ZALECENIE EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGOz dnia 20 grudnia 2012 r.
w sprawie funduszy rynku pieniężnego
(ERRS/2012/1)
(2013/C 146/01)
(Dz.U.UE C z dnia 25 maja 2013 r.)
RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(1), w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), d) i f) oraz art. 16-18
uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(2), w szczególności art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Fundusze rynku pieniężnego (FRP), choć podlegają regulacjom rynków papierów wartościowych, są kluczowym składnikiem równoległego systemu bankowego, w szczególności z uwagi na fakt, że dokonują przekształcenia terminów zapadalności i płynności i mogą w związku z tym być źródłem ryzyka systemowego.
(2) Inwestorzy mogą postrzegać FRP, w szczególności fundusze o stałej wartości aktywów netto, które dążą do utrzymania niezmiennej wartości nominalnej, jako bezpieczną alternatywę dla depozytów bankowych. FRP nie mają jednak bezpośredniego dostępu do publicznej sieci bezpieczeństwa, np. finansowania z banku centralnego i gwarantowania depozytów. Istnieje więc ryzyko ich pomylenia z depozytami bankowymi, które taką siecią bezpieczeństwa są objęte.
(3) Z zasady FRP nie otrzymują formalnego i konkretnego wsparcia od jednostek sponsorujących, które często są bankami, choć było kilka wypadków, gdy jednostki sponsorujące ex post aktywnie wsparły fundusze w złej sytuacji na zasadzie uznaniowości.
(4) Badania ekonomiczne dostarczają dowodów, że sposób działania i sam charakter FRP sprawiają, że są one podatne na powodujące destabilizację ucieczki inwestorów, które mogą szybko przenosić się między funduszami, co może odbić się na płynności i dostępności kredytów krótkoterminowych, w szczególności dla banków. Ryzyko ucieczki inwestorów może być wyższe w przypadku funduszy o stałej wartości aktywów netto, w sytuacji, kiedy istnieje przekonanie, że fundusze te nie zapewnią oczekiwanego przez inwestorów umorzenia po cenie emisyjnej.
(5) Choć FRP nie spowodowały kryzysu finansowego z lat 2007-2008, ich działalność w okresie zawirowań na rynku finansowym uwypukliła związane z nimi ryzyko przeniesienia, a nawet wzmocnienia kryzysu. Doświadczenia lat 2007-2008 wskazują, że FRP mogą być podatne na ucieczki inwestorów oraz mogą potrzebować wsparcia jednostek sponsorujących, w szczególności w celu utrzymania stałej wartości aktywów netto.
(6) Potencjalne ryzyka systemowe związane z FRP dotyczą zatem przewagi pierwszego gracza, co szczególnie odnosi się do funduszy o stałej wartości aktywów netto, nieformalnego i uznaniowego charakteru wsparcia ze strony jednostek sponsorujących oraz bliskiego wzajemnego powiązania między FRP a resztą systemu, w szczególności bankami i rynkami pieniężnymi.
(7) Po przeanalizowaniu przyczyn ostatniego kryzysu finansowego różne krajowe organy regulacyjne i organizacje międzynarodowe zasygnalizowały potrzebę reform strukturalnych w zakresie funduszy rynku pieniężnego. Dnia 27 października 2011 r. Rada Stabilności Finansowej (FSB) opublikowała zestaw wyjściowych rekomendacji w sprawie wzmocnienia nadzoru i regulacji dotyczących równoległego systemu bankowego. W szczególności FSB za kluczowe uznała kwestie obowiązkowego przechodzenia na model zmiennej wartości aktywów netto, wymogów kapitałowych i płynnościowych dotyczących funduszy o stałej wartości aktywów netto, a także inne możliwe koncepcje regulacyjne.
(8) Na wniosek FSB Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) wydała dnia 9 października 2012 r. rekomendacje regulacyjne zmierzające do ograniczenia podatności FRP na ryzyko ucieczki inwestorów. Znaczna część tych rekomendacji IOSCO została już wdrożona na poziomie Unii Europejskiej, nadal pozostają jednak pewne luki.
(9) Amerykańskie organy regulacyjne pracują nad zmianą zasad dotyczących FRP. W szczególności Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) zmieniła zasadę 2a-7. Ponadto dnia 13 listopada 2012 r. Rada Nadzoru nad Stabilnością Finansową (FSOC) udostępniła do konsultacji publicznych projekt rekomendacji dotyczących amerykańskich funduszy rynku pieniężnego (mutual money market funds).
