Sytuacja w sektorze pszczelarskim.

Sytuacja w sektorze pszczelarskim

P7_TA(2010)0440

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie sytuacji w sektorze pszczelarskim

(2012/C 99 E/13)

(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając rezolucję z dnia 9 października 2003 r. w sprawie problemów napotykanych przez europejski sektor pszczelarski(1),
uwzględniając dyrektywę 2004/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodom wyrządzonym środowisku naturalnemu(2),
uwzględniając rezolucję z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady dotyczącego działań w dziedzinie pszczelarstwa(3),
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku)(4) ustanawiające szczególne przepisy dotyczące sektora pszczelarskiego w Unii Europejskiej,
uwzględniając rezolucję z dnia 20 listopada 2008 r. w sprawie sytuacji w sektorze pszczelarskim(5),
uwzględniając dyrektywę Komisji 2010/21/UE z dnia 12 marca 2010 r. zmieniającą załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG w zakresie przepisów szczególnych dotyczących klotianidyny, tiametoksamu, fipronilu i imidachloprydu(6),
uwzględniając decyzję Komisji 2010/270/UE z dnia 6 maja 2010 r. zmieniającą załącznik E część 1 i 2 do dyrektywy Rady 92/65/EWG w odniesieniu do wzorów świadectw zdrowia dla zwierząt pochodzących z gospodarstw oraz dla pszczół i trzmieli(7),
uwzględniając sprawozdanie Komisji z dnia 28 maja 2010 r. dotyczące stosowania art. 105 i kolejnych rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich (COM (2010)0267),
mając na uwadze raport naukowy EFSA z dnia 11 sierpnia 2008 r.(8) na temat śmiertelności pszczół i obserwacji pszczół w Europie, oraz raport naukowy na ten sam temat sporządzony na zamówienie EFSA i przyjęty przez niego w dniu 3 grudnia 2009 r.(9),
uwzględniając pytanie ustne (O-0119/2010 - B7-0564/2010) z dnia 1 września 2010 r. w sprawie sytuacji w sektorze pszczelarskim,
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że wszystkich 27 państw członkowskich skorzystało z krajowych programów na rzecz europejskiego sektora pszczelarskiego, opracowanych przez państwa członkowskie na okres trzech lat, a wskaźnik wykorzystania wyniósł średnio 90 %; mając na uwadze, że w wyżej wymienionym sprawozdaniu z dnia 28 maja 2010 r. Komisja stwierdziła, że w ostatnich latach krajowe programy na rzecz sektora pszczelarskiego okazały się korzystne,
B.
mając na uwadze, że w trwającym Europejskim Roku Różnorodności Biologicznej warto podkreślić, iż na całym świecie jest ona poważnie zagrożona, a straty odnotowywane są w tempie od 100 do 1 000 razy szybszym niż normalne; mając na uwadze, że pszczelarstwo odgrywa strategiczną rolę dla usług publicznych i środowiskowych, jakie świadczą społeczeństwu pszczelarze, gdyż działalność ta stanowi cenny przykład "zielonego zajęcia" (poprawa i zachowanie różnorodności biologicznej, równowaga ekologiczna i ochrona gatunków roślinności), jak również model zrównoważonej produkcji w środowisku wiejskim,
C.
mając na uwadze, że obecne programy zakończą się w 2013 r.; mając na uwadze, że obecne wsparcie unijne dla sektora pszczelarskiego zależy od istniejącego systemu WPR; mając na uwadze, że podmioty sektora muszą zaplanować działalność na okres po roku 2013; mając na uwadze, że Komisja zamierza opublikować komunikat w sprawie przyszłej WPR w listopadzie 2010 r.,
D.
mając na uwadze, że rolnictwo jest bardzo zainteresowane utrzymaniem pszczół jako zapylaczy; mając na uwadze, że FAO uczuliła wspólnotę międzynarodową na zatrważający spadek liczby owadów zapylających, w tym pszczół miodnych; mając na uwadze, że 84 % gatunków roślin i 76 % produkcji żywności w Europie zależy od zapylania przez pszczoły, których gospodarcze znaczenie znacznie przewyższa wartość wyprodukowanego miodu,
E.
