Sprawozdanie roczne z działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za 2009 r. (2010/2059 (INI)).

Sprawozdanie roczne z działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za 2009 r.

P7_TA(2010)0435

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie sprawozdania rocznego dotyczącego działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2009 r. (2010/2059 (INI))

(2012/C 99 E/08)

(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając sprawozdanie roczne dotyczące działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2009 r.,
uwzględniając art. 24 ust.3 i art. 228 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
uwzględniając art. 41 i 43 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję 94/262/EWWiS, WE, Euratom Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 1994 r. w sprawie przepisów i ogólnych warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich(1),
uwzględniając umowę ramową w sprawie współpracy, zawartą pomiędzy Parlamentem Europejskim i Rzecznikiem Praw Obywatelskich w dniu 15 marca 2006 r., która weszła w życie w dniu 1 kwietnia 2006 r.,
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 5 października 2005 r. zatytułowany "Uprawnienia w zakresie przyjmowania i przekazywania komunikatów do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz upoważniania urzędników służby cywilnej do występowania przed Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich" (SEC(2005)1227),
uwzględniając decyzję 2008/587/WE, Euratom Parlamentu Europejskiego z dnia 18 czerwca 2008 zmieniającej decyzję 94/262/EWWiS, WE, Euratom w sprawie przepisów i ogólnych warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich(2),
uwzględniając dokonaną przez Rzecznika Praw Obywatelskich w celu uwzględnienia zmian w statucie zmianę przepisów wykonawczych, która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2009 r.,
uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich,
uwzględniając art. 205 ust. 2 zdanie drugie i trzecie Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Petycji (A7-0275/2010),
A.
mając na uwadze, że sprawozdanie roczne z działalności rzecznika z 2009 r. zostało oficjalnie przedstawione przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego w dniu 19 kwietnia 2010 r., zaś w dniu 4 maja 2010 r. rzecznik, Nikiforos Diamandouros, przedstawił w Brukseli swoje sprawozdanie Komisji Petycji,
B.
mając na uwadze, że art. 24 TFUE stanowi, iż "każdy obywatel Unii może zwracać się do Rzecznika Praw Obywatelskich, ustanowionego zgodnie z postanowieniami artykułu 228",
C.
mając na uwadze, że art. 41 Karty praw podstawowych stanowi, że "każda osoba ma prawo do bezstronnego i sprawiedliwego rozpatrzenia jej sprawy w rozsądnym terminie przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii",
D.
mając na uwadze, że art. 43 karty stanowi, że "każdy obywatel Unii i każda osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania lub statutową siedzibę w państwie członkowskim ma prawo zwracać się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w przypadkach niewłaściwego administrowania w działaniach instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii, z wyłączeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Sądu Pierwszej Instancji wykonujących swoje funkcje sądowe",
E.
mając na uwadze, że w następstwie wejścia w życie TFUE wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa, a także działalność Rady Europejskiej wchodzą w zakres kompetencji rzecznika,
F.
mając także na uwadze, że zgodnie z art. 228 TFUE Rzecznik Praw Obywatelskich jest odtąd "wybierany po każdych wyborach do Parlamentu Europejskiego na okres jego kadencji", a nie, jak dotychczas, "mianowany" przez Parlament Europejski,
G.
mając na uwadze, że praca rzecznika przyczynia się do tworzenia Unii, w której "decyzje podejmowane są z możliwie najwyższym poszanowaniem zasady otwartości i jak najbliżej obywateli", jak zapisano to w art. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej,
