Trzynaste sprawozdanie roczne sporządzone zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.

TRZYNASTE SPRAWOZDANIE ROCZNE SPORZĄDZONE ZGODNIE Z ART. 8 UST. 2 WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZIB OKREŚLAJĄCEGO WSPÓLNE ZASADY KONTROLI WYWOZU TECHNOLOGII WOJSKOWYCH I SPRZĘTU WOJSKOWEGO

(2011/C 382/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2011 r.)

WPROWADZENIE

Niniejsze sprawozdanie dotyczy działań podjętych przez UE i jej państwa członkowskie w ramach wdrażania wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB(1) w latach 2010 i 2011. Jeśli chodzi o wywóz broni konwencjonalnej, sprawozdanie obejmuje rok kalendarzowy 2010.

W latach 2010 i 2011 UE i jej państwa członkowskie kontynuowały wdrażanie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, które zastąpiło Kodeks postępowania w sprawie wywozu uzbrojenia obowiązujący od czerwca 1998 r.

Następujące państwa trzecie spełniły kryteria określone we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB i dostosowały się do zawartych w nim zasad: Bośnia i Hercegowina, była jugosłowiańska republika Macedonii, Chorwacja, Czarnogóra, Islandia, Kanada i Norwegia. Ponadto w 2011 roku Grupa Robocza ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM), działająca w ramach Rady UE, rozpoczęła opracowywanie odnośnych systemów wymiany informacji między UE a państwami trzecimi dostosowującymi się do przedmiotowego wspólnego stanowiska.

W kontekście decyzji Rady 2009/1012/WPZiB z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie wspierania działań UE mających na celu propagowanie wśród państw trzecich kontroli wywozu uzbrojenia oraz zasad i kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB(2) w roku 2010 i 2011 przeprowadzono działania służące upowszechnieniu skutecznych krajowych systemów kontroli wywozu uzbrojenia.

UE i państwa członkowskie nadal odgrywały wiodącą rolę w procesie przygotowania traktatu o handlu bronią, dokładnie przygotowując się do wszystkich posiedzeń komitetu przygotowawczego, które odbyły się w roku 2010 i 2011, i aktywnie w tych posiedzeniach uczestnicząc. Wysiłki UE koncentrowały się również na działaniach informacyjnych w państwach trzecich, które to działania miały formę konsultacji, jak i regionalnych imprez informacyjnych organizowanych w ramach odnośnych decyzji Rady (decyzji Rady 2009/42/WPZiB z dnia 19 stycznia 2009 r.(3) i decyzji Rady 2010/336/WPZiB z dnia 14 czerwca 2010 r.(4)).

I.
WYKONANIE WSPÓLNEGO STANOWISKA 2008/944/WPZiB
1.
Włączenie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB do prawodawstwa krajowego lub przepisów administracyjnych

Państwa członkowskie stosują przepisy przedmiotowego wspólnego stanowiska, które jest zaktualizowanym i udoskonalonym odpowiednikiem Kodeksu postępowania UE w sprawie wywozu uzbrojenia; kodeks został zastąpiony przez to wspólne stanowisko w grudniu 2008 r. Wspólne stanowisko wykracza znacznie poza kodeks postępowania, gdyż przewiduje poszerzenie zakresu kontroli na pośrednictwo w obrocie technologiami, na dotyczące technologii transakcje tranzytowe oraz na przekazywanie technologii w formie niematerialnej; przewiduje ponadto wzmocnione procedury służące harmonizacji polityk wywozu stosowanych przez państwa członkowskie.

Na państwach członkowskich spoczywa wymóg pełnego włączenia przedmiotowego wspólnego stanowiska do prawodawstwa krajowego lub przepisów administracyjnych. Sytuację w zakresie krajowej transpozycji wspólnego stanowiska do systemów kontroli wywozu istniejących w państwach członkowskich przedstawiono w załączonej tabeli C.

