Kodeks postępowania członków Rady Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego.

Kodeks postępowania członków Rady Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego

(2015/C 93/02)

(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2015 r.)

RADA NADZORU EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając decyzję EBC/2004/2 z dnia 19 lutego 2004 r. przyjmującą Regulamin Europejskiego Banku Centralnego 1 , w szczególności art. 13e ust. 1,

także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 19 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 2 wymaga, aby członkowie Rady ds. Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego (zwani dalej "członkami Rady ds. Nadzoru") działali niezależnie i obiektywnie w interesie Unii jako całości, oraz nie zwracali się o instrukcje do instytucji lub organów Unii, rządów państw członkowskich, innych podmiotów publicznych lub prywatnych, ani nie przyjmowali takich instrukcji.

(2) Artykuł 25 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 ustanawia zasadę rozdzielenia działalności w zakresie szczególnych zadań Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi oraz zadań dotyczących polityki pieniężnej, a także wszelkich innych zadań, aby zapobiec konfliktom interesów oraz zapewnić wykonywanie każdej funkcji zgodnie z jej odpowiednimi celami.

(3) Artykuł 31 ust. 3 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 wymaga ustanowienia i utrzymania kompleksowych i formalnych procedur, w tym procedur w zakresie etyki i proporcjonalnych okresów, aby z wyprzedzeniem stwierdzić ewentualne konflikty interesów wynikające z podjęcia pracy przez byłych członków Rady ds. Nadzoru i pracowników EBC zaangażowanych w działania nadzorcze w okresie dwóch lat od zakończenia pracy w tych organach i zapobiec takim konfliktom, a także uregulowania ujawnienia stosownych informacji z zastrzeżeniem mających zastosowanie zasad ochrony danych. Procedury te pozostają bez uszczerbku dla stosowania bardziej rygorystycznych przepisów krajowych. W odniesieniu do członków Rady ds. Nadzoru, którzy są przedstawicielami właściwych organów krajowych, procedury te należy ustanowić i stosować we współpracy z właściwymi organami krajowymi, z zastrzeżeniem mającego zastosowanie prawa krajowego. Ponadto procedury te pozostają bez uszczerbku dla stosowania przez EBC warunków zatrudnienia przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i czterech przedstawicieli EBC w Radzie ds. Nadzoru, co obejmuje także przepisy dotyczące okresów zakazu konkurencji.

(4) Artykuł 13e ust. 2 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego wymaga od każdego członka Rady ds. Nadzoru zapewnienia, aby jego osoby towarzyszące, zastępcy oraz przedstawiciele krajowego banku centralnego, jeżeli właściwym organem krajowym nie jest bank centralny, podpisali deklaracje zgodności z Kodeksem Postępowania przed wzięciem udziału w posiedzeniu Rady ds. Nadzoru,

PRZYJMUJE NINIEJSZY KODEKS POSTĘPOWANIA:

Artykuł  1

Zakres stosowania

1.1.
Niniejszy Kodeks Postępowania ma zastosowanie do członków Rady ds. Nadzoru podczas wykonywania ich obowiązków jako członków Rady ds. Nadzoru oraz jako członków Komitetu Sterującego Rady ds. Nadzoru. Ma on także zastosowanie do osób towarzyszących, zastępców członków oraz do przedstawicieli krajowych banków centralnych w przypadkach, gdy właściwym organem krajowym nie jest krajowy bank centralny (zwanych dalej: "innymi uczestnikami posiedzeń Rady ds. Nadzoru"), przy wykonywaniu ich obowiązków związanych z pracami Rady ds. Nadzoru i Komitetu Sterującego Rady ds. Nadzoru w przypadkach, gdy zostało to wyraźnie wskazane.
1.2.
Niniejszy Kodeks Postępowania pozostaje bez uszczerbku dla stosowania bardziej rygorystycznych przepisów krajowych a także dla warunków zatrudnienia EBC, w tym zasad dotyczących prywatnych transakcji finansowych, mających zastosowanie do osób objętych niniejszym Kodeksem Postępowania, działających jako przedstawiciele właściwych organów krajowych lub przedstawiciele krajowych banków centralnych uczestniczących państw członkowskich lub członkowie EBC.
Artykuł  2

