Zamówienia publiczne.

Zamówienia publiczne

P7_TA(2011)0233

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie równego dostępu do rynków sektora publicznego w UE i państwach trzecich oraz w sprawie zmiany ram prawnych zamówień publicznych, w tym koncesji

(2012/C 377 E/12)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając dyrektywy 2004/18/WE i 2004/17/WE w sprawie procedur udzielania zamówień publicznych oraz dyrektywy 89/665/EWG, 92/13/EWG i 2007/66/WE w zakresie procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień publicznych,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 maja 2010 r. w sprawie zmian w procedurze udzielania zamówień publicznych(1),
uwzględniając sprawozdanie profesora Mario Montiego dla przewodniczącego Komisji Europejskiej José Manuela Barroso zatytułowane "Nowa strategia na rzecz jednolitego rynku - w służbie gospodarki i społeczeństwa Europy",
uwzględniając komunikat Komisji Europejskiej zatytułowany "W kierunku Aktu o jednolitym rynku - w stronę społecznej gospodarki rynkowej o wysokiej konkurencyjności" (COM(2010)0608),
uwzględniając zieloną księgę Komisji Europejskiej w sprawie modernizacji polityki UE w dziedzinie zamówień publicznych zatytułowaną "W kierunku zwiększenia skuteczności europejskiego rynku zamówień"(COM(2011)0015),
uwzględniając art. 110 ust. 2 regulaminu,
A.
mając na uwadze, że sprawnie funkcjonujący rynek zamówień ma zasadnicze znaczenie dla budowania jednolitego rynku, pobudzania innowacji, wspierania wzrostu, zatrudnienia i konkurencyjności, propagowania wyższego poziomu ochrony środowiska, klimatu oraz praw socjalnych w całej UE, a także dla uzyskania optymalnej wartości przez władze publiczne, obywateli i podatników,
B.
mając na uwadze, że zamówienia publiczne, które pełnią rolę katalizatora ożywienia gospodarki UE, a co za tym idzie zatrudnienia i dobrobytu w UE, mają podstawowe znaczenie, szczególnie z uwagi na przezwyciężenie kryzysu finansowego i gospodarczego oraz zapobieganie kryzysom w przyszłości,
C.
mając na uwadze, że solidny i przemyślany proces optymalizacji ram prawnych zamówień publicznych ma żywotne znaczenie dla dobrobytu obywateli UE, konsumentów w UE i przedsiębiorstw w UE, dla krajowych, regionalnych i lokalnych władz publicznych, a zatem dla akceptacji UE jako całości,
D.
mając na uwadze, że mnogość kwestii, jakie obejmuje zmiana prawa zamówień UE, różnorodne priorytety odnoszące się do pilności spraw, a także związki tematyczne muszą być rozpatrywane z uwzględnieniem bieżącej sytuacji politycznej na szczeblu UE i na szczeblu międzynarodowym,
E.
mając na uwadze, że rozbudowany pakiet zagadnień, jakich dotyczą tradycyjne ramy zamówień publicznych i ściśle powiązana z nimi sprawa koncesji będą wymagały spójnej oceny w oparciu o stałe konsultacje z zainteresowanymi podmiotami,
F.
mając na uwadze, że szczególna kwestia zagwarantowania równego traktowania i sprawiedliwej konkurencji na rynkach zamówień publicznych w UE i państwach trzecich pilnie wymaga większej uwagi politycznej, zwłaszcza ze względu na obecne trudności związane z dostępem do rynków sektora publicznego w państwach trzecich, powolne postępy w negocjacjach dotyczących zmiany porozumienia WTO w sprawie zamówień publicznych (GPA) i wyraźną niechęć wielu państw trzecich do przystąpienia do GPA,
1.
nawiązuje do swoich uwag zawartych w rezolucji z dnia 18 maja 2010 r. w sprawie zmian w procedurze udzielania zamówień publicznych, a zwłaszcza do ust. 46 tej rezolucji, w którym wyraża głębokie przekonanie o słuszności zasady wzajemności, obopólnych korzyści i proporcjonalności w zakresie zamówień publicznych, choć jednocześnie zdecydowanie sprzeciwia się działaniom protekcjonistycznym w dziedzinie zamówień publicznych na szczeblu globalnym; wzywa także Komisję, aby przed zaproponowaniem jakiegokolwiek nowego aktu w dziedzinie zamówień publicznych przeprowadziła szczegółową analizę ewentualnych korzyści i trudności związanych z wprowadzeniem proporcjonalnych, ukierunkowanych ograniczeń dostępu do określonych obszarów rynku zamówień UE, ocenę wpływu analizującą, kiedy takie rozwiązanie można by zastosować, a także ocenę podstawy prawnej takiego instrumentu w odniesieniu do tych partnerów handlowych, którzy korzystają z otwartości rynku UE, a nie mają zamiaru otworzyć własnych rynków na przedsiębiorstwa z UE, przy czym nadal należy zachęcać partnerów UE do oferowania europejskim przedsiębiorstwom opartego na wzajemności i proporcjonalnego dostępu do rynków;
