Zmiana przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego.

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 26 października 2015 r.
zmieniająca przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego

(2015/C 397/03)

(Dz.U.UE C z dnia 28 listopada 2015 r.)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 223 ust. 2,

uwzględniając Statut posła do Parlamentu Europejskiego 1 ("statut"),

uwzględniając art. 10 i 25 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W kontekście doświadczeń nabytych podczas wdrażania przepisów dotyczących akredytowanych asystentów i asystentów krajowych w siódmej kadencji parlamentarnej, w przepisach wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego 2 ("przepisy wykonawcze") należy wprowadzić szereg zmian. Zmiany te mają na celu przede wszystkim wyjaśnienie niektórych przepisów, wyeliminowanie problemów, które wystąpiły podczas wdrażania przepisów wykonawczych, a także usprawnienie zarządzania.

(2) Zwrot kosztów pomocy parlamentarnej powinien ograniczać się do wydatków poniesionych w czasie 30-dniowego okresu poprzedzającego datę złożenia wniosku o zwrot do właściwego działu Parlamentu. Pozwoli to na odrzucenie wniosków, które zostały złożone zbyt późno, tak aby można było sprawdzić, czy świadczenie deklarowanych usług rzeczywiście miało miejsce, oraz czy przestrzegano krajowych przepisów dotyczących zabezpieczenia społecznego i prawa pracy.

(3) Mimo rosnących uprawnień Parlamentu maksymalna kwota podlegająca zwrotowi z tytułu kosztów pomocy parlamentarnej pozostawała na niezmienionym poziomie od 2011 r. Dlatego też należy ją podnieść o 1 500 EUR do kwoty 22 879 EUR miesięcznie. Parlament zapowiedział udostępnienie wymaganych w tym celu środków w swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2016.

(4) Zasada przejrzystości jest zapisana w art. 15 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a jej znaczenie podkreślił między innymi Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich w piśmie do przewodniczącego Komisji z dnia 30 września 2002 r. Zgodnie z tą zasadą należy szczegółowo publikować - przez cały okres trwania ich umów - nazwiska stażystów oraz nazwiska lub nazwy usługodawców i upoważnionych płatników, na rzecz których następuje zwrot kosztów pomocy parlamentarnej.

(5) W wyżej wymienionej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. Parlament wezwał do zapewnienia większej równowagi między akredytowanymi asystentami parlamentarnymi i asystentami krajowymi. W tym celu należy przeznaczyć 25 % kwoty dodatku na koszty pomocy parlamentarnej na wynagrodzenia dla akredytowanych asystentów parlamentarnych, wprowadzając pułap na wydatki na asystentów krajowych, usługodawców i upoważnionych płatników w wysokości 75 % wspomnianego dodatku.

(6) Należy wprowadzić pułapy dla wynagrodzeń i honorariów asystentów krajowych, przy poszanowaniu zasad zawartych w zaleceniach tymczasowej grupy ds. oceny wdrażania statutu posła i asystenta oraz na podstawie doświadczeń z ich wdrażania od 2012 r., tak aby ograniczyć ryzyko polegające na tym, że wynagrodzenia te będą zbytnio odbiegać od średnich wynagrodzeń w państwach członkowskich, bez jakiegokolwiek związku z wykonywanymi zadaniami. Pułapy wynagrodzeń należy ustanowić dla każdego państwa członkowskiego jako trzykrotność średniego rocznego wynagrodzenia brutto podawanego przez Eurostat dla danego państwa. Obliczone w ten sposób pułapy nie powinny być jednak niższe od podstawowego wynagrodzenia akredytowanego asystenta parlamentarnego w grupie zaszeregowania 6 ani wyższe od podstawowego wynagrodzenia akredytowanego asystenta parlamentarnego w grupie zaszeregowania 19. Prezydium powinno mieć możliwość dostosowywania tych pułapów, a ich wysokość należy publikować na stronie internetowej Parlamentu.

(7) Wynagrodzenie upoważnionych płatników powinno zostać uregulowane poprzez ustanowienie go na poziomie nie wyższym niż 10 % kwoty, za jakiej wypłatę odpowiada płatnik, w ramach całkowitego pułapu wynoszącego 4 % dodatku na koszty pomocy parlamentarnej.

