(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2014 r.)
Decyzją nr 300/14/COL z dnia 16 lipca 2014 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości ("protokół 3"). Władze Norwegii otrzymały stosowne informacje wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zawiadomienia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Rue Belliard/Belliardstraat 35
1040 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Procedura
Pismem z dnia 5 lipca 2013 r. przedsiębiorstwo TellUs IT AS, połączone w międzyczasie z przedsiębiorstwem New Mind ("New Mind | tellUs", zwane także "skarżącym"), złożyło skargę do Urzędu przeciwko przedsiębiorstwu Innovasjon Norge AS ("IN"), w której stwierdzono, że IN otrzymywało pomoc państwa na działalność handlową na rynku infrastruktury sieciowej i związanych z nią usług w sektorze turystyki.
Urząd wymienił z władzami norweskimi i skarżącym szereg pism, a także odbył spotkania ze stronami.
Stan faktyczny sprawy
IN to państwowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością utworzona w 2003 r. przez rząd norweski za pośrednictwem ustawy w sprawie inicjatywy Innovation Norway ("Lov om Innovasjon Norge" 1 ). Spółkę stworzono, aby przyczyniała się do innowacji w przedsiębiorstwach, rozwoju obszarów wiejskich i zwiększania konkurencyjności norweskich przedsiębiorstw. Do jej zadań należy również promocja Norwegii jako ośrodka turystycznego.
IN ma propagować większą rentowność w różnych segmentach sektora turystyki na poziomie krajowym; natomiast na szczeblu regionalnym i lokalnym głównymi podmiotami są regionalne rady ds. turystyki ("RTB") i organizacje zarządzania ośrodkami turystycznymi ("DMO"). RTB i DMO to przedsiębiorstwa, w których udziały posiadają władze okręgowe lub lokalne, a także prywatne przedsiębiorstwa sektora turystyki prowadzące działalność na poszczególnych obszarach geograficznych.
Władze Norwegii zadecydowały niedawno o przyjęciu nowej strategii w sektorze turystyki, aby zwiększyć skuteczność wsparcia publicznego na rzecz sektora, ograniczyć liczbę podmiotów i zagwarantować lepszą koordynację ich działań. Uwzględniając powyższe cele, władze Norwegii zaproponowały nową strukturę sektora turystyki, która ma między innymi zmniejszyć liczbę regionalnych rad ds. turystyki i organizacji zarządzania ośrodkami turystycznymi, a także połączyć działania na rzecz promocji turystyki w Norwegii w ramach IN i strony internetowej visitnorway.com.
W piśmie w sprawie budżetu IN na 2013 r. 2 zadania IN w sektorze turystyki określa się następująco: "Innovation Norway ma zapewnić odpowiedni podział odbywanych w Norwegii podróży dzięki wykorzystaniu visitnorway.com oraz zwiększać kompetencje podmiotów działających w przemyśle turystycznym w zakresie wprowadzania oferowanych przez nich produktów do krajowego systemu dokonywania rezerwacji połączonego z visitnorway.com". W piśmie w sprawie budżetu na 2013 r. przedstawiono następujące wyjaśnienia: "Innovation Norway nie oferuje płatnych usług, które bezpośrednio lub pośrednio konkurują z usługami oferowanymi przez podmioty prywatne. W zakresie, w jakim Innovation Norway oferuje usługi, które mogłyby być świadczone przez prywatnych dostawców, cena pobierana przez Innovation Norway musi odzwierciedlać realne narosłe koszty, w tym to, co obejmuje koszty podstawowe".
W konsekwencji na tym etapie postępowania Urząd uważa, że od 2013 r. przedsiębiorstwo IN jest upoważnione przez władze norweskie do aktywnego promowania turystyki za pośrednictwem platformy visitnorway.com, która miała stać się głównym podmiotem w strukturze sektora turystyki. Ponadto przedsiębiorstwu IN po raz pierwszy zezwolono na rozpoczęcie działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
Rynek wyższego szczebla w odniesieniu do promocji turystyki obejmuje dostarczanie infrastruktury sieciowej i powiązanych usług. Usługi te umożliwiają klientom wprowadzanie i regularne aktualizowanie informacji na temat (np.) obiektów turystycznych, hoteli, restauracji i wydarzeń na ich własnych stronach internetowych oraz jednocześnie w innych zewnętrznych kanałach, takich jak visitnorway.com, Google Maps, punkty informacji turystycznej, portale mobilne, jak również gazety drukowane.
