więc istnienie obywateli drugiej kategorii pozbawionych przysługującego im prawa do głosowania w celu wykonywania swojej swobody przemieszczania się i w konsekwencji nie przestrzegała zasady równego traktowania obywateli. Skarżący stoją na stanowisku, że doszło do dyskryminacji między obywatelami europejskimi ze względu na miejsce zamieszkania.
-
Druga część zarzutu oparta jest na naruszeniu art. 203 TFUE, ponieważ zaskarżona decyzja przewiduje wystąpienie państwa oraz brytyjskich terytoriów zamorskich (PTOM), bez możliwości głosowania mieszkańców PTOM w kwestii wystąpienia z systemu stowarzyszenia przewidzianego w traktacie europejskim, bez przewidzenia procedury szczególnej przewidzianej w art. 203 TFUE w zakresie ich dotyczącym w ten sposób, że zaskarżona decyzja stanowi naruszenie swobody osiedlania się z art. 199 TFUE.
-
Trzecia część zarzutu oparta jest na naruszeniu zasad pewności prawa i uzasadnionych oczekiwań, ponieważ skarżący uważają, że otwarcie negocjacji w następstwie niepewnego porozumienia w sprawie wystąpienia będzie miało poważny wpływ na zasady rządzące ich prawami wynikającymi z obywatelstwa europejskiego, niezależnie od okoliczności, że stworzyli oni swoje życie prywatne i rodzinne w innym państwie członkowskim korzystając ze swobody przemieszczania. Zaskarżona decyzja i załącznik do niej nie przestrzegają zatem wymogów przewidywalności normy prawnej, jakie nakładają zasady pewności prawa i uzasadnionych oczekiwań oraz stanowią także naruszenie poszanowania życia prywatnego i rodzinnego.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.347.30

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-458/17: Skarga wniesiona w dniu 21 lipca 2017 r. - Shindler i in./Rada.
Data aktu: 16/10/2017
Data ogłoszenia: 16/10/2017