Pomoc państwa SA.32619 (2012/C) (ex 2011/N) - Rekompensata za szkody związane ze zwolnieniem częstotliwości (dywidenda cyfrowa) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 213/03)
(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2012 r.)
Pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do pewnych pozostałych środków, jak to opisano w piśmie następującym po niniejszym streszczeniu.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
Faks: 32 2 29-61-242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom hiszpańskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
1. PROCEDURA
Dnia 5 lipca 2011 r. władze Hiszpanii powiadomiły Komisję o programie rekompensaty za szkody wynikające z dywidendy cyfrowej (zwolnione częstotliwości w paśmie 790-862 MHz) obejmującym dwa środki. Środek I przewiduje rekompensatę za dodatkowe koszty, które ponoszą mieszkańcy budynków wielorodzinnych przy dostosowaniu ich istniejącej zbiorczej infrastruktury do odbioru telewizji w celu utrzymania ciągłego dostępu do usług telewizyjnych lub w przypadku przejścia na inną platformę. Środek II ma na celu rekompensatę dla nadawców za dodatkowe koszty związane ze spełnieniem wymogu transmitowania jednocześnie na dwóch pasmach częstotliwości. W dniach 26 sierpnia 2011 r. i 7 lutego 2012 r. Komisja przesłała władzom hiszpańskim wniosek o udzielenie informacji. Władze hiszpańskie udzieliły odpowiedzi odpowiednio w dniach 20 września 2011 r. i 17 lutego 2012 r.
2. OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO
Zgłoszony program jest realizowany w kontekście zwolnienia częstotliwości (dywidenda cyfrowa) oraz ich ponownego przydziału. Celem programu jest zapewnienie ciągłości usług nadawczych w obecnie trwającym okresie przejściowym - do dnia 31 grudnia 2014 r.
W Hiszpanii kwestia dywidendy cyfrowej jest uregulowana dekretem królewskim 365/2010. Wypłata rekompensaty jest przewidziana w ustawie 2/2011 dotyczącej zrównoważonej gospodarki i w projekcie dekretu królewskiego regulującego zasady przyznawania dotacji bezpośrednich przeznaczonych na jednoczesne nadawanie programów telewizyjnych w momencie zwolnienia częstotliwości (dywidenda cyfrowa).
Całkowity budżet programu szacuje się na 600-800 mln EUR, z czego 500-600 mln EUR zostanie przeznaczone na środek I, a pozostałe 100-200 mln EUR - na środek II. Fundusze te będą pochodzić ze sprzedaży na aukcji zwolnionych częstotliwości operatorom telekomunikacyjnym i zostaną wypłacone z budżetu państwa w formie dotacji bezpośredniej. Rekompensata nie przekroczy 100%, a w przypadku środka II będzie ściśle ograniczona do pokrycia nadzwyczajnych wydatków, jakie będą musieli ponieść nadawcy, aby zagwarantować jednoczesne nadawanie programów w ramach obowiązku zapewnienia minimalnego zasięgu. W przypadku środka I, w odniesieniu do którego Komisja nie wnosi zastrzeżeń, rekompensata będzie ograniczona do kosztów, jakie poniosą mieszkańcy budynków wielorodzinnych w wyniku zmiany istniejącej zbiorczej infrastruktury odbiorczej, lub przejścia na inną wybraną platformę, w celu zapewnienia ciągłego dostępu do usług telewizyjnych.
Przedmiotem niniejszego postępowania wyjaśniającego jest środek II - rekompensata dodatkowych kosztów poniesionych przez nadawców ze względu na obowiązek jednoczesnego nadawania programów na dwóch pasmach częstotliwości w trakcie nowego przydziału częstotliwości.
Beneficjentami otrzymującymi rekompensatę w ramach środka II są nadawcy naziemnej telewizji cyfrowej na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, zarówno publiczni, jak i prywatni. Wsparcie ogranicza się do pokrywania kosztów jednoczesnego nadawania programów na tych obszarach terytorium Hiszpanii, gdzie koszty zasięgu naziemnej telewizji cyfrowej w procesie przejścia na nadawanie cyfrowe były ponoszone przez nadawców, a nie finansowane ze środków publicznych.
3. OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY
Według władz hiszpańskich środek nie stanowi pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE z uwagi na fakt, że beneficjenci nie otrzymują żadnych korzyści, a tylko rekompensatę za część poniesionych dodatkowych kosztów.
Jeśli Komisja nie podzieliłaby tej opinii, władze hiszpańskie wskazują, że ich zdaniem środek ten byłby zgodny z art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE, ponieważ dywidenda cyfrowa jest zdarzeniem nadzwyczajnym. Jeśli w tym przypadku odstępstwo nie miałoby zastosowania, władze hiszpańskie uważają, że istnieją wystarczające argumenty, by Komisja mogła stwierdzić, że środki są zgodne z celami określonymi w art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE.
Komisja doszła do wstępnego wniosku, że środek II stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja jest zdania, że wsparcie publiczne przyniosłoby bezpośrednie korzyści nadawcom, którzy dzięki środkowi nie musieliby ponosić kosztów jednoczesnego nadawania programów.
Zgodnie z praktyką Komisji, koszty wynikające z obowiązków prawnych są zwykle ponoszone przez przedsiębiorców działających w danym sektorze; ten scenariusz ma zastosowanie w niniejszym przypadku. Ponadto, nie można wykluczyć, że operatorzy naziemnej platformy cyfrowej wybrani przez nadawców otrzymają pośrednie korzyści, ponieważ środek gwarantuje im dochody, które mogą ulec obniżeniu, lub nawet nie istnieć, w przypadku braku tego środka. Dlatego też istnieją potencjalne zakłócenia konkurencji między nadawcami i potencjalnie między operatorami platformy.
Komisja uważa, że w rozpatrywanej sprawie nie można zastosować odstępstwa przewidzianego w art. 107 ust. 2 lit. b).
W odniesieniu do oceny zgodności pomocy na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, Komisja ma wątpliwości co do tego, czy środek wyrównawczy miałby efekt zachęty, ponieważ na tym etapie nie wykazano w wystarczającym stopniu jego konieczności. Ponadto, ponieważ środek ten został przeznaczony na platformę naziemną, Komisja ma wątpliwości, czy uwzględniono zasadę proporcjonalności, ponieważ program pomocy ogranicza się do platform naziemnych, co wyklucza pozostałe platformy. Takie ograniczenie wydaje się także sprzeczne z zasadą neutralności technologicznej.
Z powodu wątpliwości Komisji co do zgodności środka pomocy w ramach odstępstwa na podstawie art. 107 ust. 2 lit. b) oraz art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego określonego w art. 108 ust. 2 TFUE.
TEKST PISMA
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.213.41 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa SA.32619 (2012/C) (ex 2011/N) - Rekompensata za szkody związane ze zwolnieniem częstotliwości (dywidenda cyfrowa) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE. |
Data aktu: | 19/07/2012 |
Data ogłoszenia: | 19/07/2012 |