(2015/C 397/03)(Dz.U.UE C z dnia 28 listopada 2015 r.)
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 223 ust. 2,
uwzględniając Statut posła do Parlamentu Europejskiego 1 ("statut"),
uwzględniając art. 10 i 25 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W kontekście doświadczeń nabytych podczas wdrażania przepisów dotyczących akredytowanych asystentów i asystentów krajowych w siódmej kadencji parlamentarnej, w przepisach wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego 2 ("przepisy wykonawcze") należy wprowadzić szereg zmian. Zmiany te mają na celu przede wszystkim wyjaśnienie niektórych przepisów, wyeliminowanie problemów, które wystąpiły podczas wdrażania przepisów wykonawczych, a także usprawnienie zarządzania.
(2) Zwrot kosztów pomocy parlamentarnej powinien ograniczać się do wydatków poniesionych w czasie 30-dniowego okresu poprzedzającego datę złożenia wniosku o zwrot do właściwego działu Parlamentu. Pozwoli to na odrzucenie wniosków, które zostały złożone zbyt późno, tak aby można było sprawdzić, czy świadczenie deklarowanych usług rzeczywiście miało miejsce, oraz czy przestrzegano krajowych przepisów dotyczących zabezpieczenia społecznego i prawa pracy.
(3) Mimo rosnących uprawnień Parlamentu maksymalna kwota podlegająca zwrotowi z tytułu kosztów pomocy parlamentarnej pozostawała na niezmienionym poziomie od 2011 r. Dlatego też należy ją podnieść o 1 500 EUR do kwoty 22 879 EUR miesięcznie. Parlament zapowiedział udostępnienie wymaganych w tym celu środków w swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2016.
(4) Zasada przejrzystości jest zapisana w art. 15 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a jej znaczenie podkreślił między innymi Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich w piśmie do przewodniczącego Komisji z dnia 30 września 2002 r. Zgodnie z tą zasadą należy szczegółowo publikować - przez cały okres trwania ich umów - nazwiska stażystów oraz nazwiska lub nazwy usługodawców i upoważnionych płatników, na rzecz których następuje zwrot kosztów pomocy parlamentarnej.
(5) W wyżej wymienionej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. Parlament wezwał do zapewnienia większej równowagi między akredytowanymi asystentami parlamentarnymi i asystentami krajowymi. W tym celu należy przeznaczyć 25 % kwoty dodatku na koszty pomocy parlamentarnej na wynagrodzenia dla akredytowanych asystentów parlamentarnych, wprowadzając pułap na wydatki na asystentów krajowych, usługodawców i upoważnionych płatników w wysokości 75 % wspomnianego dodatku.
(6) Należy wprowadzić pułapy dla wynagrodzeń i honorariów asystentów krajowych, przy poszanowaniu zasad zawartych w zaleceniach tymczasowej grupy ds. oceny wdrażania statutu posła i asystenta oraz na podstawie doświadczeń z ich wdrażania od 2012 r., tak aby ograniczyć ryzyko polegające na tym, że wynagrodzenia te będą zbytnio odbiegać od średnich wynagrodzeń w państwach członkowskich, bez jakiegokolwiek związku z wykonywanymi zadaniami. Pułapy wynagrodzeń należy ustanowić dla każdego państwa członkowskiego jako trzykrotność średniego rocznego wynagrodzenia brutto podawanego przez Eurostat dla danego państwa. Obliczone w ten sposób pułapy nie powinny być jednak niższe od podstawowego wynagrodzenia akredytowanego asystenta parlamentarnego w grupie zaszeregowania 6 ani wyższe od podstawowego wynagrodzenia akredytowanego asystenta parlamentarnego w grupie zaszeregowania 19. Prezydium powinno mieć możliwość dostosowywania tych pułapów, a ich wysokość należy publikować na stronie internetowej Parlamentu.
