(2012/C 34/02)
(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2012 r.)
EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 7 i 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(1),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych, w szczególności jego art. 41(2),
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
I. WPROWADZENIE
II. UWAGI OGÓLNE
Podejście obrane w komunikacie
III. UWAGI SZCZEGÓŁOWE
Eurodac
IV. WNIOSKI I ZALECENIA
(1) Dz.U L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(3) COM(2011) 248 wersja ostateczna.
(4) Komunikat, s. 3.
(5) Konkluzje Rady Europejskiej z dnia 23-24 czerwca 2011 r., EUCO 23/11.
(6) Komunikat Komisji w sprawie strategii bezpieczeństwa wewnętrznego UE w działaniu: pięć kroków w kierunku bezpieczniejszej Europy, COM(2010) 673.
(7) Wniosek w sprawie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (Frontex), COM(2010) 61.
(8) Obecna opinia wykorzystuje w szczególności i uzupełnia opinię EIOD z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie komunikatu "Strategia bezpieczeństwa wewnętrznego UE w działaniu" ("opinia EIOD z dnia 17 grudnia 2010 r.") (Dz.U. C 101 z 1.4.2011, s. 6); opinię EIOD z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie zmienionego wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia systemu Eurodac ("opinia EIOD z dnia 15 grudnia 2010 r.") (Dz.U. C 101 z 1.4.2011, s. 14); opinię EIOD z dnia 30 września 2010 r. w sprawie komunikatu "Przegląd zarządzania informacjami w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości" ("opinia EIOD z dnia 30 września 2010 r.") (Dz.U. C 355 z 29.12.2010, s. 16); oraz wstępne uwagi EIOD z dnia 3 marca 2008 r. w sprawie pakietu granicznego ("wstępne uwagi EIOD z dnia 3 marca 2008 r."), dostępne na stronie internetowej EIOD.
(9) Komunikat, s. 3.
(10) Komunikat, s. 7.
(11) Komunikat, s. 7-8. Zob. też pkt 42-44 niniejszej opinii.
(12) Komunikat, s. 11.
(13) Komunikat, s. 16.
(14) Zob. opinię EIOD z dnia 30 września 2010 r. (zob. przypis powyżej) oraz wstępne uwagi EIOD w sprawie pakietu granicznego (zob. przypis powyżej). W tym kontekście EIOD z zadowoleniem przyjmuje prace zespołu ds. odwzorowania projektów informacyjnych w kontekście prac nad europejskim modelem wymiany informacji. Zakres tych działań należy jednak rozszerzyć, a podczas przyszłych prac w tej dziedzinie należy przyjąć szerszy punkt widzenia.
(15) Zob. np. Europejski Trybunał Praw Człowieka, S. i Marper przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nr 30562/04 i 30566/04, wybrane do publikacji w Recueil des arrêts et décisions.
(16) Na przykład sprawy połączone C-92/09 i C-93/09, Volker und Markus Schecke i Hartmut Eifert przeciwko Hesji [2010], jeszcze niepublikowane w European Court Report ("Schecke").
(17) Liczne wyroki poczynając od Europejskiego Trybunału Praw Człowieka: Handyside przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nr 5493/72, seria A nr 24, §48.
(18) Na ten temat zob. również opinię EIOD z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystania danych dotyczących przelotu pasażera w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie i ich ścigania ("opinia EIOD z dnia 25 marca 2011 r."), niepublikowaną jeszcze w Dz.U., zwłaszcza pkt 25.
(19) Może ona przyjąć postać osobnej oceny wpływu na prywatność i ochronę danych lub zostać włączona do ogólnej oceny skutków. W obecnych wytycznych na temat oceny skutków (Wytyczne dotyczące oceny skutków Komisji Europejskiej, SEC(2009) 92) nie przewidziano osobnej oceny skutków w odniesieniu do skutków dla praw podstawowych takich jak ochrona danych; aspekty te mają zostać włączone do ogólnej oceny skutków. Tymczasem po komunikacie Komisji w sprawie strategii skutecznego wprowadzania w życie Karty praw podstawowych przez Unię Europejską (COM(2010) 573) sporządzono dodatkowe wytyczne w postaci dokumentu roboczego służb Komisji w sprawie wytycznych operacyjnych w sprawie uwzględniania praw podstawowych w ocenach skutków przeprowadzanych przez Komisję (SEC(2011) 567).