2.
wyraża opinię, że dzięki duchowi pozytywnej wzajemności i przejrzystości będzie można osiągnąć większą otwartość rynków zamówień publicznych i uniknąć działań protekcjonistycznych z wykorzystaniem wszelkich dostępnych narzędzi;
3.
w związku z tym zwraca się do Komisji o przedstawienie danych dotyczących stopnia otwarcia rynku zamówień publicznych oraz o zapewnienie stosowania zasady wzajemności w stosunkach z innymi krajami uprzemysłowionymi oraz głównymi gospodarkami wschodzącymi; wzywa Komisję do zbadania nowych sposobów poprawienia dostępu przedsiębiorstw europejskich do rynków zamówień publicznych poza UE, tak aby zapewnić równe szanse zarówno europejskim, jak i zagranicznym przedsiębiorstwom ubiegającym się o uzyskanie zamówień publicznych; w bardziej ogólnym ujęciu proponuje, aby przyszłe umowy handlowe negocjowane przez Unię zawierały rozdział poświęcony zrównoważonemu rozwojowi, oparty na zasadach społecznej odpowiedzialności biznesu określonych w ramach zaktualizowanych w 2010 r. wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych;
4.
jest przekonany, że aby uniknąć nowych działań protekcjonistycznych, które mogłyby naruszyć interesy eksporterów UE również w obszarach wychodzących poza rynki sektora publicznego, Komisja powinna poszukiwać odpowiednich środków, które nie dopuszczą do wprowadzenia ogólnych unijnych lub krajowych środków zapobiegawczych, ale będą opierać się na stosownych narzędziach w dziedzinie zamówień publicznych;
5.
w związku z tym wzywa Komisję do dokonania oceny problemów związanych z ofertami o wyjątkowo niskich cenach oraz do zaproponowania odpowiednich rozwiązań;
6.
zaleca instytucjom zamawiającym, by w przypadku ofert o niezwykle niskich cenach udzielały szybkich i wystarczających informacji pozostałym stronom uczestniczącym w przetargu, aby umożliwić im stwierdzenie, czy istnieją przesłanki do wszczęcia procedury odwoławczej;
7.
widzi pilną potrzebę osiągnięcia przez UE większej spójności między wspólną polityką UE w zakresie handlu międzynarodowego a praktykami państw członkowskich, które przyjmują oferty o wyjątkowo niskich cenach składane przez przedsiębiorstwa pochodzące z państw niebędących sygnatariuszami GPA ze szkodą dla przedsiębiorstw unijnych oraz norm pracy oraz norm socjalnych i środowiskowych obowiązujących w państwach członkowskich UE;
8.
w związku z pytaniem 114 zawartym w zielonej księdze Komisji w sprawie modernizacji polityki UE w dziedzinie zamówień publicznych, w którym zwrócono się o sklasyfikowanie kwestii priorytetowych wśród różnych kwestii poruszonych w tej zielonej księdze wskazuje znaczenie wypracowania skutecznych rozwiązań związanych z potrzebą sprawiedliwego, otwartego i zrównoważonego dostępu do rynku, przy czym należy szybko zająć się także innymi pilnymi kwestiami, takimi jak uproszczenie i sprecyzowanie przepisów, usprawnienie dostępu MŚP do zamówień publicznych, pobudzanie innowacji dzięki zamówieniom publicznym, a następnie rozpatrzyć inne aspekty przeglądu zamówień publicznych w odniesieniu do koncesji; dlatego też wzywa Komisję, aby najpierw zajęła się sprawą uproszczenia przepisów w celu osiągnięcia zrównoważonego dostępu do rynków sektora publicznego i poprawy dostępu MŚP, a następnie przystąpiła do przeglądu zamówień publicznych i koncesji, aby umożliwić konieczne, mocne zaangażowanie nie tylko Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich, ale również obywateli i przedsiębiorstw, w celu doprowadzenia do niezbędnego uznania tych wszystkich ważnych zagadnień związanych z jednolitym rynkiem, które mają istotne znaczenie dla ogólnego dobrobytu UE;
9.
zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
______

(1) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0173.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.377E.99

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Zamówienia publiczne.
Data aktu: 12/05/2011
Data ogłoszenia: 07/12/2012