2.
Podręcznik użytkownika

Podręcznik użytkownika jest niezbędnym instrumentem podsumowującym uzgodnione wytyczne w zakresie stosowania przepisów operacyjnych wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB i interpretacji kryteriów w nim zawartych.

O podręczniku tym mowa jest w art. 13 wspólnego stanowiska; został on opracowany przez Grupę Roboczą Rady ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) i w odpowiednich przypadkach jest aktualizowany. Jest on przeznaczony przede wszystkim dla urzędników wydających zezwolenia na wywóz, a zatem przyczynia się znacznie, w sposób praktyczny, do zapewnienia zbieżności polityk i procedur państw członkowskich w zakresie kontroli wywozu uzbrojenia. Podręcznik jest dokumentem publicznym, który jest dostępny na stronie internetowej Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych.

Podręcznik użytkownika zawiera rozdziały poświęcone m.in. następującym zagadnieniom:

a)
Powiadomienia o odmowie i konsultacje

Powiadomienia o odmowie i konsultacje dwustronne nadal mają miejsce niemal codziennie za pośrednictwem unijnego systemu elektronicznemu COREU. Informacje są dystrybuowane bez opóźnień, co zapewnia przejrzystość polityk wywozu uzbrojenia prowadzonych przez państwa członkowskie wobec określonych państw stanowiących miejsce końcowego przeznaczenia i wobec użytkowników końcowych.

Powiadomienia o odmowie, jak również wyniki konsultacji dwustronnych, są umieszczane w centralnej elektronicznej bazie decyzji odmownych prowadzonej przez UE. Baza, którą zarządza Europejska Służba Działań Zewnętrznych, jest systemem dynamicznym odzwierciedlającym politykę państw członkowskich w zakresie kontroli wywozu uzbrojenia. Liczba zgłoszonych w 2010 r. decyzji odmownych w podziale na państwa przeznaczenia i na kategorie wykazu uzbrojenia została wskazana w wierszu (d) tabel znajdujących się w tabeli AI (załączonej do niniejszego sprawozdania); liczba konsultacji udzielonych i otrzymanych przez każde państwo członkowskie oraz liczba konsultacji w podziale na miejsca przeznaczenia znajdują się odpowiednio w tabelach BI oraz BII.

b)
Najlepsze praktyki w zakresie interpretacji kryteriów

Najlepsze praktyki w zakresie interpretacji kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB zostały opracowane przez grupę roboczą COARM na podstawie najlepszych praktyk krajowych i z uwzględnieniem informacji otrzymanych od zainteresowanych stron.

Najlepsze praktyki mają służyć zapewnieniu większej spójności wśród państw członkowskich pod względem stosowania kryteriów wspólnego stanowiska. W tym celu określono czynniki, które należy uwzględniać podczas rozpatrywania wniosków o zezwolenie na wywóz. Najlepsze praktyki przeznaczone są dla urzędników wydających zezwolenia na wywóz i innych urzędników pracujących w departamentach i agencjach rządowych, bowiem proces decyzyjny powinien opierać się na doświadczeniu tych urzędników w kwestiach m.in. regionalnych, prawnych (np. prawo dotyczące praw człowieka, międzynarodowe prawo publiczne), technicznych, rozwojowych oraz dotyczących bezpieczeństwa i wojskowości.

3.
Współpraca zewnętrzna

Artykuł 11 wspólnego stanowiska wzywa państwa członkowskie, by dołożyły wszelkich starań w celu zachęcenia innych państw dokonujących wywozu technologii wojskowych lub sprzętu wojskowego do stosowania kryteriów tego wspólnego stanowiska. Skoordynowana współpraca zewnętrzna państw członkowskich i UE była kontynuowana przez cały rok 2010 i w roku 2011 aż do chwili obecnej (zob. tabela D załączona do niniejszego dokumentu).