(20) Na temat potrzeby rozważenia rozwiązań alternatywnych zob. też Trybunał Sprawiedliwości w Schecke (zob. przypis powyżej).
(21) Komunikat Komisji w sprawie całościowego podejścia do kwestii ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej, COM(2010) 609, s. 12. Zob. też opinię EIOD z dnia 14 stycznia 2011 r. w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - "Całościowe podejście do kwestii ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej" (Dz.U C 181 z 22.6.2011, s. 1), pkt 108-115.
(22) Komunikat, s. 16.
(23) Zob. wstępne uwagi EIOD w sprawie pakietu granicznego (zob. przypis powyżej), s. 3.
(24) Zob. też opinię EIOD z dnia 31 maja 2011 r. w sprawie sprawozdania Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego oceniającego dyrektywę w sprawie zatrzymywania danych (dyrektywa 2006/24/WE) niepublikowaną jeszcze w Dz.U., jak też opinię EIOD z dnia 25 marca 2011 r.
(25) Komunikat, s. 16.
(26) Wniosek w sprawie rozporządzenia dotyczącego ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (WE) nr (.../...) (ustanawiającego kryteria i mechanizmy ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela kraju trzeciego lub bezpaństwowca) (wersja przekształcona), COM(2008) 825.
(27) Zmieniony wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (WE) nr (.../...) (ustanawiającego kryteria i mechanizmy ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela kraju trzeciego lub bezpaństwowca) (wersja przekształcona), COM(2009) 342. EIOD wydał opinię na temat tego wniosku -zob. opinię EIOD z dnia 7 października 2009 r. na temat zmienionego wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (WE) nr (.../...) (ustanawiającego kryteria i mechanizmy ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca) oraz na temat wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie występowania przez organy ścigania państw członkowskich oraz Europol o porównanie z danymi Eurodac na potrzeby ochrony porządku publicznego ("opinia EIOD z dnia 7 października 2009 r.") (Dz.U. C 92 z 10.4.2010, s. 1).
(28) Zmieniony wniosek w sprawie rozporządzenia dotyczącego ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (WE) nr (.../...) (ustanawiającego kryteria i mechanizmy ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela kraju trzeciego lub bezpaństwowca) (wersja przekształcona), COM(2010) 555 ("COM(2010) 555"). EIOD wydał opinię na temat tego wniosku, zob. opinię EIOD z dnia 15 grudnia 2010 r. (zob. przypis powyżej), zwłaszcza pkt 18-22, 28-33, 51-57.
(29) Opinia EIOD z dnia 15 grudnia 2010 r., zwłaszcza pkt 12-17.
(30) Rada Europejska: Program sztokholmski - Otwarta i bezpieczna Europa dla dobra i ochrony obywateli, s. 5 (Dz.U. C 115 z 4.5.2010, s. 1).
(31) COM(2010) 555, zob. przypis powyżej, s. 3.
(32) Tamże.
(33) Wnioskowi z października 2010 r. nie towarzyszyła ocena skutków. Komisja odniosła się natomiast do oceny skutków przeprowadzonej w odniesieniu do wniosku z 2009 r., zob. dokument roboczy służb Komisji - dokument towarzyszący zmienionemu wnioskowi w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (WE) nr (.../...) [ustanawiającego kryteria i mechanizmy ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca] (wersja przekształcona) oraz wnioskowi dotyczącemu decyzji Rady w sprawie występowania przez organy ścigania państw członkowskich oraz Europol o porównanie z danymi Eurodac na potrzeby ochrony porządku publicznego - ocena skutków, SEC(2009) 936. Zob. też COM(2010) 555 (zob. przypis powyżej), s. 3.
(34) Komunikat, s. 11.
(35) Komunikat, s. 11.
(36) Trzeba byłoby również wyjaśnić, jakie wyjątki mają zastosowanie - np. z powodów medycznych lub humanitarnych.
