SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI ZA ROK BUDŻETOWY 2010(2011/C 154/01)
(Dz.U.UE C z dnia 24 maja 2011 r.)
Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2010
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
1. WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie, zgodnie z art. 1 2 2 rozporządzenia finansowego i art. 1 8 5 przepisów wykonawczych, dołączone do rozliczenia finansowego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za 2010 r., podaje w szczególności stopień wykorzystania środków. Zawiera ono również syntetyczne zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi dokonanych w roku budżetowym 2010.
Rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2010 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję linii budżetowych dla każdego rozdziału budżetu. Wreszcie, w załącznikach zamieszczone są tabele zestawiające szczegółowe dane liczbowe odnoszące się do wykonania budżetu za 2010 r.
Co się tyczy działalności sądowniczej sensu stricto, informacje na jej temat zawarte zostały w umieszczonym na stronie internetowej Curia (http://curia.europa.eu) sprawozdaniu rocznym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za rok 2010, które dostarcza szczegółowych danych i statystyk odnoszących się do działalności sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości, Sądu i Sądu do spraw Służby Publicznej.
2. OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2010 r.
2.1. Dochody
Prognozowane dochody Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 wynosiły 39.957.000 EUR.
Jak pokazuje tabela 1, należności ustalone podczas roku budżetowego 2010 wynoszą 44.043.087 EUR i są wyższe o 10,23 % od prognozowanych(1).
Tabela 1
Prognozowane dochody i ustalone należności
(w EUR) |
Tytuł |
Prognozowane dochody w 2010 r. |
Należności ustalone w 2010 r. |
% całości |
4 Dochody pochodzące od osób związanych z instytucjami i innymi organami wspólnotowymi |
39 817 000,00 |
42 959 551,79 |
97,54 |
5 Dochody z działalności administracyjnej instytucji |
130 000,00 |
1 072 685,37 |
2,44 |
9 Dochody różne |
10 000,00 |
10 850,00 |
0,02 |
Ogółem |
39 957 000,00 |
44 043 087,16 |
100,00 |
% |
100,00 % |
110,23 % |
|
Należy zauważyć, że stosunek dochodów do należności ustalonych w tytule 4 (głównie potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu z tytułu podatków i składek na zabezpieczenie społeczne) stanowi bardzo duży procent całości dochodów (97,54 %), podczas gdy dochody w tytułach 5 i 9 (pochodzące głównie ze zwrotu opłat związanych z najmem budynków T/T bis przez Trybunał Obrachunkowy i przez Centrum Tłumaczeń oraz ze sprzedaży publikacji, zwrotów opłat telekomunikacyjnych i produktów finansowych) stanowią zaledwie 2,46 % całości.
Załączniki I i II podają uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności ustalonych, stosunek dochodów do należności zebranych).
Jeśli chodzi o dochody z należności przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego, tabela 2 wskazuje, że dochody tytułu 4 stanowią największą część ogółu dochodów z należności przeniesionych uzyskanych w 2010 r. (75,93 %).
Tabela 2
Dochody z należności przeniesionych
(w EUR) |
Tytuł |
Przeniesienie z 2009 r. na 2010 r. |
Dochody z należności przeniesionych |
% całości |
4 Dochody pochodzące od osób związanych z instytucjami i innymi organami wspólnotowymi |
44 048,98 |
44 048,98 |
75,93 |
5 Dochody z działalności administracyjnej instytucji |
14 470,35 |
13 963,59 |
24,07 |
9 Dochody różne |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Ogółem |
58 519,33 |
58 012,57 |
100,00 |
% |
100,00 % |
99,13 % |
|
2.2. Wydatki
2.2.1. Środki na rok budżetowy
Środki zapisane w budżecie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 wynosiły 329.300.000 EUR.
Jak przedstawia to tabela 3, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2010 osiągnęło kwotę 323.784.221,31 EUR, odzwierciedlającą bardzo wysoki stopień wykorzystania ostatecznych środków, równy 98,32 % i - podobnie jak w 2009 r. - przewyższający 98 %.
Należy zauważyć również, że podobnie jak w latach poprzednich trzy czwarte budżetu wykonanego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przeznaczone jest na wydatki na członków i na personel (wydatki tytułu 1).
