Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B1/39.736 - Siemens/Areva.

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B1/39.736 - Siemens/Areva

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 75/05)

(Dz.U.UE C z dnia 14 marca 2012 r.)

1. WPROWADZENIE

(1)
Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu(1) Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

(2)
W 2001 r. przedsiębiorstwa Siemens AG (zwane dalej "Siemens") i Framatome SA (zwane dalej "Framatome") - poprzednik prawny przedsiębiorstwa Areva SA (zwanego dalej "Areva") - powołały wspólnego przedsiębiorcę o pełnym zakresie funkcji, Areva NP SAS (zwanego dalej "Areva NP" lub "JV"), w zakresie którego skoncentrowały swoją działalność w zakresie elektrowni jądrowych. W 2009 r. Siemens ogłosił swoją decyzję w sprawie opuszczenia JV. W umowie akcjonariuszy pomiędzy spółkami dominującymi JV zawarto zakaz konkurowania obejmujący nie tylko okres istnienia wspólnego przedsiębiorstwa, lecz w swej pierwotnej formie rozciągający się również na okres od 8 do 11 lat po utracie wspólnej kontroli przez przedsiębiorstwo Siemens nad JV (zwane dalej "zakazem konkurowania post-JV"). Okres obowiązywania zakazu konkurowania post-JV został następnie skrócony do września 2013 r. orzeczeniem arbitrażowym z kwietnia 2011 r. W umowie akcjonariuszy zawarto również klauzulę poufności o tym samym okresie obowiązywania jak w przypadku zakazu konkurowania post-JV.
(3)
W następstwie złożenia skargi przez Siemens w dniu 16 października 2009 r. (wycofanej w terminie późniejszym) Komisja przeprowadziła dochodzenie. W dniu 21 maja 2010 r. Komisja wydała decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie naruszenia przepisów antymonopolowych zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004.
(4)
W dniu 16 grudnia 2011 r. Komisja przyjęła wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 w sprawie spowodowania przez przedsiębiorstwa Areva i Siemens domniemanego naruszenia art. 101 TFUE na wielu rynkach produktów w dziedzinie technologii jądrowej do zastosowań cywilnych. W ocenie wstępnej Komisja wyraziła zaniepokojenie faktem, że zakaz konkurowania post-JV oraz klauzula poufności post-JV między przedsiębiorstwem Areva i Siemens może naruszać reguły konkurencji ze względu na nadmierny zakres produktu i okres obowiązywania. W ocenie wstępnej stwierdzono ponadto, że zakaz konkurowania post-JV oraz klauzula poufności post-JV w zakresie, w jakim ma ona taki sam skutek, jak klauzula o zakazie konkurencji, wchodzą w zakres stosowania art. 101 ust. 1 TFUE i nie spełniają warunków, o których mowa w art. 101 ust. 3 TFUE w zakresie, w jakim:
powstrzymały konkurencję ze strony przedsiębiorstwa Siemens na rynkach kluczowych towarów i usług JV, w szczególności części jądrowych elektrowni ("wysp jądrowych"), usług jądrowych oraz zbiorników paliwa jądrowego w skali globalnej w okresie przekraczającym okres trzech lat po uzyskaniu przez Areva wyłącznej kontroli nad przedsiębiorstwem Areva NP w 2009 r., oraz
powstrzymały konkurencję ze strony przedsiębiorstwa Siemens po uzyskaniu przez Areva wyłącznej kontroli nad przedsiębiorstwem Areva NP w 2009 r. w skali globalnej na rynkach, na których Areva NP nie prowadziła działalności w ramach własnych produktów lub na rynkach, na których Areva wyraziła zgodę na sprzedaż przez przedsiębiorstwo Siemens w okresie, w którym działało przedsięwzięcie JV. W szczególności obejmuje to rynki konwencjonalnych części jądrowych elektrowni oraz rynki niektórych komponentów do części jądrowych elektrowni, takich jak napędy o zmiennej częstotliwości, napędy do pomp układów chłodzących reaktora, generatory dieslowe, silniki konwencjonalne, transformatory, aparatura rozdzielcza średniego napięcia, aparatura rozdzielcza niskiego napięcia, technologia zarządzania budynkami, technologia zarządzania elektrownią oraz rozwiązania z zakresu uzdatniania wody.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(5)
Strony postępowania nie zgadzają się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponowały one zobowiązania, które mogą podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji.
(6)
Zobowiązania zostały streszczone poniżej i w całości opublikowane w angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/competition/index_en.html
(7)
Strony zobowiązują się do unieważnienia zakazu konkurencji post-JV w formie, w jakiej uzgodniony został on w ramach umowy między akcjonariuszami, ze zmianami w następstwie orzeczenia arbitrażowego, oraz do wdrożenia zasad dotyczących umożliwienia przedsiębiorstwu Siemens konkurowania z Areva NP po uzyskaniu przez Areva wyłącznej kontroli nad przedsiębiorstwem Areva NP.
(8)
Strony zobowiązują się do umożliwienia przedsiębiorstwu Siemens konkurowania z Areva NP bez jakichkolwiek ograniczeń i od daty, w której Siemens utracił wspólną kontrolę nad przedsiębiorstwem Areva NP (tzn. od dnia 16 października 2009 r.), za wyjątkiem działań powiązanych bezpośrednio z częściami jądrowymi elektrowni, czyli kluczowymi produktami i usługami przedsiębiorstwa Areva. Zestawienie kluczowych towarów i usług załączone jest do zobowiązań.
(9)
Zgodnie z zobowiązaniami konkurencja przedsiębiorstwa Siemens z Arevą NP powstrzymana zostaje tylko w odniesieniu do tych kluczowych produktów i usług na okres trzech lat od momentu przejęcia przez przedsiębiorstwo Areva wyłącznej kontroli nad Areva NP, tzn. dnia 16 października 2012 r.
(10)
Zgodnie z zobowiązaniami do dnia 16 października 2012 r. przedsiębiorstwo Siemens nie może wykorzystywać żadnych informacji poufnych w zakresie kluczowych produktów i usług, do których miało dostęp w trakcie istnienia JV. Przedsiębiorstwo Siemens pozostaje jednak związane obowiązkiem nieujawniania w odniesieniu do struktury korporacyjnej oraz dokumentów administracyjnych Areva NP także po upływie powyższego terminu. W odniesieniu do pisemnych informacji technicznych przedsiębiorstwa Areva nakłada się jednak na Siemens zarówno zobowiązanie nieużytkowania, jak i obowiązek nieujawniania, który wykracza poza październik 2012 r.

4. ZAPROSZENIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(11)
Komisja zamierza, po zbadaniu rynku, przyjąć decyzję na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, ogłaszającą jako wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
(12)
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto wszelkie informacje, które uważają one za tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(13)
Odpowiedzi i uwagi powinny być uzasadnione i przedstawiać istotne fakty. Jeżeli stwierdzicie Państwo, że w obrębie którejkolwiek z części proponowanych zobowiązań istnieje jakiś problem, Komisja prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
(14)
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/B1/39.736 - Siemens/Areva można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFF-EANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (nr faksu: +32 22950128) lub listownie na poniższy adres Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

European Commission

DirectorateGeneral for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

______

(1) Dz.U. C 115 z 9.5.2008, s. 47.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.75.10

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B1/39.736 - Siemens/Areva.
Data aktu: 14/03/2012
Data ogłoszenia: 14/03/2012