Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa SA.38373 (2014/C) (ex 2014/NN) - domniemana pomoc na rzecz Apple - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - IRLANDIA
Pomoc państwa SA.38373 (2014/C) (ex 2014/NN) - domniemana pomoc na rzecz Apple Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 369/04)

(Dz.U.UE C z dnia 17 października 2014 r.)

Pismem z dnia 11 czerwca 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Irlandię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Brussels

Belgia

Faks: + 32-2-296-1242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Zgłoszone uwagi zostaną przekazane władzom irlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Procedura

W dniu 12 czerwca 2013 r. Komisja wezwała Irlandię do udzielenia informacji na temat praktyki podejmowania decyzji podatkowych w tym kraju, w szczególności o wszelkich decyzjach wydanych na rzecz Apple Operations International, Apple Sales International (ASI) oraz Apple Operations Europe (AOE). Irlandia przekazała te informacje w toku wstępnego postępowania wyjaśniającego.

Opis środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie

W 1991 i 2007 r. Irlandia zatwierdziła w drodze decyzji podatkowych wydanych przez krajową administrację podatkową dochód do opodatkowania przypisany irlandzkim oddziałom AOE i ASI.

Ocena środków pomocy

Na tym etapie Komisja ma powody, aby uznać, że decyzja podatkowa wydana na rzecz Apple stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu. W związku z tym Komisja ma wątpliwości, czy Apple płaci w Irlandii odpowiednią kwotę podatków. Decyzje można przypisać państwu irlandzkiemu i oznaczałyby one zaangażowanie zasobów państwowych odpowiadających utraconym dochodom podatkowym. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawy połączone C-182/03 i C-217/03 Forum 187), decyzje podatkowe mogą przynosić korzyść przedsiębiorstwu, na rzecz którego je wydano, jeśli zatwierdza się w nich porozumienie cenowe odbiegające od warunków, jakie zostałyby ustalone między niezależnymi podmiotami rynkowymi (zasada ceny rynkowej).

Komisja zbadała, czy porozumienia cenowe w decyzjach podatkowych irlandzkich organów podatkowych na rzecz Apple odbiegają od warunków, jakie zostałyby ustalone między niezależnymi podmiotami rynkowymi. Metody zastosowane w niniejszym przypadku przy ustalaniu podziału zysku między dwa oddziały ASI i AOE nie znajdują oparcia w ocenie ekonomicznej i wydają się przynajmniej w części umotywowane kwestiami zatrudnienia, co budzi wątpliwości co do tego, czy rozważny niezależny podmiot rynkowy zaakceptowałby w takiej samej sytuacji podobne porozumienie cenowe. Zamiast tego władze zgodziły się - nie uzasadniwszy tego wyboru - na obliczanie zysku przypadającego oddziałom na podstawie kosztów rzeczywistych. Ponieważ to koszty powinny być zwykle właściwym wskaźnikiem zysku netto w odniesieniu do rutynowych zadań niewymagających szczególnego oszacowania - jak w przypadku danego prawa własności intelektualnej - co miało miejsce przynajmniej w odniesieniu do AOE, Komisja poddaje w wątpliwość stosowność wybranej metody ustalania cen transferowych.

Biorąc pod uwagę, że pomoc taka stanowiłaby nową pomoc oraz że żadne z odstępstw przewidzianych w art. 107 ust. 2 i 3 nie ma zastosowania, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.369.22

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa SA.38373 (2014/C) (ex 2014/NN) - domniemana pomoc na rzecz Apple - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 17/10/2014
Data ogłoszenia: 17/10/2014