(7) Wynagrodzenie upoważnionych płatników powinno zostać uregulowane poprzez ustanowienie go na poziomie nie wyższym niż 10 % kwoty, za jakiej wypłatę odpowiada płatnik, w ramach całkowitego pułapu wynoszącego 4 % dodatku na koszty pomocy parlamentarnej.
(8) W kontekście nabytych doświadczeń należy zadbać o szczegółowe określenie charakteru i treści dokumentów, jakie należy dostarczyć, ubiegając się o pokrycie kosztów umów o pracę asystentów krajowych. Właściwemu działowi Parlamentu należy dostarczyć w szczególności: dokładny opis zakresu obowiązków, szczegółowe informacje dotyczące miejsca wykonywania umowy, poświadczoną kopię dokumentu tożsamości, zaświadczenie o miejscu zamieszkania, zaświadczenie o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów.
(9) W chwili dokonywania corocznych rozliczeń księgowych dotyczących wydatków na asystentów krajowych zatrudnionych na mocy umowy o pracę od upoważnionych płatników należy wymagać dostarczenia dokumentów takich jak dowód podlegania systemowi ubezpieczeń społecznych lub zaświadczenie o ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków. Okazuje się bowiem, że w kwestii wydawania takich dokumentów posłowie są zasadniczo zależni od władz krajowych, które często nie są w stanie wydać ww. dokumentów w obecnie obowiązującym terminie.
(10) W kontekście nabytych doświadczeń należy wyjaśnić niektóre wymogi odnoszące się do asystentów krajowych zatrudnionych na mocy umowy o pracę, w szczególności wymogi dotyczące odległości między miejscem zamieszkania a miejscem pracy, wykonywaniem dodatkowej działalności oraz kandydowaniem w wyborach.
(11) Należy ustanowić specjalną procedurę w oparciu o zasady mające zastosowanie do kontraktów publicznych ustanowione w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 3 w odniesieniu do pokrycia kosztów usług o wartości ponad 500 EUR. W takich przypadkach wnioski o pokrycie kosztów należy składać razem z kosztorysem i projektem umowy jasno określającej rodzaj świadczonych usług. Dodatkowo w przypadku usług o wartości ponad 60 000 EUR należy wykazać, że wybrano najbardziej opłacalną ekonomicznie ofertę spośród co najmniej trzech ofert.
(12) Należy tak zmienić przepisy dotyczące konfliktu interesów, aby doprecyzować zakaz finansowania działalności politycznej lub pokrywania wydatków osobistych.
(13) Potrzebne jest też wprowadzenie pewnych zmian do art. 46 przepisów wykonawczych odnoszących się do wygaśnięcia przysługującej odprawy przejściowej dla posłów obejmujących mandat w innym parlamencie lub urząd publiczny, zważywszy na doświadczenia nabyte z końcem siódmej kadencji parlamentarnej oraz konieczność pełnego uwzględnienia w przepisach wykonawczych celów i kontekstu odnośnych przepisów statutu, a zwłaszcza art. 9 ust. 2, art. 11 i 13, uwzględniając zasadę zakazu kumulowania płatności pochodzących ze środków publicznych; w związku z powyższym kwoty otrzymane przez posła w związku z pełnieniem przez niego mandatu w innym parlamencie lub objęciem urzędu publicznego, z wyłączeniem zwrotu kosztów faktycznie poniesionych do tego momentu, zostaną odjęte od odprawy przejściowej wypłacanej przez Parlament Europejski, jak ma to obecnie miejsce w przypadku podobnych uposażeń na mocy art. 11 statutu. Aby umożliwić spójne stosowanie tego nowego systemu, należy przyjąć, że obowiązuje on od początku obecnej kadencji parlamentarnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem art. 1 ust. 9 i 10, które mają zastosowanie od dnia 1 lipca 2014 r.
1 Decyzja Parlamentu Europejskiego 2005/684/WE, Euratom z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. L 262 z 7.10.2005, s. 1).
2 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja i 9 lipca 2008 r. dotycząca przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. C 159 z 13.7.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
**) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).";