Europejskie programy nawigacji satelitarnej (2009/2226 (INI)).

Europejskie programy nawigacji satelitarnej

P7_TA(2011)0265

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie śródokresowego przeglądu europejskich programów nawigacji satelitarnej: ocena wdrożenia, przyszłe wyzwania i perspektywy finansowe (2009/2226 (INI))

(2012/C 380 E/12)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 czerwca 2007 r.(1) w sprawie finansowania europejskiego programu satelitarnej nawigacji radiowej (Galileo) w ramach porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. oraz wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie dalszej realizacji europejskich programów nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo)(2),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 912/2010 z dnia 22 września 2010 r. ustanawiające Agencję Europejskiego GNSS(3),
uwzględniając komunikat Komisji "Plan działania w sprawie zastosowań globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS)" (COM(2010)0308),
uwzględniając sprawozdanie Agencji Europejskiego GNSS dotyczące rynku GNSS (październik 2010),
uwzględniając komunikat Komisji w sprawie przeglądu budżetu UE (COM(2010)0700),
uwzględniając sprawozdanie Komisji pt. "Przegląd śródokresowy europejskich programów nawigacji satelitarnej" (COM(2011)0005),
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz opinie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Budżetowej (A7-0165/2011),
A.
mając na uwadze, że Parlament Europejski systematycznie udzielał pełnego wsparcia europejskiemu globalnemu systemowi nawigacji satelitarnej (GNSS), realizowanemu poprzez programy Galileo i EGNOS, mającemu na celu poprawę jakości codziennego życia obywateli europejskich, zapewnienie autonomii i niezależności Europy oraz uzyskanie znacznego udziału w światowym rynku zaawansowanych technologii, który uzależniony jest od nawigacji satelitarnej,
B.
mając na uwadze, że UE jest obecnie zależna od amerykańskiego Globalnego Systemu Pozycjonowania (GPS), gdyż działalność stanowiąca 7 % PKB uzależniona jest od tego systemu,
C.
mając na uwadze, że oczekuje się, iż Galileo będzie oferował wyraźne korzyści w porównaniu z GPS, takie jak: większa dokładność, globalna integralność danych, potwierdzanie autentyczności i gwarancja usług, jak również że zapewni Unii strategiczną autonomię,
D.
mając na uwadze, że globalny rynek GNSS wzrasta wykładniczo i szacuje się, że osiągnie poziom 150 mld EUR w 2020 r., z czego mniej niż 20 % generowane jest w UE,
E.
mając na uwadze, że EGNOS stosowany jest już każdego dnia przez 80.000 europejskich rolników i otrzymał niedawno certyfikację dla lotnictwa cywilnego, a także mając na uwadze, że certyfikacja dla transportu morskiego ma nastąpić w najbliższej przyszłości,
F.
mając na uwadze, że Galileo ma na celu stanie się najbardziej rozwiniętym pod względem technologicznym nowoczesnym GNSS na świecie, zdolnym do określenia ogólnoświatowej normy na przyszłość, łączącym wysoki poziom wiedzy naukowej, zaawansowanych technologii i wykwalifikowanych zasobów ludzkich oraz przyczyniającym się do innowacji i konkurencyjności przemysłu UE,
G.
mając na uwadze, że EGNOS i Galileo wygenerują 60 mld EUR pośrednich korzyści dla unijnej gospodarki i społeczeństwa, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i lotniczego, zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i ograniczenia używania pestycydów, tworzenia nowych miejsc pracy i zapewniania bezpieczeństwa publicznego, co zapewni znaczne korzyści gospodarcze w porównaniu z innymi podobnymi inwestycjami,
H.
mając na uwadze, że przy wprowadzaniu czterech globalnych i dwóch regionalnych systemów nawigacji satelitarnej przez różne międzynarodowe podmioty szybkość udostępniania usług stanowi istotny element Galileo, jeżeli ten europejski system ma jak najszybciej stać się drugim najczęściej wybieranym na świecie systemem nawigacji,
I.
mając na uwadze, że niepowodzenie pierwotnego partnerstwa publiczno-prywatnego przewidzianego dla finansowania programów GNSS doprowadziło w 2007 r. do podjęcia decyzji o kontynuowaniu realizacji tych programów w oparciu o wyłączne finansowanie z budżetu unijnego(3,4 mld EUR na etapy projektowania, zatwierdzenia i realizacji do roku 2013), co oznacza, że Unia Europejska jest właścicielem programów, które są w związku z tym pierwszymi ważnymi unijnymi programami tego typu;
J.
mając na uwadze, że Galileo jest systemem cywilnym podlegającym cywilnej kontroli oraz że wszystkie proponowane w ramach tego programu usługi powinny przestrzegać międzynarodowego prawa kosmicznego, traktatów UE oraz zasad określonych w traktatach i karcie ONZ;
K.
mając na uwadze, że zwiększone koszty programu - wynikające między innymi z niedokładnych prognoz i strategii zarządzania kosztami - oznaczają, że aktualny budżet może finansować jedynie rozmieszczenie początkowej zdolności operacyjnej (IOC) obejmującej 18 satelitów,
L.
mając na uwadze, że przed podjęciem decyzji dotyczącej dalszych zobowiązań finansowych z budżetu UE w zakresie następnych wieloletnich ram finansowych konieczne jest przedstawienie przez Komisję jasnej oceny wszystkich możliwych opcji technicznych oraz związanych z nimi kosztów i korzyści,

