Komunikat Komisji - Wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP).

KOMUNIKAT KOMISJI
Wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2017/C 218/02)

(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2017 r.)

1. 

WPROWADZENIE

(1)
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP) (dalej "rozporządzenie 1286/2014") 1  ustanawia jednolite przepisy dotyczące formatu i treści dokumentu zawierającego kluczowe informacje (dalej "KID", z ang. key information document), który ma być sporządzany przez twórców PRIIP, oraz przepisy dotyczące przekazywania KID inwestorom indywidualnym przez twórców PRIIP i osoby doradzające w zakresie PRIIP lub je sprzedające.
(2)
KID wprowadza jednolity standard formułowania informacji dla inwestorów indywidualnych dla szerokiego wachlarza PRIIP i pozwala tym inwestorom na zrozumienie i porównanie głównych cech, ryzyk, potencjalnych przyszłych wyników oraz kosztów PRIIP, umożliwiając im w ten sposób podjęcie świadomych decyzji inwestycyjnych.
(3)
Niniejszy komunikat ma na celu dalsze ułatwienie stosowania rozporządzenia 1286/2014 i zachowania zgodności z tym rozporządzeniem poprzez zapobiegnięcie możliwym różnicom w interpretacji jego przepisów w obrębie Unii. Podstawę komunikatu stanowią informacje zwrotne otrzymane od zainteresowanych stron w trakcie warsztatów poświęconych wdrożeniu ram dotyczących PRIIP, zorganizowanych przez Komisję w dniu 11 lipca 2016 r., a także zapytania, które wpłynęły następnie do Komisji, Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(4)
Niniejszy komunikat nie zawiera ani nie ustanawia nowych przepisów prawa. Stanowisko Komisji pozostaje bez uszczerbku dla wszelkich interpretacji, które w odniesieniu do rozporządzenia 1286/2014 może w przyszłości wydać Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jak również dla wszelkich aktów delegowanych lub wykonawczych przyjętych na podstawie tego rozporządzenia.

2. 

WYTYCZNE

(5)
Produkty objęte zakresem rozporządzenia 1286/2014

Ocena tego, które produkty muszą spełniać wymogi rozporządzenia 1286/2014, należy do twórców detalicznych produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych oraz osób doradzających w ich zakresie lub sprzedających je inwestorom indywidualnym. Ocena ta musi w szczególności uwzględniać konkretne cechy gospodarcze oraz warunki umowne każdego produktu.

(6)
Produkty udostępniane inwestorom indywidualnym bez pobierania w zamian wynagrodzenia

Produkt, za którego nabycie inwestor indywidualny nie musi płacić, tj. w przypadku którego nie jest dokonywana płatność wstępna ani nie ma ryzyka powstania przyszłych zobowiązań finansowych dla inwestora indywidualnego, nie jest uznawany za inwestycję w rozumieniu art. 4 pkt 1 rozporządzenia 1286/2014, a tym samym nie wymaga sporządzenia KID.

(7)
PRIIP oferujące różne warianty inwestycji

W związku ze specyficznymi cechami PRIIP oferujących różne warianty inwestycji, a mianowicie w sytuacji, gdy wszystkie informacje wymagane zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia 1286/2014 w odniesieniu do każdego konkretnego wariantu inwestycji nie mogą być przekazane w ramach pojedynczego, zwięzłego odrębnego dokumentu, art. 6 ust. 3 rozporządzenia 1286/2014 dopuszcza wyłącznie odstępstwo od formatu pojedynczego KID. Biorąc pod uwagę zakres tego odstępstwa, twórcy tego rodzaju PRIIP oferujących różne warianty inwestycji muszą przestrzegać wszystkich pozostałych przepisów rozporządzenia 1286/2014. W związku z tym KID sporządzony zgodnie z art. 10 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/653 2  (dalej "rozporządzenie delegowane Komisji") oraz w związku z art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji, musi również spełniać wymogi art. 13 i 14 rozporządzenia 1286/2014.

(8)
Ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne, w przypadku których konkretnymi wariantami inwestycji są PRIIP oraz produkty inne niż PRIIP

Rozporządzenie 1286/2014 nakłada wymóg, by wszystkie ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne były objęte jednolitymi wymogami w odniesieniu do przekazania KID inwestorom indywidualnym, niezależnie od tego, czy konkretne warianty inwestycji tych PRIIP są same w sobie również PRIIP.

(9)
Zmiany istniejącego PRIIP, o których mowa w definicji "twórcy PRIIP"

W art. 4 pkt 4 rozporządzenia 1286/2014 "twórcę PRIIP" zdefiniowano jako podmiot, który tworzy PRIIP, lub podmiot, który wprowadza zmiany do istniejącego PRIIP, w tym między innymi zmiany w zakresie profilu ryzyka i zysku lub kosztów związanych z inwestycją w PRIIP.