Wydarzenia w kontekście decyzji Rady 2009/1012/WPZiB z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie wspierania działań UE mających na celu propagowanie wśród państw trzecich kontroli wywozu uzbrojenia oraz zasad i kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB

Na mocy decyzji 2009/1012/WPZiB przydzielono środki finansowe na zorganizowanie pięciu regionalnych seminariów informacyjnych i czterech wymian personelu, skierowanych do państw trzecich, które ściśle współpracują z UE. Za stronę techniczną wdrażania odpowiada niemeicki Federalny Urząd ds. Ekonomii i Kontroli Wywozu (BAFA).

W roku 2010 w kontekście decyzji 2009/1012/WPZiB zorganizowano dwa seminaria informacyjne. Pierwsze odbyło się w Algierze w marcu 2010 r. i skierowane było do państw Afryki Północnej (Algierii, Egiptu, Libii, Maroka i Tunezji). Drugie seminarium odbyło się w Sarajewie (Bośnia i Hercegowina) w czerwcu 2010 r. i skierowane było do państw Bałkanów Zachodnich (Albanii, Bośni i Hercegowiny, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Chorwacji, Czarnogóry i Serbii). Trzecie seminarium zorganizowano w Kijowie (Ukraina) dla państw z Europy Wschodniej i Kaukazu będących partnerami w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy).

W roku 2011 zorganizowano czwarte i piąte seminarium przewidziane w decyzji 2009/1012/WPZiB; odbyły się one odpowiednio w Podgoricy (Czarnogóra) w maju 2011 r. dla państw Bałkanów Zachodnich (Albanii, Bośni i Hercegowiny, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Chorwacji, Czarnogóry i Serbii) i w Kijowie (Ukraina) w listopadzie 2011 r. dla państw z Europy Wschodniej i Kaukazu będących partnerami w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy).

Jeśli chodzi o wymiany personelu przewidziane w przedmiotowej decyzji Rady, w czerwcu 2011 r. Węgry gościły chorwackich urzędników zajmujących się kontrolą wywozu uzbrojenia, w październiku 2011 r. Portugalia gościła odnośnych urzędników z byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii i z Czarnogóry, a w listopadzie 2011 r. Polska gościła personel zajmujący się kontrolą wywozu uzbrojenia z trzech krajów kandydujących do UE (byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Chorwacji i Czarnogóry). Dzięki tym wymianom personelu urzędnicy z krajów kandydujących do UE mogli skorzystać z doświadczeń państw członkowskich w zakresie bieżącego zajmowania się kwestiami wywozu uzbrojenia, kontroli pośrednictwa i tranzytu, sprawozdawczości oraz przejrzystości, a także w zakresie zajmowania się wewnętrznymi programami przestrzegania przepisów przez eksporterów i wdrażaniem w kraju sankcji międzynarodowych i unijnych. Dodatkowa i zarazem ostatnia wymiana personelu na mocy przedmiotowej decyzji Rady jest zaplanowana na pierwszy kwartał 2012 r.

4.
Spotkania w ramach dialogu politycznego

W roku 2010 w ramach dialogu politycznego zorganizowano spotkania dotyczące kwestii kontroli wywozu uzbrojenia z Norwegią, Kanadą, Ukrainą, Stanami Zjednoczonymi i Federacją Rosyjską.

Dialog polityczny ze wspomnianymi państwami, prowadzony w formie dwóch dorocznych spotkań, stał się okazją do owocnych dyskusji na tematy będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, takie jak określone państwa przeznaczenia budzące szczególne zastrzeżenia, kwestie zgodności i kontroli, a także proces przygotowania traktatu o handlu bronią. Podczas tych posiedzeń Unia Europejska, którą od wejścia w życie Traktatu z Lizbony reprezentuje Europejska Służba Działań Zewnętrznych, informowała także rozmówców o priorytetach COARM i działaniach podjętych od czasu poprzedniego spotkania.

W roku 2011 UE rozpoczęła ponadto proces tworzenia mechanizmu wymiany informacji, który pozwoliłby państwom członkowskim UE, ESDZ i państwom trzecim dostosowującym się do wspólnego stanowiska na prowadzenie wymiany istotnych informacji dotyczących krajowych polityk w zakresie kontroli wywozu uzbrojenia.