Tabela 3
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) |
Tytuł |
Środki budżetowe na 2010 r. |
Zobowiązania budżetowe w 2010 r. |
% całości |
1 Osoby związane z instytucją |
248 514 000,00 |
243 614 674,62 |
75,24 |
2 Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
80 746 000,00 |
80 149 024,44 |
24,75 |
3 Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań |
40 000,00 |
20 522,25 |
0,01 |
10 Inne wydatki(1) |
0 |
0 |
- |
Ogółem |
329 300 000,00 |
323 784 221,31 |
100 |
% |
100 % |
98,32 % |
|
(1) Parlament pierwotnie umieścił w rezerwie dla większości instytucji 5 % środków na usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń w oczekiwaniu na przyjęcie specjalnego sprawozdania w sprawie współpracy międzyinstytucjonalnej w tej dziedzinie. Rezerwa ta (485.700 EUR w przypadku Trybunału Sprawiedliwości) została uwolniona na początku lipca 2010 r. |
Załączniki III i IV podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków zapisanych na rok budżetowy 2010 (porównanie względem roku 2009, szczegóły wykorzystania według linii budżetowych).
2.2.2. Środki przeniesione
Tabela 4 pokazuje, że środki przeniesione z roku budżetowego 2009 na rok budżetowy 2010, które ogółem wyniosły 18.228.846,03 EUR, zostały w bardzo dużej części wykorzystane (84,9 %).
Tabela 4
Wykorzystanie środków przeniesionych
(w EUR) |
Tytuł |
Przeniesienie środków z 2009 r. na 2010 r. |
Płatności ze środków przeniesionych |
Anulowane środki |
1 Osoby związane z instytucją |
3 477 044,48 |
2 910 523,20 |
566 521,28 |
2 Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
14 736 301,55 |
12 559 807,45 |
2 176 494,10 |
3 Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań |
15 500,00 |
6 858,66 |
8 641,34 |
10 Inne wydatki |
0 |
0 |
0 |
Ogółem |
18 228 846,03 |
15 477 189,31 |
2 751 656,72 |
% |
100 % |
84,90 % |
15,10 % |
Załącznik IV podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków przeniesionych z roku budżetowego 2009 na rok budżetowy 2010.
2.2.3. Środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel
Należy wspomnieć, że zgodnie z art. 18 rozporządzenia finansowego niektóre dochody mogą zostać przeznaczone na finansowanie konkretnych wydatków. Takie dochody przeznaczone na określony cel stanowią więc dodatkowe środki, które mogą zostać wykorzystane przez instytucję.
Tabela 5 wyszczególnia, według rozdziałów, kwoty dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z jednego roku budżetowego na drugi oraz dochody przeznaczone na określony cel ustalone i uzyskane podczas roku budżetowego.
Tabela 5
Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel
(w EUR) |
Tytuł |
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2009 r. na 2010 r. (1)
|
Dochody przeznaczone na określony cel w 2010 r. (2)
|
Płatności w 2010 r. (3)
|
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2010 r. na 2011 r. (4) = (1) + (2) - (3)
|
1 Osoby związane z instytucją |
127 481,23 |
75 531,91 |
68 604,76 |
134 408,38 |
2 Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
1 029 344,18 |
946 757,78 |
646 885,81 |
1 329 216,15 |
3 Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań |
7 035,25 |
0,00 |
5 035,25 |
2 000,00 |
10 Inne wydatki |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Ogółem |
1 163 860,66 |
1 022 289,69 |
720 525,82 |
1 465 624,53 |
Jak pokazuje tabela 5, środki z dochodów przeznaczonych na określony cel ustalonych w roku budżetowym 2010 wynoszą 1.022.289,69 EUR, przy czym ponad 90 % tej kwoty pochodzi z następujących źródeł:
- zwrotu wydatków związanych z budynkami z tytułu powierzchni udostępnionych innym instytucjom (594.526 EUR),
- sprzedaży publikacji Trybunału, takich jak Zbiory Orzecznictwa (177.030 EUR),
- zwrotu opłat za połączenia telefoniczne lub przesyłki pocztowe (119.106 EUR).
Załącznik V podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel.
2.2.4. Przesunięcia środków
W roku budżetowym 2010 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonał na podstawie przepisów art. 22 i 24 rozporządzenia finansowego 17 przesunięć środków budżetowych na ogólną kwotę 8.345.278 EUR, zatem niższą od kwoty tego rodzaju przesunięć dokonanych w 2009 r. (9.345.304 EUR).
Zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 4 rozporządzenia finansowego 7 przesunięć środków stało się przedmiotem zawiadomienia organu budżetowego. Opiewają one łącznie na kwotę 5.621.700 EUR i odpowiadają większej części (67 %) łącznej kwoty przesunięć środków w roku budżetowym. Jeżeli chodzi o tytuł 1, odblokowanie środków rezerwowych (niemalże 3 mln EUR) przyczyniło się w szczególności do nadzwyczajnej wypłaty zaległych wynagrodzeń (w wysokości 1,85 %) od lipca 2009 r., o której Rada zadecydowała w grudniu 2010 r. w następstwie wyroku Trybunału Sprawiedliwości(2). Ponadto środki na usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń zostały powiększone o 1 mln EUR w celu sprostania dużemu natężeniu pracy wynikającemu ze wzrostu działalności sądowniczej instytucji. Co się tyczy tytułu 2 kwota niemalże 1 mln EUR pozwoliła zwiększyć wcześniejsze spłaty dokonane w odniesieniu do projektu z zakresu nieruchomości obejmującego remont i rozbudowę budynków Trybunału, w celu zmniejszenia przyszłych obciążeń budżetowych w ramach zawartej z władzami luksemburskimi umowy najmu z opcją wykupu.
Ponadto bez zawiadamiania organu budżetowego, jak to przewidują przepisy art. 22 ust. 4 rozporządzenia finansowego, dokonano 10 przesunięć w ramach artykułów na łączną kwotę 2.723.578 EUR.
Załącznik VI przedstawia szczegóły wszystkich tych przesunięć środków oraz danych linii budżetowych.
3. WYKONANIE BUDŻETU NA 2010 r. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
3.1. TYTUŁ 1 - Osoby związane z instytucją
Jak wskazuje tabela 6, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2010 wynoszą 232.698.820 EUR i stanowią nieco ponad 75 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 243.614.674,62 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu stopniowi wykorzystania wynoszącemu 98,03 % (wobec 98,71 % w 2009 r.).
Tabela 6
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) |
Tytuł 1 |
Środki budżetowe na 2010 r. |
Zobowiązania budżetowe w 2010 r. |
% wykorzystania |
1 0 Członkowie instytucji |
32 267 000,00 |
30 180 903,86 |
93,53 |
1 2. Urzędnicy i pracownicy czasowi |
194 718 000,00 |
192 360 236,34 |
98,79 |
1 4. Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne |
16 550 000,00 |
16 242 289,99 |
98,14 |
1 6. Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją |
4 979 000,00 |
4 831 244,43 |
97,03 |
Ogółem |
248 514 000,00 |
243 614 674,62 |
98,03 |
3.1.1. Rozdział 1 0 - Członkowie instytucji
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 32.267.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 30.180.903,86 EUR, co odpowiada wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 93,53 % (wobec 97,12 % w 2009 r.).
Należy zauważyć, że pewne zmiany w wykorzystaniu środków na wynagrodzenia członków są związane z różnicami nie do uniknięcia pomiędzy współczynnikiem wyrównania wynagrodzeń, o którym zadecydowała Rada, i założeniami przyjętymi podczas opracowywania budżetu (+ 1,85 % w dniu 1 stycznia 2010 r. wobec przewidywanych + 2,1 % oraz + 0,01 % w dniu 1 lipca 2010 r. wobec przewidywanych + 2,5 %). Zrealizowane w ten sposób oszczędności środków oraz odblokowanie środków rezerwowych (386.000 EUR) pozwoliły zresztą sprostać nadzwyczajnej wypłacie zaległych wynagrodzeń (1,85 %) wskazanej w pkt 2.2.4.
Ponadto pewne oszczędności środków w wysokości nieco ponad miliona EUR wykazane zostały w ramach pozycji budżetowych obejmujących przewidziane regulaminem pracowniczym wydatki związane z odnowieniem mandatów członków trzech sądów (dodatki przejściowe, świadczenia związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków). Powstałe różnice są wynikiem normalnego procesu przygotowywania budżetu, który wymaga, by przewidywania co do odnowienia składu członków były ustalane z bardzo znacznym wyprzedzeniem (około półtora roku przed datą odnowienia) w oparciu o ostrożne założenia, podczas gdy rzeczywiste odnowienie mandatów członków jest następnie wypadkową decyzji państw członkowskich oraz indywidualnych decyzji członków sądów.
