Wytyczne dotyczące procedury budżetowej na rok 2010, Sekcja III - Komisja (2009/2005(BUD)).

Wytyczne dotyczące procedury budżetowej na rok 2010, Sekcja III - Komisja

P6_TA(2009)0095

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2009 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej na rok 2010, Sekcja III - Komisja (2009/2005(BUD))

(2010/C 87 E/47)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2010 r.)

Parlament Europejski

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009,

– uwzględniając zaktualizowane programowanie finansowe Komisji na lata 2007-2013, przedłożone w dniu 30 stycznia 2009 r. zgodnie z pkt 46 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(1),

– uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Roczna strategia polityczna na rok 2010" (COM(2009)0073), a w szczególności część II tego dokumentu,

– uwzględniając wspomniane powyżej PMI z dnia 17 maja 2006 r.,

– uwzględniając art. 272 Traktatu WE oraz art. 177 Traktatu Euratom,

– uwzględniając art. 112 ust. 1 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A6-0111/2009),

A. mając na uwadze, że w 2010 r. zostanie przeprowadzona ocena śródokresowa wielu wieloletnich programów,

B. mając na uwadze, że pod koniec 2009 r. będą już funkcjonować nowy Parlament Europejski i nowa Komisja Europejska,

Informacje ogólne o budżecie

1. zwraca uwagę, że wieloletnie ramy finansowe (WRF) na lata 2007-2013 określają na 2010 r. kwotę środków, która stanowi wyzwanie, a mianowicie 139.489.000.000 EUR na pokrycie zobowiązań, co stanowi 1,02 % dochodu narodowego brutto (DNB) UE, oraz 133.505.000.000 EUR na pokrycie płatności, co stanowi 0,97 % DNB UE (w cenach bieżących) i przypomina, że następne dostosowanie wieloletnich ram finansowych będzie miało miejsce w kwietniu 2009 r., przed samą publikacją wstępnego projektu budżetu na rok 2010;

2. bierze pod uwagę fakt, że kwoty określone w WRF w poszczególnych działach są maksymalnymi kwotami wydatków i stanowią ramy budżetów rocznych; podkreśla, że ostateczny budżet powinien być bliższy górnym granicom, które mogą pomóc w finansowaniu wielu celów o kluczowym znaczeniu w Unii Europejskiej, nie stanowiąc niebezpieczeństwa dla realizowanych obecnie strategii i programów; zauważa, że niektóre programy wspólnotowe są nadal finansowane w niewystarczającym stopniu; stwierdza, że Unia potrzebuje ambitniejszych decyzji finansowych i budżetowych, pozwalających jej wypełniać swą rolę przede wszystkim w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia oraz w polityce zewnętrznej, gdzie środki są niewystarczające;

3. podkreśla, że Parlament będzie korzystał ze wszystkich środków dostępnych na mocy porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r., w tym między innymi z prawa do 5 % elastyczności legislacyjnej (pkt 37 porozumienia międzyinstytucjonalnego) w okresie objętym wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2007-2013, w celu osiągnięcia swoich priorytetów politycznych;

4. zwraca również uwagę, że niewystarczające przestrzeganie rocznych budżetów prowadzi do wykonania budżetu na jeszcze niższym poziomie, co wynika głównie z systemu skomplikowanych zasad i wymogów nakładanych przez Komisję lub państwa członkowskie oraz niewielkich zdolności państw członkowskich w zakresie wykonywania budżetu, co powoduje powstanie znacznej kwoty zobowiązań pozostających do spłaty (RAL - reste à liquider); wzywa Komisję i państwa członkowskie do ułatwienia wykonania budżetu w miarę możliwości poprzez zmniejszenie nałożonych przez nie same obciążeń biurokratycznych i uproszczenie systemów zarządzania, głównie funduszami strukturalnymi;

5. podkreśla znaczenie dobrej współpracy międzyinstytucjonalnej w kontekście dostarczania władzy budżetowej wszelkich niezbędnych podstawowych informacji przez Komisję;

6. jest zdania, że konieczne jest jasne i wyczerpujące przedstawienie budżetu Unii; zamierza uważnie obserwować programowanie finansowe, aby umożliwić podjęcie stosownych decyzji budżetowych; wyraża zadowolenie z lepszego przedstawienia przez Komisję dokumentów dotyczących programowania finansowego; pragnie jednak, by zmiany wniesione przez Komisję do programowania finansowego były lepiej zaznaczone i bardziej przejrzyste; apeluje o dodatkowe sprecyzowanie kwestii podziału środków między wydatki operacyjne i administracyjne; zauważa, że na już znaczącą kwotę, którą faktycznie stanowią wydatki administracyjne, składają się środki finansowe przydzielone na wydatki operacyjne;