5.
Aktualizacja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej

Wspólny wykaz uzbrojenia Unii Europejskiej ma status politycznego zobowiązania w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Jest on przedstawiony w wykazie produktów związanych z obronnością załączonym do dyrektywy 2009/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie(5).

W dniu 21 lutego 2011 r. Rada przyjęła zaktualizowaną wersję wykazu, w której uwzględniono zmiany w wykazie uzbrojenia zawartym w porozumieniu z Wassenaar uzgodnione na posiedzeniu plenarnym państw porozumienia z Wassenaar w 2010 roku. Zaktualizowana wersja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 86 z dnia 18 marca 2011 r., s. 1.

6.
Pośrednictwo w handlu bronią

Grupa robocza COARM uzgodniła, że obowiązki dotyczące wymiany informacji określone we wspólnym stanowisku Rady 2003/468/WPZiB z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią(6) należy realizować za pośrednictwem mechanizmu ustanowionego we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB. Zgodnie z art. 5 wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB państwa członkowskie dokonują osobnych ustaleń w zakresie wymiany informacji dotyczących przyznanych zezwoleń na prowadzenie pośrednictwa oraz decyzji odmownych. Ponadto zgodnie z art. 4 i 5 wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB te państwa członkowskie, które nakładają na pośredników obowiązek uzyskania pisemnego zezwolenia na prowadzenie pośrednictwa lub mają rejestr pośredników w handlu bronią, dokonują osobnych ustaleń w zakresie wymiany odnośnych informacji dotyczących zarejestrowanych pośredników.

Informacje dotyczące przyznanych zezwoleń oraz decyzji odmownych wydanych w państwach członkowskich UE znajdują się w załączonej tabeli AIII.

Szczegółowe informacje dotyczące krajowego wdrażania wspólnego stanowiska w sprawie pośrednictwa lub szczegółowe informacje dotyczące aktualnej sytuacji w zakresie tego wdrażania -w przypadku tych państw członkowskich, które dotąd nie wdrożyły w pełni tego wspólnego stanowiska, przedstawiono w załączonej tabeli C.

7.
Wewnątrzunijne transfery uzbrojenia

Parlament Europejski i Rada przyjęły w dniu 6 maja 2009 r. dyrektywę 2009/43/WE w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie.

Dyrektywa przewiduje, że państwa członkowskie przyjmują i publikują, nie później niż dnia 30 czerwca 2011 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do spełnienia jej wymogów. Państwa członkowskie muszą rozpocząć stosowanie przyjętych środków 30 czerwca 2012 r. Od czasu przyjęcia dyrektywy państwa członkowskie prowadziły - w ramach komitetu pod przewodnictwem Komisji - rozmowy o najlepszym sposobie rozwiązania problemów dotyczących transpozycji dyrektywy do ich przepisów krajowych. W oparciu o wkład tego komitetu Komisja przyjęła w dniu 11 stycznia 2011 r. zalecenie 2011/24/UE(7) w sprawie certyfikacji przedsiębiorstw sektora obronności na mocy art. 9 dyrektywy 2009/43/WE.

8.
Dialog z Parlamentem Europejskim i organizacjami pozarządowymi

W roku 2010 zawieszono spotkania COARM z Podkomisją ds. Bezpieczeństwa i Obrony w oczekiwaniu na utworzenie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych. W przyszłości można będzie ustalić nową formę takich spotkań. Przewiduje się, że do końca 2011 roku spotkania zostaną wznowione.

Tak, jak odbywało się to zwyczajowo w ostatnich kilku latach, delegaci COARM z większości państw członkowskich UE uczestniczyli w nieformalnych posiedzeniach organizowanych przez organizacje pozarządowe (szczególnie Saferworld) w odstępach półrocznych.

