(2011/C 291/02)(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2011 r.)
KOMISJA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W strategii "Europa 2020" podkreślono, że polityka zamówień publicznych powinna służyć zapewnieniu najbardziej efektywnego wykorzystania funduszy publicznych i utrzymania otwartego charakteru rynków zamówieniowych w skali całej Unii, zwłaszcza w kontekście surowych ograniczeń budżetowych oraz trudności gospodarczych w wielu państwach członkowskich.
(2) W strategii "Europa 2020" wskazano, iż przepisy dotyczące zamówień publicznych powinny sprzyjać poprawie otoczenia biznesu, w szczególności w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw, w celu wspierania przejścia na gospodarkę efektywnie korzystającą z zasobów. Polityka zamówień publicznych powinna również przyczyniać się do realizacji wspólnych celów społecznych, obejmujących nowe wyzwania stojące przed Europą, do których należą przeciwdziałanie zmianom klimatu oraz promowanie innowacji.
(3) W tym kontekście ramy stworzone decyzją Komisji 87/305/EWG z dnia 26 maja 1987 r. ustanawiającą Komitet Doradczy do spraw Otwarcia Zamówień Publicznych(1) nie zapewniają już Komisji wiedzy fachowej oraz praktycznego wkładu na potrzeby kształtowania polityki zamówień publicznych odpowiadającej na zmieniające się wyzwania związane z polityką Unii w tym zakresie.
(4) Konieczne jest w związku z tym powołanie grupy ekspertów ds. zamówień publicznych w oparciu o nowe ramy prawne, które umożliwią, z jednej strony, dostosowanie działalności grupy do nowych ram dotyczących grup ekspertów Komisji(2), a z drugiej strony zapewnią Komisji niezbędną wiedzę fachową, doświadczenie i dogłębne informacje w celu sprostania nowym wyzwaniom w dziedzinie zamówień publicznych.
(5) Grupa powinna zatem pomagać Komisji w rozwijaniu wysokiej jakości debaty i polityki w dziedzinie zamówień. Grupa powinna, w stosownych przypadkach, przygotowywać sprawozdania bądź wydawać opinie wspierające Komisję w opracowywaniu i wdrażaniu polityki i prawodawstwa Unii w dziedzinie zamówień publicznych.
(6) Ponadto tego rodzaju forum umożliwiałoby zainteresowanym branżom dotarcie do informacji na temat opracowywanych i stosowanych przepisów unijnych w zakresie zamówień.
(7) W świetle powyższych rozważań grupa powinna mieć mieszaną reprezentację członków wybranych do występowania we własnym imieniu lub reprezentowania grup interesów oraz spośród organizacji. Wspomniani członkowie powinni wywodzić się z różnych środowisk, na przykład prawników, ekspertów technicznych zaangażowanych w realizację umów w sprawie zamówień, środowisk akademickich, organizacji przemysłowych lub handlowych, stowarzyszeń instytucji lub podmiotów zamawiających.
(8) Skład grupy powinien być jak najbardziej zrównoważony, zarówno pod względem płci, jak i pochodzenia geograficznego.
(9) Wszyscy członkowie powinni spełniać wysokie standardy aktywnego i wysokiej jakości udziału w posiedzeniach, a także, w razie potrzeby, w przygotowaniach do posiedzeń oraz działaniach następczych.
(10) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(3).
(11) W związku z tym należy uchylić decyzję 87/305/EWG,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 września 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Michel BARNIER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 152 z 12.6.1987, s. 32. Decyzja Komisji 87/305/EWG z dnia 26 maja 1987 r. ustanawiająca Komitet Doradczy do spraw Otwarcia Zamówień Publicznych.
(2) SEC(2010) 1360 wersja ostateczna.
(3) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(4) Porównaj: przypis 3.
(5) SEC(2007) 639 z 25.6.2007.
(6) Porównaj: przypis 1.