W 2010 r. z rozdziału 1 0 nie dokonano żadnego przesunięcia do innych rozdziałów budżetu.
3.1.2. Rozdział 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 194.718.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 192.360.236,34 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 98,79 % i (wobec 98,96 % w 2009 r.).
Podobnie jak w 2009 r. te bardzo zadowalające wyniki są owocem bardzo aktywnej polityki naboru realizowanej przez wszystkie służby Trybunału. Współczynnik obsadzenia stanowisk na koniec 2010 r. osiągnął niemalże 98 % - procent godny uwagi, zważywszy na konsekwencje zwykłej rotacji personelu w skali całego stanu liczebnego personelu instytucji (1 927 etatów). Ponadto należy przypomnieć, że w kontekście poważnego kryzysu gospodarczego Trybunał Sprawiedliwości nie wystąpił o żaden nowy etat w 2010 r., intensyfikując politykę przesuwania etatów w celu wewnętrznego zaradzenia pewnym priorytetowym potrzebom.
Należy zaznaczyć, że tak samo jak w przypadku środków z rozdziału 1 0, pewne zmiany w wykorzystaniu środków na wynagrodzenia urzędników i personelu tymczasowego z rozdziału 1 2 są związane z różnicami nie do uniknięcia pomiędzy współczynnikiem wyrównania wynagrodzeń, o którym zadecydowała Rada i założeniami przyjętymi podczas opracowywania budżetu (+ 1,85 % w dniu 1 stycznia 2010 r. wobec przewidywanych + 2,1 % oraz + 0,01 % w dniu 1 lipca 2010 r. wobec przewidywanych + 2,5 %).
Zrealizowane w ten sposób oszczędności środków oraz odblokowanie środków rezerwowych (2,38 mln EUR) pozwoliły sprostać nadzwyczajnej wypłacie zaległych wynagrodzeń (1,85 %) wskazanej w pkt 2.2.4. Umożliwiły one również dokonanie przesunięcia w wysokości miliona EUR w celu zasilenia środków w pozycji 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń" w ramach rozdziału 1 4.
3.1.3. Rozdział 1 4 - Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne
Ogólnie rzecz ujmując, ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 16.550.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 16.242.289,99 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania 98,14 % (wobec 99,5 % w 2009 r.).
Ostateczne środki wpisane do rozdziału 1 4 przyporządkowane są - prawie w całości - dwóm pozycjom budżetowym. Blisko jedna trzecia tych środków należy do pozycji 1 4 0 0 "Pozostali pracownicy", w której utrzymał się bardzo wysoki stopień ich wykorzystania (nieco ponad 96 %). Co się tyczy pozostałych dwóch trzecich środków, wpisane zostały do pozycji 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń", której stopień wykorzystania wynosi niemalże 100 %.
Jeśli chodzi o tę ostatnią pozycję, która obejmuje usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń pisemnych i ustnych, należy stwierdzić że pomimo podjęcia przez Trybunał w ostatnich latach różnych środków organizacyjnych w celu ograniczenia potrzeb w dziedzinie tłumaczeń pisemnych, natężenie pracy w tym zakresie wzrosło w 2010 r. o 12 % w stosunku do 2009 r. Ze względu na wolę Trybunału Sprawiedliwości aby nie wnioskować o nowe etaty w 2010 r. konieczne stało się wzmożone korzystanie z zewnętrznego podwykonawstwa i zasilenie odpowiednich środków kwotą 1 mln EUR pochodzącą z rozdziału 1 2.
3.1.4. Rozdział 1 6 - Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 4.979.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 4.831.244,43 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 97,03 % (wobec 96,97 % w 2009 r.).
Dwie pozycje tego rozdziału obejmują prawie 79 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", której stopień wykorzystania pozostał wysoki (niemalże 97 % jak w 2009 r.), oraz o pozycję 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)", której stopień wykorzystania wynosi 100 %.