(8) W kontekście nabytych doświadczeń należy zadbać o szczegółowe określenie charakteru i treści dokumentów, jakie należy dostarczyć, ubiegając się o pokrycie kosztów umów o pracę asystentów krajowych. Właściwemu działowi Parlamentu należy dostarczyć w szczególności: dokładny opis zakresu obowiązków, szczegółowe informacje dotyczące miejsca wykonywania umowy, poświadczoną kopię dokumentu tożsamości, zaświadczenie o miejscu zamieszkania, zaświadczenie o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów.

(9) W chwili dokonywania corocznych rozliczeń księgowych dotyczących wydatków na asystentów krajowych zatrudnionych na mocy umowy o pracę od upoważnionych płatników należy wymagać dostarczenia dokumentów takich jak dowód podlegania systemowi ubezpieczeń społecznych lub zaświadczenie o ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków. Okazuje się bowiem, że w kwestii wydawania takich dokumentów posłowie są zasadniczo zależni od władz krajowych, które często nie są w stanie wydać ww. dokumentów w obecnie obowiązującym terminie.

(10) W kontekście nabytych doświadczeń należy wyjaśnić niektóre wymogi odnoszące się do asystentów krajowych zatrudnionych na mocy umowy o pracę, w szczególności wymogi dotyczące odległości między miejscem zamieszkania a miejscem pracy, wykonywaniem dodatkowej działalności oraz kandydowaniem w wyborach.

(11) Należy ustanowić specjalną procedurę w oparciu o zasady mające zastosowanie do kontraktów publicznych ustanowione w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 3 w odniesieniu do pokrycia kosztów usług o wartości ponad 500 EUR. W takich przypadkach wnioski o pokrycie kosztów należy składać razem z kosztorysem i projektem umowy jasno określającej rodzaj świadczonych usług. Dodatkowo w przypadku usług o wartości ponad 60 000 EUR należy wykazać, że wybrano najbardziej opłacalną ekonomicznie ofertę spośród co najmniej trzech ofert.

(12) Należy tak zmienić przepisy dotyczące konfliktu interesów, aby doprecyzować zakaz finansowania działalności politycznej lub pokrywania wydatków osobistych.

(13) Potrzebne jest też wprowadzenie pewnych zmian do art. 46 przepisów wykonawczych odnoszących się do wygaśnięcia przysługującej odprawy przejściowej dla posłów obejmujących mandat w innym parlamencie lub urząd publiczny, zważywszy na doświadczenia nabyte z końcem siódmej kadencji parlamentarnej oraz konieczność pełnego uwzględnienia w przepisach wykonawczych celów i kontekstu odnośnych przepisów statutu, a zwłaszcza art. 9 ust. 2, art. 11 i 13, uwzględniając zasadę zakazu kumulowania płatności pochodzących ze środków publicznych; w związku z powyższym kwoty otrzymane przez posła w związku z pełnieniem przez niego mandatu w innym parlamencie lub objęciem urzędu publicznego, z wyłączeniem zwrotu kosztów faktycznie poniesionych do tego momentu, zostaną odjęte od odprawy przejściowej wypłacanej przez Parlament Europejski, jak ma to obecnie miejsce w przypadku podobnych uposażeń na mocy art. 11 statutu. Aby umożliwić spójne stosowanie tego nowego systemu, należy przyjąć, że obowiązuje on od początku obecnej kadencji parlamentarnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W przepisach wykonawczych wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 33 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Koszty są pokrywane przez okres sprawowania mandatu przez posła. Pokrywa się jedynie koszty poniesione najpóźniej 30 dni przed złożeniem wniosku o zwrot zgodnie z niniejszym rozdziałem.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Maksymalna pokrywana kwota przysługująca w ciągu miesiąca z tytułu korzystania z usług wszystkich współpracowników wymienionych w art. 34 wynosi 22 879 EUR począwszy od dnia 1 stycznia 2016 r.";

2)
w art. 34 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kilku posłów może, w drodze pisemnej umowy, utworzyć grupę w celu wspólnego zatrudnienia lub korzystania z usług jednego asystenta lub kilku asystentów, o których mowa w ust. 1. W takim przypadku odnośni posłowie wyznaczają ze swojego grona posła lub posłów uprawnionych do podpisywania umowy lub do składania wniosku o zatrudnienie w imieniu grupy.