H.
mając na uwadze, że Rzecznik Praw Obywatelskich zarejestrował 3 098 skarg w roku 2009 (wobec 3 406 w roku 2008) oraz że 727 skarg, tj. 23 % (wobec 802 w roku 2008) okazało się wchodzić w zakres jego kompetencji,
I.
mając na uwadze, że w roku 2009 Rzecznik Praw Obywatelskich rozpoczął 335 postępowań w oparciu o skargi, z czego 318 postępowań zostało zakończonych i zamkniętych, z których 311 było następstwem skarg, zaś 7 zostało wszczętych z inicjatywy rzecznika,
J.
mając na uwadze, że w 179 sprawach (56 % ogółu) zakończonych w roku 2009 odnośna instytucja przystała na ugodę lub rozwiązała kwestię, co wskazuje na silną wolę instytucji i organów do uznawania skarg kierowanych do Rzecznika Praw Obywatelskich za możliwość poprawy zaistniałych błędów i współpracy z Rzecznikiem Praw Obywatelskich dla dobra obywateli,
K.
mając na uwadze, że w roku 2009 Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdził złe administrowanie w 12 % przypadków (37 postępowań), co spowodowało wystosowanie uwag krytycznych w 35 przypadkach,
L.
mając na uwadze, że w roku 2009 wydano 15 zaleceń wstępnych,
M.
mając na uwadze, że najczęstsze zarzuty w obszarze złego administrowania dotyczyły braku przejrzystości, w tym odmowy udzielenia informacji (36 % postępowań), niesprawiedliwości lub nadużycia władzy (14 %), możliwych do uniknięcia opóźnień (13 %), błędów proceduralnych (13 %), zaniedbań (6 %), niedopełnienia przez Komisję roli "strażnika Traktatów" (6 %), błędów prawnych (6 %) oraz dyskryminacji (5 %),
N.
mając na uwadze, że średni czas rozpatrywania skarg skrócił się z 13 miesięcy w roku 2008 do 9 miesięcy w roku 2009, co świadczy o wysiłkach Rzecznika Praw Obywatelskich mających na celu skrócenie średniego czasu trwania jego postępowań, a także o duchu współpracy instytucji europejskich,
O.
mając na uwadze, że żaden z przypadków złego administrowania nie był powodem złożenia w Parlamencie Europejskim specjalnego sprawozdania,
P.
mając na uwadze, że uwagi krytyczne i zalecenia rzecznika nie mają mocy wiążącej prawnie, lecz ich celem jest zachęcanie instytucji i organów Unii do samokontroli i pozwalają one unikać powtarzania się błędów i zakłóceń w przyszłości,
Q.
mając na uwadze, że od momentu utworzenia tego urzędu rola rzecznika uległa ewolucji dzięki jego niezależności, a także dzięki kontroli demokratycznej jego działalności sprawowanej przez Parlament i jego Komisję Petycji,
R.
mając na uwadze, że konieczne jest, aby instytucje i organy Unii Europejskiej w pełni wykorzystywały środki konieczne w celu wypełnienia ich obowiązku zagwarantowania, że obywatele otrzymują natychmiastowe i merytoryczne odpowiedzi na swoje zapytania, skargi i petycje,
S.
mając na uwadze rezolucję z dnia 6 września 2001 r., którą Parlament przyjął kodeks dobrego postępowania administracyjnego Rzecznika Praw Obywatelskich(3),
T.
mając na uwadze, że Europejska Sieć Rzeczników Praw Obywatelskich pozwala na kierowanie skarżących do rzeczników praw obywatelskich lub innych podobnych organów mających największą możliwość udzielenia pomocy na ich szczeblu, a także pozwala na wymianę informacji i najlepszych praktyk,
U.
mając na uwadze, że działania rzecznika i Komisji Petycji mają charakter uzupełniający i sprzyjają większej skuteczności ich odnośnych prac,
1.
zatwierdza roczne sprawozdanie za rok 2009 przedstawione przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich;
2.
przypomina, że wejście w życie Traktatu z Lizbony umacnia legitymację demokratyczną rzecznika dzięki jego wyborowi przez Parlament, a także rozszerza jego kompetencje na wspólną politykę zagraniczną i bezpieczeństwa oraz na działalność Rady Europejskiej;
3.
wyraża zadowolenie z faktu, że wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony Karta praw podstawowych, która odtąd jest prawnie wiążąca, zawiera prawo do dobrego administrowania jako jedno z praw podstawowych związanych z obywatelstwem Unii; zachęca zatem rzecznika do czuwania w swoim codziennym rozpatrywaniu skarg nad poszanowaniem Karty praw podstawowych;
