w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 ustanawiające instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju
Przyjęte przez Radę w dniu 10 grudnia 2010 r.
(2011/C 7 E/02)
(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2011 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 209 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu zwiększenia skuteczności i przejrzystości pomocy zewnętrznej Wspólnoty w 2006 r. ustanowiono nowe ramy planowania i przekazywania pomocy. Obejmują one rozporządzenie Rady (WE) nr 1085/2006 z dnia 17 lipca 2006 r. ustanawiające instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA)(2), rozporządzenie (WE) nr 1638/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. określające przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa(3), rozporządzenie Rady (WE) nr 1934/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. ustanawiające instrument finansowania współpracy z państwami i terytoriami uprzemysłowionymi oraz innymi państwami i terytoriami o wysokim dochodzie(4), rozporządzenie (WE) nr 1717/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiające Instrument na rzecz Stabilności(5), rozporządzenie Rady (Euratom) nr 300/2007 z dnia 19 lutego 2007 r. ustanawiające instrument współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego(6), rozporządzenie (WE) nr 1889/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie ustanowienia instrumentu finansowego na rzecz wspierania demokracji i praw człowieka na świecie(7) oraz rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(8).
(2) W procesie wprowadzania w życie rozporządzenia (WE) nr 1905/2006 ujawniły się niezgodności dotyczące wyjątków od zasady niekwalifikowalności do finansowania unijnego kosztów związanych z podatkami, cłami, opłatami i innymi obciążeniami skarbowymi. W związku z tym proponuje się zmienić stosowne przepisy tego rozporządzenia w celu dostosowania go do pozostałych rozporządzeń.
(3) Niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów, zgodnie z art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w ...
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
... | ... |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2010 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i stanowisko Rady przyjęte w pierwszym czytaniu z dnia 10 grudnia 2010 r. Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia ... (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 82.
(3) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 405 z 30.12.2006, s. 41.
(5) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 1.
(6) Dz.U. L 81 z 22.3.2007, s. 1.
(7) Dz.U. L 386 z 29.12.2006, s. 1.
(8) Dz.U. L 378 z 27.12.2006, s. 41.
PROJEKT UZASADNIENIA RADY
I. WPROWADZENIE
W dniu 21 kwietnia 2009 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 ustanawiające instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1889/2006 w sprawie ustanowienia instrumentu finansowego na rzecz wspierania demokracji i praw człowieka na świecie.
Parlament Europejski przyjął opinię w pierwszym czytaniu w dniu 21 października 2010 r.
Rada przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 10 grudnia 2010 r.
II. CEL
Instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju jest jednym z zaledwie dwóch unijnych instrumentów finansowych w dziedzinie działań zewnętrznych, który nie przewiduje wyjątku od zasady stanowiącej, że koszty związane z podatkami, cłami i innymi opłatami nie kwalifikują się do unijnego finansowania. Tym drugim instrumentem jest instrument finansowy na rzecz wspierania demokracji i praw człowieka na świecie (EIDHR).
Wszystkie pozostałe unijne instrumenty finansowe w dziedzinie działań zewnętrznych stanowią, że - co do zasady - wsparcia UE nie można wykorzystywać do finansowania takich kosztów; tym samym możliwe jest elastyczne podejście w poszczególnych sytuacjach i w stosownych przypadkach, w interesie właściwej realizacji programów i projektów.
Celem wniosku Komisji jest dostosowanie odnośnego przepisu przedmiotowego instrumentu do przepisu figurującego w pozostałych instrumentach poprzez dodanie wyrazów "co do zasady" w art. 25 ust. 2 rozporządzenia.
III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
Rada nie odnotowała żadnych trudności w związku z jedyną zmianą zaproponowaną przez Komisję w jej pierwotnym wniosku, mającą na celu zharmonizowanie stosownych przepisów w obowiązujących instrumentach finansowych.
Dla jasności i precyzji Rada zaakceptowała również przyjęte przez Parlament Europejski trzy poprawki natury raczej technicznej. W szczególności Rada zgodziła się na rozdzielenie pierwotnego wniosku na dwa samodzielne wnioski po to, by odzwierciedlić, że kwestia dotyczy dwóch odrębnych instrumentów, a mianowicie instrumentu finansowania współpracy na rzecz rozwoju i instrumentu finansowego na rzecz wspierania demokracji i praw człowieka na świecie.
Rada nie mogła jednak zaakceptować tych poprawek przyjętych przez Parlament Europejski, które wprowadzają stosowanie procedury aktów delegowanych (art. 290 TFUE) do przyjmowania wieloletnich programów współpracy i dokumentów strategicznych. Rada jest zdania, że wieloletnie programy współpracy - niemające prawnie wiążącego charakteru - nie są aktami o zasięgu ogólnym, które uzupełniają lub zmieniają akt podstawowy. Są to środki wykonawcze w rozumieniu art. 291 TFUE.
IV. PODSUMOWANIE
Rada nie napotkała trudności w związku z wnioskiem Komisji, przyjęła jednak kilka poprawek Parlamentu Europejskiego.
Rada jest zdania, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważony kompromis; apeluje do Parlamentu Europejskiego, by wyraził zgodę na ten tekst, aby zachować ducha i cel pierwotnego wniosku, czyli zapewnić spójność unijnych instrumentów finansowych w dziedzinie działań zewnętrznych i umożliwić minimalną, choć konieczną elastyczność w ich realizacji.
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.7E.11 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 ustanawiające instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju. |
Data aktu: | 10/12/2010 |
Data ogłoszenia: | 12/01/2011 |