(10) W maju 2010 r. Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych (CESR) opublikował wytyczne w sprawie wspólnej definicji europejskich funduszy rynku pieniężnego ustanawiające nowe wspólne standardy w celu eliminacji mankamentów, które objawiły się podczas kryzysu finansowego. Wytyczne te określają w szczególności ścisłe standardy w zakresie jakości i zapadalności portfela, zarządzania ryzykiem i ujawniania informacji. Te niewiążące wytyczne są adresowane zarówno do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS), jak i do funduszy rynku pieniężnego niebędących UCITS, i zostały wdrożone przez państwa członkowskie na poziomie krajowym.
(11) Komisja Europejska zasygnalizowała zamiar stworzenia nowych unijnych środków ustawodawczych dotyczących UCITS i zbadała w szczególności potrzebę wprowadzenia bardziej szczegółowych i zharmonizowanych regulacji dotyczących FRP(3).
(12) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1092/2.010 Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) może kierować do Komisji zalecenia dotyczące stosownych przepisów unijnych. Zalecenia te mają na celu przekazanie wskazówek w tym zakresie Komisji, a także Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych w jego roli doradczej i regulacyjnej.
(13) Możliwość ucieczki inwestorów dotyczy wprawdzie wszystkich typów funduszy, w których występuje niedopasowanie terminów zapadalności lub płynności, ale pewne cechy funduszy o stałej wartości aktywów netto wskazują, że w ich wypadku występuje większe prawdopodobieństwo, że w okresach napięć na rynkach inwestor będzie dążyć do uzyskania "przewagi pierwszego gracza". Przejście na model zmiennej wartości aktywów netto może zmniejszyć zachęty dla posiadaczy jednostek do ucieczki, kiedy fundusz wykaże umiarkowaną stratę, oraz dodatkowo zwiększyć przejrzystość cen. Przejście na model zmiennej wartości aktywów netto może także pomóc w rozwiązaniu problemu ryzyka systemowego związanego z wzajemnymi powiązaniami między FRP a jednostkami sponsorującymi, a także zmniejszyć potrzebę wsparcia ze strony jednostek sponsorujących i znaczenie takiego wsparcia.
(14) Stosowanie przez FRP co do zasady metody wartości godziwej, a w ograniczonej liczbie przypadków metody zamortyzowanego kosztu, zapewni inwestorom przejrzystość cen, zwiększy ich zrozumienie ryzyka związanego z działalnością FRP oraz uwydatni różnicę między FRP a depozytami bankowymi.
(15) Płynne aktywa umożliwiają FRP wypłatę środków posiadaczom jednostek funduszu żądającym ich umorzenia i unikanie wyprzedaży aktywów ze stratą, a także pomagają zapobiegać przenoszeniu się niekorzystnych skutków na inne fundusze utrzymujące podobne papiery wartościowe. Dlatego też wyraźne określenie minimalnych kwot aktywów o płynności dziennej i tygodniowej umożliwi FRP realizację potencjalnie znacznych zleceń umorzenia i przetrwanie okresów zmienności na rynkach. Skuteczne narzędzia radzenia sobie z ograniczeniami płynności, takie jak tymczasowe zawieszenie umorzeń, pomogą FRP w okresach napięć.
(16) Dodatkowe wymogi w zakresie ujawniania przez FRP informacji dotyczących ważnych kwestii, takich jak brak gwarancji kapitału, wsparcie ze strony jednostek sponsorujących oraz zasady wyceny, zagwarantują pełną wiedzę inwestorów o istniejących ryzykach.
(17) Bardziej szczegółowa sprawozdawczość FRP pozwoli organom nadzorczym lepiej zrozumieć rozwój sytuacji w branży FRP i rozpoznać źródła ryzyka. Dlatego też regularna sprawozdawczość FRP powinna zostać dodatkowo poszerzona, w szczególności w odniesieniu do układu aktywów i pasywów, stosowania metody zamortyzowanego kosztu oraz wsparcia ze strony jednostek sponsorujących. Właściwe krajowe organy nadzorcze powinny przekazywać odpowiednie informacje innym właściwym władzom na poziomie krajowym i europejskim.
(18) Zgodnie z motywem 29 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 podczas przygotowywania niniejszego zalecenia pod uwagę zostały wzięte obserwacje odpowiednich zainteresowanych podmiotów należących do odpowiedniego sektora prywatnego.
(19) Niniejsze zalecenie nie narusza kompetencji banków centralnych Unii w zakresie polityki pieniężnej.
(20) Zalecenia ERRS są publikowane po poinformowaniu Rady Unii Europejskiej o takim zamiarze Rady Generalnej i umożliwieniu Radzie zajęcia stanowiska w tym zakresie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
______(1) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
(2) Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.
(3) Dokument konsultacyjny pt. "Consultation on Product Rules, Liquidity Management, Depositary, Money Market Funds, Longterm Investments", 26 lipca 2012 r.
(4) Dz.U. L 177 z 30.6.2006, s. 1.