II.
TRAKTAT O HANDLU BRONIĄ (ATT)
1.
Wkład w sesje komitetu przygotowawczego

Uzyskanie prawnie wiążącego solidnego traktatu o handlu bronią (ATT) jest jednym z najwyższych priorytetów polityki zagranicznej UE i jej państw członkowskich. Traktat o handlu bronią może wnieść znaczny wkład w uregulowanie międzynarodowego handlu bronią na szczeblu międzynarodowym, sprawiając, że stanie się on bardziej przejrzysty i bardziej odpowiedzialny przez ustalenie wspólnych, wysokich międzynarodowych standardów. Wszystkie państwa członkowskie UE poparły odpowiednie rezolucje Zgromadzenia Ogólnego ONZ od roku 2006.

W latach 2010 i 2011 aż do chwili obecnej Unia Europejska i jej państwa członkowskie nadal ściśle wspierały prowadzone przez ONZ działania w związku z traktatem o handlu bronią. Przed dotychczasowymi posiedzeniami Komitetu Przygotowawczego ds. traktatu o handlu bronią (PrepCom) (w lipcu 2010 r., lutym i lipcu 2011 r.) utworzona w ramach grupy roboczej COARM specjalna podgrupa spotykała się regularnie, aby dzielić się opiniami i koordynować stanowiska, umożliwiając tym samym UE i jej państwom członkowskim dalszy bardzo aktywny i widoczny udział podczas wypracowywania traktatu o handlu bronią. Na podstawie skoordynowanych stanowisk UE Unia Europejska i jej państwa członkowskie prowadziły również szerokie konsultacje z państwami trzecimi, a w szczególności z głównymi państwami produkującymi broń i z przewodniczącym komitetu przygotowawczego ambasadorem Garcią Moritanem.

2.
Wysiłki w zakresie współpracy zewnętrznej w kontekście decyzji Rady 2009/42/WPZiB z dnia 19 stycznia 2009 r. oraz decyzji Rady 2010/336/WPZiB z dnia 14 czerwca 2010 r. w sprawie działań UE wspierających traktat o handlu bronią

Od roku 2009 UE jest szczególnie aktywna we wspieraniu procesu przygotowania traktatu o handlu bronią wobec państw trzecich, aby zwiększyć udział w konsultacjach w ramach ONZ i polepszyć rozumienie różnych aspektów przyszłego traktatu przez wszystkie państwa członkowskie ONZ. UE przyjęła w tym celu w latach 2009 i 2010 dwie decyzje Rady, które umożliwiły zorganizowanie szeregu regionalnych spotkań z zakresu współpracy zewnętrznej we współpracy z Instytutem Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Badań nad Rozbrojeniem (UNIDIR).

Realizację decyzji 2009/42/WPZiB rozpoczęto w 2009 roku i zakończono w lutym 2010 r., organizując spotkanie informacyjne z zakresu współpracy zewnętrznej dla państw OBWE oraz seminarium podsumowujące dla wszystkich państw członkowskich ONZ. Obie imprezy odbyły się w Wiedniu i zakończyły cykl sześciu seminariów z zakresu współpracy zewnętrznej finansowanych na podstawie decyzji 2009/42/WPZiB.

Na podstawie wyników osiągniętych podczas pierwszego cyklu spotkań z zakresu współpracy zewnętrznej UE postanowiła wzmóc wysiłki na rzecz zwiększenia udziału w procesie przygotowania traktatu o handlu bronią i jego lepszego zrozumienia. W tym celu w czerwcu 2010 r. przyjęto nową decyzję Rady przewidującą zorganizowanie siedmiu warsztatów regionalnych skupiających się zarówno na politycznych aspektach traktatu o handlu bronią, jak i na technicznych aspektach krajowej kontroli wywozu broni.

W latach 2010 i 2011 zorganizowano seminaria z zakresu współpracy zewnętrznej w Katmandu, w Nepalu (grudzień 2010 r.) dla państw Azji Południowej i Środkowej, w Casablance, w Maroku (luty 2011 r.) dla państw Afryki Północnej, Zachodniej i Środkowej, w Montevideo w Urugwaju (kwiecień 2011 r.) dla państw Ameryki Południowej i Karaibów, na Bali w Indonezji (czerwiec 2011 r.) dla państw Azji Wschodniej i Pacyfiku. Zorganizowano również imprezy towarzyszące przy okazji posiedzeń komitetu przygotowawczego traktatu o handlu bronią, które odbyły się w Nowym Jorku w lipcu 2010 r. oraz w lutym i lipcu 2011 r., a także przy okazji 66. posiedzenia Komitetu Pierwszego Zgromadzenia Ogólnego ONZ w październiku 2011 r.