3.2. TYTUŁ 2 - Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne
Jak wskazuje tabela 7, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2010 wynoszą 80.746.000 EUR, co stanowi niewiele mniej niż jedną czwartą całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 80.149.024,44 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu stopniowi wykorzystania wynoszącemu 99,26 % (takiemu samemu jak w 2009) r.
Tabela 7
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) |
Tytuł 2 |
Środki budżetowe na 2010 r. |
Zobowiązania budżetowe w 2010 r. |
% całości |
2 0. Budynki i koszty dodatkowe |
59 350 000,00 |
59 082 644,75 |
99,55 |
2 1. Informatyka, wyposażenie i umeblowanie: nabycie, najem i utrzymanie |
15 592 000,00 |
15 491 884,75 |
99,36 |
2 3. Bieżące wydatki operacyjne |
2 143 000,00 |
2 101 661,65 |
98,07 |
2 5. Zebrania i konferencje |
798 000,00 |
629 948,85 |
78,94 |
2 7. Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie |
2 863 000,00 |
2 842 884,44 |
99,30 |
Ogółem |
80 746 000,00 |
80 149 024,44 |
99,26 |
3.2.1. Rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 59.350.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 59.082.644,75 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,55 % (wobec 99,66 % w 2009 r.).
Po silnym wzroście środków z rozdziału 2 0 w 2009 r. względem 2008 r. (+ 33 %) w związku z ukończeniem i oddaniem do użytku kompleksu budynków nowego Pałacu(3), poziom tych środków ustabilizował się w stosunku do 2009 r. (- 0,6 %).
Ostateczne środki z artykułów 2 0 0 - "Budynki" oraz 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami", stanowią odpowiednio 77 % (45.723.000 EUR) i 23 % (13.627.000 EUR) ogółu środków dla tego rozdziału.
W odniesieniu do artykułu 2 0 0 "Budynki", wydatki z pozycji 2 0 0 0 - "Czynsze" - wyniosły 10.841.538 EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i zostały poniesione z tytułu najmu czterech budynków (Allegro, Geos, budynku T i budynku T bis), których zajmowanie pozostaje nadal konieczne zważywszy na liczbę pracowników i wyłączenie z użytku przyłączonych do Pałacu budynków A, B i C, poddanych szeroko zakrojonym pracom remontowym mającym na celu dostosowania ich do różnego rodzaju norm krajowych, które weszły w życie po ich wybudowaniu (lata 1986-1993).
Z kolei wydatki z pozycji 2 0 0 1 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" wyniosły prawie 33 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i odpowiadają głównie opłatom należnym zgodnie z zawartymi z władzami luksemburskimi umowami budowy i nabycia różnych budynków Trybunału. Ponadto w trosce o należyte zarządzanie finansami, niektóre nadwyżki środków uzyskane w ramach rozdziałów 2 1, 2 1, 2 3 i 2 7 budżetu mogły zostać przeznaczone na wcześniejsze spłaty dodatkowe względem spłat dokonanych już uprzednio od 2007 r. Taka operacja jest w pełni zgodna z pożądanym przez oba organy władzy budżetowej kierunkiem działań w zakresie przedsięwzięć budowlanych instytucji wspólnotowych w celu jak największego ograniczenia przyszłego ciężaru budżetowego tych przedsięwzięć.
Jeśli chodzi o wydatki z artykułu 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami" - wyniosły one 13.454.818 EUR (współczynnik wykorzystania 98,74 %) i odpowiadają, prawie w całości, kosztom sprzątania i utrzymania budynków, zużycia energii, a także zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru nad budynkami, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania zespołu budynków Trybunału. Po roku 2009, w trakcie którego użytkowanie budynków nowego Pałacu było jeszcze w dużej mierze w okresie "docierania", można stwierdzić, iż podjęte środki (regulacja/kalibracja sprzętu technicznego, racjonalizacja systemów sprzątania/utrzymania oraz nadzoru/ochrony) pozwoliły na zaoszczędzenie środków, które przyczyniły się do wcześniejszych spłat wskazanych w poprzednim punkcie.
3.2.2. Rozdział 2 1 - Informatyka, wyposażenie i umeblowanie
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 15.592.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 15.491.884,75 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,36 % (wobec 98,54 % w 2009 r.).
Ostateczne środki wpisane do rozdziału 2 1 wykazują spadek o 1,7 % w stosunku do 2009 r. i dotyczą w prawie 90 % wydatków na informatyzację i umeblowanie.
