Stopa odniesienia zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 2014/17/EU (dyrektywa w sprawie kredytów hipotecznych).

Decyzja Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego określająca stopę odniesienia zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 2014/17/EU (dyrektywa w sprawie kredytów hipotecznych)

(2016/C 199/07)

(Dz.U.UE C z dnia 4 czerwca 2016 r.)

RADA ORGANÓW NADZORU EUROPEJSKIEGO URZĘDU NADZORU BANKOWEGO,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE 1 (zwane dalej "rozporządzeniem" i "EUNB"), w szczególności jego art. 8 ust. 1 lit. j),

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/17/UE z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie konsumenckich umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi i zmieniającą dyrektywy 2008/48/WE i 2013/36/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 2 , w szczególności część B sekcję 4 ust. 2 oraz sekcję 6 ust. 4 załącznika II do tej dyrektywy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 14 ust. 2 dyrektywy 2014/17/UE zindywidualizowane informacje przedumowne, których należy udzielić konsumentom, zanim zwiążą się jakąkolwiek umową o kredyt lub ofertą, muszą być przekazywane przy użyciu europejskiego znormalizowanego arkusza informacyjnego (ESIS), zawartego w załączniku II do dyrektywy.

(2) Zgodnie z ust. 2 sekcji 4 i ust. 4 sekcji 6 części B załącznika II do dyrektywy 2014/17/UE, w przypadku gdy stopa oprocentowania jest zmienna, arkusz ESIS musi zawierać poglądowy przykład rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania oraz orientacyjną maksymalną kwotę raty. W przypadku gdy nie określono górnego limitu stopy oprocentowania, a kredytodawca nie korzysta z zewnętrznej stopy referencyjnej, obliczenie obu powyższych przykładów poglądowych powinno opierać się na stopie odniesienia określonej przez właściwy organ lub EUNB ("stopa odniesienia EUNB").

(3) Stopa odniesienia EUNB powinna być prosta, łatwa w użyciu i reprezentatywna. Określenie stopy w formie wzoru powinno zapewnić jej reprezentatywność niezależnie od upływu czasu oraz umożliwić odpowiednie uwzględnienie uwarunkowań krajowych. Wzór powinien ograniczać się do określonej liczby ogólnodostępnych danych w celu zapewnienia, aby był prosty i łatwy w użyciu.

(4) Okres czasu przyjęty dla obliczenia stopy powinien odpowiadać okresom ustalonym w załączniku II do dyrektywy 2014/17/UE w scenariuszach, w których stopę oprocentowania oblicza się w oparciu o zewnętrzną stopę referencyjną. W związku z tym stopa odniesienia EUNB powinna opierać się na przyjętej stopie obliczonej dla okresu 20 lat sprzed udostępnienia konsumentowi przez kredytodawcę arkusza ESIS.

(5) Aby spełnić wymóg reprezentatywności, wzór powinien opierać się na przyjętej stopie obowiązującej w państwie członkowskim, w którym konsument otrzymuje arkusz ESIS. Przyjęta stopa powinna być główną stopą oprocentowania kredytu refinansowego Europejskiego Banku Centralnego ("EBC") dla państw członkowskich, których walutą jest euro, oraz stopą oprocentowania kredytu refinansowego krajowego banku centralnego (lub równoważną stopą oprocentowania krajowego banku centralnego) dla pozostałych państw członkowskich. Stopy te utworzą stopę odniesienia reprezentatywną dla lokalnego rynku kredytów hipotecznych. Kompletne historyczne dane dotyczące tych stóp są dostępne dla wszystkich państw członkowskich. Niemniej jednak, ponieważ dane dotyczące głównych stóp oprocentowania kredytu refinansowego EBC są dostępne jedynie od dnia 1 stycznia 1999 r., najwcześniejszą datą początkową przyjętą dla okresu historycznego powinien być dzień 1 stycznia 1999 r. Data ta powinna być taka sama w arkuszach ESIS udostępnianych we wszystkich państwach członkowskich celem zapewnienia, aby w całej Unii Europejskiej wykorzystywano ten sam okres historyczny.

(6) Wzór powinien uwzględniać fakt, że stopa oprocentowania będzie częściowo odzwierciedlać koszty finansowania, których zamiennikiem jest informacja o stopie oprocentowania kredytu refinansowego, biorąc również pod uwagę najniższe przyjęte stopy w poprzedzających dwudziestu latach.

(7) Ponieważ wzór jest częścią przykładu poglądowego, wystarczy, aby kredytodawcy aktualizowali przyjętą stopę raz do roku.

(8) W celu zapewnienia, aby w każdym państwie członkowskim kredytodawcy stosowali tę samą różnicę pomiędzy najwyższymi i najniższymi wartościami przyjętej stopy, obliczanie stopy odniesienia EUNB powinno odbywać się przy wykorzystaniu tej samej daty referencyjnej, którą powinien być pierwszy dzień roboczy danego roku.

(9) W celu zapewnienia, aby przykłady poglądowe odzwierciedlały uwarunkowania lokalne, nie należy korzystać ze stopy odniesienia EUNB, jeśli właściwy organ ustalił stopę odniesienia. Stopa odniesienia określona w niniejszej decyzji nie będzie miała wówczas zastosowania.

(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne odnośnie do projektu decyzji w sprawie stóp referencyjnych EUNB, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści z nimi związanych oraz wystąpił o ich zaopiniowanie do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stopa odniesienia, o której mowa w części B sekcji 4 ust. 2 oraz sekcji 6 ust. 4 załącznika II do dyrektywy 2014/17/UE (stopa odniesienia EUNB), ustalana przez EUNB, jest określona w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Londynie dnia 21 marca 2016 r.

