Pomoc państwa nr SA.24221 (ex CP 281/2007) - Port lotniczy w Klagenfurcie - korzystanie z portu lotniczego przez przedsiębiorstwo Ryanair oraz innych przewoźników lotniczych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 233/03)
(Dz.U.UE C z dnia 3 sierpnia 2012 r.)
Pismem z dnia 22 lutego 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: J-70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: +32 22961242
Uwagi te zostaną przekazane władzom austriackim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W 2007 r. konkurent przedsiębiorstwa Ryanair na rynku europejskich lotniczych przewozów pasażerskich złożył skargę, twierdząc, że kraj związkowy Karyntia, miasto Klagenfurt oraz spółka Kärnten Werbung udzieliły przedsiębiorstwu Ryanair, za pośrednictwem spółki będącej operatorem portu lotniczego w Klagenfurcie, Kärntner Flughafen Betriebsgesellschaft mbH (dalej: "KFBG"), niezgodnej z prawem pomocy państwa.
Pismem z dnia 11 października 2007 r. Komisja przekazała skargę władzom austriackim, żądając dalszych informacji. Władze austriackie udzieliły odpowiedzi w piśmie z dnia 2 stycznia 2008 r. Komisja zażądała od nich dodatkowych informacji w pismach z dnia 15 listopada 2010 r. i 24 marca 2011 r. Władze austriackie udzieliły odpowiedzi w pismach z dnia 28 stycznia 2011 r. i z dnia 30 maja 2011 r.
W dniu 8 kwietnia 2011 r. Komisja zażądała informacji od przedsiębiorstwa Ryanair. Ryanair przekazał swoje uwagi pismem z dnia 4 lipca 2011 r. Dnia 15 lipca 2011 r. Komisja przekazała informacje otrzymane od przedsiębiorstwa Ryanair władzom austriackim, które przekazały swoje uwagi pismem z dnia 20 września 2011 r.
OPIS ŚRODKÓW POMOCY
Skarga dotyczy przekazania przez kraj związkowy Karyntia, miasto Klagenfurt, spółkę Kärnten Werbung Marketing & Innovationsmanagement GmbH oraz port lotniczy w Klagenfurcie (KFBG) bezpośrednich płatności na rzecz przedsiębiorstwa Ryanair za obsługę połączenia na trasie między Klagenfurtem a portem lotniczym Londyn-Stansted.
Na podstawie posiadanych informacji Komisja postanowiła ocenić następujące środki:
Z portu lotniczego w Klagenfurcie (KLU) korzysta obecnie ok. 375 000 pasażerów rocznie. Zarządcą portu jest spółka Kärntner Flughafen Betriebs GmbH (KFBG). 20 % udziałów w spółce należy do miasta Klagenfurt, a 80 % stanowi własność Kärntner Landes- und Hypothekenbank-Holding (do 2008 r. ich właścicielem był kraj związkowy Karyntia).
KFBG regularnie otrzymuje od swoich udziałowców zastrzyki kapitałowe sięgające kwoty 1,6 mln EUR na pokrycie strat portu lotniczego. Władze austriackie straty te tłumaczą faktem, że port lotniczy jest niewielki i wymagał pewnych inwestycji ze względów technicznych oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa.
W 2005 r. port lotniczy wprowadził program zachęt, aby promować połączenia na nowych trasach i nowe częstotliwości połączeń oraz zwiększyć liczbę pasażerów. Środki zachęty przyznano w odniesieniu do opłat lotniskowych.
W 2002 r. port lotniczy oraz jego spółka zależna, Destinations Management GmbH, zawarły z przedsiębiorstwem Ryanair umowę o współpracy, a ze spółką zależną przedsiębiorstwa Ryanair - Leading Verge.Com Ltd. - umowę marketingową.
W 2006 r. port lotniczy oraz jego spółka zależna, Destinations Management GmbH, zawarły z przedsiębiorstwem Ryanair umowę o usługach lotniskowych, a ze spółką zależną przedsiębiorstwa Ryanair - Airport Marketing Services Ltd. - umowę o usługach marketingowych.
Ponadto port lotniczy zawarł umowę o współpracy w zakresie marketingu ze spółkami TUIfly i Air Berlin.
OCENA ŚRODKÓW
Jeśli chodzi o środki związane z finansowaniem portu lotniczego, na obecnym etapie Komisja uznaje je za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości co do tego, czy pomoc ta, która pokrywa straty portu lotniczego, mogłaby zostać uznana za finansowanie usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym i czy spełnia ona wymogi wytycznych w sprawie pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw lub wytycznych dotyczących pomocy państwa dla przedsiębiorstw lotniczych z 2005 r.
W odniesieniu do programu zachęt wprowadzonego w 2005 r., umów marketingowych zawartych z przedsiębiorstwem Ryanair oraz jego spółkami zależnymi, a także umów o współpracy w zakresie marketingu ze spółkami TUIfly i Air Berlin, na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do tego, czy inwestor prywatny wprowadziłby taki program i czy przyznałby takie płatności z tytułu usług marketingowych. Na obecnym etapie Komisja uznaje te dotacje za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc ta spełnia warunki pomocy na rozpoczęcie działalności na mocy wytycznych dotyczących pomocy państwa dla przedsiębiorstw lotniczych z 2005 r.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta pomocy.
TEKST PISMA
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.233.28 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa nr SA.24221 (ex CP 281/2007) - Port lotniczy w Klagenfurcie - korzystanie z portu lotniczego przez przedsiębiorstwo Ryanair oraz innych przewoźników lotniczych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
Data aktu: | 03/08/2012 |
Data ogłoszenia: | 03/08/2012 |