Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozdział II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale (Sprawa nr 76958 - Color Line/Sandefjord Municipality) - Zobowiązania przedstawione przez spółkę Color Line.

Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozdział II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale
(Sprawa nr 76958 - Color Line/Sandefjord Municipality)
Zobowiązania przedstawione przez spółkę Color Line

(2016/C 151/06)

(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2016 r.)

1.
Wprowadzenie

Zgodnie z art. 9 rozdział II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale, Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") może zdecydować, w przypadkach, w których ma zamiar wydać decyzję nakazującą zaprzestanie naruszenia oraz gdy zainteresowane przedsiębiorstwa zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Urząd w ocenie wstępnej, o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Urząd. Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozdział II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale, Urząd publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Urząd.

2.
Streszczenie sprawy

W dniu 5 marca 2015 r. Urząd wszczął formalne postępowanie przeciwko spółkom Color Line AS, Color Transport AS oraz Color Group AS ("Color Line") w przedmiocie ewentualnego naruszenia art. 53 lub 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez zawieranie lub utrzymywanie umów o korzystaniu z portu z gminą Sandefjord, przewidujących przyznanie wyłącznego długoterminowego dostępu lub ochronę rozkładu rejsów spółki Color Line, co może stanowić potencjalne zagrożenie dla konkurencji w odniesieniu do krótkodystansowych pasażerskich przewozów promowych ze sprzedażą towarów wolnocłowych między Norwegią a Szwecją.

W dniu 24 sierpnia 2015 r. spółki Color Line i Fjord Line AS ("Fjord Line") 1 oraz gminą Sandefjord zawarły ugodę ("ugoda") na mocy sekcji 19 norweskiej ustawy o rozstrzyganiu sporów. Ugoda zakończyła postępowanie cywilne wszczęte przez spółkę Fjord Line przeciwko spółce Color Line i gminie Sandefjord, które toczyło się między innymi przed sądem rejonowym w Sandefjord w Norwegii. Ugoda określa prawa i obowiązki, jakie ciążą na spółkach Fjord Line i Color Line oraz gminie Sandefjord i które są w szczególności związane z rozkładem rejsów z portów Sandefjord (Norwegia) i Strömstad (Szwecja) oraz dostępem do pewnej infrastruktury w portach Sandefjord i Strömstad.

Kopia ugody została przekazana Urzędowi dnia 24 sierpnia 2015 r. Następnie Urząd zgłosił do niej pewne zastrzeżenia w odniesieniu do praw przyznanych spółce Color Line i gminie Sandefjord. W odpowiedzi na te zastrzeżenia w dniu 7 września 2015 r. spółka Color Line zawarła umowę z gminą Sandefjord, która zmieniła niektóre obowiązki i prawa dotyczące przydziału godzin rejsów z portu Sandefjord.

W następstwie rozmów o zobowiązaniach ze spółką Color Line i gminą Sandefjord w dniu 7 października 2015 r. Urząd przyjął oceny wstępne w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozdział II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale skierowane odpowiednio do spółki Color Line i gminy Sandefjord.

W swojej ocenie wstępnej dotyczącej spółki Color Line Urząd uznał, że spółka ta brała udział w następujących praktykach handlowych, które mogą stanowić naruszenie artykułów 53 i 54 Porozumienia EOG:

Umowy o korzystaniu z portu (w formie przed zawarciem ugody z dnia 24 sierpnia i 7 września 2015 r.) między spółką Color Line a gminą Sandefjord uniemożliwiły realne wejście konkurentów spółki Color Line na rynek połączeń promowych Sandefjord-Strömstad. Przez długoterminową umowę gminy Sandefjord ze spółką Color Line oraz po upływie okresu korzystania przez spółkę Color Line z wyłącznego dostępu do portu, który to okres był zbyt długi stosunku do zrealizowanych inwestycji, spółka Color Line przez długi czas nadal zastrzegała sobie najatrakcyjniejsze godziny rejsów i znaczą część przepustowości w porcie Sandefjord.

W ten sposób przez zawarcie długoterminowych umów o korzystaniu z portu z gminą Sandefjord, a także przez zachowywanie rzekomych praw spółki Color Line na mocy umów o korzystaniu z portu, spółka Color Line uniemożliwiła realne wejście na rynek i rozszerzenie działalności na rynku właściwym krótkodystansowych przewozów promowych ze sprzedażą towarów wolnocłowych na trasie Sandefjord-Strömstad.

3.
Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań

Spółka Color Line nie zgadza się z opisem jej praktyk biznesowych przez Urząd ani z analizą prawną zawartą w ocenie wstępnej Urzędu. Mimo to, w odpowiedzi na wstępne wątpliwości Urzędu dotyczące konkurencji w związku z wyżej wymienionymi praktykami handlowymi, spółka Color Line zaproponowała, na podstawie art. 9 ust. 1 rozdział II protokołu 4 do Porozumienia o nadzorze i Trybunale, pewne zobowiązania.

Zaproponowane zobowiązania obejmują zawarcie ugody (z dnia 24 sierpnia 2015 r.), a następnie umowy pomiędzy spółką Color Line i gminą Sandefjord (z dnia 7 września 2015 r.). Zobowiązania zaproponowane przez spółkę Color Line i przez gminę Sandefjord są zatem zbieżne.