mając na uwadze, że śmiertelność wśród pszczół jest w wielu regionach coraz bardziej palącym problemem ze względu na połączenie czynników, takich jak choroby pszczół, osłabiona odporność immunologiczna pszczół na patogeny i pasożyty, zmiana klimatu i częściowe zmiany w wykorzystaniu gruntów, niekiedy w połączeniu z brakiem pożywienia i możliwości zapylania dla pszczół, wynikające też ze stopniowego niszczenia roślin nektarodajnych, jak również stosowania środków ochrony roślin i niezrównoważonych technik uprawy,
F.
mając na uwadze, że spadek liczby kolonii pszczół w niektórych państwach członkowskich nie może zostać z całą pewnością powiązany ze stosowaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych (GMO), ponieważ liczba tych upraw jest na razie nieznaczna; mając również na uwadze, że wzrost monokultur prowadzi do zaniku flory miododajnej,
G.
mając na uwadze, że liczba chorób pszczół ciągle wzrasta w skali światowej, co wiąże się z ryzykiem, że pszczoła miodna (Apis mellifera) stanie się zagrożonym gatunkiem, w szczególności ze względu na coraz bardziej destruktywną obecność roztocza Varroa, które zagraża układowi odpornościowemu pszczół, powoduje wiele związanych z tym chorób i jest tym samym poważnym problemem zdrowotnym dotykającym europejską populację pszczół,
H.
mając na uwadze, że należy prowadzić więcej badań naukowych, aby odwrócić tendencję do zanikania gatunków zapylających i uniknąć sytuacji, do jakich doszło w innych częściach świata, gdzie z powodu niewielkich liczb naturalnych zapylaczy uprawy owoców, warzyw i niektórych gruntów rolnych są zapylane przez człowieka, co pociąga za sobą dodatkowe koszty dla rolników,
I.
mając na uwadze, że 40 % europejskiego rynku miodu jest uzależniona od importu; mając na uwadze, że brak niezależności Unii w zakresie dostaw miodu powoduje znaczną niestabilność cenową, także wskutek fałszowania miodu na światowym rynku, jako że w przeszłości z powodu otwarcia rynku UE na miód z krajów trzecich ucierpiała konkurencyjność pszczelarzy z UE,
J.
mając na uwadze, że zarówno państwa członkowskie, jak i podmioty sektora wyraziły konkretne potrzeby, jeżeli chodzi o ulepszenie przepisów wykonawczych i dalsze udzielanie wsparcia w długoterminowej perspektywie,
K.
mając na uwadze, że podczas opracowywania programów konieczna jest lepsza współpraca między wszystkimi państwami członkowskimi a organizacjami pszczelarskimi, tak aby każde państwo członkowskie mogło zażądać informacji i ewentualnie wymieniać się nimi z europejskimi organizacjami, z którymi współpracuje,
L.
mając na uwadze, że wyżej wymieniony naukowy raport EFSA z dnia 11 sierpnia 2008 r. podkreśla niedobór i zmienność systemów kontroli w państwach członkowskich, a także brak harmonizacji lub wspólnych wskaźników dotyczących wyników,
M.
mając na uwadze, że zgodnie z dyrektywą 2010/21/UE od dnia 1 listopada 2010 r. państwa członkowskie są zobowiązane zapewnić wdrożenie pewnych wymogów w zakresie etykietowania środków ochrony roślin oraz zadbać o uwzględnienie środków ograniczających zagrożenia w zezwoleniach na stosowanie danego produktu, a także wdrożyć programy kontroli, aby sprawdzić bezpośrednie i pośrednie zagrożenie, jakie stanowią dla pszczół miodnych niektóre substancje czynne,
1.
z zadowoleniem przyjmuje wyżej wymienione sprawozdanie Komisji z dnia 28 maja 2010 r.; zauważa jednak, że obecne programy zakończą się w 2013 r. i wyraża zaniepokojenie z powodu licznych wyzwań i problemów, z jakimi nadal boryka się europejski sektor pszczelarski, takich jak wprowadzanie do obrotu, niestabilność cen, pozyskiwanie młodych pszczelarzy w sektorze, wysoka średnia wieku pszczelarzy w Unii Europejskiej, spadek liczby kolonii pszczół i ogólne problemy związane ze śmiertelnością pszczół, na którą składa się wiele czynników;
2.
wzywa Komisję do pozytywnego ustosunkowania się do wniosków zarówno państw członkowskich, jak i podmiotów sektora, dotyczących poprawy danych statystycznych związanych z prognozami produkcyjnymi, łącznie z zastosowaniem takich samych wymogów jakościowych do miodu, oraz poprawy i harmonizacji programów kontroli i programów badawczych w dziedzinie pszczelarstwa;
3.