Podstawowe zasady

2.1.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru są zobowiązani do przestrzegania najwyższych standardów etycznych. Przy wykonywaniu swoich obowiązków powinni oni postępować w sposób uczciwy, niezależny, bezstronny, z dyskrecją i niezależnie swojego osobistego interesu. Powinni być świadomi znaczenia swoich obowiązków i zakresu odpowiedzialności, powinni uwzględniać publiczny charakter pełnionych funkcji oraz postępować w sposób, który ugruntowuje i promuje zaufanie opinii publicznej do EBC.
2.2.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru wykonują swoje obowiązki w ścisłej zgodności z postanowieniami Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"), rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, Regulaminem Europejskiego Banku Centralnego oraz Regulaminem Rady ds. Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego 3 .
2.3.
W ramach oświadczeń publicznych w odniesieniu do kwestii związanych z Jednolitym Mechanizmem Nadzorczym, członkowie Rady ds. Nadzoru podchodzą z należytą uwagą do swojej roli i obowiązków w Radzie ds. Nadzoru oraz w szczególności jednoznacznie określają, czy wypowiadają się jako przedstawiciele właściwych organów krajowych, we własnym imieniu czy też jako członkowie Rady ds. Nadzoru.
2.4.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru przy wykonywaniu swoich obowiązków oraz w swoich wystąpieniach publicznych działają jako przedstawiciele Rady ds. Nadzoru, będącej wewnętrznym organem kolegialnym EBC. Zobowiązani są oni do koordynacji wewnątrz Rady ds. Nadzoru informacji przekazywanych w pisemnych lub ustnych wypowiedziach publicznych oraz wszelkich innych formach komunikacji publicznej. Uzgodnieniu wewnątrz Rady podlegają także wystąpienia podczas wysłuchań i sprawozdań przed Parlamentem Europejskim i Eurogrupą na podstawie art. 20 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 oraz podczas wszelkich wymian poglądów z parlamentami krajowymi na podstawie art. 21 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
Artykuł  3

Rozdzielenie funkcji związanej z polityką pieniężną

3.1.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru zobowiązani są respektować rozdzielenie szczególnych zadań EBC w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi i zadań dotyczących polityki pieniężnej a także wszelkich innych zadań i przestrzegać regulaminów wewnętrznych EBC dotyczących rozdzielenia nadzoru ostrożnościowego i polityki pieniężnej, jakie mają zostać przyjęte na podstawie art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
3.2.
Przy wykonywaniu swoich zadań, członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru mają na uwadze cele rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i nie naruszają innych zadań EBC.
Artykuł  4

Niezależność

4.1.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru przy wykonywaniu powierzonych im zadań działają niezależnie i obiektywnie w interesie Unii jako całości, nie kierując się interesem osobistym bądź krajowym oraz nie zwracają się o instrukcje do instytucji lub organów Unii, rządów państw członkowskich, lub innych podmiotów publicznych lub prywatnych, ani nie przyjmują takich instrukcji.
4.2.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru w szczególności wykonują powierzone im zadania w sposób wolny od nacisków politycznych i ingerencji komercyjnych, które mogłyby wpłynąć na ich osobistą niezależność.
4.3.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru zobowiązani są do powstrzymania się od działalności zawodowej i złożenia rezygnacji z wszelkich stanowisk, których pełnienie mogłoby zagrażać ich niezależności lub umożliwiać wykorzystanie uprzywilejowanych informacji.
Artykuł  5

Zasady dotyczące prywatnych transakcji finansowych

5.1.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru nie mogą wykorzystywać poufnych informacji, do których mają dostęp, dla celów prowadzenia prywatnych transakcji finansowych, czy to bezpośrednio, czy poprzez osoby trzecie, na własne ryzyko i własny rachunek, czy też na ryzyko i rachunek osoby trzeciej.
5.2.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru zobowiązani są wypracować odpowiednie procedury dotyczące zarządzania ich osobistym majątkiem, przewyższającym majątek niezbędny do zwykłego użytku osobistego i rodzinnego, i przestrzegać tych procedur w sposób zapewniający niezależność członka Rady ds. Nadzoru, chroniący przed zaistnieniem konfliktu interesów oraz przed możliwością wykorzystania przez niego uprzywilejowanych informacji.
5.3.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru zobowiązani są przestrzegać zasad dotyczących prywatnych transakcji finansowych przyjętych przez EBC dla pracowników EBC. W odniesieniu do członków Rady ds. Nadzoru będących przedstawicielami właściwych organów krajowych przestrzeganie i kontrola takich zasad dotyczących prywatnych transakcji finansowych podlega właściwym krajowym przepisom proceduralnym.
Artykuł  6