(37) Zob. opinię EIOD z dnia 30 września 2010 r. (zob. przypis powyżej), pkt 52-56.
(38) Zob. wstępne uwagi EIOD z dnia 3 marca 2008 r. (zob. przypis powyżej), s. 4.
(39) Komunikat Komisji: Sprawozdanie roczne na temat imigracji i azylu, COM(2011) 291, s. 9.
(40) Zob. np. opinię EIOD z dnia 16 października 2006 r. w sprawie zmienionego wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1030/2002 ustanawiające jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz.U. C 320 z 28.12.2006, s. 21); zob. też opinię Grupy Roboczej art. 29 nr 3/2007 w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego Wspólne Instrukcje Konsularne dla misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych dotyczące wiz w związku z wprowadzeniem technologii biometrycznych, łącznie z przepisami dotyczącymi organizacji przyjmowania i rozpatrywania wniosków wizowych (COM(2006) 269 wersja ostateczna), WP 134 z dnia 1 marca 2007 r.
(41) Zob. np. opinię EIOD z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie utworzenia, działania i wykorzystania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II), wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie utworzenia, eksploatacji i wykorzystania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS II) drugiej generacji (...) (Dz.U. C 91 z 19.4.2006, s. 38); oraz "Towards more comprehensive data protection in Europe including Biometrics - a European perspective", XII Konferencja Instytutu ds. Biometrii, Sydney (Australia), 26 maja 2011 r.: http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/webdav/site/mySite/shared/Documents/EDPS/Publications/Speeches/2011/11-05-26_Biometrics_Institute_EN.pdf
(42) Może to wynikać na przykład z chorób, niepełnosprawności, ran i oparzeń. Wydaje się też, że odciski palców osób pracujących w rolnictwie lub budownictwie mogą w niebłahej liczbie przypadków być uszkodzone w stopniu uniemożliwiającym odczyt. Zob. też opinię EIOD z dnia 15 grudnia 2010 r. (zob. przypis powyżej), pkt 19.
(43) Podobne uwagi w kontekście Eurodac: zob. opinię EIOD z dnia 15 grudnia 2010 r., pkt 18-25.
(44) Na jednym z lotnisk wybranych do celów testów 35 dni próbnego działania systemu wiązało się z kosztami pracy i wydatkami w wysokości 393.410 USD, prowadząc do wykrycia 90 przypadków podejrzewanego nadmiernego przedłużenia pobytu. Podczas drugiego z prowadzonych równolegle testów odnotowano 44 przypuszczalne trafienia kosztem 77.501 USD. Liczby te nie uwzględniają kosztów opracowania systemu. Ocena testów: United States Government Accountability Office: US-VISIT Pilot Evaluations Offer Limited Understanding of Air Exit Options, sierpień 2010, GAO-10-860, dokument dostępny pod adresem: http://www.gao.gov/new.items/d10860.pdf ("US GAO: US-VISIT Pilot Evaluations").
(45) Cytat w US GAO: US-VISIT Pilot Evaluations, s. 72.
(46) US GAO: US-VISIT Pilot Evaluations, s. 72.
(47) Zob. wstępne uwagi EIOD z dnia 3 marca 2008 r. (zob. przypis powyżej), s. 4.
(48) Komunikat, s. 12.
(49) Zob. również wstępne uwagi EIOD z dnia 3 marca 2008 r. (zob. przypis powyżej).
(50) Komunikat, s. 11.
(51) Komunikat, s. 8.
(52) Opinia EIOD z dnia 17 maja 2010 r. dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (Frontex), niepublikowana jeszcze w Dz.U.; zob. też opinię EIOD z dnia 17 grudnia 2010 r. (zob. przypis powyżej), pkt 48-51.
(53) Komunikat, s. 20.
(54) Zob. też opinię EIOD z dnia 17 grudnia 2010 r. (zob. przypis powyżej), pkt 46-47, w której była już mowa o tym zagadnieniu. W opinii tej mowa jest też o nierozstrzygniętej jeszcze kwestii charakteru przewidywanych powiązań między Frontex-em a Eurosur.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.34.18 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie migracji. |
| Data aktu: | 07/07/2011 |
| Data ogłoszenia: | 08/02/2012 |