Wcześniej przedsiębiorstwo IN miało podpisaną z New Mind | tellUs umowę na świadczenie usług IT niezbędnych do funkcjonowania visitnorway.com. IN opracowało jednak własny system. IN oferuje ponadto wspomniane usługi (tzn. infrastrukturę sieciową i powiązane usługi) regionalnym radom ds. turystyki i organizacjom zarządzania ośrodkami turystycznymi jako część usług świadczonych w ramach visitnorway.com. Infrastruktura sieciowa IN i powiązane z nią usługi nie są oferowane na rynku ogólnym - są one proponowane jedynie regionalnym radom ds. turystyki i organizacjom zarządzania ośrodkami turystycznymi korzystającym ze strony internetowej visitnorway.com.
Regionalne rady ds. turystyki i organizacje zarządzania ośrodkami turystycznymi, które zawierają umowy z visitnorway.com, zawieszają prowadzenie własnych stron internetowych i w rezultacie wypowiadają poprzednie umowy o świadczenie usług podpisane z prywatnymi podmiotami (takimi jak skarżący). Według skarżącego zamykanie stron internetowych i wypowiadanie umów to warunek narzucony radom ds. turystyki i organizacjom zarządzania ośrodkami turystycznymi przez Innovation Norway. Skarżący definiuje to rzekome zobowiązanie jako warunek powiązany naruszający prawo ochrony konkurencji.
Domniemane środki pomocy państwa
Środki, których dotyczy decyzja, obejmują: (i) domniemane subsydiowanie skrośne infrastruktury sieciowej IN i powiązanych z nią usług przez wykorzystanie funduszy przeznaczonych na działalność niekomercyjną; (ii) rzekome utracone zyski ze względu na niekomercyjny charakter działań IN w odniesieniu do infrastruktury sieciowej i powiązanych usług; oraz (iii) domniemaną pomoc przyznaną radom ds. turystyki i organizacjom zarządzania ośrodkami turystycznymi przez IN w postaci cen niższych niż ceny rynkowe.
Ocena środka
Istnienie pomocy państwa
Artykuł 61 ust. 1 Porozumienia EOG stanowi: "Z zastrzeżeniem innych postanowień niniejszego Porozumienia, wszelka pomoc przyznawana przez państwa członkowskie WE, państwa EFTA lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z funkcjonowaniem niniejszego Porozumienia w zakresie, w jakim wpływa na handel między Umawiającymi się Stronami".
Urząd wstępnie przyjmuje, że w oparciu o pismo w sprawie budżetu na 2013 r. przedsiębiorstwo IN weszło na nowy rynek w warunkach konkurencji z podmiotami prywatnymi, oferując odpłatne usługi. Usługi te wykraczają poza mandat IN do promowania przedsiębiorstw i działalności gospodarczej w Norwegii. Urząd wstępnie uważa również, że zapewnienie infrastruktury sieciowej i związanych z nią usług oznacza oferowanie usług o charakterze gospodarczym na rynku. W związku z tym wydaje się, że w odniesieniu do tych konkretnych usług IN należy uznać za przedsiębiorstwo w rozumieniu reguł pomocy państwa.
Informacje dostępne na tym etapie nie pozwalają Urzędowi na wyciągnięcie wniosku co do tego, czy przedmiotowe środki stanowią pomoc państwa.
Na obecnym etapie postępowania Urząd ma wątpliwości, czy obecny rozdział rachunkowości w ramach przedsiębiorstwa IN umożliwia mu oddzielenie kosztów i przychodów związanych z działalnością gospodarczą od kosztów i przychodów związanych z działalnością niemającą charakteru gospodarczego w każdym z projektów, w szczególności w ramach projektu visitnorway.com. Urząd przypomina, że w przypadku gdy jednostka prowadzi zarówno działalność handlową, jak i działalność niekomercyjną, należy stosować system księgowania kosztów, aby zagwarantować, że działalność handlowa nie jest subsydiowana dzięki użyciu zasobów państwowych przypisanych działalności niekomercyjnej.
Ponadto Urząd zwraca uwagę, że każdy przedsiębiorca lub inwestor będzie zazwyczaj oczekiwać zwrotu z inwestycji w przedsiębiorstwo komercyjne. Z dostępnych informacji nie wynika jednak jasno, czy przedsiębiorstwo IN osiąga taki zysk z jakichkolwiek usług o charakterze gospodarczym, które świadczy, oferując infrastrukturę sieciową i związane z nią usługi.
