Rezolucja w sprawie bezpieczeństwa energetycznego, odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej, infrastruktury energetycznej - rozwój sytuacji w krajach Partnerstwa Wschodniego i krajach UE.

REZOLUCJA(1)

w sprawie bezpieczeństwa energetycznego, odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej, infrastruktury energetycznej - rozwój sytuacji w krajach Partnerstwa Wschodniego i krajach UE

(2012/C 153/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 maja 2012 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 3 maja 2011 r.,
uwzględniając konkluzje ze szczytu Partnerstwa Wschodniego, który odbył się dniach 29-30 września 2011 r. w Warszawie,
uwzględniając poprzednie rezolucje Parlamentu Europejskiego dotyczące wschodniego wymiaru europejskiej polityki sąsiedztwa oraz Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżanu, Republiki Białorusi, Gruzji, Republiki Mołdawii i Ukrainy,
uwzględniając wspólny komunikat wysokiej przedstawiciel UE do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz Komisji Europejskiej z dnia 25 maja 2011 r. pt. "Nowa koncepcja działań w obliczu zmian zachodzących w sąsiedztwie",
uwzględniając komunikat Komisji dotyczący bezpieczeństwa dostaw energii i międzynarodowej współpracy energetycznej - "Polityka energetyczna UE: stosunki z partnerami spoza UE" z dnia 7 września 2011 r.,
uwzględniając konkluzje Rady UE w sprawie wzmocnienia wymiaru zewnętrznego polityki energetycznej UE z dnia 24 listopada 2011 r.,
uwzględniając konkluzje Rady UE w sprawie strategii "Energia 2020" - strategii na rzecz konkurencyjnego, zrównoważonego i bezpiecznego sektora energetycznego z dnia 28 lutego 2011 r.,
uwzględniając wspólną deklarację komisarza Günthera Oettingera oraz zastępców ministrów ds. energetyki i wysokiej rangi przedstawicieli ministerstw energetyki i władz krajowych odpowiedzialnych za energię jądrową Republiki Armenii, Republiki Białorusi, Republiki Chorwacji, Federacji Rosyjskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, Republiki Turcji i Ukrainy w sprawie kompleksowych ocen ryzyka i bezpieczeństwa w odniesieniu do elektrowni jądrowych (testy wytrzymałościowe) z dnia 23 czerwca 2011 r.,
A.
mając na uwadze, że bezpieczny, zrównoważony i konkurencyjny sektor energetyczny ma istotne znaczenie dla obywateli, gospodarki i środowiska naturalnego w krajach partnerskich w Europie Wschodniej; mając na uwadze, że UE określiła ambitne cele dotyczące ograniczenia emisji dwutlenku węgla, rozwoju odnawialnych źródeł energii i zwiększenia efektywności energetycznej do 2020 r.; mając na uwadze, że we wspólnym interesie UE i partnerów z Europy Wschodniej leży osiągnięcie tych celów, biorąc pod uwagę ich wzajemne zależności w obszarach dostaw i przesyłu energii;
B.
mając na uwadze, że współpraca w sektorze energetycznym w ramach Partnerstwa Wschodniego opiera się na dialogu politycznym mającym na celu integrację rynku, poprawę bezpieczeństwa energetycznego i bezpieczeństwa jądrowego oraz rozwoju nowych partnerstw w dziedzinie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej;
C.
mając na uwadze, że współpraca w zakresie uregulowań i ich zbliżanie są istotne dla utworzenia dobrze funkcjonującego, charakteryzującego się wzajemnymi powiązaniami i zintegrowanego rynku energii UE i partnerów z Europy Wschodniej; mając na uwadze, że Traktat o Wspólnocie Energetycznej ustanowił skuteczną współpracę regionalną, w ramach której UE i inne umawiające się strony utworzyły stabilne ramy regulacyjne sprzyjające zrównoważonemu wzrostowi i inwestycjom w sektorze energetycznym; mając na uwadze, że przystąpienie Republiki Mołdawii i Republiki Ukrainy do Wspólnoty Energetycznej oraz uzyskanie przez Armenię i Gruzję statusu obserwatora stworzyło podstawę i ramy instytucjonalne pozwalające na pogłębienie współpracy i partnerstw w dziedzinie energetyki między UE a tymi krajami partnerskimi;
D.
