(2012/C 136/01)
(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2012 r.)
EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 7 i 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(1),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2), w szczególności jego art. 41,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
I. WPROWADZENIE
I.1. Konsultacje z EIOD i cel niniejszej opinii
I.2. Cel wniosków
II. UWAGI OGÓLNE
III. UWAGI SZCZEGÓŁOWE
III.1. Rola administratorów danych: konieczność jasnego wskazania obszarów odpowiedzialności
III.2. Ograniczenie dostępu i okres zatrzymania
III.3. Przetwarzanie specjalnych kategorii danych: możliwa potrzeba kontroli wstępnej
III.4. Należy przeprowadzić konsultacje z EIOD w sprawie aktów delegowanych i wykonawczych związanych z formularzem skargi
III.5. Środki bezpieczeństwa: konieczność przeprowadzenia oceny wpływu na prywatność
III.6. Informacje dla osób, których dotyczą dane
IV. WNIOSKI
(1) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(3) COM(2011) 793 wersja ostateczna.
(4) COM(2011) 794 wersja ostateczna.
(5) Motyw 20 i 21 oraz art. 11 ust. 4 wniosku w sprawie ODR.
(6) Motyw 16 wniosku w sprawie ADR.
(7) Preambuły i uzasadnienia wniosków.
(8) Każde państwo członkowskie będzie musiało wskazać jeden punkt kontaktowy na potrzeby ODR, który będzie siedzibą co najmniej dwóch doradców ds. ODR. Komisja stworzy sieć punktów kontaktowych ODR.
(9) Zob. opinia nr 1/2010 Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych powołanej na mocy art. 29 w sprawie pojęć "administrator danych" i "przetwarzający", przyjęta w dniu 16 lutego 2010 r. (WP 169), s. 17-24, dostępna pod adresem: http://ec.europa.eu/justice/policies/privacy/docs/wpdocs/2010/wp169_pl.pdf
(10) Zob. art. 11 ust. 2 wniosku w sprawie ODR.
(11) Artykuł 27 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 zawiera wymóg, by przetwarzanie "danych odnoszących się do zdrowia i dotyczących podejrzeń o popełnienie przestępstwa, przestępstw, wyroków karnych lub środków bezpieczeństwa" podlegało kontroli wstępnej EIOD. Zgodnie z art. 20 ust. 1 dyrektywy 95/46/WE kontroli wstępnej organu ochrony danych podlegają operacje przetwarzania mogące stwarzać określone zagrożenia związane z ochroną danych, zgodnie z krajowymi przepisami dotyczącymi ochrony danych.
(12) Motywy 23-24 oraz art. 7 ust. 4-5 wniosku w sprawie ODR.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.136.1 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie wniosków ustawodawczych dotyczących alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich. |
| Data aktu: | 12/01/2012 |
| Data ogłoszenia: | 11/05/2012 |