Główne elementy tych zobowiązań są następujące:

Gmina Sandefjord przyznaje spółce Fjord Line prawo do świadczenia usług promowych w porcie Sandefjord do dnia 31 grudnia 2025 r. Prawo spółki Color Line do świadczenia usług promowych w porcie Sandefjord od dnia 1 stycznia 2020 r. jest uzależnione od przydzielenia tej spółce określonych poniżej godzin rejsów.

W ramach wykonania ugody od dnia 1 października 2015 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. spółkę Color Line i spółkę Fjord Line będą obowiązywały następujące godziny rejsów:

Prom Wypłynięcie Przybycie Wypłynięcie Przybycie
Sandefjord Strömstad Strömstad Sandefjord
Color Line 07:00 09:30 10:00 12:30
Fjord Line 08:30 11:00 12:00 14:30
Color Line 10:00 12:30 13:40 16:10
Color Line 13:30 16:00 17:00 19:30
Fjord Line 15:20 17:50 18:30 21:00
Color Line 17:00 19:30 20:00 22:30

Niniejszy rozkład rejsów zastąpił wszelkie wcześniejsze decyzje lub umowy dotyczące godzin rejsów.

Godziny rejsów przydzielone spółce Color Line w sposób określony powyżej obowiązują wyłącznie do dnia 31 grudnia 2019 r. Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2020 r. spółka Color Line zrzeka się swoich uprawnień, wynikających z ugody sądowej, do przydzielonych jej godzin rejsów w powyższym rozkładzie 2 .

Z drugiej strony spółka Fjord Line ma prawo do kontynuowania rejsów zgodnie z niniejszym rozkładem do dnia 31 grudnia 2025 r.

Do dnia 31 grudnia 2019 r. gmina Sandefjord przydzieli godziny rejsów obsługiwanych przez spółkę Color Line do końca 2019 r. na okres od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. Przydział ten zostanie dokonany zgodnie z przepisami ustawowymi i wykonawczymi mającymi zastosowanie w danym czasie. Przydział godzin rejsów zostanie dokonany na podstawie kryteriów wyznaczonych przez gminę i zostanie ogłoszony nie później niż dnia 1 marca 2016 r., z terminem składania wniosków do dnia 1 września 2016 r. Kryteria te zabezpieczają podstawową konkurencję, zasady równego traktowania i niedyskryminacji oraz są stosowane do istniejących i nowych stron.

Od dnia 1 stycznia 2026 r. żadne przedsiębiorstwo żeglugowe nie będzie miało prawa do korzystania z portu Sandefjord w celu świadczenia usług promowych, jeżeli gmina Sandefjord będzie chciała wykorzystać port do innych celów. Jeżeli po dniu 31 grudnia 2025 r. w porcie będą dalej świadczone usługi promowe, gmina ustali kryteria przydziału godzin rejsów do dnia 31 grudnia 2024 r.

W ogłoszeniu dotyczącym kryteriów przyznawania (na lata 2020-2025) godzin rejsów obecnie obsługiwanych przez spółkę Color Line 3 gmina zobowiązuje się wskazać, że przedsiębiorstwo żeglugowe, któremu zostaną przydzielone godziny rejsów na ten okres i które w oparciu o ten przydział wprowadzi do eksploatacji zasadniczo przebudowany i specjalnie przystosowany lub nowy statek, będzie miało prawo pierwszeństwa do utrzymywania tych godzin rejsów w przypadku tego statku, dopóki port pozostanie otwarty dla usług promowych, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2030 r.

Zaproponowane zobowiązania zostały w całości opublikowane w angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Urzędu pod adresem:

www.eftasurv.int

4.
Zaproszenie do zgłaszania uwag

Urząd zamierza przyjąć decyzję na podstawie art. 9 rozdział II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale, w której uzna zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Urzędu za wiążące dla Color Line.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozdział II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale Urząd wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Urząd musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".

Prosimy o przesyłanie uzasadnionych odpowiedzi i uwag, przedstawiających istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu dotyczącego dowolnej części proponowanych zobowiązań, Urząd prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.

Uwagi opatrzone numerem referencyjnym 76958 Color Line/Sandefjord Municipality można przesyłać do Urzędu pocztą elektroniczną na adres competition@eftasurv.int lub listownie na poniższy adres Dyrekcji ds. Konkurencji i Pomocy Państwa Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Competition and State Aid Directorate

Rue Belliard 35/Belliardstraat 35

1040 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

1 Fjord Line jest nowym podmiotem na rynku i skarżącym w niniejszej sprawie.
2 Zob. ugoda sądowa w zał. 1, gdzie godziny rejsów Color Line zaznaczono na niebiesko i zielono.
3 Niniejszy punkt odnosi się do godzin rejsów oznaczonych niebieskimi i zielonymi liniami w rozkładzie rejsów w zał. 1 do ugody sądowej (godziny rejsów aktualnie obsługiwanych przez spółkę Color Line).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.151.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozdział II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale (Sprawa nr 76958 - Color Line/Sandefjord Municipality) - Zobowiązania przedstawione przez spółkę Color Line.
Data aktu: 28/04/2016
Data ogłoszenia: 28/04/2016