III.
PRIORYTETOWE WYTYCZNE DLA GRUPY ROBOCZEJ COARM NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Wraz z przyjęciem prawnie wiążącego wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określono podstawowe elementy wspólnego podejścia państw członkowskich do kontroli wywozu broni konwencjonalnej. Pomimo postępu polegającego na przyjęciu wspólnego stanowiska nadal pozostaje wiele do zrobienia, w szczególności w dziedzinach, którymi nie zajmowano się w przeszłości lub które wymagają dalszych prac w celu skonsolidowania i rozwijania dotychczasowych osiągnięć.

Priorytetowe wytyczne na najbliższą przyszłość są następujące:

1.
Dopilnować, by te państwa członkowskie, które jeszcze tego nie zrobiły, przyjęły odpowiednie przepisy krajowe lub administracyjne w celu pełnego wdrożenia:
wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią,
wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady regulujące kontrolę wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.
2.
Kontynuować koordynację na szczeblu UE oraz wkład w proces negocjacji traktatu o handlu bronią oraz zapewnić udział ekspertów w przygotowaniach do posiedzenia komitetu przygotowawczego, które odbędzie się w lutym 2012 r., i do konferencji dyplomatycznej w lipcu 2012 r., która otrzymała upoważnienie do negocjowania tego traktatu.
3.
Kontynuować wymianę odpowiednich informacji między państwami członkowskimi UE na temat polityk z zakresu wywozu uzbrojenia do określonych miejsc przeznaczenia.
4.
Zakończyć wykonanie decyzji 2009/1012/WPZiB przez zorganizowanie wymiany personelu w roku 2012 oraz zobowiązać się do oceny osiągniętych rezultatów.
5.
Zakończyć wykonanie decyzji 2010/336/WPZiB w sprawie działań UE wspierających traktat o handlu bronią oraz zagwarantować uczestnictwo ekspertów z grupy COARM w regionalnych seminariach z zakresu współpracy zewnętrznej.
6.
Kontynuować rozwijanie wymiany informacji i najlepszych wzorców z państwami trzecimi dostosowującymi się do wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB, konsultując się z właściwymi podmiotami.
7.
Wznowić dialog z Parlamentem Europejskim oraz dalej rozwijać stosunki ze społeczeństwem obywatelskim i z przemysłem.
8.
Rozpocząć proces przygotowawczy z myślą o przeglądzie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB, który ma zostać podjęty trzy lata po jego przyjęciu, jak przewidziano w art. 15.
9.
Rozpocząć przygotowywanie dalszych działań z zakresu współpracy zewnętrznej, aby propagować zasady i kryteria wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB, uwzględniając wyniki oceny realizacji decyzji 2009/1012/WPZiB.
10.
Odpowiednio zaktualizować Podręcznik użytkownika i Wspólny wykaz uzbrojenia UE, w tym w ramach procesu przeglądu wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB.
11.
Zapewnić szybkie sfinalizowanie i opublikowanie 14. rocznego sprawozdania UE dotyczącego wywozu uzbrojenia.
______

(1) Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99.

(2) Dz.U. L 348 z 29.12.2009, s. 16.

(3) Dz.U. L 17 z 22.1.2009, s. 39.

(4) Dz.U. L 152 z 18.6.2010, s. 14.

(5) Dz.U. L 146 z 10.6.2009, s. 1.

(6) Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 79.

(7) Dz.U. L 11 z 15.1.2011, s. 62.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.382.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Trzynaste sprawozdanie roczne sporządzone zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.
Data aktu: 30/12/2011
Data ogłoszenia: 30/12/2011