Nabór na stanowisko dyrektora (grupa zaszeregowania AD 14) Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) w Budapeszcie - COM/2015/20008.

Nabór na stanowisko dyrektora (grupa zaszeregowania AD 14)
Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) w Budapeszcie

COM/2015/20008

(2015/C 222 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2015 r.)

Reprezentujemy

Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT) 1 jest organem UE, który ma być wzorcowym ośrodkiem doskonałości w dziedzinie innowacji. EIT zapewnia obecnie dotacje na rzecz pięciu wspólnot wiedzy i innowacji (WWiI), a w 2016 r. i 2018 r. zostaną utworzone kolejne trzy. Budżet EIT w latach 2014-2020 wynosi 2,7 mld EUR, a WWiI powinny służyć pozyskaniu dodatkowego finansowania z Unii Europejskiej oraz źródeł krajowych i prywatnych na kwotę ponad 7,5 mld EUR.

EIT jest pierwszą europejską inicjatywą wspierającą europejskie innowacje poprzez pełną integrację w ramach WWiI trzech elementów "trójkąta wiedzy" (szkolnictwo wyższe, badania i innowacje). Wspieranie przedsiębiorczości to kwestia o szczególnym znaczeniu dla EIT i WWiI, ponieważ jest głównym bodźcem do wprowadzania innowacji i spaja wszystkie trzy elementy trójkąta wiedzy. EIT stara się osiągnąć status światowej klasy instytutu innowacji, inspirując i ukierunkowując zmiany w działających europejskich uniwersytetach, instytucjach badawczych i przedsiębiorstwach. Dotyczy to zarówno nowych przedsiębiorstw, jak i działających od dawna, od MŚP do dużych międzynarodowych korporacji.

EIT został powołany jako instytucja, która w sposób zdecydowany uwzględnia w swojej działalności warunki rynkowe; w tej roli Instytut sprzyja trwałemu wzrostowi gospodarczemu i tworzeniu miejsc pracy na terenie Unii, kreując nowe umiejętności, tworząc nowe produkty, usługi i modele przedsiębiorczości, uwzględniając zapotrzebowanie ze strony społeczeństwa oraz potrzeby gospodarki opartej na wiedzy. Jednym z ważnych celów EIT jest pełnienie funkcji wzorcowej organizacji propagującej nowe, systemowe podejście do innowacji.

Zarządzanie strategiczne Instytutem jest koordynowane przez Radę Zarządzającą, w skład której wchodzą uznani liderzy innowacji europejskiej z trójkąta wiedzy.

Wszystkie WWiI są w wysokim stopniu zintegrowanymi sieciami publiczno-prywatnymi uniwersytetów, instytucji badawczych, przedsiębiorców i przedsiębiorstw. Zasadniczym elementem tej inicjatywy jest bezpośrednie zaangażowanie zainteresowanych podmiotów gospodarczych, w tym małych i średnich przedsiębiorstw oraz fundacji, we wszystkie strategiczne, operacyjne i finansowe aspekty działalności EIT.

Siedziba EIT znajduje się w Budapeszcie. Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie http://eit.europa.eu

Oferujemy

Dyrektor jest odpowiedzialny za działania i za bieżące zarządzanie EIT oraz jest jego przedstawicielem prawnym. Dyrektor odpowiada przed Radą Zarządzającą, której na bieżąco przekazuje informacje o działalności EIT. W szczególności dyrektor:

a)
organizuje działalność EIT i zarządza nią;
b)
wspiera Radę Zarządzającą oraz Komitet Wykonawczy w ich pracy, zapewnia obsługę sekretariatu podczas ich posiedzeń oraz dostarcza im wszelkich informacji niezbędnych do wykonywania ich obowiązków;
c)
opracowuje projekt strategicznego planu innowacji na 2017 r., wstępny odnawialny trzyletni program prac, projekt sprawozdania rocznego i projekt budżetu rocznego, które przedstawia Radzie Zarządzającej;
d)
przygotowuje procedurę rekrutacyjną WWiI i administruje nią oraz zapewnia, by poszczególne etapy tej procedury przebiegały w przejrzysty i obiektywny sposób;
e)
przygotowuje, negocjuje i zawiera porozumienia umowne z WWiI;
f)
organizuje Forum Zainteresowanych Stron, w tym specjalny skład przedstawicieli państw członkowskich;
g)
zapewnia wdrożenie efektywnych procedur monitorowania i oceny w zakresie wyników EIT, zgodnie z obowiązkiem instytutu dotyczącym zapewnienia, by jego działalność była przedmiotem ciągłego systematycznego monitorowania i okresowej niezależnej oceny, jak określono w art. 16 rozporządzenia dotyczącego EIT;
h)
jest odpowiedzialny za sprawy administracyjne i finansowe, w tym za wykonanie budżetu EIT; dyrektor uwzględnia przy tym w należyty sposób wskazówki komórki audytu wewnętrznego;
i)
jest odpowiedzialny za wszystkie sprawy pracownicze;
j)
przedstawia komórce audytu wewnętrznego, a następnie, za pośrednictwem Komitetu Wykonawczego, Radzie Zarządzającej projekt rocznego sprawozdania oraz zestawienia bilansowego;
k)
zapewnia wypełnianie obowiązków EIT związanych z zawieranymi przez niego umowami i porozumieniami;
l)
zapewnia skuteczną komunikację z instytucjami Unii;
m)
działa w sposób niezależny i przejrzysty w interesie EIT, chroniąc jego cele i misję, tożsamość, autonomię i spójność.

Poszukujemy

Idealny kandydat powinien posiadać:

A.
bardzo dobre zdolności analityczne i organizacyjne, a także umiejętności potrzebne do opracowywania strategii długoterminowych, umiejętność zarządzania dużym instytutem, zarówno na poziomie zarządzania strategicznego, jak i wewnętrznego;
B.
doświadczenie w zarządzaniu zasobami budżetowymi, finansowymi i ludzkimi w kontekście krajowym, europejskim lub międzynarodowym;
C.
doskonałe umiejętności w zakresie komunikacji ustnej i pisemnej, w tym bardzo dobrą znajomość języka angielskiego - języka roboczego EIT - jak również ugruntowane umiejętności negocjacyjne. Ważna jest w szczególności umiejętność przekazywania informacji ogółowi społeczeństwa oraz skuteczna i wydajna współpraca ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami (instytucje europejskie i międzynarodowe, organy krajowe i lokalne, organizacje międzynarodowe itd.). dobrą wiedzą na temat instytucji UE, ich funkcjonowania i wzajemnych powiązań, jak również polityk UE i międzynarodowej działalności w dziedzinach związanych z działalnością EIT;
D.
zdolności do motywowania dużego zespołu i kierowania nim w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku europejskim obejmujące umiejętności wyznaczania i komunikowania celów, określania zadań priorytetowych oraz zapewniania ich realizacji;
E.
udokumentowane doświadczenie w zakresie polityki i praktyki odnoszące się do szkolnictwa wyższego, badań naukowych, przedsiębiorczości i innowacyjności oraz doświadczenie kierownicze w jednym z tych obszarów.

Wymagania

Kandydat zostaje zakwalifikowany do etapu selekcji na podstawie następujących kryteriów formalnych, które należy spełnić przed upływem terminu zgłaszania kandydatur:

-
Obywatelstwo: kandydat musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej i posiadać pełnię praw obywatelskich 2 .
-
Dyplom lub stopień uniwersytecki: kandydat musi posiadać:
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, lub
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (roczne doświadczenie zawodowe nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).
-
Doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć przynajmniej piętnastoletnie doświadczenie zawodowe liczone od chwili ukończenia studiów wyższych i uzyskane na stanowiskach wymagających wyżej wymienionych kwalifikacji. Wymagane jest co najmniej pięcioletnie doświadczenie w dziedzinie zarządzania działalnością w obszarach EIT: innowacje, badania, przedsiębiorczość lub szkolnictwo wyższe.
-
Doświadczenie w zarządzaniu: kandydat musi udowodnić, że ma przynajmniej pięcioletnie doświadczenie w bezpośrednim zarządzaniu pracownikami i budżetem lub że przez przynajmniej pięć lat pracował w strukturach zarządzania na dostatecznie wysokim poziomie odpowiedzialności 3 .
-
Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych UE oraz znać inny język urzędowy w stopniu zadowalającym.
-
Limit wieku: kandydat musi być w stanie sprawować powierzoną funkcję przez całą trzyletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracowników Unii Europejskiej zatrudnionych na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Dyrektor będzie miał obowiązek złożenia oświadczenia, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenia o wszelkich interesach, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezależność.

Procedura wyboru i mianowania

Dyrektor zostanie mianowany przez Radę Zarządzającą EIT na podstawie listy sporządzonej przez Komisję Europejską.