Deklaracja majątkowa

W braku wymogu złożenia deklaracji majątkowej na podstawie właściwych przepisów krajowych członkowie Rady ds. Nadzoru przedkładają Prezesowi EBC, w terminie trzech miesięcy od daty objęcia stanowiska lub od daty wejścia w życie niniejszego Kodeksu postępowania, pisemne oświadczenie określające ich stan majątkowy, bezpośrednie lub pośrednie udziały w jakichkolwiek spółkach oraz przewidywaną organizację zarządzania ich majątkiem podczas ich kadencji jako członków Rady ds. Nadzoru. Te pisemne oświadczenia, obejmujące również deklaracje majątkowe wymagane na podstawie właściwych przepisów prawa krajowego, podlegają corocznej aktualizacji.

Artykuł  7

Opinia Komitetu EBC ds. Etyki

7.1.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru w przypadku wątpliwości dotyczących praktycznego stosowania zasad określonych w niniejszym Kodeksie Postępowania, zwrócą się o opinię do Komitetu EBC ds. Etyki.
7.2.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru, a także EBC i właściwy organ krajowy lub krajowy bank centralny, którego wnioskujący członek Rady ds. Nadzoru lub inny uczestnik posiedzeń Rady ds. Nadzoru jest przedstawicielem, informowani są o zasadach i przesłankach opinii wydanych przez Komitet EBC ds. Etyki w sposób uniemożliwiający identyfikację konkretnego członka Rady ds. Nadzoru lub innego uczestnika.
Artykuł  8

Okresy zakazu konkurencji

8.1.
Członkowie Rady ds. Nadzoru zobowiązani są informować Prezesa EBC o zamiarze podjęcia jakiejkolwiek działalności zawodowej, zarobkowej lub niezarobkowej, w okresie dwóch lat po zakończeniu pełnienia przez nich urzędu. Mogą oni podejmować działalność zawodową wyłącznie:
a)
w instytucji kredytowej bezpośrednio nadzorowanej przez EBC po upływie roku od dnia ustania ich członkostwa w Radzie ds. Nadzoru;
b)
w instytucji kredytowej, która nie jest bezpośrednio nadzorowana przez EBC, lecz w przypadku której istnieje konflikt interesów, lub sytuacja, która może być postrzegana jako konflikt interesów, po upływie roku od dnia ustania ich członkostwa w Radzie ds. Nadzoru;
c)
w instytucji innej niż instytucja kredytowa, z wyjątkiem przypadków, gdy istnieje konflikt interesów, lub sytuacja, która może być postrzegana jako konflikt interesów, w takim wypadku działalność zawodowa może zostać podjęta po upływie sześciu miesięcy od dnia ustania członkostwa w Radzie ds. Nadzoru.
8.2.
Inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru zobowiązani są informować Prezesa EBC o zamiarze podjęcia jakiejkolwiek działalności zawodowej, zarobkowej lub niezarobkowej, w okresie roku po zakończeniu pełnienia przez nich tej funkcji. Mogą oni podejmować działalność zawodową wyłącznie:
a)
w instytucji kredytowej bezpośrednio nadzorowanej przez EBC po upływie sześciu miesięcy od dnia ustania ich uczestnictwa w posiedzeniach Rady ds. Nadzoru;
b)
w instytucji kredytowej, która nie jest bezpośrednio nadzorowana przez EBC, lecz w przypadku której istnieje konflikt interesów, lub sytuacja, która może być postrzegana jako konflikt interesów, po upływie sześciu miesięcy od dnia ustania ich uczestnictwa w posiedzeniach Rady ds. Nadzoru;
c)
w instytucji innej niż instytucja kredytowa, z wyjątkiem przypadków, gdy istnieje konflikt interesów, lub sytuacja, która może być postrzegana jako konflikt interesów, w takim wypadku działalność zawodowa może zostać podjęta po upływie trzech miesięcy od dnia ustania ich uczestnictwa w posiedzeniach Rady ds. Nadzoru.
8.3.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru wnioskują do Komitetu EBC ds. Etyki o wydanie opinii dotyczącej okresu zakazu konkurencji mającego zastosowanie w ich przypadku na podstawie niniejszego artykułu. Komitet EBC ds. Etyki może w swojej opinii zalecić uchylenie lub skrócenie okresów zakazu konkurencji w przypadkach, gdy możliwość zaistnienia konfliktu interesów w wyniku podjęcia działalności zawodowej może zostać wykluczona.
8.4.
W sytuacjach określonych w art. 8 ust. 1 lit. a) i art. 8 ust. 2 lit. a) Komitet EBC ds. Etyki może także zalecić w swojej opinii przedłużenie okresów zakazu konkurencji do maksymalnie dwóch lat w przypadku członków Rady ds. Nadzoru i do jednego roku w przypadku innych uczestników posiedzeń Rady ds. Nadzoru w odpowiednich przypadkach, gdy możliwość zaistnienia konfliktu interesów w wyniku podjęcia działalności zawodowej nie może zostać wykluczona przez dłuższy czas.
8.5.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru otrzymują za okres zakazu konkurencji stosowną rekompensatę, płatną przez odpowiednią zatrudniającą ich instytucję. Rekompensata ta nie jest uzależniona od otrzymania oferty podjęcia działalności zawodowej. Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru mogą wnioskować do Komitetu EBC ds. Etyki o wydanie opinii w sprawie odpowiedniego poziomu rekompensaty przysługującej im w okresie zakazu konkurencji.
8.6.
Opinie wydane przez Komitet EBC ds. Etyki na podstawie ust. 3, 4 i 5 kierowane są do Rady ds. Nadzoru celem rozpatrzenia. Rada ds. Nadzoru następnie przedstawia odpowiedniemu właściwemu organowi krajowemu lub właściwemu bankowi krajowemu rekomendację, a instytucje te informują Radę ds. Nadzoru o wszelkich przeszkodach w wykonaniu tej rekomendacji.
Artykuł  9

