Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall oraz zmieniającego dyrektywę 2007/46/WE.

Streszczenie opinii EIOD w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall oraz zmieniającego dyrektywę 2007/46/WE

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2014/C 38/04)

(Dz. U.UE C z dnia 8 lutego 2014 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 13 czerwca 2013 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall oraz zmieniającego dyrektywę 2007/46/WE ("wniosek") 1 , ogłoszony w komunikacie Komisji z dnia 21 sierpnia 2009 r. pt. "eCall: czas na wdrożenie" ("komunikat z 2009 r.") 2 .
2.
Inspektor z zadowoleniem przyjmuje fakt wystąpienia przez Komisję o przeprowadzenie konsultacji oraz fakt umieszczenia odniesienia do tej konsultacji w preambule wniosku.
3.
Przed przyjęciem wniosku umożliwiono EIOD przedstawienie Komisji nieformalnych uwag. Inspektor bardzo docenia fakt, iż większość jego uwag została uwzględniona.
1.2.
Cel i zakres wniosku
4.
Przedmiotowy wniosek uzupełnia inne środki regulacyjne wprowadzone w życie w celu wsparcia wdrożenia systemu pokładowego eCall, takie jak dyrektywa 2010/40/UE w sprawie inteligentnych systemów transportowych 3 , zalecenie Komisji z dnia 8 września 2011 r. w sprawie wspierania w całej UE usługi eCall 4 , a także przyjęte specyfikacje dotyczące modernizacji punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach (PSAP) 5 , które były przedmiotem konsultacji i uwag EIOD 6 .
5.
We wniosku przewidziano wprowadzenie w Europie obowiązku montażu systemu pokładowego eCall w nowych pojazdach poddanych homologacji typu. W odróżnieniu od obecnego systemu, w ramach którego system eCall jest montowany przez producentów samochodów na zasadzie dobrowolnej, we wniosku przewidziano obowiązkowy montaż urządzeń eCall we wszystkich nowych pojazdach, poczynając od nowych samochodów pasażerskich i lekkich samochodach dostawczych, do dnia 1 października 2015 r. 7 . W związku z tym we wniosku nałożono szereg obowiązków na producentów pojazdów/wyposażenia.
4.
Wnioski
63.
Podkreślając, iż przetwarzanie danych osobowych jest jednym z głównych obowiązków, jakie nakłada wniosek, EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że uwzględniono tak wiele z jego zaleceń dotyczących skutków systemu 112 eCall w zakresie ochrony danych.
64.
W odniesieniu do systemu 112 eCall Inspektor zaleca doprecyzowanie we wniosku następujących kwestii:
-
w treści wniosku należy umieścić wyraźne odniesienie do obowiązujących unijnych przepisów o ochronie danych w formie specjalnego przepisu materialnego, w szczególności ze wskazaniem dyrektywy 95/46/WE oraz z zapisem, iż przepisy mają zastosowanie zgodnie ze wdrażającymi je regulacjami krajowymi,
-
odniesienie do dokumentu roboczego Grupy Roboczej Art. 29 zostało oddzielone od odniesienia do ustawodawstwa o ochronie danych w motywie 13,
-
konkretne gwarancje ochrony danych dotyczące systemu 112 eCall powinny zostać określone nie w aktach delegowanych, ale w samym wniosku, a w szczególności w art. 6 należy:
-
wskazać administratora danych i organ odpowiedzialny za rozpatrywanie wniosków o udzielenie dostępu,
-
określić wykaz danych stanowiących minimalny zbiór danych oraz pełny zbiór danych (z ewentualnym uszczegółowieniem w akcie delegowanym lub wykonawczym),
-
wskazać, iż osobom, których dane dotyczą, przysługuje możliwość wyłączenia prywatnej usługi eCall i usług o wartości dodanej,
-
określić długość okresów zatrzymywania przetwarzanych danych,
-
określić warunki wykonywania praw osób, których dane dotyczą.
-
należy uzupełnić treść art. 6 ust. 3 w taki sposób, by informacje, których dotyczy przepis, stanowiły część dokumentacji technicznej przekazywanej razem z pojazdem, a ponadto należy określić we wniosku, że o dostępności takich informacji właściciel pojazdu powinien zostać poinformowany w chwili zakupu pojazdu, w formie odrębnego dokumentu,
-
przed przyjęciem przewidzianych w art. 6 ust. 4 aktów delegowanych należy przeprowadzić konsultację z EIOD.
65.
