Oświadczenia dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii(1)(2012/C 329/01)
(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2012 r.)
Oświadczenie Rady w sprawie art. 34 i 40 w odniesieniu do wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-77/11
"Rada przypomina, że uzgodniony tekst rozporządzenia finansowego pozostaje bez uszczerbku dla kwestii podniesionych w sprawie C-77/11 dotyczącej przyjmowania i publikowania budżetów; w razie potrzeby taki uzgodniony tekst jest poddawany przeglądowi w celu dostosowania go do wyroku Trybunału Sprawiedliwości w tej sprawie".
Oświadczenie Komisji w sprawie art. 59 ust. 5 i 6
"Komisja potwierdza, że:
- informacje przedstawiane Komisji co roku zgodnie z art. 59 ust. 5 dają m.in. obraz stanu wydatków dokonanych w danym okresie referencyjnym określonym w przepisach sektorowych,
- przedkładanie tych informacji nie stanowi procedury badania i zatwierdzania sprawozdań finansowych, o której mowa w 59 ust. 6.
Rozporządzenie finansowe nie przesądza o warunkach badania i zatwierdzania sprawozdań finansowych ani o warunkach zamykania wydatków, które to warunki należy określić w przepisach sektorowych".
Oświadczenie Komisji w sprawie terminu składania wymaganych informacji przez państwa członkowskie zgodnie z art. 59 ust. 5
"Złożenie dorocznych informacji po dniu 15 lutego pociąga za sobą odpowiednie przesunięcie terminu podpisania rocznych sprawozdań z działalności dyrekcji generalnych wykonujących środki finansowe Unii w trybie zarządzania dzielonego oraz przekazania ich Trybunałowi Obrachunkowemu w kontekście jego sprawozdania rocznego. W związku z tym opóźnienie takie zagraża terminowemu przedstawieniu podsumowania sprawozdań rocznych Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 15 czerwca zgodnie z art. 66 ust. 9 oraz uwag Trybunału Obrachunkowego zgodnie z art. 162 ust. 1".
Oświadczenie Komisji w sprawie art. 59 ust. 5 ostatni akapit
"Komisja przypomina, że zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia finansowego przestrzega zasady niedyskryminacji w wykonywaniu obowiązków dotyczących wykonywania budżetu w trybie zarządzania dzielonego. W związku z tym brak dobrowolnego oświadczenia państwa członkowskiego podpisanego na odpowiednim szczeblu krajowym lub regionalnym nie wpływa na prowadzone przez Komisję badanie i ocenę dokumentacji, o której mowa w art. 59 ust. 5".
Oświadczenie Komisji w sprawie stosowania art. 77 ust. 3 do funduszy strukturalnych
"Jeżeli państwo członkowskie samo wykryje i skoryguje nieprawidłowości, może ponownie wykorzystać środki z funduszy anulowane w danym programie operacyjnym za wyjątkiem operacji będących przedmiotem korekty lub - w przypadku zastosowania korekty finansowej w odniesieniu do nieprawidłowości systemowej - operacji, których dotyczył błąd systemowy".
Oświadczenie Komisji w sprawie ekstrapolowanych korekt finansowych stosowanych przez Komisję w odniesieniu do art. 77 ust. 4
"Gdy tylko jest to możliwe, korekty finansowe są obliczane na podstawie nienależycie wydatkowanych kwot.
Komisja potwierdza, że będzie stosować korekty ekstrapolowane lub zryczałtowane wyłącznie wtedy, gdy podejmując współmierne wysiłki, nie można dokładnie określić nienależycie wydatkowanych kwot".
Oświadczenie Komisji w sprawie obniżenia dotacji lub odzyskiwania środków w przypadku systemowych lub powtarzających się błędów lub nieprawidłowości ze strony beneficjenta dotacji - ekstrapolacja, w odniesieniu do art. 135 ust. 6
"Komisja potwierdza, że w przypadku udowodnionych systemowych lub powtarzających się błędów lub nieprawidłowości ze strony beneficjenta obliczanie kwot obniżanych lub odzyskiwanych w drodze ekstrapolacji należy postrzegać jako ostateczność.
Gdy tylko to możliwe, kwoty obniżane lub odzyskiwane oblicza się w oparciu o poprawione sprawozdania finansowe przedłożone przez beneficjenta.
Ekstrapolowanie wysokości obniżenia lub odzyskiwania środków stosuje się wyłącznie wtedy, gdy dokładne określenie wysokości kosztów niekwalifikowalnych nie jest możliwe lub może stanowić poważną administracyjną trudność dla beneficjenta.
Ponadto Komisja potwierdza, że przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji o obniżeniu lub odzyskaniu środków Komisja należycie rozpatrzy wszelkie uzasadnione alternatywne metody lub stawki proponowane przez beneficjenta".
Oświadczenie Komisji w sprawie kwalifikowalności nieodzyskiwanego podatku VAT w odniesieniu do art. 126 ust. 3 lit. c)
"Komisja potwierdza, że zgodnie z art. 121 ust. 2 lit. e) przepisy tytułu VI - w tym art. 126 ust. 3 lit. c) dotyczący kwalifikowalności nieodzyskiwanego podatku VAT - nie mają zastosowania do wydatków wykonywanych w trybie zarządzania dzielonego w rozumieniu art. 58 ust. 1 li. b) i art. 59".
Oświadczenie Komisji w sprawie procedury komitetowej dotyczącej funduszy powierniczych Unii w odniesieniu do art. 187 ust. 8
"Komisja potwierdza, że:
- utworzenie funduszy powierniczych Unii jest należycie uzasadniane pod względem wartości dodanej interwencji Unii oraz pod względem zasady dodatkowości,
- projekty decyzji o utworzeniu, przedłużeniu i zlikwidowaniu funduszy powierniczych Unii będą przedkładane w procedurze sprawdzającej zgodnie z przepisami odpowiednich aktów podstawowych".
Oświadczenie Komisji w sprawie pożyczek w odniesieniu do art. 203 ust. 8
"Komisja podkreśla, że korzystanie z pożyczek w celu nabywania nieruchomości nie jest sprzeczne z zasadą równowagi zgodnie z art. 17 rozporządzenia finansowego.
Pożyczanie środków finansowych to operacja pozabudżetowa: Kwota pożyczki nie jest ujmowana w budżecie jako dochód, a pełna cena budynku nie jest ujmowana jako wydatek. Tylko roczne raty do zapłaty bankowi są ujmowane jako wydatki równoważone w rocznym budżecie administracyjnym (dochody). Z księgowego punktu widzenia z pożyczki nie finansuje się wydatków budżetowych, tylko nabycie aktywów. Pożyczkę (dług) kompensuje wartość budynku (aktywów). W związku z tym pożyczki na nabywanie budynków nie powodują powstania deficytu".
Oświadczenie Parlamentu Europejskiego
"Kwotę 85,9 mln EUR wypłaconą przez Belgię Parlamentowi Europejskiemu na początku 2010 r. i przeznaczoną na projekty związane z nieruchomościami należy uznać za zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel na mocy art. 18 rozporządzenia finansowego."
______(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.