7. zwraca się do Komisji o przedstawienie, w ramach przygotowywania wstępnego projektu budżetu na rok 2010, jasnych, spójnych i rozsądnych opisów zadań dla każdego obszaru polityki, aby zapewnić wszystkim zainteresowanym komisjom Parlamentu możliwość przeprowadzenia uważnej analizy wdrażania różnych strategii politycznych i programów UE; oczekuje w tym względzie odpowiednich zmian i realizacji podjętych wcześniej najważniejszych decyzji budżetowych, takich jak program Galileo, Europejski Instytut Innowacji i Technologii czy pomoc żywnościowa;

8. podkreśla znaczenie zasady "należytego sporządzania budżetu"; zwraca się do Komisji o przygotowanie takiego WPB, który uwzględniałby aktualne wyzwania i przewidywał zrównoważony budżet pozwalający na realizację bieżących polityk; w szczególności jest zaniepokojony potrzebami budżetowymi w 2010 r. w działach 1a i 4 WRF; chciałby podkreślić, że instrument elastyczności ma w zamierzeniu służyć finansowaniu nieprzewidzianych wyzwań politycznych i jest tylko jednym z narzędzi umożliwiających dodatkowe finansowanie;

9. wyraża zadowolenie z powołania międzyinstytucjonalnej grupy roboczej ds. zdecentralizowanych agencji; ponownie stwierdza, że zasoby finansowe przeznaczone na tworzenie nowych agencji są bardzo ograniczone z uwagi na obecne marginesy w każdym dziale i przypomina Komisji i Radzie o potrzebie przestrzegania pkt 47 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r.; przypomina Komisji o potrzebie uwzględnienia dochodów przypisanych na istniejące zdecentralizowane agencje przy przygotowywaniu wstępnego projektu budżetu na rok 2010; zaznacza, że agencje te, które są uzależnione w dużym stopniu od dochodów generowanych z opłat, muszą być jednak zdolne do wykorzystania tego instrumentu w całości, co zapewni im potrzebną elastyczność budżetową;

10. wspiera różne instrumenty wsparcia w ramach działu 4; przypomina, że przedmiotem stałej troski Parlamentu jest fakt, że dział 4 WRF jest zdecydowanie niedofinansowany; zaznacza, że jeżeli Unia chce dotrzymać swoich obietnic i zrealizować swe ambicje na arenie światowej, musi zapewnić pełne odzwierciedlenie potrzeb krajów rozwijających się w strategicznym wyborze mechanizmów finansowania w dziedzinie współpracy na rzecz rozwoju;

11. przywołuje procedurę ustanowioną w pkt 23 porozumienia midzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r.; przypomina jednak, że dokonane już zostały pewne zmiany w celu zmniejszenia dostępnych marginesów i dlatego bez dodatkowych pieniędzy trudne jest finansowanie nowych działań; popiera stosowanie trwałych rozwiązań, które sprawiłyby, że budżet UE wystarczy na pokrycie wszelkich potrzeb, zamiast przesuwania środków między działami; podkreśla, że marginesy dostępne w ramach każdego działu WRF (szczególnie zaś w dziale 2) nie mogą zostać uznane za pewne z powodu zmieniającej się sytuacji gospodarczej; za bardziej stosowne uważa bezpośrednie wskazanie kategorii wydatków, w której występuje niedobór środków, aby nie dopuścić do powstania trudności w innych obszarach wydatkowania; uważa, że przy braku elastyczności w działach i pomiędzy nimi, przegląd wieloletnich ram finansowych odzwierciedla większość zasad budżetowych; wyraża żal, że w obecnym kontekście Rada nie przyjęła konstruktywnego podejścia w odniesieniu do wykorzystania istniejących mechanizmów elastyczności; uważa, że śródokresowy przegląd wieloletnich ram finansowych powinien także zaradzić problemowi stałego niedofinansowania pewnych kategorii wydatków;

