P7_TA(2011)0222
Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2011 r. w sprawie zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim a Komisją w sprawie "Rejestru służącego przejrzystości" (2010/2291(ACI))
(2012/C 377 E/29)
(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)
Parlament Europejski,
(1) Dz.U. C 271 E z 12.11.2009, s. 48.
(2) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0221.
POROZUMIENIE MIĘDZY PARLAMENTEM EUROPEJSKIM A KOMISJĄ EUROPEJSKĄ W SPRAWIE UTWORZENIA "REJESTRU SŁUŻĄCEGO PRZEJRZYSTOŚCI" DOTYCZĄCEGO ORGANIZACJI I SAMOZATRUDNIONYCH OSÓB, ZAANGAŻOWANYCH W OPRACOWANIE I REALIZACJĘ POLITYKI UNII EUROPEJSKIEJ
mając na uwadze, że twórcy polityki europejskiej nie działają w oderwaniu od społeczeństwa obywatelskiego, lecz utrzymują otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim,
POSTANOWIŁY, CO NASTĘPUJE:
Rodzaje działalności objęte zakresem rejestru
Rodzaje działalności wyłączone z zakresu rejestru
Postanowienia szczególne
Po uruchomieniu wspólnego rejestru:
______
(1) COM(2009)0612.
(2) Dz.U. C 271 E z 12.11.2009, s. 48.
(3) Nie oczekuje się wpisu do rejestru ze strony rządów państw członkowskich UE, rządów państw trzecich, międzynarodowych organizacji międzyrządowych ani ich misji dyplomatycznych.
(4) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
"Rejestr służący przejrzystości" Organizacje i samozatrudnione osoby, zaangażowane w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej
Sekcje | Cechy szczególne/uwagi | |
I. Firmy konsultingowe/kancelarie prawne/ samozatrudnieni konsultanci | ||
Podsekcja | Firmy konsultingowe | Firmy prowadzące na podstawie umowy działalność obejmującą lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi |
Podsekcja | Kancelarie prawne | Kancelarie prawne prowadzące na podstawie umowy działalność obejmującą lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi |
Podsekcja | Samozatrudnieni konsultanci | Samozatrudnieni konsultanci lub prawnicy prowadzący na podstawie umowy działalność obejmującą lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi |
II. Lobbyści zatrudnieni przez przedsiębiorstwa i stowarzyszenia branżowe | ||
Podsekcja | Przedsiębiorstwa i grupy | Przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw (mające osobowość prawną lub nie) prowadzące na własny rachunek i we własnym imieniu działalność obejmującą lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi |
Podsekcja | Stowarzyszenia branżowe, przemysłowe i zawodowe | |
Podsekcja | Związki zawodowe | |
Podsekcja | Inne podobne organizacje | |
III. Organizacje pozarządowe | ||
Podsekcja | Organizacje pozarządowe, platformy i sieci itp. | Organizacje nienastawione na zysk (mające osobowość prawną lub nie) niezależne od władz publicznych, partii politycznych lub organizacji handlowych. Obejmuje fundacje, organizacje charytatywne itp. |
IV. Ośrodki analityczne, instytucje naukowe i badawcze | ||
Podsekcja | Ośrodki analityczne i instytucje badawcze | Specjalistyczne ośrodki analityczne i instytucje badawcze zajmujące się działaniami i polityką Unii Europejskiej |
Podsekcja | Instytucje naukowe | Instytucje, których głównym celem jest kształcenie, lecz zajmujące się również działaniami i polityką Unii Europejskiej |
V. Organizacje reprezentujące kościoły i wspólnoty religijne | NB: Rejestr nie dotyczy samych kościołów. | |
Podsekcja | Organizacje reprezentujące kościoły i wspólnoty religijne | Podmioty prawa, biura lub sieci prowadzące działalność przedstawicielską |
VI. Organizacje reprezentujące władze lokalne, regionalne i gminne, inne podmioty publiczne lub mieszane itd. | NB: Rejestr nie dotyczy samych organów władzy. | |
Podsekcja | Lokalne, regionalne i gminne organy władzy (na szczeblu niższym od krajowego) | Podmioty prawa, biura przedstawicielskie, stowarzyszenia i sieci utworzone, aby reprezentować lokalne, regionalne i gminne organy władzy (na szczeblu niższym od krajowego) |
Podsekcja | Inne podmioty publiczne lub mieszane itp. | Obejmuje inne organizacje publiczne lub mieszane (publiczno-prywatne). |
Informacje wymagane od rejestrujących się podmiotów
Główne wnioski ustawodawcze, których dotyczyły w poprzednim roku działania rejestrujących się podmiotów wchodzące w zakres rejestru służącego przejrzystości.