mając na uwadze, że konkurencyjne rynki energii, rozwój i tworzenie infrastruktury do produkcji i przesyłu energii, stabilne dostawy energii i trasy tranzytowe, dalszy rozwój efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii oraz bezpieczne wykorzystanie energii jądrowej to istotne elementy zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego zarówno UE, jak i partnerów z Europy Wschodniej;
E.
mając na uwadze, że UE i partnerzy z Europy Wschodniej oraz inne przybrzeżne państwa Morza Czarnego i Morza Kaspijskiego uznały, w ramach "inicjatywy z Baku" rozpoczętej w 2004 r., że w ich wspólnym interesie leży rozwijanie regionalnych rynków energii i pozyskiwanie nowych inwestycji w regionie Morza Kaspijskiego;
F.
mając na uwadze, że dywersyfikacja dostawców, tras i źródeł dostaw energii do UE jest nadrzędnym celem UE; mając na uwadze, że budowa południowego korytarza gazowego obejmującego różne trasy i rodzaje infrastruktury ma istotne znaczenie z punktu widzenia strategii UE dotyczącej dywersyfikacji dostaw gazu i handlu energią między UE, regionami Morza Kaspijskiego i Azją Środkową;
G.
mając na uwadze, że najkorzystniejszym pod względem kosztów rozwiązaniem, mającym na celu zmniejszenie zależności energetycznej UE, jest stymulowanie do oszczędzania energii oraz do działań związanych z odnawialnymi źródłami energii oraz efektywnym wykorzystaniem energii, co przyczyni się również do tworzenia miejsc pracy, przeciwdziałania skutkom zmiany klimatu oraz postępu na drodze do gospodarki zasobooszczędnej;
H.
mając na uwadze, że UE i partnerzy z Europy Wschodniej posiadają wspólny cel, którym jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa energii jądrowej; mając na uwadze, że przejrzystość, dostępność informacji i przestrzeganie wszystkich postanowień międzynarodowych porozumień dotyczących bezpieczeństwa jądrowego i ochrony środowiska mają istotne znaczenie dla zapewnienia efektywnej współpracy w tej dziedzinie między UE a partnerami z Europy Wschodniej; mając na uwadze, że UE oraz organy krajowe odpowiedzialne za energię jądrową Republiki Armenii, Republiki Białorusi i Ukrainy zgodziły się, że potrzebna jest ocena bezpieczeństwa elektrowni jądrowych, w szczególności w formie dobrowolnej kompleksowej oceny ryzyka i bezpieczeństwa ("testów wytrzymałościowych");
1.
zaleca wsparcie i wzmocnienie dialogu na temat bezpieczeństwa energetycznego między UE a partnerami z Europy Wschodniej na podstawie zewnętrznej polityki energetycznej UE, "inicjatywy z Baku" i Traktatu o Wspólnocie Energetycznej, zgodnie z ogólnymi celami polityki energetycznej UE zakładającej konkurencyjność, bezpieczeństwo dostaw i zrównoważony rozwój oraz z wyznaczonymi na 2050 r. celami UE w dziedzinie energetyki i klimatu;
2.
podkreśla, że obecnie, w dobie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa, które jest znacznie bardziej uzależnione od nieprzerwanych i solidnych dostaw energii elektrycznej, istnieje silna potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego w UE i państwach sąsiadujących; przypomina, że aby cel ten osiągnąć, należy utworzyć prawdziwy konkurencyjny rynek energii i sieci infrastruktury energetycznej oraz zapewnić zbliżenie uregulowań;
3.
podkreśla znaczenie zapewnienia pomocy, współpracy i wsparcia ze strony UE w działaniach prowadzonych przez UE i partnerów z Europy Wschodniej w celu zwiększenia efektywności energetycznej i zachęcenia do korzystania z odnawialnych źródeł energii;
4.