12. wyraża gotowość uwzględnienia rezultatów śródokresowego przeglądu obejmujących wszystkie aspekty wydatkowania i zasobów UE, w tym rabatu brytyjskiego, sprawozdania Komisji w sprawie funkcjonowania porozumienia międzyinstytucjonalnego, które ma zostać przestawione przed końcem 2009 r, i zostało przewidziane na mocy porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. oraz śródokresowej oceny realizowanych obecnie wieloletnich programów;

Działania mające na celu sprostanie wyzwaniom

13. przypomina, że w budżecie UE na 2010 r. należy uwzględnić potrzebę sprostania ogromnym wyzwaniom; zaznacza, że kluczowym celem jest zapewnienie obywatelom europejskim priorytetowego znaczenia oraz większego poziomu bezpieczeństwa, co wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na: ostatni kryzys finansowy i gospodarczy oraz jego wpływ na wzrost gospodarczy i konkurencyjność, zatrudnienie i spójność oraz lepsze i prostsze wykorzystanie funduszy strukturalnych, poprawę dostaw energii i bezpieczeństwo transportu, jak również bezpieczeństwo wewnętrzne, w szczególności walkę z terroryzmem, imigrację, wyzwania demograficzne, a także zmianę klimatu i ochronę środowiska, spójność społeczną, bezpieczeństwo obywateli i wzmocnienie pozycji Unii w skali światowej;

14. wzywa Komisję do uwzględnienia wyżej wymienionych okoliczności przy podejmowaniu decyzji o WPB; oczekuje od Komisji przedstawienia konkretnych i przydatnych propozycji umożliwiających przeprowadzenie znaczącej dyskusji budżetowej przez władzę budżetową;

15. wyraża zadowolenie, że Komisja zamierza przyczynić się do naprawy gospodarczej i socjalnej, poprawy wydajności energetycznej i zwalczania zmian klimatu oraz w dalszym ciągu dostarczać wsparcia, w szczególności dla Kosowa, Bliskiego Wschodu, Afganistanu i Gruzji, co wyraziła w rocznej strategii politycznej na rok 2010; oczekuje, że w następstwie określenia niektórych głównych priorytetów, Komisja odzwierciedli je we wstępnym projekcie budżetu i wyasygnuje wystarczające środki finansowe;

Reagowanie na światowy kryzys finansowy i gospodarczy

16. podkreśla, że w czasie światowego kryzysu finansowego i gospodarczego państwa członkowskie zastosowały własne środki pomocy; zdecydowanie uważa, że Unia musi pilnie podjąć dodatkowe i skoordynowane działania, które wpłyną bezpośrednio na gospodarkę oraz że winna wspierać państwa członkowskie za pomocą działań towarzyszących, w szczególności pobudzających wzrost gospodarczy, co zaowocowałoby wsparciem inwestycji w sektorze prywatnym, a w następstwie również pomogło oddalić groźbę utraty miejsc pracy, wpierać ich tworzenie oraz udzielać krótko- i długoterminowej pomocy MŚP;

17. zaznacza, że obecna sytuacja kryzysu gospodarczego powinna być postrzegana jako szansa na zwiększenie inwestycji w technologie ekologiczne, co może wymagać wprowadzenia modyfikacji w obecnych programach finansowania;

18. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zamierza zareagować na kryzys gospodarczy i przypomina, że jest gotowa prowadzić negocjacje z Radą w celu jak najszybszego znalezienia rozwiązania dotyczącego budżetu; uważa, że decyzje w sprawie projektów, którym należy udzielić finansowego wsparcia, powinny być ułatwione za pośrednictwem zrównoważonego geograficznie wniosku; wzywa Radę do wypełnienia swoich powinności i do realizacji europejskiego wymiaru planu naprawy;

19. wyraża zaniepokojenie wobec faktu, że to szczególnie MŚP ucierpią w wyniku kryzysu gospodarczego i zostaną odcięte do pilnie potrzebnego finansowania; dlatego podkreśla znaczenie wzmocnienia funduszy UE przeznaczonych na wsparcie dla MŚP, w szczególności tych, które działają w obszarze badań naukowych, rozwoju i innowacji; w tym kontekście wskazuje, że ramowy program na rzecz konkurencji i rozwoju (CIP) może dostarczyć skutecznego wsparcia dla ich innowacyjnych działań;

20. jest zaniepokojony, że obecny margines w dziale 1a, szacowany na 111.599.000 EUR, nie umożliwia podjęcia właściwych działań w odniesieniu do skutków kryzysu gospodarczego;

