Język postępowania: francuski(2016/C 191/23)
(Dz.U.UE C z dnia 30 maja 2016 r.)
Sąd odsyłający
Cour du travail de Mons
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: Miguel José Moreno Osacar
Strona pozwana: Ryanair Ltd
Pytanie prejudycjalne
Mając na względzie:
czy pojęcie "miejsca, w którym pracownik zazwyczaj świadczy lub ostatnio zazwyczaj świadczył pracę", do którego odnosi się art. 19 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r., może być interpretowane jako równoważne z pojęciem "portu macierzystego" - zdefiniowanym w załączniku III do rozporządzenia Rady nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. jako będące "[miejscem wskazanym] przez operatora członkowi załogi, z którego członek załogi zazwyczaj rozpoczyna i w którym kończy okres służby lub serię okresów służby i w którym w zwykłych warunkach operator nie odpowiada za zakwaterowanie danego członka załogi" - w celu ustalenia umawiającego się państwa (i w konsekwencji jego jurysdykcji), na którego terytorium pracownik zazwyczaj świadczy pracę, gdy pracownik ten jest zatrudniony jako członek personelu latającego spółki lotniczej poddanej prawu jednego z państw Unii i realizującej międzynarodowy przewóz pasażerów drogą lotniczą na całym terytorium Unii Europejskiej, ponieważ ten łącznik - wywnioskowany z "portu macierzystego" rozumianego jako "rzeczywisty ośrodek stosunku pracy" w zakresie, w jakim pracownik systematycznie rozpoczyna tam swój dzień pracy i tam go kończy, organizując tam swoją codzienną pracę i faktycznie mieszkając niedaleko od tego miejsca w okresie trwania stosunku umownego - wykazuje jednocześnie najściślejszy związek z umawiającym się państwem i zapewnia najbardziej odpowiednią ochronę słabszej strony stosunku umownego?