Konflikt interesów

9.1.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru powinni unikać wszelkich sytuacji prowadzących lub mogących być postrzegane jako prowadzące do konfliktu interesów. Konflikt interesów powstaje, gdy członek Rady ds. Nadzoru lub inny uczestnik posiedzeń Rady ds. Nadzoru ma prywatne lub osobiste interesy, które mogą wpływać na bezstronne i obiektywne sprawowanie powierzonych mu obowiązków, obejmuje to także wszelkie potencjalne korzyści lub zyski dla tych osób, członków ich rodzin lub formalnych partnerów.
9.2.
Wszelkie sytuacje prowadzące lub mogące być postrzegane jako prowadzące do konfliktu interesów Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru zobowiązani są zgłaszać na piśmie Radzie ds. Nadzoru, osoby te nie uczestniczą w naradzie i głosowaniu dotyczącym tej sprawy.
Artykuł  10

Prezenty lub inne korzyści

10.1.
Przez "prezent" rozumie się wszelkie korzyści lub zyski o charakterze finansowym lub rzeczowym, związane z pełnieniem obowiązków powierzonych członkowi Rady ds. Nadzoru lub innemu uczestnikowi posiedzeń Rady ds. Nadzoru, a niebędące uzgodnionym wynagrodzeniem za świadczoną pracę, które zostały wręczone lub przyjęte przez członka Rady ds. Nadzoru lub innego uczestnika posiedzeń Rady ds. Nadzoru, członka jego rodziny lub formalnego partnera.
10.2.
Przyjęcie prezentu nie może w żadnym wypadku ograniczać lub naruszać obiektywizmu i swobody działania członka Rady ds. Nadzoru, ani rodzić niewłaściwych zobowiązań lub oczekiwań osoby przyjmującej lub wręczającej prezent. Należy odmówić przyjęcia prezentów otrzymywanych w ramach relacji z nadzorowanym podmiotem o wartości przekraczającej 50 EUR oraz prezentów wręczanych przez przedstawicieli sektora publicznego o wartości przekraczającej zwyczajowo przyjęte normy. Jeżeli szczególne okoliczności nie pozwalają na odmowę przyjęcia prezentu, powinien on zostać przekazany do EBC, właściwego organu krajowego lub właściwego krajowego banku centralnego, którego dany członek Rady ds. Nadzoru lub inny uczestnik posiedzeń Rady ds. Nadzoru jest przedstawicielem, chyba że nadwyżka jego wartości powyżej kwoty 50 euro zostanie wpłacona na rzecz EBC, właściwego organu krajowego lub właściwego krajowego banku centralnego. Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru nie mogą regularnie przyjmować prezentów z tego samego źródła.
Artykuł  11