wzywa Komisję, by w ramach wniosku ustawodawczego w sprawie polityki w dziedzinie jakości produktów rolnych rozważyła zmianę przepisów dotyczących wskazywania miejsca pochodzenia miodu, aby uniknąć podawania konsumentom mylących informacji, w szczególności w przypadku mieszanki miodów z krajów UE i spoza UE;
4.
podkreśla konieczność poprawy warunków sanitarnych produktu przez zharmonizowanie kontroli na granicach, w szczególności w odniesieniu do importu z krajów trzecich, jako że wwożenie miodu niskiej jakości, fałszowanego miodu i imitacji zakłóca rynek i wywiera ciągły nacisk na ceny i ostateczną jakość produktów na rynku wewnętrznym UE; uważa, że nazwa każdego przetworzonego produktu zawierającego w składnikach miód oraz wszelkie znaki graficzne i inne elementy wizualne na etykiecie lub opakowaniu tego przetworzonego produktu powinny móc odnosić się do miodu w nazwie produktu jedynie gdy co najmniej 50 % zawartości cukru pochodzi od miodu;
5.
wzywa Komisję do rozważenia możliwości nałożenia na organy europejskie i krajowe obowiązku przeprowadzenia konsultacji z pszczelarzami w trakcie opracowywania programów na rzecz pszczelarstwa i związanej z tym legislacji, aby zapewnić skuteczność tych programów oraz ich terminową realizację;
6.
zachęca Komisję do wezwania państw członkowskich do ustanowienia niezawodnego systemu rocznej rejestracji populacji pszczół, a nie opierania programów pszczelarskich na liczbach szacunkowych;
7.
uznaje wielką wagę, jaką ma opracowanie innowacyjnego i skutecznego leczenia roztocza Varroa, które powoduje w niektórych regionach znaczne straty w skali rocznej; uważa, że należy zwiększyć dostępność skutecznego leczenia weterynaryjnego roztocza Varroa oraz wszystkich rodzajów związanych z nim chorób na całym terytorium europejskim; wzywa Komisję do wprowadzenia wspólnych wytycznych dotyczących leczenia weterynaryjnego w tym sektorze, opracowanych przy niezbędnej współpracy organizacji pszczelarzy;
8.
wzywa Komisję do dostosowania, jeżeli chodzi o zakres i finansowanie, europejskiej polityki weterynaryjnej, tak by uwzględnić specyfikę pszczół i pszczelarstwa w celu bardziej skutecznego kontrolowania chorób pszczół oraz dostępności skutecznych i standardowych leków weterynaryjnych na terytorium Unii we współpracy z organizacjami pszczelarzy;
9.
wzywa Komisję do lepszego koordynowania poszczególnych programów badań prowadzonych w państwach członkowskich w celu ustanowienia planu działania na rzecz przeciwdziałania śmiertelności pszczół; zwraca uwagę, że plan ten powinien obejmować zrównoważone, sprzyjające zapylaczom praktyki rolne poprzez unikania monokultury bez płodozmianu;
10.
wzywa Komisję do wdrożenia zaleceń zawartych w wyżej wymienionym raporcie naukowym EFSA z dnia 3 grudnia 2009 r., a mianowicie finansowania szczegółowych badań, opartych na trwających obecnie pracach, w celu pogłębienia wiedzy i lepszego zrozumienia czynników mających wpływ na zdrowie pszczół;
11.
wzywa do przeprowadzenia niezależnych i terminowych badań nad śmiertelnością pszczół i zwraca się do Komisji, aby zadbała o podanie do powszechniej wiadomości danych dotyczących wpływu środków ochrony roślin, na przykład nasion otoczkowanych, organizmów modyfikowanych genetycznie i rozprzestrzeniania się toksyn za pośrednictwem pyłków na środowisko i poszczególne gatunki, a także aby dopilnowała, by wszelkie nowe inicjatywy były oparte na solidnych podstawach naukowych i dowodach statystycznych; Wzywa Komisję do zainicjowania badania nad tymi kwestiami oraz przedstawienia jego wyników w rozsądnym terminie;
12.
wzywa Komisję do dopilnowania, że istniejące wsparcie dla sektora pszczelarskiego i przyszłość polityki w tej dziedzinie zostaną utrzymane i wzmocnione w WPR po roku 2013, aby zapewnić przetrwanie i rozwój tego sektora; z zadowoleniem przyjmuje decyzję Komisji z lipca 2010 r. o zwiększeniu budżetu przeznaczonego na programy w zakresie pszczelarskim; uznaje, że jest to sposób wspierania przyszłego rozwoju pszczelarstwa europejskiego, przyczyniający się do ochrony różnorodności biologicznej; ponadto uznaje znaczenie pszczół dla utrzymania poziomu produkcji w sektorze upraw i ogrodnictwa oraz uważa, że ważne jest zapewnienie zapłaty za dostarczanie tego publicznego dobra środowiskowego;
