Sprawa T-40/14: Skarga wniesiona w dniu 10 stycznia 2014 r. - Electrabel i Dunamenti Erőmű przeciwko Komisji.

Skarga wniesiona w dniu 10 stycznia 2014 r. - Electrabel i Dunamenti Erőmű przeciwko Komisji

(Sprawa T-40/14)

(2014/C 112/58)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2014 r.)

Strony

Strona skarżąca: Electrabel (Bruksela, Belgia) i Dunamenti Erőmű Zrt. (Százhalombatta, Węgry) (przedstawiciel: J. Philippe, adwokat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

stwierdzenie, że skarga jest dopuszczalna;
stwierdzenie, że Komisja Europejska ponosi odpowiedzialność pozaumowną ze względu na niezgodne z prawem wydanie decyzji 2009/609/WE z dnia 4 czerwca 2008 r. w sprawie pomocy państwa C 41/2005 (Dz.U. 2009 L 225, s. 53) (zwanej dalej "decyzją PPA");
nakazanie Komisji pełnego naprawienia szkód poniesionych przez skarżące wskutek wcześniejszego i bezprawnego zakończenia umowy dotyczącej zakupu energii elektrycznej (power purchase agreement, zwanej dalej "PPA") z dnia 10 października 1995 r. zawartej między Magyar Villamos Művek (zwanym dalej "MVM"), dostawcą energii elektrycznej należącym do państwa węgierskiego, a elektrownią Dunamenti, na podstawie decyzji 2009/609/WE z dnia 4 czerwca 2008 r. w sprawie pomocy państwa C 41/2005, która to szkoda wynosi co najmniej 250 mln EUR, przy czym owa kwota powinna zostać zaktualizowana i zmieniona w oparciu o dane, które będą dostępne w przyszłości;
nakazanie zapłaty odsetek od wyżej wymienionej kwoty, począwszy od dnia wydania wyroku stwierdzającego obowiązek zapłaty odszkodowania w niniejszej sprawie według stopy rocznej wynoszącej 8% lub według stopy określonej przez Sąd w ramach przysługującej mu swobodnej oceny;
obciążenie pozwanej kosztami niniejszego postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1.
Zarzut pierwszy dotyczący tego, że decyzja PPA jest ewidentnie niezgodna z prawem. Skarżące twierdzą, że decyzja PPA (będąca obecnie przedmiotem skargi do Sądu w sprawie T-179/09) jest dotknięta dużą liczbą poważnych błędów, które są niezgodne z normalnym zachowaniem instytucji zobowiązanej do zapewnienia stosowania reguł konkurencji, w związku z czym powinna ona prowadzić do powstania odpowiedzialności po stronie Unii Europejskiej, zważywszy, że:
dane zawarte w decyzji PPA wyraźne wskazują na to, że PPA nie przysporzyła żadnej korzyści gospodarczej;
PPA stanowiła część pakietu prywatyzacyjnego Dunamenti i poprzedziła go; w związku z tym została oszacowana według ceny zapłaconej przez Electrabel, lecz Komisja odmówiła wzięcia tej okoliczności pod uwagę, przez co naruszyła w ewidentny sposób prawo Unii;
nakaz odzyskania zawarty w decyzji PPA jest tak dalece wadliwy, że obliczenia poczynione przez renomowanych ekonomistów dowiodły pomocy negatywnej, co oznacza brak pomocy.

Skarżące twierdzą, że takie poważne błędy nie mogą znaleźć wytłumaczenia w pozornej złożoności sprawy lub w obiektywnych ograniczeniach, którym podlega Komisja w ramach kontroli pomocy państwa. Owe błędy wynikają raczej w dużym zakresie z odmowy Komisji dokonania indywidualnej oceny PPA i stanowią wyraźny dowód na poważne naruszenie granic uznania przysługującego Komisji.

2.
Zarzut drugi dotyczący tego, że skarżące doznały rzeczywistej szkody w wyniku wcześniejszego zakończenia PPA. Wskutek niezgodnego z prawem postępowania Komisji PPA została zakończona przed terminem wskazanym w umowie. Skarżące podnoszą, że w wyniku tego wcześniejszego zakończenia poniosły bardzo poważne straty i że ta szkoda, której nie można dokładnie określić na tym etapie, przekracza 250 mln EUR.
3.
Zarzut trzeci dotyczący tego, że istnieje bezpośredni związek przyczynowy między niezgodnym z prawem postępowaniem Komisji a szkodą poniesioną przez skarżące. Skarżące twierdzą, że gdyby postępowanie Komisji było zgodne z prawem Unii, nie doszłoby do wcześniejszego zakończenia PPA, przez co uniknięto by szkody wynikającej dla skarżących ze sprzecznej z prawem decyzji PPA.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.112.45

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-40/14: Skarga wniesiona w dniu 10 stycznia 2014 r. - Electrabel i Dunamenti Erőmű przeciwko Komisji.
Data aktu: 14/04/2014
Data ogłoszenia: 14/04/2014