W odniesieniu do prywatnej usługi eCall i usług o wartości dodanej EIOD przypomina o tym, by w myśl regulacji wniosku były one zgodne z podobnymi lub bardziej rygorystycznymi wymogami ochrony danych niż w przypadku systemu 112 eCall. Inspektor przypomina również o tym, by:
-
we wniosku określono, iż w przeciwieństwie do systemu 112 eCall prywatna usługa eCall i usługi o wartości dodanej są uruchamiane na zasadzie dobrowolnej i wyłączane domyślnie,
-
w szczegółowym przepisie proponowanego wniosku określono wymóg zawarcia odpowiedniej i odrębnej umowy pomiędzy użytkownikiem a usługodawcą, a także by w takim przepisie doprecyzowano, iż umowa powinna obejmować aspekty ochrony danych, w tym odpowiednie informowanie użytkownika o usłudze lub usługach oraz uzyskanie jego zgody na przetwarzanie danych w związku ze świadczeniem danych usług o wartości dodanej. Osobom, których dane dotyczą, wniosek powinien zapewniać możliwość wyboru usług w oparciu o szczegółową propozycję umowy składaną przed rozpoczęciem przetwarzania. Wymogu tego nie spełnia część umowy sprzedaży pojazdu zawierająca klauzule niepodlegające negocjacji ani klauzule zawarte w ogólnych warunkach, których przyjęcie jest obowiązkowe,
-
w umowie należy również wskazać, że odmowa skorzystania z zaoferowanych usług nie może wiązać się z niekorzystnymi konsekwencjami takiej odmowy. Zapis taki powinien pojawić się w klauzuli umowy dotyczącej ochrony prywatności.
66.
Ponadto EIOD zaleca, by:
-
we wniosku doprecyzowano, iż w przypadku usług o wartości dodanej stałe śledzenie jest zabronione,
-
we wniosku określono, w formie przepisu materialnego, kategorie danych przetwarzanych w związku z systemem 112 eCall oraz prywatną usługą eCall i usługami o wartości dodanej, a także by zdefiniowano we wniosku pojęcie "FSD" (pełnego zbioru danych),
-
w związku z prywatną usługą eCall i usługami o wartości dodanej przetwarzane były, zgodnie z zasadą minimalizacji danych, wyłącznie dane niezbędne,
-
w odrębnym przepisie przypomniano o zakazie przetwarzania danych szczególnie chronionych w związku z prywatną usługą eCall i usługami o wartości dodanej,
-
we wniosku określono, w formie przepisu materialnego, długość okresu zatrzymywania danych przetwarzanych w związku z systemem 112 eCall, prywatną usługą eCall i usługami o wartości dodanej,
-
w tekście zagwarantowano, w formie specyfikacji, bezpieczeństwo danych przetwarzanych w związku z systemem 112 eCall, prywatną usługą eCall i usługami o wartości dodanej.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 października 2013 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
1 COM(2013) 316 final
2 COM(2009) 434 wersja ostateczna.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1).
4 Zalecenie Komisji 2011/750/UE z dnia 8 września 2011 r. w sprawie wspierania w sieciach łączności elektronicznej w całej UE usługi eCall do przekazywania zgłoszeń alarmowych przez zainstalowane w pojazdach systemy pokładowe, bazującej na numerze 112 ("eCall") (Dz.U. L 303 z 22.11.2011, s. 46).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 305/2013 z dnia 26 listopada 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do zharmonizowanego zapewnienia interoperacyjnej usługi "eCall" na terenie całej UE. Tekst mający znaczenie dla EOG (Dz.U. L 91 z 3.4.2013, s. 1).
6 Zob. w szczególności opinia z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie dyrektywy w sprawie inteligentnych systemów transportowych, formalne uwagi z dnia 12 grudnia 2011 r. w sprawie zalecenia Komisji w sprawie wprowadzenia w całej UE zharmonizowanej usługi eCall oraz pismo z dnia 19 grudnia 2012 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji w odniesieniu do zharmonizowanego zapewnienia interoperacyjnej usługi "eCall" na terenie całej UE - wszystkie dokumenty udostępniane są na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu (zakładka "Consultation").
7 Zob. art. 4 i art. 5 ust. 1 wniosku.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.38.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall oraz zmieniającego dyrektywę 2007/46/WE.
Data aktu: 29/10/2013
Data ogłoszenia: 08/02/2014