Posłowie dostarczają właściwemu działowi pisemną deklarację określającą podział przypadających na każdego z nich udziałów, które są odejmowane od kwoty przewidzianej w art. 33 ust. 4.";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Posłowie mogą także korzystać z usług osób fizycznych lub prawnych świadczących usługi w celu otrzymania okazjonalnych i precyzyjnie określonych usług związanych bezpośrednio z wykonywaniem mandatu poselskiego, na warunkach przewidzianych w niniejszym rozdziale.";

c)
ust. 7 i 8 otrzymują brzmienie:

"7. Prezydium przyjmuje wykaz wydatków, które mogą być pokrywane z tytułu zwrotu kosztów pomocy parlamentarnej.

8. Nazwiska asystentów, stażystów oraz nazwiska lub nazwy usługodawców i upoważnionych płatników są publikowane - przez cały okres trwania ich umów - na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego wraz z nazwiskiem posła lub posłów, którym pomagają.

Z odpowiednio uzasadnionych względów bezpieczeństwa ci asystenci, stażyści, usługodawcy i upoważnieni płatnicy mogą złożyć pisemny wniosek o niepublikowanie ich nazwiska lub nazwy na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego. Decyzje w sprawie tych wniosków podejmuje sekretarz generalny.";

d)
dodaje się ustępy w brzmieniu:

"9. Liczba umów zawartych między posłem i akredytowanymi asystentami, obowiązujących w danym momencie, nie może przekraczać trzech, niezależnie od czasu pracy przewidzianego w tych umowach. Liczba tych umów może zostać zwiększona do czterech, o ile przewodniczący Parlamentu wyraźnie udzieli odnośnego odstępstwa po potwierdzeniu przez właściwy dział, że dany poseł dysponuje wystarczającą powierzchnią biurową pozwalającą spełniać normy dotyczące korzystania z budynków Parlamentu, z uwzględnieniem liczby ewentualnych stażystów.

10. Co najmniej 25 % kwoty przewidzianej w art. 33 ust. 4 jest przeznaczone na pokrycie kosztów wynikających z tytułu VII warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. W związku z tym wszelkie koszty pomocy parlamentarnej inne niż koszty wynikające z tytułu VII warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej nie mogą łącznie przekraczać 75 % kwoty przewidzianej w art. 33 ust. 4.

Ponadto wydatki na świadczenie usług, o których mowa w art. 34, nie mogą przekraczać 25 % kwoty przewidzianej w art. 33 ust. 4.

Ograniczenia te są obliczane w ujęciu skumulowanym na rok budżetowy na podstawie kwot przysługujących miesięcznie, przewidzianych w art. 33 ust. 4, powiększonych o niewykorzystaną kwotę przesuniętą na kolejny rok budżetowy, o której mowa w art. 33 ust. 6, w ujęciu proporcjonalnym.

11. Parlament pokrywa wydatki na wynagrodzenia brutto lub honoraria asystentów krajowych z wyłączeniem VAT do maksymalnej kwoty miesięcznej, którą ustala Prezydium zgodnie z ust. 12. Kwoty te mogą być corocznie dostosowywane przez Prezydium. Obowiązujące pułapy są publikowane na stronie internetowej Parlamentu.

12. Pułapy wynoszą trzykrotność kwoty referencyjnej. Kwota referencyjna wynosi jedną dwunastą kwoty opublikowanej przez Eurostat jako średnie roczne wynagrodzenie brutto osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w państwie członkowskim, w którym dany poseł został wybrany.

Obliczone w ten sposób pułapy nie powinny być jednak niższe od podstawowego wynagrodzenia akredytowanego asystenta parlamentarnego w grupie zaszeregowania 6 ani wyższe od podstawowego wynagrodzenia akredytowanego asystenta parlamentarnego w grupie zaszeregowania 19.

Wszelkie premie są zwracane jedynie do wysokości wymienionych wyżej pułapów obliczonych w ujęciu rocznym.

Pułapy te są proporcjonalnie zmniejszane, jeżeli asystent krajowy pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy lub nie pracuje przez pełny miesiąc";

3)
art. 35 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Poseł zawiera oddzielną umowę z dowolnym upoważnionym płatnikiem, który spełnia wymogi określone w ust. 2.