Jeżeli polityka cenowa przedsiębiorstwa IN nie gwarantuje wystarczającego zwrotu z kapitału, z uwzględnieniem wszystkich kosztów bezpośrednich i pośrednich, regionalne rady ds. turystyki i organizacje zarządzania ośrodkami turystycznymi również mogą być beneficjentami pomocy państwa, ponieważ będą otrzymywać one usługi za cenę niższą od ich rzeczywistych kosztów.
Nowa pomoc
Władze norweskie twierdzą, że jeżeli przedmiotowe środki zostałyby uznane za pomoc państwa, stanowiłyby one istniejącą pomoc zgodnie z art. 1 lit. b) ppkt (i) lub art. 1 lit. b) ppkt (v) części II protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i Trybunale. Na tym etapie postępowania Urząd wstępnie przyjmuje, że jeżeli środki zostałyby uznane za pomoc państwa, byłyby one również zaklasyfikowane jako nowa pomoc niezgodna z prawem.
W odniesieniu do stosowania art. 1 lit. b) ppkt (i) części II protokołu 3 Urząd wstępnie uznaje, że wejście IN na nowy rynek (tj. infrastruktury sieciowej i związanych z nią usług), na którym już funkcjonują prywatni operatorzy, wykracza poza mandat otrzymany przez IN od rządu norweskiego. System finansowania IN również wydaje się być różny. Działania promocyjne prowadzone przez IN są finansowane ze środków publicznych, ale w piśmie w sprawie budżetu na 2013 r. wyjaśniono, że świadczenie usług o charakterze gospodarczym musi być finansowane przez odbiorców tych usług za pomocą wynagrodzenia. W związku z tym we wstępnej opinii Urzędu jakąkolwiek pomoc przyznaną przedsiębiorstwu IN podczas świadczenia wspomnianych usług należy zakwalifikować jako nową pomoc.
Ponadto na tym etapie Urząd nie uważa, że środek może być uznany za istniejącą pomoc zgodnie z art. 1 lit. b) ppkt (v) części II protokołu 3.
Zgodność z Porozumieniem EOG
Władze norweskie twierdzą, że jeżeli przedmiotowe środki zostałyby uznane za nową pomoc państwa, byłyby one zgodne z Porozumieniem EOG na podstawie jego art. 61 ust. 3 lit. c) jako pomoc dla sektora turystyki. Jednakże władze norweskie nie dostarczyły wystarczających informacji, aby wykazać słuszność swojego punktu widzenia.
W każdym razie Urząd ma obecnie wątpliwości co do tego, czy środki pomocy stanowią odpowiedź na faktyczną niedoskonałość rynku i czy są one proporcjonalne.
W odniesieniu do istnienia warunku powiązanego, o którym mowa powyżej, Urząd wstępnie uznaje, że jeżeli taki warunek istnieje i jest narzucany przez IN, to może być sprzeczny z art. 53 lub 54 Porozumienia EOG, a w związku z tym środki nie mogą zostać uznane za stanowiące pomoc zgodną z Porozumiem EOG w rozumieniu orzecznictwa w sprawie Matra 3 .
Podsumowanie
W świetle powyższych rozważań Urząd ma wątpliwości, czy można wykluczyć, że wyżej wymienione środki stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Na tym etapie postępowania Urząd jest zdania, że gdyby środki te zostały określone jako pomoc państwa, stanowiłyby one nową pomoc. Ponadto Urząd ma wątpliwości co do tego, czy środki te są zgodne z art. 61 ust. 3 Porozumienia EOG.
W związku z powyższym Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 w odniesieniu do domniemanej pomocy przyznanej przedsiębiorstwu IN w związku z jego działalnością na rynku infrastruktury sieciowej i powiązanych usług, jak również w odniesieniu do możliwej pomocy na rzecz rad ds. turystyki i organizacji zarządzania ośrodkami turystycznymi.
Zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
http://www.regjeringen.no/upload/NHD/Vedlegg/Brev/2013_oppdragsbrev_innovasjonnorge.pdf#search= OPPDRAGSBREV®j_oss=1
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.334.8 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących domniemanej pomocy przyznanej przedsiębiorstwu Innovation Norway w odniesieniu do jego działalności na rynku infrastruktury sieciowej i powiązanych usług oraz możliwej pomocy na rzecz regionalnych rad ds. turystyki i organizacji zarządzania ośrodkami turystycznymi. |
| Data aktu: | 25/09/2014 |
| Data ogłoszenia: | 25/09/2014 |