Wszystkie dostarczone informacje finansowe powinny obejmować pełny rok działalności i odnosić się do ostatniego zamkniętego roku obrotowego w dniu wpisu do rejestru lub przedłużenia wpisu.
Podwójne liczenie nie jest wykluczone: oświadczenia finansowe sporządzone przez firmy konsultingowe lub kancelarie prawne dotyczące ich klientów (lista i skala) nie zwalniają tych klientów z ujęcia tej działalności umownej w ich własnych oświadczeniach, aby ich wysiłek finansowy nie został oszacowany zbyt nisko.
Obroty w EUR | Przedział w EUR |
0 - 499 999 | 50 000 |
500 000 - 1 000 000 | 100 000 |
> 1 000 000 | 250 000 |
Dodatkowo, dla wszystkich rejestrujących się podmiotów: kwota i źródło środków finansowych otrzymanych od instytucji unijnych w ostatnim zamkniętym roku finansowym, według stanu z dnia rejestracji lub odnowienia.
______
(1) Rejestrujące się podmioty zostaną poproszone pod koniec procesu rejestracji o podanie tych informacji, które zostaną przekazane Parlamentowi Europejskiemu. Nazwiska osób, którym przyznano przepustki, zostaną automatycznie wpisane do systemu na podstawie aktualizacji i informacji z Parlamentu Europejskiego po wydaniu przez Parlament Europejski decyzji o przyznaniu przepustki. Rejestracja nie pociąga za sobą automatycznego uprawnienia do otrzymania przepustki do Parlamentu Europejskiego.
Kodeks postępowania
Osoby reprezentujące podmioty, które zarejestrowały się w Parlamencie Europejskim, aby otrzymać nieprzenaszalną przepustkę imienną umożliwiającą im wstęp do pomieszczeń Parlamentu Europejskiego, lub pracujące dla tych podmiotów:
Procedura dochodzenia i rozpatrywania skarg
Etap 2: Decyzja o dopuszczalności
Etap 3: Dochodzenie
Etap 4: Decyzja w sprawie skargi
Etap 5: Środki mające zastosowanie w przypadku nieprzestrzegania kodeksu postępowania
Etap 6: Decyzja o zastosowaniu danego środka
Etap 7: Odebranie (w stosownym przypadku) przepustki umożliwiającej wstęp do Parlamentu Europejskiego
Tabela środków mających zastosowanie w przypadku nieprzestrzegania kodeksu postępowania
Stopień nieprzestrzegania kodeksu | Środek | Wpisanie środka do rejestru | Wycofanie przepustki do PE | |
1 | Niezamierzone niezastosowanie się do przepisów, niezwłocznie skorygowane | Pisemne upomnienie zawierające fakty i sposób ich naprawienia | Nie | Nie |
2 | Umyślne niezastosowanie się do kodeksu wymagające zmiany postępowania lub korekta informacji w rejestrze w przewidzianym terminie | Tymczasowe zawieszenie na maksymalny okres sześciu miesięcy lub do czasu wykonania wymaganych działań korygujących w wyznaczonym terminie | Tak, przez okres zawieszenia | Nie |
3 |
Stałe nieprzestrzeganie kodeksu - brak zmiany postępowania - brak korekty informacji w przewidzianym terminie |
Skreślenie z rejestru na okres jednego roku | Tak | Tak |
4 | Poważne, umyślne nieprzestrzeganie kodeksu | Skreślenie z rejestru na okres dwóch lat | Tak | Tak |
______
(1) Zgodnie z tą lit. d) rejestrujące się podmioty w swoich stosunkach z instytucjami UE i ich członkami, urzędnikami i innym personelem "dbają o to, aby informacje, jakich dostarczają przy wpisie do rejestru, a następnie w ramach swojej działalności objętej rejestrem, były, wedle ich najlepszej wiedzy, pełne, aktualne i niewprowadzające w błąd".
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
kk/pap 10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
Grażyna J. Leśniak 06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
Monika Pogroszewska 06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.377E.176 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie wspólnego rejestru na rzecz przejrzystości (2010/2291(ACI)). |
Data aktu: | 11/05/2011 |
Data ogłoszenia: | 07/12/2012 |