21. uważa, że technologie informacyjne i komunikacyjne niosą ze sobą ogromne możliwości dla poprawy wzrostu gospodarczego i innowacyjności, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów strategii lizbońskiej i przezwyciężenia obecnego kryzysu gospodarczego; przypomina, że europejska przestrzeń badawcza jest bardziej niż kiedykolwiek podstawą europejskiego społeczeństwa opartego na wiedzy, a także wskazuje na potrzebę przezwyciężenia rozdrobnienia europejskiej działalności, programów i strategii w dziedzinie badań naukowych; w tym kontekście wskazuje na znaczenie zagwarantowania odpowiedniego finansowania, aby zapewnić właściwą realizację tych projektów;

22. apeluje o pilne zawarcie porozumienia w sprawie propozycji zmiany obecnego Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w celu lepszego radzenia sobie ze skutkami przenoszenia przedsiębiorstw, zmniejszania produkcji i utraty miejsc pracy oraz w celu udzielenia pracownikom pomocy w powrocie na rynek pracy;

Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego i bezpieczeństwa transportu

23. uznaje, że wskutek ostatniego kryzysu energetycznego powstało ogromne zapotrzebowanie na projekty, które zapewnią Unii bezpieczeństwo energetyczne poprzez zróżnicowanie zasobów i wzajemne połączenie rynków energii; podkreśla, że unijne bezpieczeństwo dostaw energii, jak również zasada solidarności energetycznej stanowią główne priorytety programu UE i muszą znaleźć odpowiednie odzwierciedlenie w budżecie UE; uznaje również wzrost inwestycji w dziedzinie energii za narzędzie w zwalczaniu kryzysu gospodarczego i popiera zamysł przyspieszenia wyasygnowania wydatków z budżetu UE na główne projekty w dziedzinie infrastruktury energetycznej;

24. zaznacza, że ostatni kryzys gazowy i niestabilność cen ropy naftowej ponownie dowiodły wrażliwości europejskiego systemu zaopatrzenia w energię; podkreśla, że brak alternatywnych (odnawialnych) źródeł energii, alternatywnych tras transportu energii, zdolności magazynowania źródeł energii i wzajemnych połączeń do transportu energii między państwami członkowskimi jest szkodliwy dla niezależności energetycznej Europy i dobrobytu jej obywateli; dlatego Unia powinna być lepiej przygotowana na czasy niedoborów energii;

25. chciałby zbadać możliwości dodatkowego finansowania tych obszarów przez UE; oczekuje, że Komisja zaproponuje zdecydowane działania pomagające w realizacji zróżnicowanych dróg transportu gazu, w tym projektu Nabucco; w tym kontekście zwraca uwagę na rolę Europejskiego Banku Inwestycyjnego we wprowadzaniu efektu dźwigni oraz działaniach na rzecz mobilizacji sektora prywatnego do udziału, biorąc jednak pod uwagę kwestię demokratycznej odpowiedzialności;

26. przyznaje, że transport, a w szczególności program TEN-T, stanowi niezmiennie priorytet Parlamentu; podkreśla znaczenie rozbudowywania niezbędnej infrastruktury kolejowej, morskiej i drogowej i pragnie przyspieszenia realizacji projektów w 2010 r.; wskazuje na wagę, jaką Unia przywiązuje do zmniejszenia skutków zmian klimatycznych oraz uważa, że należy potraktować priorytetowo wnioski, które mogą wykorzystać potencjał płynący z oszczędności energii;

Ochrona środowiska naturalnego i przeciwdziałanie zmianom klimatu

27. przypomina, że przeciwdziałanie zmianom klimatu jest również związane z bezpieczeństwem energetycznym oraz że narzędziami zapewniającymi większe bezpieczeństwo dostaw energii są także promowanie efektywności energetycznej i oszczędności energii oraz zwiększenie udziału energii odnawialnej;

