Pomoc państwa - Królestwo Hiszpanii - Pomoc państwa C 38/09 (ex NN 58/09) - Nowy system finansowania z podatków publicznego radia i telewizji w Hiszpanii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - KRÓLESTWO HISZPANII

Pomoc państwa C 38/09 (ex NN 58/09) - Nowy system finansowania z podatków publicznego radia i telewizji w Hiszpanii

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 8/12)

(Dz.U.UE C z dnia 14 stycznia 2010 r.)

Pismem z dnia 2 grudnia 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Królestwo Hiszpanii o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

Rue de Spa 3

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Królestwu Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

1. PROCEDURA

Dnia 22 czerwca 2009 r. Komisja otrzymała skargę, w której zwrócono uwagę na plany hiszpańskiego rządu dotyczące zmiany systemu finansowania krajowego nadawcy publicznego RTVE. Dnia 5 sierpnia 2009 r. Komisja zwróciła się do władz hiszpańskich o udzielenie informacji oraz o złożenie oficjalnego zgłoszenia. Dnia 1 września 2009 r. weszła w życie nowa ustawa (ustawa 8/2009). W dniach 21 września, 22 i 26 października 2009 r. Hiszpania przekazała Komisji informacje dotyczące nowego systemu, nie dokonała jednak zgłoszenia.

2. OPIS ŚRODKA

Nowa ustawa zmienia ustawę 17/2006, którą Komisja zatwierdziła w 2005 r.(1). Dotyczy ona powierzenia RTVE misji świadczenia usługi publicznej oraz definicji tej misji zawartej w ustawie 17/2006, a ponadto zawiera bardziej szczegółową definicję obowiązków w tym zakresie. Ustawa ta stanowi między innymi o wycofaniu ze skutkiem natychmiastowym wszelkich reklam, telezakupów, działań promocyjnych oraz emisji udostępnianych na życzenie. Hiszpania zamierza wyrównać brak przychodów z tego tytułu, zwiększając wkład własny w ramach ogólnej rocznej rekompensaty z tytułu świadczenia usługi publicznej, która wynosi 1,2 mld EUR i ma zostać nieco zwiększona w kolejnych latach.

Łączna kwota rekompensaty składać się będzie z wyrównania ze środków budżetowych, wypłacanego zgodnie z dotychczasowym systemem na mocy ustawy 17/2006 (około 500 mln EUR) oraz z nowych dochodów pochodzących z trzech nowych środków podatkowych wprowadzonych lub zmienionych nową ustawą:

– podatku w wymiarze 3 % przychodów komercyjnych nadawców programów niekodowanych oraz 1,5 % przychodów nadawców telewizji płatnej,

– podatku w wymiarze 0,9 % dochodów operatorów łączności elektronicznej,

– udziału w wysokości 80 % dotychczasowej opłaty za wykorzystanie widma radiowego, do kwoty 330 mln EUR.

Gdyby dochód z trzech nowych źródeł wpływów podatkowych okazał się niewystarczający do pokrycia różnicy między dotychczasową rekompensatą za świadczenie usługi publicznej a łącznymi kosztami działalności RTVE, które do tej pory były pokrywane ze źródeł komercyjnych, brakujące środki zostaną wypłacone z budżetu państwa zgodnie z ustawą 17/2006. Pierwsze środki z nowych podatków wpłyną dopiero w kwietniu 2010 r.

W celu uniknięcia nadmiernej kompensacji, w ustawie przewidziano stworzenie funduszu rezerwowego, na który wpłacana jest część planowanej łącznej kwoty przyznanej przez rząd, przewyższająca kwotę rzeczywistych kosztów netto związanych z obowiązkiem użyteczności publicznej. Rezerwa ta jest ograniczona do 10 % określonych wyżej kosztów, a ewentualne nadwyżki będą zwracane do Skarbu Państwa. Rezerwa zostanie wykorzystana na pokrycie ewentualnych strat z poprzednich lat. Środki nie wykorzystane w ciągu 4 lat zostaną przeznaczone na zmniejszenie rekompensaty z tytułu świadczenia usługi publicznej w roku następnym.