Komisja Europejska powołuje komisję kwalifikacyjną. Komisja ta zaprosi na rozmowę kandydatów o profilu najlepiej odpowiadającym specyficznym wymaganiom związanym ze stanowiskiem; dokonując wyboru, komisja będzie kierować się osiągnięciami kandydatów oraz wymienionymi wyżej kryteriami wyboru. Komisja kwalifikacyjna sporządzi listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalszą rozmowę kwalifikacyjną przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Mianowania (CCA).

Kandydaci zaproszeni na te rozmowy biorą udział w testach przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Kandydaci zakwalifikowani przez CCA zostaną następnie zaproszeni na rozmowę z właściwym komisarzem lub komisarzami.

Po tych rozmowach Komisja sporządza listę kandydatów, która zostanie przekazana Radzie Zarządzającej EIT. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje zatrudnienia.

Następnie rozmowy z kandydatami przeprowadzi Rada Zarządzająca EIT. Rada Zarządzająca mianuje dyrektora spośród wybranych kandydatów.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury wyboru w interesie kandydatów oraz instytucji procedura rekrutacyjna będzie przeprowadzana w języku angielskim.

Polityka równych szans

Unia Europejska i EIT stosują politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 4 .

Warunki zatrudnienia

Dyrektor zostanie zatrudniony w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 zgodnie z art. 2 lit. a) Warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 5 na okres czterech lat z możliwością jednorazowego przedłużenia, zgodnie z postanowieniami rozporządzenia EIT.

Miejscem zatrudnienia jest Budapeszt (Węgry), gdzie mieści się siedziba EIT.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie warunki kwalifikacyjne, w szczególności warunki dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu oraz doświadczenia zawodowego.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Należy zastosować się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury.

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Posłuży on do potwierdzenia utworzenia konta oraz powiadomienia o przebiegu procedury. Należy informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

Do zgłoszenia należy dołączyć życiorys w formacie WORD lub PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie on-line (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny muszą być sporządzone w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.

Nieotrzymanie numeru oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Kandydaci otrzymają bezpośrednio informacje o wynikach procedury.

Osoby, które z powodu niepełnosprawności nie są w stanie dokonać rejestracji internetowej, mogą przesłać swoje zgłoszenie (życiorys i list motywacyjny) w wersji papierowej listem poleconym 6 z datą stempla pocztowego nie późniejszą niż termin zakończenia rejestracji kandydatów. W takim przypadku wszelka późniejsza korespondencja pomiędzy Komisją Europejską a kandydatem odbywać się będzie drogą pocztową. Do życiorysu i listu motywacyjnego należy w takim przypadku załączyć zaświadczenie potwierdzające niepełnosprawność, wydane przez właściwy organ. Na osobnym arkuszu papieru należy także przedstawić propozycje ewentualnych udogodnień, które zdaniem kandydata mogą ułatwić mu uczestnictwo w procedurze rekrutacyjnej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-A2-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 4 września 2015 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli.

Kandydaci powinni zgłosić przez internet swoją kandydaturę w wyznaczonym terminie. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane pocztą elektroniczną po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska i EIT zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 7 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

1 Rozporządzenie (WE) nr 294/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2008 r. ustanawiające Europejski Instytut Innowacji i Technologii (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 1), zmienione rozporządzeniem (UE) nr 1292/2013.
2 Przed mianowaniem na stanowisko wybrany kandydat będzie musiał przedstawić zaświadczenie o niekaralności wystawione przez odpowiednie władze.
3 Kandydat powinien w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych pięciu lat, podczas których zdobył doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych między innymi: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników, znajdujących się pod jego kierownictwem w czasie zajmowania przez niego tych stanowisk; 3) wielkość budżetu, którym zarządzał; oraz 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej jego stanowiska oraz liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
4 Regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, s. 12. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1962R0031:20140101:pl:PDF
5 Regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, s. 187. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1962R0031:20140101:pl:PDF
6 European Commission, Directorate-General for Human Resources and Security, Unit for Executive Staff and CCA Secretariat, COM/ 2015/20008, SC11 8/30, 1049 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIË.
7 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.222A.1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Nabór na stanowisko dyrektora (grupa zaszeregowania AD 14) Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) w Budapeszcie - COM/2015/20008.
Data aktu: 07/07/2015
Data ogłoszenia: 07/07/2015