28. zaznacza, że zmiany klimatu wywierają powszechnie uznawane skutki na środowisko naturalne, gospodarkę i społeczeństwo Europy; w tym kontekście ponownie wyraża przekonanie, że środki mające na celu łagodzenie skutków zmian klimatu nadal nie są w wystarczającym stopniu uwzględnione w budżecie UE, ponieważ niezbędne są znaczne dodatkowe środki UE na zwiększenie wydajności energetycznej i technologie wykorzystujące odnawialne źródła energii, które muszą być stosowane, by osiągnąć cele Unii wyznaczone na rok 2020; podkreśla, że będzie wspierał wszystkie wysiłki podejmowane w celu zwiększenia i skoncentrowania odpowiednich środków finansowych, aby złagodzić skutki zmian klimatu; przypomina Komisji, że w odniesieniu do budżetu na rok 2009 władza budżetowa głosowała za przyznaniem dodatkowych środków finansowych w celu skuteczniejszego przeciwdziałania zmianom klimatu; wzywa Komisję do zwiększenia tych środków; przywołuje swoją rezolucję z dnia 23 października 2008 r. w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009, w której zachęca Komisję do przedstawienia do dnia 15 marca 2009 r.(2) ambitnego planu odpowiedniego zwiększenia środków przeznaczonych na przeciwdziałanie zmianom klimatu, w którym rozważone zostałoby ustanowienie specjalnego funduszu na rzecz zapobiegania zmianom klimatu lub utworzenie przeznaczonej na ten cel linii budżetowej, która zapewniłaby zdolność budżetową umożliwiającą podejmowania działań w tym zakresie;

29. zachęca Komisję do zwiększenia począwszy od 2009 r. wsparcia finansowego na odpowiednim poziomie z przeznaczeniem na nową zrównoważoną energię (co oznacza głównie brak emisji dwutlenku węgla);

30. przypomina odpowiedzialność wobec przyszłych pokoleń za podjęcie opłacalnych działań mających na celu utrzymanie ochrony środowiska naturalnego; powtarza, że działania UE muszą być podejmowane w kontekście globalnym, w związku z czym ubolewa, że działaniom europejskim nie towarzyszą podobne działania innych podmiotów, co wywiera poważne skutki na konkurencyjność Unii;

31. przypomina swoją rezolucję z dnia 20 listopada 2008 r. w sprawie europejskiej polityki przestrzeni kosmicznej(3) i potwierdza swoje stanowisko, według którego Rada i Komisja powinny przedstawić szczegółowe zalecenia i wnioski w tym obszarze polityki poparte odpowiednimi środkami finansowymi;

Wzmocnienie bezpieczeństwa wewnętrznego

32. przypomina, że w 2010 r. należy zachować i wzmocnić finansowanie takich aspektów jak ochrona granic, ochrona ludności i walka z terroryzmem, ponieważ te narzędzia bezpośrednio wiążą się z obawami obywateli europejskich; zauważa, że upowszechnienie bezpieczeństwa żywności również pozostaje priorytetem; wyraża żal, że zgodnie z programowaniem finansowym ze stycznia 2009 r. finansowanie tych aspektów w ramach działu 3b wzrosło w niewielkim stopniu i zgodnie z roczną strategią polityczną na rok 2010 pozostaje niemal niezmienne w odniesieniu do kwestii obywatelstwa zawartych w rozdziale 3b w porównaniu do budżetu z 2009 r., pomimo że stanowią one główny przedmiot troski obywateli europejskich;

33. jest zdania, że należy zwrócić szczególną uwagę na ochronę granic w związku z problemem nielegalnej imigracji oraz że Unia powinna wspierać wysiłki państw członkowskich;

Poprawa jakości wydatków

34. kategorycznie stwierdza, że poprawa wykorzystania środków na wydatki i jakości wydatków powinna być wiodącą zasadą pozwalającą na osiągnięcie jak najlepszych rezultatów za pomocą budżetu UE; wzywa Komisję i państwa członkowskie do tego, by w swoich wysiłkach dążyły w tym kierunku oraz uważnie monitorowały realizację polityk, w szczególności polityk strukturalnych w ramach działu 1B;

35. zwraca się do Komisji o informowanie władzy budżetowej i refleksję nad stosownymi działaniami, które zwiększyłyby poziom wykonania budżetu; chciałby kontynuować proces refleksji zgodnie ze wspólną deklaracją z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie przyspieszenia wykonywania budżetów funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności; chciałby, aby przyspieszenie wykonywania budżetów nastąpiło również w innych dziedzinach polityki;

36. oczekuje, że Komisja przedstawi wniosek w sprawie następnego systematycznego przeglądu rozporządzenia finansowego wraz z realnymi propozycjami jego uproszczenia; oczekuje, że Komisja wywrze nacisk na Radę, by usprawniła i polepszyła warunki pracy w zwalczaniu nadużyć prowadzonym przez OLAF, uwzględniając propozycje Parlamentu dotyczące rozporządzenia (WE) nr 1073/1999;