Koszty powstałe z tytułu skorzystania z usług upoważnionego płatnika zgodnie z ust. 1 są pokrywane z dodatku przewidzianego w art. 33 ust. 4 i nie podlegają limitowi określonemu w art. 34 ust. 10 w odniesieniu do usług.

Honoraria upoważnionych płatników z wyłączeniem VAT nie mogą przekraczać 10 % kosztów wynagrodzeń, honorariów i dodatków na asystentów krajowych, usługodawców i stażystów, za których płatność odpowiadają, ani 4 % kwoty przewidzianej w art. 33 ust. 4.

Pułap wynagrodzeń jest sprawdzany w ujęciu skumulowanym w odniesieniu do roku kalendarzowego proporcjonalnie do okresu trwania umowy zawartej z upoważnionym płatnikiem.";

4)
art. 38 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 38

Dokumenty wymagane w związku z umową o pracę

Wniosek o pokrycie kosztów umowy o pracę musi zawierać:

a) oryginał umowy o pracę, którą poseł zawarł ze swoim asystentem krajowym;

b) szczegółowy opis stanowiska i dokładny adres wykonywania obowiązków;

c) zestawienie szczegółowych wyliczeń wynagrodzenia, składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzonych przez pracodawcę i pracownika oraz innych przewidywalnych kosztów do zapłaty lub zwrotu w ciągu roku kalendarzowego i w momencie zakończenia umowy, które uwzględnia przepisy prawa krajowego, w tym te dotyczące minimalnych wynagrodzeń, a także zobowiązania umowne, w tym ewentualny zwrot kosztów podróży służbowych;

d) poświadczoną kopię ważnego dokumentu tożsamości asystenta krajowego;

e) zaświadczenie o miejscu zamieszkania asystenta krajowego;

f) zaświadczenie o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym asystenta krajowego; oraz

g) podpisane przez posła oświadczenie, że w trakcie obowiązywania umowy asystent krajowy nie będzie podejmował żadnych innych zobowiązań, nawet jeśli mają one charakter niezarobkowy, bezpośrednio lub pośrednio względem organizacji, które dążą do realizacji celów o charakterze politycznym, takich jak partie polityczne, fundacje, ruchy lub parlamentarne grupy polityczne, jeśli działania te mogłyby przeszkadzać w wykonywaniu jego obowiązków lub stanowić podstawę do wystąpienia konfliktu interesów.";

5)
art. 39 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 39

Rozliczenie księgowe

1. Najpóźniej do dnia 31 marca roku następującego po odnośnym roku budżetowym Parlamentu, upoważniony płatnik składa właściwemu działowi - w szczególności w celu rozliczenia wypłaconych zaliczek - zestawienie kosztów poniesionych z tytułu wynagrodzeń, odprowadzonych podatków i składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzonych przez pracodawcę i pracownika, jak również wszelkich innych kosztów podlegających zwrotowi w odniesieniu do każdego z zatrudnionych asystentów krajowych. Ponadto składa on również dokument poświadczający objęcie asystenta krajowego systemem ubezpieczenia społecznego i wymieniający posła jako pracodawcę, a także zaświadczenie o ubezpieczeniu od wypadków przy pracy, jeżeli jest ono przewidziane właściwym prawem krajowym. Upoważniony płatnik potwierdza także, że wszelkie zobowiązania wynikające z przepisów właściwego prawa krajowego zostały zaspokojone.

W przypadku zakończenia umowy między upoważnionym płatnikiem i posłem oraz wygaśnięcia mandatu posła zobowiązania te zaspokaja się w terminie maksymalnie trzech miesięcy.

Zestawienia, o których mowa w akapicie pierwszym, sporządzone są zgodnie ze specyfikacjami podanymi przez Parlament.

2. Po kontroli zestawień, o których mowa w ust. 1, właściwy dział kieruje do upoważnionego płatnika zawiadomienie - z kopią do wiadomości posła - o prawidłowości lub nieprawidłowości dokonanych płatności, w razie konieczności ze wskazaniem brakujących dokumentów, które należy dostarczyć.

