Konkluzje Rady w sprawie przedstawionego przez Trybunał Obrachunkowy sprawozdania specjalnego nr 4/2010:"Czy struktura programu mobilności Leonardo da Vinci oraz zarządzanie tym programem mogą prowadzić do osiągnięcia wymiernych rezultatów?"
(2011/C 22/01)
(Dz.U.UE C z dnia 22 stycznia 2011 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
UWZGLĘDNIAJĄC konkluzje Rady w sprawie lepszej analizy sprawozdań specjalnych sporządzanych przez Trybunał Obrachunkowy w kontekście procedury udzielania absolutorium(1),
PRZYPOMINAJĄC, że program Leonardo da Vinci jest elementem programu Uczenie się przez całe życie (2007-2013), za którego wdrażanie i monitorowanie zasadniczo odpowiada Komisja Europejska we współpracy z organami krajowymi,
ORAZ UZNAJĄC, że projekty mobilności stanowią największą część programu Leonardo da Vinci,
1. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 4/2010 oceniające strukturę projektów mobilności w programie Leonardo da Vinci i zarządzanie nimi w ramach programu Uczenie się przez całe życie(2).
2. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI odpowiedzi Komisji Europejskiej towarzyszące sprawozdaniu.
3. Z UZNANIEM PRZYJMUJE działania już podjęte, by usprawnić podejście Komisji do zarządzania programem Leonardo da Vinci.
4. AKCEPTUJE ogólne stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego, że choć istnieje potrzeba dalszych starań, by ulepszyć funkcjonowanie projektów mobilności w ramach programu Leonardo da Vinci, to ich struktura i zarządzanie nimi faktycznie mogą prowadzić do osiągnięcia wymiernych rezultatów.
5. MIMO TO POPIERA zalecenia zawarte w sprawozdaniu Trybunału i ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, by w odniesieniu do obecnego programu i do programów przyszłych:
a) usprawniła system opracowywania sprawozdań dotyczących rezultatów programu Leonardo da Vinci i utworzyła kompleksowy system pomiaru jego oddziaływania, a jednocześnie ograniczyła do minimum ogólne obciążenia administracyjne, zwłaszcza niezwłocznie kończąc prace nad stosownymi aplikacjami i narzędziami;
b) zapewniła organom krajowym więcej jakościowych informacji zwrotnych, pokrótce przedstawiających realizację programu w danym kraju i akcentujących jej słabe i mocne strony;
c) usprawniła procedurę oceny wniosków, na przykład dopracowując podręcznik oceny dla ewaluatorów i oceniając opłacalność kontroli ocen wniosków podczas wizyt monitorujących jakość i oddziaływanie programu w krajach uczestniczących;
d) usprawniła system monitorowania jakości i oddziaływania programu i skoordynowała ten system z rocznym cyklem opracowywania sprawozdań z działalności realizowanym obecnie przez agencje krajowe, a jednocześnie postarała się nie nakładać na nie większych obciążeń;
e) powiązała strukturę planu pracy z rocznym sprawozdaniem, tak by można było porównać osiągnięte rezultaty z rezultatami planowanymi;
f) zbadała możliwość zapewnienia przyjaznego użytkownikowi i skutecznego narzędzia do wyszukiwania partnerów, które ułatwiłoby organizację staży dla uczestników z zagranicy;
g) nie później niż w czerwcu 2012 r. poinformowała Radę o postępach we wdrażaniu niniejszych zaleceń.
6. ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, by wzięły pod uwagę zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym, przygotowując i omawiając kolejne edycje programów UE w dziedzinie kształcenia i szkolenia.
______
(1) Dok. 7515/00 FIN 127 z dnia 3 kwietnia 2000 r. + COR 1 z dnia 12 kwietnia 2000 r.
(2) Sprawozdanie specjalne nr 4/2010 pt. "Czy struktura programu mobilności Leonardo da Vinci oraz zarządzanie tym programem mogą prowadzić do osiągnięcia wymiernych rezultatów?" (dok. 14619/10 FIN 452 EDUC 160 SOC 624 z dnia 7 października 2010 r.).