Sprawozdanie końcowe w sprawie Oracle/Sun Microsystems COMP/M.5529.

Sprawozdanie końcowe(1)w sprawie Oracle/Sun Microsystems COMP/M.5529

(2010/C 91/04)

(Dz.U.UE C z dnia 9 kwietnia 2010 r.)

Projekt decyzji stwarza podstawy do następujących uwag:

Wprowadzenie

W dniu 30 lipca 2009 r. Komisja otrzymała zgłoszenie zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw(2), na mocy którego przedsiębiorstwo Oracle Corporation, Stany Zjednoczone, ("Oracle") zgłosiło planowane przejęcie kontroli nad Sun Microsystems Inc., Stany Zjednoczone, ("Sun") w drodze zakupu akcji (art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Etap II postępowania

W dniu 3 września 2009 r. Komisja rozpoczęła postępowania i rozpoczęła etap II dochodzenia zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Komisja przyjęła pogląd, że koncentracja budzi poważne obawy co do zgodności ze wspólnym rynkiem. Następnie w dniu 9 listopada 2009 r. Komisja wydała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Wyraziła w nim swój wstępny pogląd, iż nabycie MySQL (należącego do Sun), największej bazy danych należącej do otwartego oprogramowania, przez Oracle - przedsiębiorstwo będące największym i najsilniejszym sprzedawcą komercyjnych baz danych, znacząco ograniczyłoby rzeczywistą konkurencję na globalnym rynku baz danych.

Po wysłaniu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i przed złożeniem ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym Komisja wysłała dwa pisma z opisem stanu faktycznego. Pierwsze z nich zostało wysłane w dniu 30 listopada 2009 r., a drugie dnia 8 grudnia 2009 r. Termin nadsyłania uwag do tych pism upływał odpowiednio w dniach 7 i 11 grudnia 2009 r. Przedsiębiorstwo Oracle przedstawiło pisemne uwagi do zgłoszenia zastrzeżeń po uzyskaniu przedłużenia terminu na składanie uwag oraz do pierwszego pisma z opisem stanu faktycznego, odpowiednio w dniach 3 i 8 grudnia 2009 r., pozostawiło jednak drugie pismo bez komentarza.

O możliwość udziału w postępowaniu w sprawie połączenia przedsiębiorstw wnioskowały inne podmioty. Sześć z nich dopuszczono do udziału w spotkaniu wyjaśniającym, w trakcie którego przedstawiły one prezentacje, trzy z nich dopuszczono, ale nie uczestniczyły one w spotkaniu wyjaśniającym, a jedno przedsiębiorstwo nie zostało dopuszczone. Podmiot ten nie był konkurentem, konsumentem lub dostawcą, ale firmą inwestycyjną posiadającą udziały w firmach sprzedających oprogramowanie. Nie posiada on bezpośredniej wiedzy na temat rynku analizowanego w ramach postępowania.

Spotkanie wyjaśniające

Przedsiębiorstwo Oracle skorzystało ze swojego prawa do złożenia ustnych wyjaśnień w trakcie spotkania wyjaśniającego, które odbyło się w dniu 10 grudnia 2009 r. (cały dzień) i w godzinach porannych dnia 11 grudnia 2009 r. Sun i sześć innych zainteresowanych podmiotów także uczestniczyły w spotkaniu wyjaśniającym. W spotkaniu uczestniczyło duże grono osób, w tym wielu wysokich urzędników Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji i gabinetu komisarz Neelie Kroes.

Oprócz dopuszczonych do spotkania zainteresowanych podmiotów w trakcie spotkania prezentacje wygłosili także niektórzy pracownicy klientów przedsiębiorstwa Oracle. Klienci nie wnioskowali o dopuszczenie do spotkania wyjaśniającego w charakterze strony trzeciej, a zatem nie wykazali wystarczającego zainteresowania. Stąd ich pracownicy wygłaszali opinie we własnym imieniu, a ich wypowiedzi mogły stanowić jedynie części prezentacji wygłaszanych przez strony uczestniczące w koncentracji.

Spotkanie wyjaśniające pozwoliło na zgromadzenie dużej ilości wiedzy. Wywiązała się żywa dyskusja z udziałem stron uczestniczących w koncentracji, stron trzecich, służb Komisji i zaangażowanych państw członkowskich.

Projekt decyzji

W projekcie decyzji stwierdza się, na podstawie najbardziej prawdopodobnego scenariusza wydarzeń, że proponowana transakcja nie doprowadzi do znacznego naruszenia rzeczywistego poziomu konkurencji na żadnym z rynków, których dotyczy postępowanie. Opinia ta uwzględnia specyficzne cechy MySQL jako produktu należącego do kategorii otwartego oprogramowania, publiczne zobowiązania ze strony przedsiębiorstwa Oracle, które zadeklarowało, że nadal będzie oferować MySQL jako produkt konkurencyjny na rynku baz danych po przejęciu przedsiębiorstwa Sun. Wzięto również pod uwagę fakt w jakim stopniu bazy danych należące do kategorii otwartego oprogramowania mogą stanowić ograniczenie dla Oracle, jak również inne informacje zgromadzone przez Komisję. Ponieważ Komisja doszła do wniosku, że połączenie przedsiębiorstw nie pociąga za sobą możliwości zakłócenia konkurencji, jak również nie złożono żadnych wniosków o wszczęcie procedur odwoławczych zgodnie z obwieszczeniem o środkach odwoławczych(3), w niniejszej sprawie nie istnieje wymóg przeprowadzenia przez Komisję badania rynku.

W związku z tym i uwzględniając powyższe uwagi, stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo stron postępowania do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela dnia 12 stycznia 2010 r.

Michael ALBERS

______

(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21.

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r., Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

(3) Obwieszczenie Komisji o środkach odwoławczych dopuszczalnych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004, Dz.U. C 267 z 22.10.2008, s. 1.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.91.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe w sprawie Oracle/Sun Microsystems COMP/M.5529.
Data aktu: 12/01/2010
Data ogłoszenia: 09/04/2010