Jeżeli w zawiadomieniu stwierdzono nieprawidłowość płatności, to dokumenty niezbędne do stwierdzenia prawidłowości płatności należy przekazać do właściwego działu w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia. W przeciwnym razie Parlament stosuje art. 67 i 68.";

6)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 39a

Obowiązki w zakresie umowy o pracę

1. W okresie przewidzianym właściwym prawem krajowym i co najmniej przez rok od zakończenia danej kadencji parlamentarnej upoważniony płatnik przechowuje rejestr płatności wyszczególniający wypłacone kwoty wynagrodzeń oraz kwoty podatku i składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzonych przez pracodawcę i pracownika. W przypadku zakończenia umowy z upoważnionym płatnikiem przed końcem kadencji posła, poświadczona kopia rejestru płatności jest niezwłocznie przekazywana nowemu upoważnionemu płatnikowi wskazanemu przez posła zgodnie z art. 35 ust. 3.

2. Asystent powstrzymuje się od wszelkich zachowań, które mogłyby szkodzić interesom posła, dla którego pracuje, oraz interesom Parlamentu. Asystent powiadamia posła o zamiarze prowadzenia jakiejkolwiek zarobkowej lub niezarobkowej działalności zewnętrznej a także o zamiarze kandydowania w wyborach.

Asystent jest zobowiązany do mieszkania w takiej odległości od miejsca pracy, jaka pozwala na należyte pełnienie przez niego obowiązków.

3. Poseł powiadamia niezwłocznie właściwe służby o wszelkich zmianach dotyczących stosunku pracy, które mają wpływ na koszty pomocy parlamentarnej, a także o zamiarze prowadzenia przez asystenta działalności zewnętrznej lub kandydowania w wyborach. Obowiązkiem posła jest zapewnienie, by ani działalność zewnętrzna, ani kandydowanie w wyborach nie kolidowały z wykonywaniem przez asystenta jego obowiązków i nie działały na szkodę interesów finansowych Unii. Właściwy dział może domagać się dowodów na istnienie takich uzgodnień z zainteresowanym asystentem.

4. Asystent krajowy zamierzający kandydować w wyborach działa zgodnie z prawem krajowym dotyczącym kampanii wyborczych. Co najmniej przez okres trwania oficjalnej kampanii wyborczej asystent musi przebywać na urlopie wypoczynkowym lub na urlopie bezpłatnym. W przypadku wybrania asystenta w wyborach pokrywanie kosztów dotyczących tego asystenta zostaje przerwane, chyba że może on przedstawić dowody na to, że jego mandat jest zgodny z pełnieniem obowiązków asystenta parlamentarnego.

5. Umowy zawarte między posłem a asystentem muszą zawierać wymogi, o których mowa w ust. 2 i 4.";

7)
art. 41 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 41

Dokumenty wymagane w zakresie umowy o świadczenie usług

1. Z wyjątkiem okazjonalnych usług, których koszt nie przekracza 500 EUR łącznie z podatkiem VAT, wniosek o pokrycie kosztów należy przedłożyć przed zawarciem umowy o świadczenie usług i musi on obowiązkowo zawierać:

a) kosztorys i projekt umowy, którą poseł zamierza zawrzeć z usługodawcą, jasno określającej charakter świadczonych usług;

b) w przypadku usług o wartości ponad 60 000 EUR łącznie z podatkiem VAT - uzasadnienie wybrania konkretnej oferty, która musi być ofertą najbardziej opłacalną ekonomicznie spośród co najmniej trzech ofert złożonych przez całkowicie niezależnych od siebie usługodawców, z uwzględnieniem (poza kryterium ceny) także jakości oferty oraz kwestii społecznych; próg ten ma zastosowanie na zasadzie kumulacji w przypadku następujących po sobie umów o świadczenie usług o podobnym charakterze przez tego samego usługodawcę;

c) w przypadku usługodawców posiadających status osoby prawnej - kopię ich wpisu do rejestru handlowego lub równoważny dokument, wraz z aktem założycielskim, a w przypadku usługodawców posiadających status osoby fizycznej - dokumenty wymienione w art. 38 lit. d)-f) oraz, poza przypadkami umów okazjonalnych, lit. g) tego artykułu;

d) w przypadku usługodawców posiadających status osoby prawnej - oświadczenie o braku konfliktu interesów, potwierdzające, że żadna z osób zaangażowanych w świadczenie usług nie jest asystentem w rozumieniu art. 34 ani nie dotyczą jej kategorie, o których mowa w art. 43 lit. d).

