KOMUNIKAT KOMISJIw sprawie wytycznych interpretacyjnych w odniesieniu do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego
(2014/C 92/01)
(Dz. U.UE C z dnia 29 marca 2014 r.)
1 Dz. U. L 315 z 3.12.2007, s. 1.
4 Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego, COM/2013/028 final.
5 Dz. U. L 94 z 28.3.2014, s. 65.
6 Dz. U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.
7 Dz. U. L 94 z 28.3.2014, s. 1.
8 Uchylona i zastąpiona dyrektywą 2014/25/UE.
9 Uchylona i zastąpiona dyrektywą 2014/24/UE.
10 Dz. U. L 373 z 31.12.1991, s. 1.
11 Dz. U. L 175 z 13.7.1996, s. 7.
12 Dz. U. L 364 z 12.12.1992, s. 7.
13 Komunikat Komisji w sprawie interpretacji rozporządzenia Rady (EWG) nr 3577/92 dotyczącego stosowania zasady swobody świadczenia usług w transporcie morskim w obrębie państw członkowskich (kabotaż morski), (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
14 Dz. U. L 156 z 28.6.1969, s. 1.
15 Wyrok z 1991 r. w sprawie C-179/90, Merci Convenzionali Porto di Genova SpA przeciwko Siderurgica Gabrielli SpA, Zb.Orz. s. I-5889, pkt 27. Wyrok z 1997 r. w sprawie C-242/95 GT-Link A/S przeciwko De Danske Statsbaner (DSB), Zb.Orz. s. I-4449, pkt 53. Wyrok z 1998 r. w sprawie C-266/96 Corsica Ferries France SA przeciwko Gruppo Antichi Ormeggiatori del Porto di Genova Coop. arl i Inni, Zb.Orz. s. I-3949, pkt 45.
16 Wyrok z 2003 r. w sprawie C-280/00 Altmark Trans GmbH i Regierungspräsidium Magdeburg przeciwko Nahverkehrsgesellschaft Altmark GmbH, przy udziale Oberbundesanwalt beim Bundesverwaltungsgericht, Zb.Orz. s. I-7747.
17 Podejście to jest zgodne z ogólnym podejściem Komisji do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w innych sektorach. Zob. w szczególności pkt 48 komunikatu Komisji w sprawie stosowania reguł Unii Europejskiej w dziedzinie pomocy państwa w odniesieniu do rekompensaty z tytułu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, (Dz. U. C 8 z 11.1.2012, s. 4).
18 Zob. decyzja Komisji N 588/2002 - Zjednoczone Królestwo, BSO - Dotacje na rzecz dalekobieżnych przewozów autokarowych.
19 Dz. U. L 82 z 22.3.2001, s. 16.
20 Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dyrektywę 2001/23/WE stosuje się do przeniesienia własności przedsiębiorstwa, które odbywa się po przeprowadzeniu procedury przetargowej, w ramach której przyznano zamówienie publiczne na usługi. Dyrektywa ta ma zastosowanie do sektorów, takich jak transport autobusowy lub kolejowy, w których działalność opiera się na rzeczowych aktywach trwałych, jeśli następuje przeniesienie istotnych rzeczowych aktywów trwałych. Przeniesienie w rozumieniu dyrektywy 2001/23/WE ma miejsce również wtedy, gdy prawo własności do rzeczowych aktywów trwałych wykorzystywanych wcześniej przez jednostkę przekazującą i przejętych przez jednostkę przejmującą nie zostało przeniesione, na przykład w przypadku, gdy przejmowane przez jednostkę przejmującą aktywa nie należały do jednostki przekazywanej, ale zostały dostarczone przez instytucję zamawiającą; zob. odnośne memorandum Komisji na temat praw pracowników w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, dostępne na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=707§langId=en§intPageId=208
21 Wyrok z 2008 r. w sprawie C-324/07 Coditel Brabant SA przeciwko Commune d'Uccle i Région de Bruxelles-Capitale, Zb.Orz. s. I-8457, pkt 30.
22 Orzecznictwo związane z przedsiębiorstwami "wewnętrznymi" nie zawiera odniesienia do warunku zakazującego udziału w przetargach poza terytorium podlegającym właściwemu organowi. Jednakże w orzecznictwie tym wyraźnie zaznaczono, iż w przypadku przedsiębiorstwa, które poddane zostało prawom rynku, kontrola gminy staje się niepewna (zob. wyrok z 2005 r. w sprawie C-458/03 Parking Brixen GmbH przeciwko Gemeinde Brixen i Stadtwerke Brixen AG, Zb.Orz. s. I-08585.
23 Zob. na przykład motyw 20 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007: "W przypadku gdy organ publiczny postanawia powierzyć osobie trzeciej świadczenie usług użyteczności publicznej, wybór podmiotu świadczącego usługi publiczne musi następować zgodnie z prawem wspólnotowym w zakresie umów publicznych i koncesji, jak postanowiono w art. 43-49 Traktatu, jak również zgodnie z zasadami przejrzystości i równego traktowania".
24 Wyrok z 2000 r. w sprawie C-337/98 Komisja przeciwko Francji, Zb.Orz. s. I-8377, pkt 44 i 46; wyrok z 2008 r. w sprawie C-454/06 pressetext Nachrichtenagentur, Zb.Orz. s. I-4401, pkt 34 oraz wyrok z 2010 r. w sprawie C-91/08 Wall AG, Zb.Orz. s. I-02815, pkt 37 i 38.
25 Trybunał Sprawiedliwości podkreślił w wyroku w sprawie Wall AG, iż zmiana podwykonawcy, nawet jeżeli możliwość takiej zmiany przewidziano w umowie, może w wyjątkowych przypadkach stanowić istotną zmianę jednego z zasadniczych postanowień umowy koncesyjnej, jeśli wybór jednego konkretnego podwykonawcy, ze względu na szczególne cechy danych usług, był czynnikiem decydującym przy zawieraniu umowy, przy czym w każdym przypadku ocena stanu faktycznego należy do sądu krajowego.
26 W szczególności decyzja Komisji w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 TFUE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. U. L 7 z 11.1.2012, s. 3) i unijne ramy dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (Dz. U. C 8 z 11.1.2012, s. 15).
27 Jednakże rozporządzenie Komisji (UE) nr 360/2012 w sprawie stosowania art. 107 i 108 do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. U. L 114 z 26.4.2012, s. 8) ma zastosowanie do transportu lądowego.
28 Wyrok z 2003 r. w sprawie C-280/00 Altmark Trans GmbH i Regierungspräsidium Magdeburg przeciwko Nahverkehrsgesellschaft Altmark GmbH, Zb.Orz. s. I-7747. Zob. w szczególności sekcja 3 komunikatu Komisji w sprawie stosowania reguł Unii Europejskiej w dziedzinie pomocy państwa w odniesieniu do rekompensaty z tytułu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, (Dz. U. C 8 z 11.1.2012, s. 4).
29 Dz. U. C 8 z 11.1.2012, s. 4.
30 Zob. w szczególności pkt 61 komunikatu dotyczącego usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
31 Pkt 69 komunikatu dotyczącego usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
32 W komunikacie dotyczącym usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym zawarto dalsze wskazówki pozwalające ustalić, jakie przedsiębiorstwo należy uznać za "typowe dobrze zarządzane przedsiębiorstwo". Zob. w szczególności pkt 70-76.
33 Zob. w szczególności pkt 7 załącznika do przedmiotowego rozporządzenia.
34 Dz. U. L 343 z 14.12.2012, s. 32. Zob. art. 6 dotyczący rozdziału rachunkowości przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury kolejowej.