podkreśla potrzebę wzmocnienia strategicznego partnerstwa między UE a partnerami z Europy Wschodniej w dziedzinie ekologicznych technologii, co obejmuje innowacje oraz badania i rozwój, efektywność energetyczną i oszczędności energii, stosowanie technologii w dziedzinie energii odnawialnej oraz magazynowanie energii, inteligentne sieci energetyczne oraz zrównoważone systemy energetyczne;
5.
zaleca zwiększenie inwestycji europejskich w produkcję zasobów energetycznych i ich dostawę na rynki oraz zwiększenie ilości wspólnie eksploatowanych złóż węglowodorowych w krajach partnerskich w Europie Wschodniej, zwłaszcza w basenie Morza Kaspijskiego; zaleca zwiększenie politycznego i finansowego wsparcia istniejących systemów rurociągów, w tym systemu transkaspijskiego;
6.
wzywa do stworzenia warunków niezbędnych do zwiększenia obecności partnerów z Europy Wschodniej na wspólnym rynku zasobów energetycznych, które są dostępne dla wszystkich producentów; zaleca wsparcie prywatyzacji, rozdzielenia i komercjalizacji struktur służących do produkcji i przesyłu energii w krajach partnerskich w Europie Wschodniej, zgodnie z przepisami określonymi w trzecim pakiecie dotyczącym rynków energii elektrycznej i gazu;
7.
zachęca do położenia większego nacisku na środowiskowe aspekty produkcji i zużycia energii w krajach partnerskich w Europie Wschodniej w celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla; zaleca dodatkowe wsparcie rozwoju odnawialnych źródeł energii i technologii umożliwiających oszczędności energii;
8.
zachęca partnerów z Europy Wschodniej do uwzględnienia w krajowych politykach energetycznych jasnych celów dotyczących rozwoju odnawialnych źródeł energii i energii produkowanej z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju;
9.
wzywa do promowania połączenia zdolności i sieci energii elektrycznej i gazu partnerów z Europy Wschodniej oraz do rozwoju zaawansowanych technologii transportu i wykorzystania skroplonego gazu ziemnego;
10.
zaleca umocnienie związków między środowiskiem ekspertów w UE i środowiskiem ekspertów w krajach partnerskich w Europie Wschodniej w sprawach związanych z bezpieczeństwem energetycznym poprzez utworzenie sieci odpowiednich instytucji; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji w sprawie bezpieczeństwa dostaw energii i międzynarodowej współpracy energetycznej; zaleca utworzenie grup roboczych (ośrodków analitycznych) składających się z ekspertów w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego z krajów partnerskich w Europie Wschodniej i UE; zaleca wykorzystanie takich sieci ekspertów do wymiany doświadczeń i sprawdzonych rozwiązań w ramach seminariów i konferencji;
11.
podkreśla korzyści pod względem bezpieczeństwa energetycznego, które może zapewnić dywersyfikacja źródeł i tras dostaw energii; przypomina, że UE i partnerzy z Europy Wschodniej będą w najbliższej przyszłości potrzebować znacznych inwestycji w budowę i modernizację istniejącej infrastruktury energetycznej; z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji Europejskiej dotyczący transeuropejskiej infrastruktury energetycznej i podkreśla potrzebę skoordynowania polityk i działań w UE z partnerami z Europy Wschodniej; podkreśla konieczność zapewnienia różnorodności tras dostaw energii; jednocześnie zwraca uwagę, że prowadzenie polityki zamkniętych granic sztucznie zwiększa koszt sieci energetycznych oraz uniemożliwia i utrudnia skuteczną współpracę w zakresie dywersyfikacji źródeł i tras dostaw energii; przypomina, że otwarcie południowego korytarza gazowego musi pozostać jednym z priorytetów w programie politycznym;
12.