Przegląd śródokresowy: ocena realizacji

1.
z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Komisji przedstawiające obecną sytuację i przyszłe wyzwania tej ważnej inicjatywy przewodniej;
2.
ubolewa jednakże nad zwlekaniem z opublikowaniem śródokresowego przeglądu, ponieważ doprowadziło to do długotrwałej niepewności dotyczącej ogólnych postępów projektu i jego sytuacji finansowej, co ujemnie wpływa na wchłanianie przez rynek aplikacji GNSS i wsparcie społeczeństwa;
3.
w celu zwiększenia przejrzystości wzywa Komisję do uaktualnienia ram strategicznych GNSS (C(2008)8378) w świetle obecnej sytuacji, w tym głównych działań, szacunkowego budżetu i harmonogramu niezbędnych do realizacji wyznaczonych celów;
4.
wzywa Komisję, aby z myślą o wyeliminowaniu przekraczania kosztów w przyszłości wprowadziła rygorystyczne strategie ograniczania kosztów i ryzyka, w tym strategie niezbędne do utrzymania kontroli nad kosztami związanymi z rozpoczęciem realizacji; proponuje, aby Komisja przeanalizowała dotychczasowe ustalenia i rozważyła skorzystanie w tym celu z pomocy niezależnych ekspertów, m.in. przedstawicieli przemysłu, aby wyraźnie poprawić skuteczność zarządzania projektami;
5.
wzywa Komisję do wdrożenia zalecanych środków zmniejszania ryzyka, jak np. dwuźródłowe finansowanie, przy udzielaniu zamówień dotyczących głównych części prac, tak aby móc zrealizować ambitny harmonogram, uwzględniając poziom rzeczywistej konkurencji na odnośnych rynkach, jak również polityczną wolę utrzymania zdolności uruchamiania systemów w przestrzeni kosmicznej w Europie w przyszłości, jak określono między innymi w 7. rezolucji Rady ds. Przestrzeni Kosmicznej z dnia 25 listopada 2010 r.;

Sytuacja finansowa

6.
uważa, że początkowa zdolność operacyjna (IOC), zdolna zapewnić początkowe usługi w oparciu o 18 satelitów, powinna zostać ukończona najpóźniej do 2014 r., co sprawi, że Galileo rzeczywiście zostanie, zwłaszcza dla producentów odbiorników, drugą referencyjną konstelacją GNSS; w tym względzie nalega, aby Komisja jak najszybciej uruchomiła 4 satelity fazy walidacji prób na orbicie w celu ustanowienia wyraźnego planu działania dla uruchomienia pozostałych 14 satelitów i zakończenia ostatnich części prac;
7.
jest przekonany, że pełna zdolność operacyjna (FOC), oparta na konstelacji 27 satelitów wraz z odpowiednią ilością zapasowych satelitów i odpowiednią infrastrukturą naziemną, jest warunkiem wstępnym uzyskania wartości dodanej Galileo w zakresie potwierdzania autentyczności, wysokiej precyzji i nieprzerwanego funkcjonowania i w związku z tym warunkiem wstępnym osiągnięcia korzyści gospodarczych i społecznych; uważa, że jasne i jednoznaczne poparcie ze strony instytucji europejskich dla zrealizowania FOC jest niezbędne do przekonania użytkowników i inwestorów o długotrwałym zaangażowaniu UE; wzywa Komisję, by wysyłała w tej kwestii pozytywne sygnały dla rynku;
8.
jest rozczarowany tym, że nie zaproponowano dodatkowych środków dla tego programu poprzez dostosowanie obecnych wieloletnich ram finansowych, co doprowadziło do dalszych opóźnień, dodatkowych kosztów i prawdopodobnie utraty niepowtarzalnej szansy; w tym kontekście uważa, że należy osiągnąć FOC najpóźniej do 2018 r., co - zdaniem Komisji - wymagałoby dodatkowych środków w wysokości 1,9 mld EUR oraz rocznego finansowania kosztów operacyjnych wynoszących 800 mln EUR począwszy od 2014 r.; wzywa Komisję do aktywnego poszukiwania wszelkich możliwych oszczędności oraz do wprowadzenia odpowiedniej struktury finansowania (z uwzględnieniem między innymi dochodów z usług Galileo świadczonych na zasadach komercyjnych) oraz ograniczenia niezbędnego finansowania dodatkowego;
9.
podkreśla, że obecne unijne środki finansowe na badania i rozwój w zakresie GNSS nie przekraczają 15 mln EUR rocznie; ostrzega przed negatywnymi skutkami dla innych projektów badawczo-rozwojowych w sytuacji, gdy dodatkowe środki dla tych działań będą pochodzić z obecnego 7. programu ramowego; jest zdania, że w przyszłości należy zapewnić więcej środków finansowych w ramach 8. programu ramowego i innych środków w celu ułatwienia rozwijania produktów i usług opartych na GNSS;
10.
podkreśla konieczność zwiększenia środków finansowych z myślą o wspieraniu rozwijania zastosowań i usług GNSS, co ma podstawowe znaczenie dla zagwarantowania, że inwestycja infrastrukturalna, jaką jest Galileo, będzie w pełni wykorzystywana oraz że system Galileo będzie rozwijany do jego pełnej zdolności;