Przyjmowanie zaproszeń i związanych z nimi płatności

11.1.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru, mając na uwadze ciążący na nich obowiązek zachowania zasady niezależności i unikania konfliktu interesów, mogą przyjmować zaproszenia na konferencje, przyjęcia lub wydarzenia kulturalne, wraz z oferowanym w ich ramach programem rozrywkowym, w tym korzystać z okazywanej stosownej gościnności, o ile ich uczestnictwo w danym wydarzeniu da się pogodzić z wykonywaniem ich obowiązków bądź też leży w interesie EBC. Powinni oni zachowywać właściwą rozwagę w odniesieniu do zaproszeń indywidualnych.
11.2.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru odmawiają przyjmowania wszelkich innych zaproszeń, które nie są zgodne z powyższymi zasadami i informują osoby zapraszające o obowiązujących zasadach.
Artykuł  12

Działalność wykonywana osobiście

12.1.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru zobowiązani są zapewnić, aby działalność wykonywana przez nich osobiście, czy to zarobkowa, czy niezarobkowa, nie miała negatywnego wpływu na ich obowiązki względem EBC i nie szkodziła reputacji EBC.
12.2.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru mogą na przykład podejmować działalność dydaktyczną i naukową oraz inne rodzaje działalności, o ile taka działalność nie ma związku z nadzorowanymi podmiotami. Mogą oni przyjmować wynagrodzenie i zwrot kosztów takiej działalności, podejmowanej przez nich osobiście i bez udziału EBC, o ile takie otrzymywane przez nich wynagrodzenie i zwrot kosztów odpowiadają wkładowi pracy i nie przekraczają zwyczajowych rozmiarów.
12.3.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru zobowiązani są raz do roku informować Komitet EBC ds. Etyki na piśmie o działalności podejmowanej osobiście oraz o wynagrodzeniu z tytułu stanowisk, pełnionych publicznie lub prywatnie podczas trwania kadencji.
12.4.
W wystąpieniach naukowych i dydaktycznych członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru mają obowiązek jednoznacznego wskazania, że wypowiadają się jako osoby prywatne i nie reprezentują stanowiska EBC.
Artykuł  13

Przynoszące dochód zatrudnienie małżonka lub formalnego partnera

Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru zobowiązani są niezwłocznie informować, również w przypadku wątpliwości, Komitet EBC ds. Etyki o wszelkim przynoszącym dochód zatrudnieniu lub działalności zarobkowej małżonka lub formalnego partnera, która może prowadzić, lub może być postrzegana jako prowadząca, do konfliktu interesów.

Artykuł  14

Tajemnica służbowa

14.1.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru mają na uwadze obowiązek zachowania tajemnicy służbowej wynikający z art. 37 Statutu ESBC, art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i art. 23a Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, zgodnie z którymi zobowiązani są oni do nieujawniania poufnych informacji, czy to w ramach wystąpień lub oświadczeń publicznych czy w środkach masowego przekazu, dotyczących decyzji nadzorczych, które nie zostały jeszcze urzędowo opublikowane.
14.2.
Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru zobowiązani są podejmować wszelkie niezbędne środki dla zapewnienia przestrzegania obowiązku zachowania tajemnicy służbowej wynikającego z art. 37 Statutu ESBC przez osoby mające dostęp do posiadanych przez nich informacji.
Artykuł  15

Informacja o kolidujących przepisach krajowych

Członkowie Rady ds. Nadzoru i inni uczestnicy posiedzeń Rady ds. Nadzoru zobowiązani są informować Komitet EBC ds. Etyki o wszelkich przeszkodach w przestrzeganiu niniejszego Kodeksu Postępowania w pełnym zakresie, w tym o wszelkich przeszkodach wynikających z kolidujących z nim przepisów krajowych.

Artykuł  16

Wejście w życie

Niniejszy Kodeks Postępowania wchodzi w życie następnego dnia po jego przyjęciu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 12 listopada 2014 r.

Danièle NOUY

Przewodnicząca Rady ds. Nadzoru

1 Dz.U. L 80 z 18.3.2004, s. 33.
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
3 Dz.U. L 182 z 21.6.2014, s. 56.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.93.2

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Kodeks postępowania członków Rady Nadzoru Europejskiego Banku Centralnego.
Data aktu: 12/11/2014
Data ogłoszenia: 20/03/2015
Data wejścia w życie: 13/11/2014