2. Koszt świadczenia usług jest pokrywany po przedstawieniu przez posła właściwym służbom faktury lub szczegółowego rachunku za usługę rzeczywiście wykonaną, a także kopii umowy zawartej z usługodawcą. Do faktury lub szczegółowego rachunku należy dołączyć oświadczenie posła, że usługa została rzeczywiście wykonana. Na żądanie właściwego działu poseł winien też przedłożyć najważniejsze dokumenty potwierdzające.

W przypadku usług częściowo lub całkowicie zwolnionych z podatku VAT właściwy dział może zwrócić się do upoważnionego płatnika o potwierdzenie podstawy prawnej dla tego zwolnienia.";

8)
w art. 43 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) finansowania umów zawartych z organizacjami, które dążą do realizacji celów o charakterze politycznym, takimi jak partie polityczne, fundacje, ruchy lub parlamentarne grupy polityczne;";

b)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) finansowania umów umożliwiających zatrudnianie lub korzystanie z usług małżonka posła lub partnera, z którym pozostaje on w stałym związku, a także rodziców, dzieci, braci i sióstr oraz ogółem we wszystkich przypadkach stanowiących przykład konfliktu interesów w rozumieniu art. 62 ust. 1a).";

9)
w art. 46 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1, 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"1. Byłym posłom przysługuje odprawa przejściowa. Jeżeli sprawują oni mandat w innym parlamencie lub objęli urząd publiczny, kwota przysługującego im tam wynagrodzenia jest odejmowana od odprawy przejściowej.

2. Art. 2 ust. 3 stosuje się do odprawy przejściowej odpowiednio.

3. Do celów niniejszego artykułu »inny parlament« oznacza każdy parlament posiadający uprawnienia prawodawcze ustanowiony w państwie członkowskim";

b)
ust. 4 część wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"4. Do celów niniejszego artykułu »urząd publiczny« oznacza następujące rodzaje stanowisk:";

c)
ust. 4 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) wysokiego rangą urzędnika sprawującego władzę publiczną, urzędnika lub członka instytucji unijnej.";

10)
art. 48 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W celu skorzystania z prawa do odprawy przejściowej były poseł zwraca się z wnioskiem do sekretarza generalnego w terminie trzech miesięcy od wygaśnięcia mandatu, wraz z załączonym oświadczeniem, w którym zaświadcza, że nie sprawuje funkcji, o których mowa w art. 46.";

11)
art. 61 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wdrożenie niniejszych przepisów wykonawczych oraz wszelkie wnioski o wypłatę przedłożone na podstawie niniejszych przepisów wykonawczych są zgodne z postanowieniami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady * (WE, Euratom) nr 966/2012 oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 * .

12)
w art. 62 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. Posłowie uczestniczący w wykonywaniu budżetu, nie podejmują żadnych działań, które mogłby prowadzić do konfliktu interesów między ich interesami a interesami finansowymi Unii.

Konflikt interesów zachodzi wówczas, gdy na prowadzenie działalności poselskiej w niewłaściwy sposób wpływają względy rodzinne, emocjonalne, interes gospodarczy lub jakiekolwiek inne interesy wspólne z odbiorcą.";

13)
art. 78 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 78

Uzgodnienia przejściowe mające zastosowanie do umów z asystentami krajowymi i upoważnionymi płatnikami

1. Postanowienia art. 34 i 35, zmienione decyzją Prezydium z dnia 26 października 2015 r., dotyczące liczby asystentów oraz wynagrodzenia asystentów i upoważnionych płatników nie mają wpływu na nadal obowiązujące umowy, pod warunkiem, że wnioski o pokrycie wynikających z nich kosztów zostały przedłożone właściwemu działowi przed dniem 27 października 2015 r.

2. Umowy, o których mowa w akapicie pierwszym, mogą zostać przedłużone lub zmienione wyłącznie zgodnie z postanowieniami, o których mowa w rozdziale 5 tytuł I.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem art. 1 ust. 9 i 10, które mają zastosowanie od dnia 1 lipca 2014 r.

1 Decyzja Parlamentu Europejskiego 2005/684/WE, Euratom z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. L 262 z 7.10.2005, s. 1).
2 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja i 9 lipca 2008 r. dotycząca przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. C 159 z 13.7.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
**) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).";

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.397.2

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zmiana przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego.
Data aktu: 26/10/2015
Data ogłoszenia: 28/11/2015
Data wejścia w życie: 29/11/2015, 01/01/2016, 01/07/2014