Informowanie społeczeństwa

11.
jest głęboko przekonany, że dodatkowe finansowanie GNSS można zapewnić jedynie znacznie zwiększając świadomość decydentów i społeczeństwa w zakresie korzyści, jakie GNSS może mieć dla gospodarki i społeczeństwa UE; wyraża uznanie dla realizacji konkretnych inicjatyw, jak doroczny konkurs pomysłów Galileo Masters z ponad 350 zgłoszeniami z 44 państw w 2010 r., adresowany do dzieci konkurs Galileo i nagroda innowacji GNSS;
12.
nalega, aby Komisja i Agencja Europejskiego GNSS poczyniły intensywniejsze wysiłki na rzecz zwiększania świadomości potencjalnych użytkowników i inwestorów na temat GNSS, wspierając korzystanie z usług opartych na GNSS, a także rozpoznając i koncentrując popyt na te usługi w Europie; w związku z tym podkreśla, że program Galileo realizuje cele europejskiego interesu publicznego, a zatem uzasadnione jest finansowanie go ze środków publicznych;
13.
wzywa Komisję i Agencję Europejskiego GNSS do zwrócenia się do władz krajowych i MŚP zajmujących się technologią związaną z przestrzenią kosmiczną - jako do potencjalnych użytkowników końcowych zastosowań GNSS - za pomocą odpowiednich procedur przetargowych, kampanii uświadamiających i mechanizmów transferu technologii, podkreślając zarazem znaczenie utrzymania równowagi między europejskimi regionami;

Wymiar międzynarodowy

14.
wzywa Komisję do aktywnego zaangażowania w działania w tym zakresie tych regionów świata, gdzie przyjęcie technologii i zastosowań europejskiego GNSS może pomóc w rozwijaniu rynku, jak Ameryka Łacińska, Azja południowo-wschodnia czy Afryka;
15.
wspiera starania Komisji na rzecz zapewnienia zgodności i interoperacyjności Galileo z innymi systemami nawigacji satelitarnej i dążenia do światowej normalizacji; w związku z tym wzywa Komisję i państwa członkowskie do wykorzystania wszelkich dostępnych środków celem szybkiego rozwiązania obecnych problemów z Chinami w odniesieniu do zgodności;