Definicja ta zawiera przykłady zmian istniejącego PRIIP, których wprowadzenie sprawia, że podmiot staje się "twórcą PRIIP" do celów rozporządzenia 1286/2014; wykaz tych przykładów nie ma jednak charakteru wyczerpującego. Celem rozporządzenia 1286/2014 jest zapewnienie, by informacje zawarte w KID były dokładne, rzetelne, jasne dla inwestorów indywidualnych i nie wprowadzały ich w błąd oraz by umożliwiały one inwestorom indywidualnym porównanie różnych PRIIP oraz zrozumienie w pełni ich indywidualnych cech. Notowanie istniejącego PRIIP na rynku wtórnym nie musi jednak automatycznie oznaczać zmiany w zakresie jego profilu ryzyka i zysku lub kosztów związanych z inwestycją w ten PRIIP.

(10)
Terytorialny zakres stosowania

Rozporządzenie 1286/2014 ma zastosowanie do wszystkich twórców PRIIP i osób doradzających w zakresie PRIIP lub je sprzedających, które to PRIIP są udostępniane inwestorom indywidualnym na terytorium Unii, w tym do tego rodzaju podmiotów i osób z państw trzecich. Zatem gdy inwestor indywidualny na terytorium Unii podejmuje decyzję o subskrypcji lub zakupie PRIIP z państwa trzeciego, zastosowanie mają wymogi ustanowione w rozporządzeniu 1286/2014. W takich przypadkach, zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia 1286/2014, osoba doradzająca w zakresie PRIIP lub go sprzedająca musi przekazać inwestorom indywidualnym KID.

W stosownych przypadkach muszą być przestrzegane przepisy sektorowe, które ustanawiają warunki, na jakich twórcy PRIIP z państw trzecich lub osoby z państw trzecich doradzające w zakresie PRIIP lub je sprzedające mogą prowadzić działalność w Unii 3 .

Jeżeli PRIIP jest oferowany wyłącznie inwestorom spoza Unii, KID nie jest wymagany.

(11)
Oferty istniejące na dzień 1 stycznia 2018 r.

W rozporządzeniu 1286/2014 nie przewidziano żadnych szczególnych przepisów przejściowych w odniesieniu do PRIIP, które zostały udostępnione po raz pierwszy inwestorom indywidualnym przed dniem 1 stycznia 2018 r. i które są w dalszym ciągu oferowane tej kategorii inwestorów po tej dacie, w związku z czym przepisy tego rozporządzenia mają zastosowanie do tych PRIIP.

(12)
Oferty zamknięte do dnia 31 grudnia 2017 r.

KID nie jest wymagany w przypadku, gdy PRIIP nie jest już oferowany inwestorom indywidualnym po dniu 1 stycznia 2018 r., a zmiany istniejących zobowiązań podlegają jedynie warunkom umownym uzgodnionym przed tą datą.

Jeżeli te warunki umowne dopuszczają wyjście z inwestycji w PRIIP, ale dany PRIIP nie jest już oferowany innym inwestorom indywidualnym po dniu 1 stycznia 2018 r., KID nie jest wymagany.

(13)
Wykorzystywanie KID przez UCITS

Przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) oraz alternatywne fundusze inwestycyjne (AFI), które zgodnie z przepisami krajowymi są zobowiązane do sporządzenia dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów (dalej KIID, z ang. key investor information document), są do dnia 31 grudnia 2019 r. zwolnione z obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia 1286/2014, zgodnie z art. 32 ust. 1 tegoż rozporządzenia. Rozporządzenie 1286/2014 nie zawiera jednak żadnego przepisu, który dopuszcza zastąpienie KIID przez KID.

(14)
Tłumaczenia KID

Zgodnie z art. 7 rozporządzenia 1286/2014 KID musi zostać sporządzony w języku określonym przez państwo członkowskie, w którym PRIIP jest dystrybuowany, tak aby inwestorzy indywidualni byli w stanie go zrozumieć. To, że strona internetowa osoby doradzającej w zakresie PRIIP lub go sprzedającej jest również dostępna dla inwestorów indywidualnych z państw członkowskich innych niż to, w którym PRIIP jest dystrybuowany przez tę osobę (tj. gdy PRIIP nie jest oferowany tym inwestorom), nie powoduje obowiązku udostępnienia KID w językach określonych przez te inne państwa członkowskie.

Rozporządzenie 1286/2014 nie określa konkretnie, kto powinien sporządzić tłumaczenie KID w przypadku, gdy PRIIP ma być oferowany w innych państwach członkowskich. Z art. 11 rozporządzenia 1286/2014 wynika jednak wyraźnie, że to twórca PRIIP jest odpowiedzialny za dokładność tłumaczenia. Podobnie art. 5 ust. 1 rozporządzenia 1286/2014 stanowi, że przetłumaczony KID musi zostać opublikowany na stronie internetowej twórcy PRIIP.