wzywa do zwiększenia przejrzystości międzyrządowych umów w sprawie energii w celu zapewnienia pełnej współpracy na rzecz bezpieczeństwa energetycznego oraz uniknięcia przerw w dostawach energii i potencjalnych kryzysów; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący decyzji ustanawiającej mechanizm wymiany informacji w odniesieniu do umów międzyrządowych w dziedzinie energii między państwami członkowskimi a państwami trzecimi jako pierwszy poważny krok w kierunku osiągnięcia tych celów; zaleca partnerom z Europy Wschodniej przyłączenie się do takich inicjatyw z myślą o utworzeniu stabilnych i solidnych warunków współpracy;
13.
przyznaje, że region Morza Czarnego ma znaczenie geostrategiczne dla bezpieczeństwa energetycznego UE, w szczególności w odniesieniu do dywersyfikacji dostaw energii, połączenia Europy z obszarem Morza Kaspijskiego, Bliskim Wschodem i Azją Środkową; podkreśla potrzebę pogłębienia wielostronnej współpracy w dziedzinie energetyki w regionie Morza Czarnego oraz rozwoju jego infrastruktury energetycznej;
14.
zaleca zapewnienie solidnego, efektywnego i stabilnego systemu wzajemnie obowiązujących gwarancji w odniesieniu do zapewnienia bezpieczeństwa infrastruktury do produkcji i transportu zasobów energetycznych; oświadcza, że wszelkie publicznie formułowane groźby dotyczące infrastruktury do wytwarzania energii (elektrowni atomowych, tam, platform wydobywczych, rurociągów i terminali, rafinerii ropy naftowej i zakładów chemicznych) w krajach partnerskich w Europie Wschodniej są całkowicie niedopuszczalne i noszą znamiona przestępstwa; wszelkie wrogie działania w odniesieniu do takiej infrastruktury należy traktować jako wymierzone w interesy UE i partnerów z Europy Wschodniej;
15.
podkreśla potrzebę zapewnienia zachowania najwyższych norm bezpieczeństwa jądrowego na etapie przygotowywania, budowy i eksploatacji elektrowni jądrowych w UE i odnośnych krajach partnerskich w Europie Wschodniej; z zadowoleniem przyjmuje udział Ukrainy i Armenii w testach wytrzymałościowych i zachęca inne odnośne kraje partnerskie w Europie Wschodniej do potwierdzenia swojego zobowiązania do uczestnictwa w tych testach;
16.
podkreśla, że partnerzy z Europy Wschodniej mają zapewnić zachowanie najwyższych norm środowiskowych i społecznych oraz norm efektywności i bezpieczeństwa przy eksploatacji i budowie infrastruktury energetycznej i elektrowni oraz przy korzystaniu z nich;
17.
podkreśla potrzebę opracowania wspólnych panów działania w dziedzinie energetyki przez UE i wszystkie kraje będące najważniejszymi dostawcami energii i kraje tranzytu o znaczeniu strategicznym w celu promowania wymiany wiedzy specjalistycznej w ramach współpracy technologicznej, badawczej i przemysłowej;
18.
przypomina znaczenie współpracy międzynarodowej między badaczami zajmującymi się naukami o energii; zachęca parterów z Europy Wschodniej do czynnego uczestnictwa w szczegółowych programach związanych z energią w ramach siódmego programu ramowego Unii w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego;
19.
zaleca, aby partnerzy z Europy Wschodniej promowali takie inicjatywy dotyczące energii jak "Inteligentne miasta i społeczności" i "Porozumienie burmistrzów" oraz aby brali w nich udział;
20.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącej Komisji/ wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, rządom i parlamentom państw członkowskich i państw partnerskich w Europie Wschodniej.
______

(1) W formie przyjętej w dniu 3 kwietnia 2012 r. w Baku (Azerbejdżan).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.153.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie bezpieczeństwa energetycznego, odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej, infrastruktury energetycznej - rozwój sytuacji w krajach Partnerstwa Wschodniego i krajach UE.
Data aktu: 30/05/2012
Data ogłoszenia: 30/05/2012