Przyszłe wyzwania: finansowanie i zarządzanie

16.
podkreśla strategiczne znaczenie polityki przestrzeni kosmicznej i programu GNSS dla planowanego opracowania prawdziwej europejskiej strategii przemysłowej opartej na konkretnych projektach przynoszących namacalne korzyści obywatelom i przedsiębiorstwom; w tym względzie wzywa Komisję do uznania ważnej roli, jaką może odgrywać nawigacja satelitarna, oraz do uwzględnienia jej przy opracowywaniu wszystkich odnośnych wspólnotowych strategii politycznych;
17.
zwraca uwagę na znaczenie długotrwałej stabilności dla ograniczenia dodatkowych opóźnień, kosztownych ponownych projektów i destabilizacji grona użytkowników; w związku z tym wzywa Komisję do szybkiego przedłożenia wniosków legislacyjnych w sprawie przyszłego poziomu usług, finansowania programów GNSS i zarządzania nimi; uważa ponadto, że podstawowe znaczenie dla dobrego zarządzania programami ma zapewnienie utrzymania specjalistycznego know-how i zdobytego doświadczenia;
18.
apeluje do Komisji o zawarcie w ocenie wpływu sporządzanej w ramach opracowywanego wniosku ustawodawczego jasnych i zrozumiałych informacji dotyczących:
specyfikacji technicznych (dokładność, zasięg geograficzny, spójność itp.) usług (usług otwartych, usług w zakresie bezpieczeństwa życia, usług handlowych, usług publicznych o regulowanym dostępie), które mogłyby być świadczone przez różne konfiguracje satelitarne Galileo (w tym IOC i FOC, wykorzystywane łącznie z innymi systemami GNSS lub samodzielnie);
roli usług EGNOS w odniesieniu do różnych możliwych konfiguracji Galileo i ewentualnej potrzeby utrzymania EGNOS w konstelacji FOC;
kosztów związanych z możliwymi konfiguracjami Galileo i EGNOS pod względem nie tylko inwestycji infrastrukturalnych, ale również kosztów zarządzania i ryzyka (w tym IOC, FOC lub inne możliwe opcje);
19.
uważa, że Galileo i EGNOS, jako europejskie programy należące do UE i realizujące cele interesu publicznego na poziomie UE, powinny być finansowane głównie z budżetu UE; jest zdania, że - oprócz wkładu z budżetu UE - należy rozważyć wszystkie możliwe źródła finansowania, w tym innowacyjne formy finansowania; podkreśla, że doraźne nagłe rozwiązania budżetowe, z jakimi mieliśmy do czynienia w przeszłości, mogą zaprzepaścić powodzenie i wartość dodaną takich strategicznych i zakrojonych na szeroką skalę projektów UE oraz zaszkodzić towarzyszącym im wyjątkowo korzystnym warunkom politycznym; uważa w związku z tym, że należy znaleźć solidne, całościowe i długotrwałe rozwiązanie; sugeruje, aby budżet UE zapewniał określoną z góry roczną kwotę (na sfinansowanie pozostałej infrastruktury Galileo i kosztów operacyjnych); wskazuje, że szacunkowe kwoty zawarte w przeglądzie śródokresowym na okres po roku 2013 są orientacyjne i wzywa Komisję do przedstawienia do lata 2011 r. dokładnego podziału przewidywanych potrzeb finansowych w celu zwiększenia rozliczalności, przewidywalności i przejrzystości projektu;
20.
uważa, że nieprzewidziane koszty dodatkowe powinny być pokrywane z budżetu Wspólnoty, bez uszczerbku dla innych realizowanych programów; zwraca się w tym względzie do Komisji o ocenę możliwości utworzenia "funduszu rezerwowego na rzecz Galileo", który mógłby być wykorzystywany do pokrywania takich nieprzewidzianych kosztów;
21.
uważa, że w ramach długoterminowej struktury zarządzania GNSS należy zająć się podziałem zadań i odpowiedzialności między Komisją, Agencją Europejskiego GNSS i Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), jak również innymi właściwymi kwestiami, takimi jak odpowiedni podział kosztów, mechanizm podziału dochodów, system odpowiedzialności, polityka cenowa i możliwe zaangażowanie i wkład sektora prywatnego w programy GNSS; zwraca się w tym kontekście do Komisji o poczynienie szybkich postępów w zakresie obecnych rozważań dotyczących przyszłych systemów zarządzania programem, o wzięcie odpowiedzialności za długoterminowe operacje i dostosowanie infrastruktury, o zagwarantowanie nieprzerwanego przesyłu użytkownikom danych i usług oraz do zmaksymalizowania możliwości rozwoju usług handlowych;
22.
podkreśla, jak ważne jest, aby jakakolwiek długoterminowa struktura zarządzania i kierowania GNSS była w pełni przejrzysta, należycie finansowana i rozliczalna oraz zarządzania w jak najbardziej odpowiedzialny sposób; zauważa w tym zakresie, że koordynacja z Radą i Parlamentem Europejskim powinna odbywać się regularnie i obejmować szczegółową aktualizację;
23.
zwraca się do Komisji o stworzenie odpowiednich mechanizmów mających dopilnować, by usługi i zastosowania oparte na GNSS, regulowane prywatnie lub publicznie, były oferowane z poszanowaniem podstawowych praw obywateli, takich jak ochrona prywatności i danych;

*

**

24.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i ESA.
______

(1) Dz.U. C 146E z 12.6.2008, s. 226.

(2) Dz.U. L 196 z 24.7.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 11.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.380E.84

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Europejskie programy nawigacji satelitarnej (2009/2226 (INI)).
Data aktu: 08/06/2011
Data ogłoszenia: 11/12/2012