Konkluzje Rady z dnia 26 listopada 2012 r. w sprawie europejskiej strategii na rzecz lepszego internetu dla dzieci(2012/C 393/04)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2012 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
Z ZAINTERESOWANIEM WITA:
Przyjęcie przez Komisję w dniu 2 maja 2012 r. europejskiej strategii na rzecz lepszego internetu dla dzieci(1) i APROBUJE fakt, że opiera się ona na czterech filarach: 1) zachęcaniu do tworzenia dobrych jakościowo treści internetowych dla dzieci; 2) zwiększaniu świadomości i usamodzielnianiu; 3) tworzeniu bezpiecznego środowiska internetowego dla dzieci; a także 4) walce z materiałami internetowymi związanymi z niegodziwym traktowaniem dzieci w celach seksualnych,
PRZYPOMINA O:
PODKREŚLA, ŻE:
PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI:
ZAZNACZA, ŻE:
ZALECA PODJĘCIE DZIAŁAŃ W NASTĘPUJĄCYCH OBSZARACH:
OBSZAR 1: Więcej dobrych jakościowo treści internetowych dla dzieci
ZWAŻYWSZY, ŻE:
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, KOMISJI I BRANŻY, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
OBSZAR 2: Zwiększanie świadomości i usamodzielnianie
ZWAŻYWSZY, ŻE:
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY:
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, KOMISJI I BRANŻY, BY - W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
ZWRACA SIĘ DO BRANŻY, BY:
______(1) COM(2012) 196 final - dok. 9486/12.
(2) COM(2011) 60 final - dok. 7226/11.
(3) Dok. 9981/10 REV 1 (COM(2010) 245 final/2).
(4) Umiejętność korzystania z mediów to "dostęp do mediów i możliwość zrozumienia, krytycznej oceny, tworzenia i przekazywania ich treści" (konkluzje Rady z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym - Dz.U. C 301 z 11.12.2009, s. 12).
(5) "(...) Kompetencje informatyczne wymagają solidnego rozumienia i znajomości natury, roli i możliwości TSI w codziennych kontekstach (...) oraz rozumienia możliwości i potencjalnych zagrożeń związanych z Internetem i komunikacją za pośrednictwem mediów elektronicznych (poczta elektroniczna, narzędzia sieciowe) (...). Konieczne umiejętności obejmują zdolność poszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji oraz ich wykorzystywania w krytyczny i systematyczny sposób (...). Osoby powinny również być w stanie stosować TSI jako wsparcie krytycznego myślenia, kreatywności i innowacji (...)". (Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) - Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 10).
(6) Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 15.
(7) Dz.U. L 335 z 17.12.2011, s. 1 i sprostowanie do tej dyrektywy (Dz.U. L 18 z 21.1.2012, s. 7).
(8) Jest to inicjatywa branży skupiająca europejskie i światowe przedsiębiorstwa medialne i przedsiębiorstwa zajmujące się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi: (http://ec.europa.eu/information_society/activities/sip/docs/ceo_coalition/ceo_coalition_statement.pdf).
(9) 16176/11.
(10) 16006/11.
(11) 17933/11.
(12) 17188/11.
(13) Informacje: https:/-/ec.europa.eu/digital-agenda/en/digitalchampions; https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/about-0
(14) Agenda UE na rzecz praw dziecka.
(15) Na podstawie: "Tworzenie i dostarczanie treści internetowych dla dzieci i młodzieży - inwentarz". http://ec.europa.eu/information_society/activities/sip/docs/competition/final_draft.pdf
(16) Dokument roboczy służb Komisji z dnia 23 marca 2012 r. na temat realizacji krajowych planów dotyczących dostępu szerokopasmowego (SWD(2012) 68 final), s. 17.