(15)
Odpowiedzialność cywilna za informacje dotyczące konkretnych wariantów inwestycji

Art. 11 rozporządzenia 1286/2014 nie wyklucza odpowiedzialności cywilnej, którą twórcy PRIIP mogą ponosić w związku z konkretnymi informacjami dotyczącymi poszczególnych wariantów inwestycji, jeżeli informacje te wprowadzają w błąd, są niedokładne lub niespójne z odpowiednimi częściami prawnie wiążących dokumentów przedumownych lub umownych lub z wymogami określonymi w rozporządzeniu 1286/2014 i rozporządzeniu delegowanym Komisji.

(16)
Kanały dystrybucji

W rozporządzeniu 1286/2014 nie rozróżnia się PRIIP sprzedawanych po udzieleniu porady inwestorowi indywidualnemu lub bez udzielenia takiej porady oraz PRIIP nabytych przez inwestora indywidualnego z własnej inicjatywy lub w inny sposób. Twórca PRIIP musi sporządzić i opublikować na swojej stronie internetowej KID dla każdego PRIIP oferowanego inwestorom indywidualnym, a osoba doradzająca w zakresie danego PRIIP lub go sprzedająca musi przekazać inwestorom indywidualnym odpowiedni KID.

(17)
PRIIP sprzedawane wyłącznie przez pośredników

Również w przypadku, gdy PRIIP jest sprzedawany wyłącznie przez osoby inne niż twórca PRIIP, twórca PRIIP jest zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia 1286/2014 zobowiązany do sporządzenia i opublikowania na swojej stronie internetowej KID dla danego produktu.

(18)
Dystrybucja PRIIP bez KID

Osoba doradzająca w zakresie PRIIP lub go sprzedająca musi przekazać inwestorom indywidualnym KID zgodnie z art. 13 rozporządzenia 1286/2014. Dystrybucja PRIIP bez przekazania KID stanowi naruszenie rozporządzenia 1286/2014.

(19)
Produkt inny niż PRIIP oferowany łącznie z PRIIP

Jeżeli łącznie z PRIIP oferowany jest produkt inny niż PRIIP i tenże produkt inny niż PRIIP nie ma wpływu na informacje, o których mowa w art. 8 ust. 3 lit. a)-h) rozporządzenia 1286/2014, w KID dla danego PRIIP można odnieść się do produktu innego niż PRIIP jedynie w sekcji "Inne istotne informacje".

(20)
Modyfikacje KID

Rozporządzenie 1286/2014 nie zezwala na żadne modyfikacje KID; dotyczy to także tytułów i kolejności sekcji.

(21)
Długość KID

Rozporządzenie 1286/2014 stanowi jednoznacznie, że KID musi zostać sporządzony jako krótki dokument napisany w zwięzły sposób, nieprzekraczający po wydruku trzech stron w formacie A4.

(22)
Określenie właściwego organu

Art. 8 ust. 3 lit. a) rozporządzenia 1286/2014 wymaga jedynie, by KID zawierał informacje na temat właściwego organu właściwego dla twórcy PRIIP, a mianowicie informacje na temat właściwego organu państwa członkowskiego, w którym twórca PRIIP ma siedzibę, niezależnie od tego, czy dany twórca PRIIP prowadzi działalność za granicą.

(23)
KID udostępniane "na żądanie" lub "w czasie rzeczywistym"

Zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia 1286/2014 twórcy PRIIP muszą dokonać zmian w KID w przypadku, gdy w wyniku przeglądu stwierdzono konieczność ich wprowadzenia. Zmieniona wersja KID jest udostępniana niezwłocznie. Ani rozporządzenie 1286/2014, ani rozporządzenie delegowane Komisji nie nakłada na twórców PRIIP wymogu przekazywania KID "na żądanie" lub "w czasie rzeczywistym". O ile rozporządzenie delegowane Komisji nie stanowi inaczej, częstotliwość, z jaką twórca PRIIP musi dokonać przeglądu i zmiany KID, zależy od charakteru PRIIP oraz tego, czy informacje zawarte w KID pozostają dokładne i nie wprowadzają w błąd.

Jednocześnie dopuszcza się systemy umożliwiające generowanie KID "na żądanie" lub "w czasie rzeczywistym", jeżeli powstałe w ten sposób zmienione wersje KID spełniają wymogi rozporządzenia 1286/2014, w tym wymóg ich opublikowania na stronie internetowej twórcy PRIIP.

1 Dz.U. L 352 z 9.12.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/653 z dnia 8 marca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP) przez ustanowienie regulacyjnych standardów technicznych w zakresie prezentacji, treści, przeglądu i zmiany dokumentów zawierających kluczowe informacje oraz warunków spełnienia wymogu przekazania takich dokumentów (Dz.U. L 100 z 12.4.2017, s. 1).
3 Na przykład dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. L 26 z 2.2.2016, s. 19), dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349), dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338), dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1), dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1), dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32), dyrektywa 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniająca dyrektywę 2001/34/WE (Dz.U. L 345 z 31.12.2003, s. 64).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.218.11

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Komunikat Komisji - Wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP).
Data aktu: 07/07/2017
Data ogłoszenia: 07/07/2017
Data wejścia w życie: 07/07/2017