Co się tyczy artykułu 2 1 0 "Wyposażenie, koszty eksploatacji i usług związanych z informatyką i telekomunikacją", inaczej niż w 2009 r. Trybunał sprostał swym potrzebom w zakresie nabywania sprzętu, serwisu instalacji i opracowywania aplikacji w dziedzinie informatyki i telekomunikacji bez żadnego zasilenia w środki. Biorąc pod uwagę wielkość jego wyposażenia informatycznego oraz wyspecjalizowane aplikacje, których utrzymanie ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania działalności sądowniczej, rezultat ten mógł być osiągnięty jedynie, po pierwsze, dzięki zaletom współpracy międzyinstytucjonalnej posuniętej tak daleko jak to możliwe, a po drugie, większej selektywności przy wyborze nowych opracowań.
W odniesieniu do artykułu 2 1 2 "Umeblowanie", środki do niego wpisane zostały zaangażowane w 100 %. Przeznaczeniem tych środków były, zgodnie z założeniem, zakup dodatkowego umeblowania oraz wymiana części umeblowania (nabytego przed ponad 15 laty).
3.2.3. Rozdział 2 3 - Bieżące wydatki operacyjne
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 2.143.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 2.101.661,65 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 98,07 % (wobec 88,18 % w 2009 r.).
Ostateczne środki wpisane do rozdziału 2 1 jako całość wykazują spadek o 1,7 % w stosunku do 2009 r. i dotyczą w ponad 78 % następujących dwóch rodzajów wydatków:
- wydatków artykułu 2 3 0 "Materiały papiernicze i piśmienne, artykuły biurowe i inne zużywalne artykuły", które wyniosły 985.261 EUR (współczynnik wykorzystania 99,93 % wobec 80,75 % w 2009 r.),
- i wydatków artykułu 2 3 6 "Opłaty pocztowe", które wyniosły 692.000 EUR (stopień wykorzystania 100 % wobec 95,22 % w 2009 r.).
W ostatnich latach zrealizowane zostały już znaczne oszczędności środków w szczególności w zakresie papieru z powodu coraz bardziej wzmożonego korzystania z elektronicznej wymiany informacji w ramach instytucji. Ograniczenie jest zatem mniej dostrzegalne w 2010 r. jednakże możliwe było uwolnienie 25.000 EUR i przesunięcie do pozycji 2 0 0 1 "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu".
Natomiast środki budżetowe przeznaczone na opłaty pocztowe wymagały zasilenia kwotą 71.000 EUR ze względu na większy niż przewidywany wzrost jednocześnie taryf pocztowych oraz skali korespondencji do wysłania (szczególnie przesyłek poleconych bezpośrednio związanych z dużym wzrostem liczby spraw rozpatrywanych przez Trybunał).
Wreszcie, artykuł 2 3 8 obejmuje względnie ograniczone środki budżetowe w celu wspierania bardziej przyjaznej dla środowiska polityki mobilności pracowników Trybunału zarówno w zakresie dojazdów do pracy, jak też przemieszczania się w ramach pracy pomiędzy różnymi budynkami instytucji. Te środki budżetowe musiały zostać zasilone kwotą 45.000 EUR zgodnie z umową z miastem Luksemburg ze względu na większą niż przewidywana liczbę użytkowników karty dostępu do miejskiej sieci autobusowej.
3.2.4. Rozdział 2 5 - Zebrania i konferencje
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 798.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 629.948,85 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 78,94 % (wobec 93,28 % w 2009 r.).
Środki te w znacznej części przeznaczone są na wydatki związane z działalnością protokolarną Trybunału oraz wizytami w tej instytucji.
Pod względem działalności protokolarnej rok 2010 odznaczył się szeregiem istotnych wydarzeń:
- liczne uroczyste posiedzenia, w tym w szczególności dotyczące uroczystego zobowiązania przewodniczącego i członków Komisji Europejskiej, którzy podjęli obowiązki w końcu 2009 r., członków Trybunału Obrachunkowego, którzy podjęli obowiązki w 2010 r., oraz członków Sądu przy okazji odnowienia jego składu, które miało miejsce w październiku 2010 r.,
- sympozjum z okazji piątej rocznicy istnienia Sądu do spraw Służby Publicznej.
