Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Aegean/Olympic II (COMP/M.6796).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Aegean/Olympic II (COMP/M.6796)

(2015/C 25/04)

(Dz.U.UE C z dnia 24 stycznia 2015 r.)

I. PRZEBIEG PROCEDURY

1.
W dniu 28 lutego 2013 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja Europejska otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Aegean Airlines SA ("Aegean") zamierza przejąć, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Olympic Air SA ("Olympic") w drodze zakupu 100 % akcji.
2.
Proponowana transakcja ("transakcja") nie ma wymiaru unijnego w rozumieniu art. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Transakcję zgłoszono Komisji Europejskiej w wyniku wniosku o odesłanie złożonego w dniu 6 listopada 2012 r. przez organy ds. konkurencji Republiki Greckiej oraz Republiki Cypryjskiej (na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw). Decyzją z dnia 3 grudnia 2012 r. Komisja przyjęła wniosek o odesłanie.

II. PROCEDURA

3.
Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w dniu 23 kwietnia 2013 r. W dniach 30 kwietnia 2013 r., 3 maja 2013 r. i 8 maja 2013 r. przedsiębiorstwu Aegean udzielono dostępu do nieopatrzonej klauzulą poufności wersji niektórych najważniejszych dokumentów zebranych w trakcie pierwszego etapu postępowania wyjaśniającego.

Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń

4.
W dniu 8 lipca 2013 r. Komisja Europejska przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z art. 18 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń stwierdzono wstępnie, że transakcja doprowadziłaby do istotnego zakłócenia efektywnej konkurencji na istotnej części rynku wewnętrznego i byłaby niezgodna z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz Porozumienia EOG (protokół 21 Porozumienia EOG).
5.
Wstępne ustalenia zawarte w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wskazują w szczególności, że transakcja na rynku usług w zakresie rejsowych lotniczych przewozów pasażerskich spowodowałaby horyzontalne nakładanie się usług na szeregu greckich tras krajowych z Aten. Stwierdzono w nim także, że transakcja skutkowałaby wyeliminowaniem najbardziej wiarygodnego potencjalnego konkurenta na szeregu innych tras krajowych.
6.
W dniu 23 lipca 2013 r. przedsiębiorstwo Aegean udzieliło odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Nie złożyło ono wniosku o przeprowadzenie spotkania wyjaśniającego.

Dostęp do akt

7.
Przedsiębiorstwo Aegean uzyskało dostęp do akt sprawy na płytach CD-ROM, które otrzymało odpowiednio w dniach 9 lipca 2013 r., 23 lipca 2013 r., 30 lipca 2013 r., 29 sierpnia 2013 r. i 24 września 2013 r.
8.
W dniu 12 lipca 2013 r. przedsiębiorstwo Aegean złożyło w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji ("DG ds. Konkurencji") wniosek o dalszy dostęp do akt. W dniu 15 lipca 2013 r. DG ds. Konkurencji odrzuciła wniosek przedsiębiorstwa Aegean. W dniu 18 lipca 2013 r. przedsiębiorstwo Aegean zwróciło się do mnie z wnioskiem o dodatkowy wgląd do 11 dokumentów, do których wcześniej udostępniono mu jedynie częściowy wgląd lub w ogóle nie umożliwiono mu dostępu. Przedsiębiorstwo Aegean stwierdziło, że w przypadku większości z tych dokumentów nie przedstawiono uzasadnienia dotyczącego wniosków o zachowanie poufności lub przedstawiono niewystarczające uzasadnienie, ani nie przedłożono streszczenia lub skrótu informacyjnego.
9.
W wyniku mojej interwencji DG ds. Konkurencji skontaktowała się z dostawcami informacji, aby przekonać ich do rezygnacji z wniosków o zachowanie poufności lub dostarczenia ich stosownego uzasadnienia. W wyniku tych działań DG ds. Konkurencji udostępniła przedsiębiorstwu Aegean istotną część wnioskowanych informacji. W odniesieniu do pozostałych dokumentów przedsiębiorstwo Aegean uzyskało szczegółowe uzasadnienie, dlaczego dostawcy informacji powołują się na zachowanie poufności. W większości przypadków przedstawili oni także skrót informacyjny. Na tej podstawie uznałem, że wniosek przedsiębiorstwa Aegean został zrealizowany.

Zobowiązania

10.
W celu rozwiązania problemów w zakresie konkurencji opisanych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń w dniu 25 marca 2013 r. przedsiębiorstwo Aegean przedstawiło zobowiązania. Komisja stwierdziła, że zobowiązania były niewystarczające do rozwiązania problemów w zakresie konkurencji wynikających z transakcji i nie poddała ich próbie rynkowej.
11.
W dniu 8 sierpnia 2013 r. przedsiębiorstwo Aegean przedstawiło drugi pakiet zobowiązań składający się z ograniczenia taryf przewozowych oraz oferty podnajmu na określonych warunkach statków powietrznych na rzecz potencjalnych kandydatów do wejścia na rynek. Komisja stwierdziła, że zobowiązania były niewystarczające do rozwiązania problemów w zakresie konkurencji i nie poddała ich próbie rynkowej. Jakkolwiek w świetle obrony przedsiębiorstwa upadającego przedstawionej przez przedsiębiorstwo Aegean (poniżej), uznano, że w tym przypadku nie ma potrzeby zastosowania środków zaradczych.

Obrona przedsiębiorstwa upadającego

12.
W dniu 24 sierpnia 2013 r. przedsiębiorstwo Aegean przedstawiło opinię, w której stwierdza, że w świetle sytuacji finansowej przedsiębiorstwa Olympic, w przypadku braku transakcji, Olympic zakończyłoby swoją działalność, w wyniku czego - niezależnie od tego, czy transakcja doszłaby do skutku - przedsiębiorstwo Aegean stałoby się jedynym operatorem na pokrywających się trasach, o których mowa.
13.
W następstwie szczegółowej oceny, czy sytuacja finansowa przedsiębiorstwa Olympic pozwala na uznanie go za upadające przedsiębiorstwo, w projekcie decyzji stwierdza się, że w świetle szczególnych i wyjątkowych okoliczności mających miejsce w tym przypadku Olympic spełnia kryteria przedsiębiorstwa upadającego. W szczególności stwierdza się, że:
(i)
istnieje duże prawdopodobieństwo, iż w związku z trudnościami finansowymi Olympic zostanie w nieodległej przyszłości wyparte z rynku, jeśli nie zostanie przejęte przez Aegean;
(ii)
mało prawdopodobne jest pojawienie się alternatywnego kupca na Olympic; oraz
(iii)
w przypadku braku transakcji aktywa Olympic zostaną nieuchronnie wykluczone z rynku.

III. PROJEKT DECYZJI

14.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE w sprawozdaniu końcowym wskazuje się, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.
15.
Po przeanalizowaniu projektu decyzji doszedłem do wniosku, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

IV. WNIOSEK

16.
W związku z powyższym stwierdzam, że wszyscy uczestnicy postępowania mieli możliwość skutecznego skorzystania z przysługujących im praw proceduralnych w przedmiotowej sprawie.

Bruksela dnia 2 października 2013 r.

Wouter WILS

1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("Decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024