Andrea ENRIA

Przewodniczący

W imieniu Rady Organów Nadzoru

ZAŁĄCZNIK

Stopa odniesienia EUNB zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy w sprawie kredytów hipotecznych (2014/17/UE)

1.
Niniejszy dokument określa stopę odniesienia ustalaną przez EUNB, o której mowa w części B, sekcji 4, ust. 2 oraz w sekcji 6, ust. 4 załącznika II do dyrektywy 2014/17/UE 3 ("stopa odniesienia EUNB").
2.
Stopa odniesienia EUNB powinna być wykorzystywana przez kredytodawców do obliczania odpowiednio przykładu poglądowego rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (RRSO) lub orientacyjnej maksymalnej kwoty raty, zgodnie z warunkami określonymi w tych ustępach oraz w celu wpisania jej do sekcji 4 i 6 europejskiego znormalizowanego arkusza informacyjnego ("ESIS"), o którym mowa w załączniku II do dyrektywy 2014/17/UE.
3.
Stopa odniesienia EUNB ma zastosowanie tylko w sytuacji, kiedy właściwy organ państwa członkowskiego nie określi stopy referencyjnej.
4.
Wzór na obliczenie stopy odniesienia EUNB jest następujący:
Stopa odniesienia EBA = (HR - LR) + BR

Dla umów o kredyt, dla których dostępne są arkusze ESIS w państwach członkowskich posługujących się euro jako swoją walutą:

HR = najwyższa wartość głównej stopy oprocentowania kredytu refinansowego EBC w okresie 20 lat (lub w maksymalnie długim dostępnym okresie, jeśli jest on krótszy) przed datą obliczenia przez kredytodawcę różnicy (HR-LR), która zostanie użyta we wzorze zgodnie z punktami 6 i 7.

LR = najniższa wartość głównej stopy oprocentowania kredytu refinansowego EBC w okresie 20 lat (lub w maksymalnie długim dostępnym okresie, jeśli jest on krótszy) przed datą obliczenia przez kredytodawcę różnicy (HR-LR), która zostanie użyta we wzorze zgodnie z punktami 6 i 7.

BR = stopa oprocentowania zastosowana w umowie o kredyt w najdłuższym znanym okresie w momencie udostępnienia arkusza ESIS.

Dla umów o kredyt, dla których arkusz ESIS jest udostępniany w innych państwach członkowskich:

HR = najwyższa wartość stopy oprocentowania kredytu refinansowego narodowego banku centralnego (lub równoważnej stopy oprocentowania narodowego banku centralnego) w okresie 20 lat (lub w maksymalnie długim dostępnym okresie, jeśli jest on krótszy) przed datą obliczenia przez kredytodawcę różnicy (HR-LR), która zostanie użyta we wzorze zgodnie z punktami 6 i 7.

LR = najniższa wartość stopy oprocentowania kredytu refinansowego narodowego banku centralnego (lub równoważnej stopy oprocentowania narodowego banku centralnego) w okresie 20 lat (lub w maksymalnie długim dostępnym okresie, jeśli jest on krótszy) przed datą obliczenia przez kredytodawcę różnicy (HR-LR), która zostanie użyta we wzorze zgodnie z punktami 6 i 7.

BR = stopa oprocentowania zastosowana w umowie o kredyt w najdłuższym znanym okresie w momencie udostępnienia arkusza ESIS.

5.
Dwudziestoletni okres poprzedzający przedstawienie arkusza ESIS konsumentowi powinien zaczynać się najwcześniej dnia 1 stycznia 1999 r.
6.
Różnica (HR-LR) powinna być obliczana raz w roku kalendarzowym w jego pierwszym dniu roboczym, z wyjątkiem roku, w którym wchodzi w życie dyrektywa w sprawie kredytów hipotecznych, kiedy to obliczenie powinno być wykonane w dniu 21 marca 2016 r. Obliczenie to powinno zostać wykorzystane w arkuszu ESIS przedstawionym konsumentom tego samego roku kalendarzowego.
7.
Zmienne HR i LR opierają się na przyjętych stopach stosowanych w państwie członkowskim, w którym kredytodawca udostępnia arkusz ESIS konsumentowi.

HR i LR - odpowiednie stopy oprocentowania kredytu refinansowego banku centralnego lub stopy równoważne

8.
Dla celów obliczenia stopy odniesienia EUNB do arkusza ESIS przedstawionego konsumentowi w państwie członkowskim mającym inną walutę niż euro stosuje się następujące stopy oprocentowania kredytu refinansowego krajowego banku centralnego lub równoważne stopy krajowego banku centralnego:
Państwo członkowskie Nazwa odpowiedniej stopy krajowego banku centralnego - stan z lutego 2016 r.
Bułgaria Stopa bazowa Narodowego Banku Bułgarskiego
Republika Czeska Stopa repo Narodowego Banku Czeskiego
Dania Stopa Tommorow/Next (T/N), zgodnie z informacjami na stronie internetowej Narodowego Banku Duńskiego
Chorwacja Stopa oprocentowania kredytu lombardowego Narodowego Banku Chorwackiego
Węgry Stopa bazowa Centralnego Banku Węgier
Polska Stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego
Rumunia Stopa polityki pieniężnej Banca Naţională a României
Szwecja Stopa referencyjna Sveriges Riksbank
Wielka Brytania Oficjalna stopa bankowa Banku Anglii
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12
2 Dz.U. L 60 z 28.12.2014, s. 34
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/17/UE z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie konsumenckich umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi i zmieniająca dyrektywy 2008/48/WE i 2013/36/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 34).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.199.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Stopa odniesienia zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 2014/17/EU (dyrektywa w sprawie kredytów hipotecznych).
Data aktu: 04/06/2016
Data ogłoszenia: 04/06/2016
Data wejścia w życie: 24/06/2016