37. zwraca się do Komisji o wsparcie Bułgarii i Rumunii za pośrednictwem właściwych służb, w tym urzędu OLAF, w zakresie mechanizmu weryfikacji i współpracy oraz zarządzania środkami z funduszy UE; nawołuje Komisję do śledzenia z bliska w Kosowie i w państwach bałkańskich wdrażania funduszy UE i właściwego zarządzania nimi, oraz do ustanowienia następcy zespołu śledczego ITF do kontynuowania prac w zakresie zwalczania nieprawidłowości finansowych i oszustw;

38. zwraca uwagę na fakt, że wykorzystanie wydatków administracyjnych powinno być bardziej efektywne w porównaniu z wydatkami operacyjnymi; jest zdania, że skuteczność administracji publicznej UE ma istotne znaczenie dla jak najlepszego wykorzystania budżetu UE; w ubiegłym roku budżetowym obniżył wydatki administracyjne w stosunku do wydatków operacyjnych i zachęca Komisję do podążania w tym kierunku;

39. z zaniepokojeniem zauważa, że coraz większa liczba pracowników zatrudnionych przez Unię Europejską nie jest ani uwidoczniona w przyjętych przez władzę budżetową planach zatrudnienia instytucji, ani finansowana ze środków ujętych w dziale 5 WRF; jest zdecydowany nadal monitorować stan zatrudnienia w Komisji i sprawdzać, czy reprezentacja państw członkowskich jest zrównoważona; będzie również uważnie obserwować politykę Komisji dotyczącą budynków w Brukseli;

Ochrona prerogatyw PE

40. podkreśla, że projekty pilotażowe i działania przygotowawcze zapewniają Parlamentowi możliwość torowania drogi nowym politykom i działaniom, które wzbogacają działania Unii; podkreśla, że chociaż ograniczone marginesy mogą uniemożliwić pełne wykorzystanie tego narzędzia, przewidzianego w PMI z dnia 17 maja 2006 r., zamierza wykorzystać całkowite kwoty zarezerwowane na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, które zostały przewidziane w załączniku II, część D PMI z dnia 17 maja 2006 r., jeżeli takie będą postulaty zawarte w propozycjach;

41. przypomina o niezaprzeczalnych, pozytywnych wynikach zarówno w udziale, jak i w warunkach realizacji różnych projektów pilotażowych Erasmus uruchomionych przez Parlament w ostatnich latach (Erasmus dla uczniów przyuczających się do zawodu, Erasmus dla młodych przedsiębiorców, Erasmus dla szkół średnich oraz Erasmus dla administracji publicznej), jak również tradycyjnego programu Erasmus i potwierdza, że istnieje potrzeba dokonania przez Unię dalszych inwestycji w tej dziedzinie; uważa, że niezbędne jest zwiększenie koperty finansowej z przeznaczeniem na wszystkie linie budżetowe, aby znacznie zwiększyć (do 1.000.000 rocznie) liczbę młodych osób biorących udział w europejskiej strategii w zakresie programu Erasmus; wyraża przekonanie, że działania te są bardzo istotne, by znaleźć właściwe rozwiązania wobec trudności w procesie integracji Europy oraz ułatwić przezwyciężenie obecnego kryzysu gospodarczego;

42. zwraca uwagę na potrzebę udostępnienia wystarczających środków finansowych na politykę komunikacji, w szczególności biorąc pod uwagę, że pozostaje to w zgodzie z celami ustanowionymi we wspólnej deklaracji w sprawie partnerskiego procesu informowania na temat Europy przyjętego przez Parlament, Radę i Komisję w październiku 2008 r.;

43. podkreśla, że podjął wysiłki, aby przyjąć wytyczne dotyczące budżetu na 2010 r. na początkowym etapie; w związku z tym oczekuje, że Komisja uwzględni je podczas przygotowywania WPB;

*

* *

44. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu.

______

(1) Dz.U. C 139 z 14.6.06, s. 1.

(2) Teksty przyjęte, Ρ6_ΤΑ(2008)0515.

(3) Teksty przyjęte, Ρ6_ΤΑ(2008)0564.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.87E.321

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Wytyczne dotyczące procedury budżetowej na rok 2010, Sekcja III - Komisja (2009/2005(BUD)).
Data aktu: 10/03/2009
Data ogłoszenia: 01/04/2010