4.
jest zdania, że przejrzystość, dostęp do informacji i poszanowanie prawa do dobrego administrowania to warunki wstępne niezbędne do zaufania, jakie obywatele mają do zdolności instytucji w zakresie obrony ich praw;
5.
uważa, że wyrażenie "złe administrowanie" powinno być nadal szeroko interpretowane w celu objęcia nie tylko naruszeń norm lub ogólnych zasad prawnych europejskiego prawa administracyjnego, takich jak zasada obiektywności, proporcjonalności i równości, niedyskryminacji i poszanowania praw człowieka oraz podstawowych swobód, ale także przypadków, w których instytucja nie działa konsekwentnie i w dobrej wierze lub nie bierze pod uwagę prawnie uzasadnionych oczekiwań obywateli, łącznie z przypadkami, w których dana instytucja sama zobowiązała się do przestrzegania pewnych norm i standardów, a nie jest do tego zobowiązana na mocy traktatów bądź przepisów prawa wtórnego;
6.
wyraża rzecznikowi uznanie za jasne i wyczerpujące przedstawienie swojej działalności; sugeruje jednak, żeby w przyszłych sprawozdaniach w streszczeniu działalności oraz w analizie tematycznej położono większy nacisk na problemy strukturalne i tendencje przekrojowe;
7.
uważa, że Rzecznik Praw Obywatelskich w okresie objętym sprawozdaniem wykonywał swoje uprawnienia w aktywny i zrównoważony sposób, zarówno jeżeli chodzi o rozpatrywanie skarg i zajmowanie się nimi oraz prowadzenie i zamykanie postępowań, jak i w zakresie utrzymywania konstruktywnych stosunków z instytucjami i organami Unii oraz zachęcania obywateli do korzystania ze swoich praw wobec tych instytucji i organów;
8.
przyjmuje z zadowoleniem doskonałe relacje w ramach instytucjonalnych pomiędzy Rzecznikiem Praw Obywatelskich i Komisją Petycji, jeżeli chodzi o wzajemne poszanowanie uprawnień i prerogatyw; zachęca do stosowania już wprowadzonej przez rzecznika praktyki wysyłania swojego przedstawiciela na wszystkie posiedzenia Komisji Petycji;
9.
docenia zasadniczy wkład Europejskiej Sieci Rzeczników Praw Obywatelskich, reprezentowanej w 32 krajach przez 94 biura i której członkiem jest Komisja Petycji, wnoszony przy poszanowaniu zasady pomocniczości; z zadowoleniem przyjmuje współpracę pomiędzy Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich i rzecznikami praw obywatelskich oraz podobnymi organami na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym w państwach członkowskich;
10.
przyjmuje do wiadomości, że w roku 2009 rzecznik otrzymał 3 098 skarg, a 318 postępowań zostało zakończonych i zamkniętych w tym okresie;
11.
wyraża zadowolenie z powodu dużej liczby procedur zwieńczonych ugodą lub zakończonych przez odnośną instytucję (56 %), co świadczy o konstruktywnej współpracy pomiędzy Rzecznikiem Praw Obywatelskich a instytucjami i organami Unii; zachęca rzecznika oraz instytucje i organy Unii do kontynuowania wysiłków w tym kierunku;
12.
wyraża zadowolenie z powodu wysiłków Rzecznika Praw Obywatelskich mających na celu skrócenie średniego czasu trwania jego postępowań do 9 miesięcy; żąda, żeby wszystkie instytucje i organy Unii były wyposażone w środki budżetowe i zasoby ludzkie konieczne do zagwarantowania szybkiego nadawania biegu skargom i petycjom;
13.
przyjmuje do wiadomości, że ponad jedna trzecia postępowań rozpoczętych przez rzecznika w roku 2009 dotyczy braku przejrzystości; żąda w związku z tym, żeby obecny przegląd rozporządzenia (WE) 1049/2001 nie ograniczył obowiązującego prawa do dostępu do informacji i dokumentów, lecz przyjął bardziej proaktywne podejście;
14.
wyraża zadowolenie z postępów osiągniętych w roku 2009 w dziedzinie ułatwiania rzecznikowi dostępu do dokumentów poufnych Rady;
15.
