(2012/C 9/10)
(Dz.U.UE C z dnia 11 stycznia 2012 r.)
|
KOMITET REGIONÓW - Zwraca uwagę na swe zdecydowane zaangażowanie na rzecz swojej propozycji dotyczącej ustanowienia terytorialnego paktu władz lokalnych i regionalnych na rzecz strategii "Europa 2020" w celu zapewnienia wielopoziomowej odpowiedzialności za realizację tej strategii poprzez skuteczne partnerstwo pomiędzy władzami publicznymi na poziomie Unii Europejskiej oraz na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. Propozycję tę popiera Parlament Europejski, Komisja Europejska i Rada Europejska. Pakty terytorialne powinny koncentrować się na kilku indywidualnych priorytetach o szczególnym znaczeniu dla danego regionu. - Dostrzega ogromną lukę pomiędzy najnowszą wiedzą naukową a praktyką życiową. Aby przekształcić wyniki badawcze na innowacje, dostosowane do warunków lokalnych i mające zastosowanie w całej Europie, należy podjąć zdecydowane działania na szczeblu regionalnym. - Podkreśla znaczenie rozwoju innowacyjności lokalnej w oparciu o inteligentną specjalizację i uzupełnianie się z sąsiadującymi regionami. - Zachęca pionierskie regiony do tworzenia europejskich konsorcjów łączących różne zdolności w celu opracowywania nowatorskich innowacji społecznych o zastosowaniu ogólnoeuropejskim. Za pośrednictwem różnych podmiotów działających na jego terenie każdy region może stać się pionierem w oparciu o własne potrzeby i mocne strony. - Zachęca regiony do dążenia do otwartych innowacji w ramach zorientowanej na człowieka wizji partnerstw między podmiotami sektora publicznego i prywatnego a uniwersytetami i innymi ośrodkami wiedzy, które odgrywają kluczową rolę, tj. do unowocześnienia koncepcji "potrójnej spirali". |
| Sprawozdawca | Markku MARKKULA (FI/PPE), członek Rady Miasta Espoo, członek Rady Regionu Helsinki-Uusimaa |
| Dokument źródłowy | / |
Najważniejsze przesłania: w odniesieniu do roli regionalnych decydentów jako inicjatorów zmian i rzeczników innowacji społecznych
W odniesieniu do inicjatywy przewodniej "Unia innowacji" uznaje szczególną potrzebę:
W odniesieniu do inicjatywy przewodniej "Mobilna młodzież" uznaje szczególną potrzebę:
W odniesieniu do inicjatywy przewodniej "Europejska agenda cyfrowa" uznaje szczególną potrzebę:
W odniesieniu do inicjatywy przewodniej "Europa efektywnie korzystająca z zasobów" uznaje szczególną potrzebę:
W odniesieniu do inicjatywy przewodniej "Polityka przemysłowa w erze globalizacji" uznaje szczególną potrzebę:
W odniesieniu do inicjatywy przewodniej "Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia" uznaje szczególną potrzebę:
W odniesieniu do inicjatywy przewodniej "Europejski program walki z ubóstwem" uznaje szczególną potrzebę:
Przesłania dotyczące wielopoziomowego sprawowania rządów: w odniesieniu do decydującej roli wdrożenia strategii
Przesłania dotyczące finansowania: w odniesieniu do potrzeby synergii pomiędzy różnymi źródłami finansowania
Przesłania dotyczące finansowania: w odniesieniu do otwartych innowacji i zamówień publicznych sprzyjających efektywnemu wykorzystaniu zasobów
(1) Europejski semestr i roczna wizja wzrostu gospodarczego, COM(2011) 11.
(2) Komisja Europejska, strategia "Europa 2020", COM(2010) 2020 wersja ostateczna, oraz pismo Sekretarza Generalnego do Komitetu Regionów z dnia 19 lipca 2010 r.
(3) Rezolucja Komitetu Regionów "Większe zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w strategię »Europa 2020« ", CdR 199/2010 fin.
(4) Oświadczenie Prezydium Komitetu Regionów na wiosenne posiedzenie Rady Europejskiej 2011 r., CdR 73/2011.
(5) Rezolucja Komitetu Regionów "Większe zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w strategię »Europa 2020« ", CdR 199/2010 fin.
(6) W tym celu na stronie internetowej Platformy Monitorowania Strategii "Europa 2020" KR-u uruchomiona została specjalna podstrona.
(7) Opinia "Projekt przewodni strategii »Europa 2020«: Unia innowacji", CdR 373/2010 rev. 2.
(8) Opinia "Europejska agenda cyfrowa", CdR 104/2010 fin.
(9) Przegląd budżetu UE - COM(2010) 700.
(10) Przedstawionymi również w przeglądzie budżetu UE - COM(2010) 700.
(11) Opinia "Wkład polityki spójności w strategię »Europa 2020« ", CdR 223/2010 fin.
(12) Opinia "Pomiar postępu: wyjść poza PKB", CdR 163/2010 fin.
(13) Opinia "Piąte sprawozdanie w sprawie spójności", CdR 369/2010 fin.
(14) Ibid.
(15) Opinia "Modernizacja polityki UE w dziedzinie zamówień publicznych", CdR 70/2011 fin.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.9.53 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia "Rola władz lokalnych i regionalnych w realizacji celów strategii 'Europa 2020'". |
| Data aktu: | 12/10/2011 |
| Data ogłoszenia: | 11/01/2012 |