13.
wzywa Komisję do zagwarantowania wsparcia finansowego dla potrzeb edukacji, kampanii informacyjnych i szkoleń dla nowych zawodowych pszczelarzy, z położeniem szczególnego nacisku na zachęcanie nowych pszczelarzy do podejmowania działalności w sektorze pszczelarskim, łącznie z możliwością wymiany doświadczeń z pszczelarzami z innych państw;
14.
wzywa Komisję do zbadania w porozumieniu z państwami członkowskimi i w koordynacji z zakładami weterynarii i organizacjami pszczelarskimi, jak ma to juz miejsce w niektórych państwach członkowskich, możliwości wprowadzenia planu wspólnotowych wytycznych weterynaryjnych dotyczącego zdrowia pszczół, mającego na celu zapewnienie dostępu do leków weterynaryjnych w razie potrzeby, przy czym jego finansowanie powinno odbywać się w ramach europejskiej polityki weterynaryjnej;
15.
zwraca się do Komisji o nasilenie koordynacji i przekazywanie wiedzy między sektorem stosowanych badań naukowych a sektorami pszczelarskim i rolniczym;
16.
uważa, że ze względu na możliwy wpływ środków ochrony roślin na rozwój kolonii, oprócz wpływu na dorosłe pszczoły, należy również wziąć pod uwagę wpływ środków ochrony roślin na cały rój; przypomina w związku z tym, że na posiedzeniu plenarnym w związku z przyjęciem rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 Komisja stwierdziła, że przy przeglądzie wymogów odnośnie do danych dotyczących substancji czynnych i środków ochrony roślin, zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. b) i c) wyżej wymienionego rozporządzenia, zwróci ona szczególną uwagę na ocenę działań następczych oraz na protokoły badań zezwalające na ocenę ryzyka, które uwzględniają bezpośrednie i pośrednie zagrożenie, jakie stanowią te substancje dla pszczół, w szczególności za pośrednictwem nektaru, pyłku kwiatowego i wody, mogących zawierać ślady pestycydów, które są wchłaniane przez pszczoły zbierające wodę;
17.
wzywa Komisję do zachowania szeroko zakrojonego i zrównoważonego podejścia przy opracowywaniu w przyszłości systemu pomocy wspólnotowej w dziedzinie pszczelarstwa, zwłaszcza takich środków jak rozwój obszarów wiejskich, zmiany klimatu i różnorodność biologiczna, przede wszystkim poprzez wspieranie działań mających na celu utrzymanie i powiększenie obszarów kwitnienia roślin;
18.
wzywa Komisję do szerszego i bardziej spójnego wspierania europejskiego sektora pszczelarskiego, poprzez zastosowanie dodatkowych instrumentów w ramach przyszłej WPR, w tym środków na rzecz zwiększenia różnorodności biologicznej, łagodzenia skutków zmiany klimatu, zachowania spuścizny tradycji i kultur narodowych dostarczających zatrudnienia dużej liczbie rodzin europejskich oraz ochrony i poprawy jakości oraz prawidłowego funkcjonowania rynku produktów pszczelarskich;
19.
wzywa Komisję do koordynowania krajowych programów kontroli w zakresie wymogów dotyczących etykietowania i środków ograniczania zagrożeń, które należy uwzględnić w zezwoleniach na stosowanie danego środka ochrony roślin, oraz programów kontroli nad zagrożeniami związanymi ze środkami ochrony roślin;
20.
wzywa Komisję do wspierania bezpośredniej sprzedaży wyrobów pszczelarskich konsumentom na rynkach lokalnych;
21.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
______

(1) Dz.U. C 81 E z 31.3.2004, s. 107.

(2) Dz.U. L 143 z 30.04.04, s. 56.

(3) Dz.U. C 104 E z 30.4.2004, str. 941.

(4) Dz.U. L 299 z 16.11.07, s. 1.

(5) Dz.U. C 16 E z 22.1.2010, s. 65.

(6) Dz.U. L 65 z 13.03.10, s. 27.

(7) Dz.U. L 118 z 12.05.2010, s. 56.

(8)http://www.efsa.europa.eu/en/scdocs/doc/154r.pdf

(9)http://www.efsa.europa.eu/en/scdocs/scdoc/27e.htm

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.99E.60

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Sytuacja w sektorze pszczelarskim.
Data aktu: 25/11/2010
Data ogłoszenia: 03/04/2012