odnotowuje istnienie strategii komunikacyjnej oraz rozwój strony internetowej, które przyczyniły się do zmniejszenia liczby skarg niedopuszczalnych i zachęca rzecznika do kontynuowania wysiłków mających na celu informowanie obywateli europejskich o swojej funkcji i o granicach swoich kompetencji, a także o ich prawach;
16.
zgadza się z opinią rzecznika, zgodnie z którą podstawowe znaczenie dla właściwego administrowania, poza poszanowaniem wiążących reguł będących dla administracji obowiązkowymi, ma stworzenie prawdziwej kultury usługi dla obywateli; zachęca w związku z tym rzecznika do podejmowania większej liczby inicjatyw służących propagowaniu w instytucjach i wśród obywateli tej kultury usługi;
17.
wyraża ubolewanie z powodu liczby skarg związanych z możliwymi do uniknięcia opóźnieniami w rejestracji pytań, rozpatrywaniu spraw i podejmowaniu decyzji; proponuje, aby w ramach przeglądu rozporządzenia finansowego przewidzieć rekompensatę finansową w przypadku oczywistych i przedłużających się opóźnień;
18.
przyjmuje do wiadomości, że rzecznik doprowadził do końca postępowanie z inicjatywy własnej dotyczące zasad stosowanych przez Komisję do wniosków obywateli o dostęp do dokumentów związanych z postępowaniami o naruszenie prawa unijnego; zachęca do zacieśnienia współpracy z Komisją Petycji i sugeruje rzecznikowi, aby regularnie informował on Komisję Petycji o prowadzonych przez niego postępowaniach z inicjatywy własnej i uzyskiwanych rezultatach; zachęca Komisję do przyjęcia bardziej otwartej i proaktywnej postawy w związku z informacjami o postępowaniach o naruszenie prawa unijnego;
19.
uważa, że kodeks dobrego postępowania administracyjnego zaproponowany przez rzecznika i zatwierdzony przez Parlament w rezolucji z dnia 6 września 2001 r. służy za przewodnik i punkt odniesienia personelowi wszystkich organów i instytucji wspólnotowych; wyraża zadowolenie z powodu zatwierdzenia kodeksu przez Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny; wyraża również zadowolenie z powodu podpisania z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym protokołu porozumienia w sprawie rozpatrywania skarg; zachęca rzecznika do rozważenia przeglądu kodeksu dobrego postępowania w oparciu o doświadczenia ostatnich dziesięciu lat i do propagowania i wymiany dobrych praktyk na tej podstawie;
20.
wyraża ubolewanie, że skargi dotyczące złego stosowania przez jakieś państwo członkowskie prawa wspólnotowego, otrzymywane przez rzeczników krajowych, nie są rejestrowane przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich; sugeruje Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich ich wspólne uwzględnianie, żeby umożliwić lepsze zrozumienie problemu;
21.
sugeruje rzecznikowi, żeby zachęcał rzeczników krajowych do regularnej wymiany informacji z ich parlamentami krajowymi na wzór wymiany istniejącej między Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich i Parlamentem;
22.
zachęca Komisję Europejską do opracowania europejskiej ustawy administracyjnej wspólnej dla wszystkich organów, instytucji i agencji Unii;
23.
zwraca uwagę rzecznika na nową procedurę naboru pracowników przez EPSO i sugeruje nadzór nad jej stosowaniem połączony z analizą stwierdzonych zmian;
24.
popiera pomysł utworzenia portalu intranetowego wspólnego dla wszystkich członków Europejskiej Sieci Rzeczników Praw Obywatelskich w celu zapewnienia regularnego rozpowszechniania dokonań;
25.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji i sprawozdania Komisji Petycji Radzie, Komisji, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, a także rządom i parlamentom państw członkowskich oraz ich rzecznikom praw obywatelskich lub podobnym właściwym organom.
______

(1) Dz.U. L 113 z 4.5.1994, s. 15.

(2) Dz.U. L 189 z 17.7.2008, s. 25.

(3) Dz.U. C 72 E z 21.3.2002, s. 331.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.99E.39

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Sprawozdanie roczne z działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za 2009 r. (2010/2059 (INI)).
Data aktu: 25/11/2010
Data ogłoszenia: 03/04/2012