W 2009 r. Hiszpania zastosuje rozwiązania przejściowe, gdyż opisane wyżej nowe środki podatkowe nie zapewniają jeszcze dochodów, a przychody z reklam zaczną już spadać. Deficyt środków za pozostałą część 2009 r. szacowany jest na 165 mln EUR i zostanie pokryty z budżetu państwa.

3. OCENA ŚRODKA

Omawiany środek - przekazanie środków budżetowych na rzecz RTVE - stanowi pomoc państwa. Ocena zgodności tej pomocy ze wspólnym rynkiem opiera się na odstępstwie przewidzianym w art. 106 ust. 2 TFUE w odniesieniu do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, a w szczególności na zasadach stosowanych w obszarze radiofonii i telewizji publicznej, określonych w odpowiednim komunikacie Komisji w sprawie pomocy państwa dla nadawców publicznych z 2001 r.(2). Definicja obowiązków użyteczności publicznej RTVE oraz ich powierzenie tej spółce są zgodne ze wspomnianym komunikatem.

W kwestii proporcjonalności planowanej rocznej rekompensaty Komisja jest zdania, że Hiszpania zastosowała uzasadnione środki, aby uniknąć nadmiernej kompensacji oraz aby zapewnić proporcjonalność finansowania RTVE. Pragnąc się upewnić, że nie wystąpi możliwość nadmiernej kompensacji, Komisja zachęca do zgłaszania uwag na temat mechanizmu finansowania.

W przepisach ustawy 8/2009 najwyraźniej przyjęto jednak założenie, że wpływy z trzech wymienionych środków podatkowych przeznaczone będą na pomoc dla RTVE. W odnośnych przepisach zarezerwowano przynajmniej część dochodu na finansowanie RTVE oraz wyraźnie stwierdzono, że wpływy te są "przeznaczone na udział w finansowaniu RTVE". Gdyby nowe podatki stanowiły nieodłączną część środka pomocy, wymagałoby to dokonania oceny ich zgodności z Traktatem, a także wpływałoby na ogólną zgodność programu pomocy z przepisami prawa. Szczególne wątpliwości może wzbudzać zgodność jednego z nowych podatków z dyrektywą w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej(3). Komisja otrzymała również skargę ze strony właściwego sektora, w której podano w wątpliwość zgodność podatku z przepisami. Podobnie jak w przypadku postępowania dotyczącego nowego francuskiego systemu finansowania France Télévisions(4), który wykazuje wiele podobieństw w tym zakresie, ocena pomocy dla RTVE byłaby niepełna, gdyby nowe podatki nie zostały w niej uwzględnione.

Hiszpania nie przedstawiła argumentów, które rozwiałyby wątpliwości Komisji dotyczące przeznaczenia podatków oraz zgodności planowanych środków na rok 2010 i kolejne lata, a także pozwoliłyby jej stwierdzić, że środki te nie naruszają wspólnego interesu określonego w art. 106 ust. 2 TFUE. Zanim Komisja przyjmie ostateczną decyzję w sprawie wieloletniego finansowania RTVE, powinna zatem najpierw zapewnić zainteresowanym stronom możliwość przedstawienia swojego stanowiska.

Źródła finansowania RTVE zostały zmienione w sposób, który wymaga nowej oceny zgodności tego finansowania z Traktatem. Dlatego też Komisja nie może uznać programu planowanego na 2010 r. i kolejne lata za istniejącą pomoc. Stanowi on nową pomoc, która powinna zostać zgłoszona zgodnie z art. 108 ust. 3 TFUE. Komisja wyraża ubolewanie z powodu faktu, że Hiszpania nie zgłosiła planowanych zmian i wdrożyła je, zanim Komisja mogła dokonać ich oceny.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999(5) wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

______

(1) Sprawa E 8/05 (Dz.U. C 239 z 4.10.2006, s. 17).

(2) Dz.U. C 320 z 15.11.2001, s. 5.

(3) Dyrektywa 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 21).

(4) Sprawa C 27/09.

(5) Dz.U L 93 z 27.3.1999, s. 1.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.8.31

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Królestwo Hiszpanii - Pomoc państwa C 38/09 (ex NN 58/09) - Nowy system finansowania z podatków publicznego radia i telewizji w Hiszpanii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 14/01/2010
Data ogłoszenia: 14/01/2010