Co się tyczy wizyt w Trybunale Sprawiedliwości, ich organizowanie stanowi wyraz troski o zapewnienie praktykom i studentom prawa najlepszych informacji o instytucji sądowniczej i orzecznictwie Unii Europejskiej. Organizując spotkania z przedstawicielami krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości (zjazdy i seminaria), Trybunał kontynuuje realizację celu, którym jest, po pierwsze, zapoznanie sędziów krajowych z funkcjonowaniem instytucji, mechanizmem odesłania prejudycjalnego oraz praktyką w zakresie prawa Unii Europejskiej, oraz, po drugie, stworzenie dla przedstawicieli krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości forum spotkań.
Jako że przewidywania budżetowe dla tych dwóch typów działalności z natury podlegają fluktuacjom, zmniejszony poziom działalności zaobserwowany w 2010 r. tłumaczy niższy w porównaniu z 2009 r. współczynnik wykorzystania środków.
3.2.5. Rozdział 2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 2.863.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 2.842.884,44 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,3 % (wobec 99,22 % w 2009 r.).
Środki tego rozdziału zostały przeznaczone na dwa typy wydatków, które w całości wspierają działalność sądowniczą:
- wydatki artykułu 2 7 2 "Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację", które wyniosły 1.162.884 EUR (współczynnik wykorzystania 100 %). Należy przypomnieć, że jakkolwiek wydatki te stanowią inwestycję niezbędną dla prawidłowego funkcjonowania trzech sądów i służb, kwota środków została celowo utrzymana na poziomie z 2009 r.,
- wydatki artykułu 2 7 4 "Wytwarzanie i rozpowszechnianie", które wyniosły 1.680.000 EUR (współczynnik wykorzystania 100 %). Wydatki te służą zasadniczo publicznemu udostępnianiu wyroków i opinii oraz Zbiorów Orzeczeń wszystkich trzech sądów. Zmniejszenie środków w porównaniu do 2009 r. jest znaczne (blisko 28 %) i tłumaczy się zasadniczo dużo korzystniejszymi warunkami umów dotyczących publikacji Dziennika Urzędowego zawartych przez Urząd Publikacji. Nadwyżka środków umożliwiła zasilenie niektórych linii rozdziału 2 0 (pozycja 2 0 0 1) i 2 3 (artykuły 2 3 6 i 2 3 8).
3.3. TYTUŁ 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań
Rozdział 3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów
Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 3 7 dla pozycji 3 7 1 0 - "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2010 środki te wyniosły 40.000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 20.522,25 EUR, co odpowiada stopniowi wykorzystania 51,3 % (78,58 % w 2009 r.).
Mowa tu jest o wydatkach na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania. Ich prognozowanie jest utrudnione i tłumaczy bardzo różny stopień wykonania budżetowego w zależności od roku.
3.4. TYTUŁ 10 - Inne wydatki
Rozdział 10 0 - Środki rezerwowe
Pierwotne środki budżetowe w wysokości 485.700 EUR odpowiadają 5 % rocznej kwoty środków na usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń umieszczonych w rezerwie podczas procedury budżetowej. Parlament Europejski przegłosował bowiem poprawkę horyzontalną dla wielu instytucji europejskich w oczekiwaniu na przyjęcie specjalnego sprawozdania w sprawie współpracy międzyinstytucjonalnej w dziedzinie tłumaczeń. Rezerwa ta została uwolniona na początku lipca 2010 r. przez przeniesienie wspomnianej kwoty do pozycji 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń".
______
(1) Różnica ta zmniejsza się do 2,16 % przy wzięciu pod uwagę dochodów przeznaczonych na określony cel zdatnych do ponownego przypisania, które zgodnie z praktyką budżetową przy tworzeniu pierwotnego budżetu są przedstawiane w formie zapisu symbolicznego ("p.m."), a następnie należycie uwzględniane w tymże budżecie poprzez potrącenie ich z odpowiednich pozycji budżetowych.
(2) Sprawa nr 40/2010: skarga o stwierdzenie nieważności rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 1296/2009 z dnia 23 grudnia 2009 r.
(3) Obejmującego odnowiony dawny Pałac, otaczający go pierścień, dwa wieżowce i galerię łączącą dawne i nowe budynki Trybunału Sprawiedliwości.
ZAŁĄCZNIKI