Obwieszczenie Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie prowadzenia postępowań ugodowych w związku z przyjęciem decyzji na mocy art. 7 i 23 w rozdziale II protokołu 4 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale w sprawach kartelowych(2014/C 48/05)
(Dz.U.UE C z dnia 20 lutego 2014 r.)
1 Obwieszczenie odnosi się do rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. (101 TFUE) i (102 TFUE), Dz.U. C 167 z 2.7.2008, s. 1.
2 Kompetencje w zakresie poszczególnych przypadków podlegających przepisom art. 53 i 54 Porozumienia EOG są podzielone między Urzędem Nadzoru EFTA i Komisją Europejską zgodnie z zasadami określonymi w art. 56 Porozumienia EOG. Tylko jeden organ może rozpatrywać daną sprawę.
3 Kartele to porozumienia lub uzgodnione praktyki co najmniej dwóch konkurentów zmierzające do koordynowania działań konkurencyjnych na rynku lub do wpływania na określone czynniki konkurencji poprzez praktyki takie jak ustalanie cen zakupu lub sprzedaży lub innych warunków handlowych oraz przydział kwot produkcji i sprzedaży, podział rynków wraz z ustalaniem ofert przetargowych, ograniczenia przywozu lub wywozu lub działania antykonkurencyjne przeciw konkurentom. Praktyki takie należą do najpoważniejszych naruszeń art. 53 Porozumienia EOG
4 Dz.U. C 294 z 3.12.2009, s. 7 oraz Suplement EOG do Dz.U nr 64 z 3.12.2009, s. 1.
5 Zob. punkt 33.
6 Zob. sprawa 85/76 Hoffmann-La Roche przeciwko Komisji, Rec. 1979 s. 461, pkt 9 i 11. Urząd musi zapewnić przestrzeganie praw procesowych stron określonych w SCA i w orzecznictwie Trybunału EFTA oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zob. sprawa E-15/10 Posten Norge AS przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA (2012 r.) EFTA, Ct. Rep. 246, pkt 85-92).
7 Zawarte w art. 10a ust. 2 w rozdziale III protokołu 4 do SCA odniesienie do "ewentualnych grzywien" umożliwia Urzędowi poinformowanie stron, których dotyczą rozmowy ugodowe, o szacunkowej wysokości takiej grzywny w świetle wskazówek zawartych w wytycznych o grzywnach, postanowieniach niniejszego obwieszczenia a także, w odpowiednich przypadkach, w obwieszczeniu w sprawie łagodzenia kar.
8 Na te potrzeby stronom zostanie przedstawiony wykaz dostępnych w owym czasie dokumentów w aktach sprawy.
9 Ustalonej podczas rozmów określonych w pkt 16 i 17.
10 W kontekście postępowania ugodowego pisemne zgłoszenia zastrzeżeń powinny zawierać informacje niezbędne dla stron do osiągnięcia pewności, że pisemne zgłoszenie zastrzeżeń uwzględnia treść ich propozycji ugodowych.
11 Zgodnie z ustaloną linią orzecznictwa Urząd opiera swoje decyzje wyłącznie na zarzutach, do których strony będące ich podmiotem mogły się odnieść, w związku z czym stronom tym przysługuje prawo dostępu do akt sprawy zgromadzonych przez Urząd, o ile nie narusza to słusznych interesów przedsiębiorstw związanych z ochroną ich tajemnic handlowych.
12 Zgodnie z wymogami art. 11 ust. 1 w rozdziale III protokołu 4 do SCA oraz art. 27 ust. 1 w rozdziale II protokołu 4 do SCA.
13 Pkt 22 wytycznych w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozdziału II protokołu 4 do SCA (Dz.U. C 314 z 21.12.2006, s. 84 oraz Suplement EOG do Dz.U. nr 63 z 21.12.2006, s. 44).
14 Zawiadomienie Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie współpracy w ramach sieci organów ochrony konkurencji EFTA (Dz.U. C 227 z 21.9.2006, s. 10 i Suplement EOG do Dz.U nr 47 z 21.9.2006, s. 1).
15 Dz.U. C 305 z 14.12.2006, s. 19 oraz Suplement EOG do Dz.U. nr 62 z 14.12.2006, s. 21.