Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 70/2001(2010/C 60/05)
(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2010 r.)
Nr pomocy: XA 244/09
Państwo członkowskie: Austria
Region: Austria
Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną:
Sonderrichtlinie des Bundesministers für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft zur Förderung der Landwirtschaft aus nationalen Mitteln
Punkt 1 - Allgemeiner Teil
Punkt 2.2 und 2.3 - Beratung und Bildung - Personal und Umsetzung
Punkt 3 - Biologische Landwirtschaft (Bioverbände)
Punkt 6 - Landtechnische Maßnahmen
Punkt 7 - Pflanzenbau und Saatgutwirtschaft
Punkt 8 - Integrierter Pflanzenschutz
Punkt 9 - Garten-, Gemüse-, Obst- und Weinbau
Punkt 10 - Qualitätsverbesserung in der Tierhaltung
Podstawa prawna: Landwirtschaftsgesetz 1992
Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:
Punkt 2.2 i 2.3 - Doradztwo i kształcenie - personel i wykonanie: około 10.200.000 EUR rocznie
Punkt 3 - Rolnictwo ekologiczne (związki rolników ekologicznych): około 1.400.000 EUR rocznie
Punkt 6 - Technika rolna: około 6.300.000 EUR rocznie
Punkt 7 - Uprawa roślin i produkcja nasion: około 200.000 EUR rocznie
Punkt 8 - Zintegrowana ochrona roślin: około 300.000 EUR rocznie
Punkt 9 - Ogrodnictwo, uprawa warzyw, sadownictwo i uprawa winorośli: około 125.000 EUR rocznie
Punkt 10: Poprawa jakości hodowli zwierząt: około 16.000.000 EUR rocznie
Maksymalna intensywność pomocy:
Punkt 2.2 i 2.3 - Doradztwo i kształcenie - personel i wykonanie: dotacja w wysokości maksymalnie 80 % lub 100 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006
Punkt 3 - Rolnictwo ekologiczne (związki rolników ekologicznych): dotacja w wysokości maksymalnie 70 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006
Punkt 6 - Inżynieria rolna: dotacja w wysokości maksymalnie 80 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006
Punkt 7 - Uprawa roślin i produkcja nasion: dotacja w wysokości maksymalnie 80 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006
Punkt 8 - Zintegrowana ochrona przed szkodnikami: dotacja w wysokości maksymalnie 80 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006
Punkt 9 - Środek: ogrodnictwo, uprawa warzyw, sadownictwo i uprawa winorośli: dotacja w wysokości maksymalnie 80 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006
Punkt 10 - Środek: poprawa jakości hodowli zwierząt: dotacja w wysokości maksymalnie 70 % dla działań zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 dotacja w wysokości maksymalnie 100 % na działania zgodnie z art. 10 i 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006.
Data realizacji: Dnia 1 stycznia 2010 r.
Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.
Cel pomocy:
Cele finansowania
Środki, o których mowa w wyżej wymienionych wytycznych specjalnych (niem. Sonderrichtlinie) służą przede wszystkim następującym celom i ich wykładnia oraz wykonanie mają być dokonywane w kontekście tychże wytycznych:
1) zachowywanie i zabezpieczanie rolnictwa opartego na strukturze gospodarstw rolnych z należytym uwzględnieniem wymogów społecznych, ekologicznych i ekonomicznych;
2) podnoszenie kwalifikacji rolników, ich rodzin i pracowników, zwłaszcza w dziedzinie technicznej, ekonomicznej i ekologicznej oraz związanych z tym umiejętności osobistych, społecznych i komunikacyjnych;
3) opracowywanie i rozpowszechnianie wiedzy, umiejętności, procedur i informacji;
4) rozpowszechnianie rolniczych metod produkcji, umożliwiających zmniejszanie intensywności produkcji przy szczególnym uwzględnieniu wymogów ekologicznych;
5) poprawa produkcji roślinnej i zwierzęcej;
6) wprowadzanie alternatywnych form produkcji i produktów;
7) optymizacja zasobów wykorzystanych w produkcji;
8) lepsze przystosowanie do wymogów rynku.
Przedmiot finansowania
Punkt 2.2 i 2.3 - Doradztwo i kształcenie - personel i wykonanie:
1) Personel doradczy zgodnie z umową o doradztwo
Korzystanie z usług personelu doradczego dla celów doradztwa i dodatkowego kształcenia osób pracujących w sektorze rolnym i sektorach powiązanych oraz ich rodzin w rozumieniu celów ustawy rolnej i norm Unii Europejskiej w zakresie WPR (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
2) Osoby w instytucjach szkolnictwa rolnego
Korzystanie z usług osób posiadających wykształcenie rolniczo-pedagogiczne lub praktyczne w placówkach edukacyjnych w celach kształcenia zawodowego lub dokształcania na rzecz osób pracujących w sektorze rolnym (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
3) Opracowywanie i zakup pomocy naukowych, sprzętu i środków pomocniczych, dokształcanie zawodowe oraz fora dla młodzieży (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006)
4) Przygotowywanie, przeprowadzanie i prowadzenie działań następczych w odniesieniu do usług doradczych oraz fora o tematyce zawodowej dla młodzieży (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006)
5) Organizowanie forów dla młodzieży, np. dotyczących dokształcania, na tematy informacyjne, seminariów młodzieżowych, projektów młodzieżowych, konkursów, wystaw, wyjazdów szkoleniowych w kraju i - w razie konieczności - zagranicą (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006)
6) Organizowanie kursów, programów nauki i wyjazdów szkoleniowych w ramach kształcenia zawodowego zgodnie z ustawą o kształceniu zawodowym w dziedzinie rolnictwa i gospodarki leśnej (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006)
7) Organizowanie pozazawodowych zajęć dokształcających dla pracowników w sektorze rolnym i gospodarki leśnej (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006)
Punkt 3 - Rolnictwo ekologiczne (związki rolników ekologicznych)
1) Świadczenie usług doradczych zwłaszcza poprzez pracę indywidualną i w grupach (prowadzenie seminariów, wizyt w przedsiębiorstwach, udostępnianie poradników etc., art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
2) Praca informacyjno-publikacyjna (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):
– praca z mediami (np. artykuły prasowe, konferencje),
– publikacje (np. gazety, broszury),
– fora techniczne i fora podnoszące poziom świadomości społecznej,
– utworzenie punktów usługowych udzielającym odpowiedzi na pytania konsumentów w sposób na tyle bezpośredni na ile to możliwe.
3) Wydatki związane z organizacją w odniesieniu do pkt 1 i 2 (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
Punkt 6 - Inżynieria rolna:
1) Szkolnictwo i kształcenie w dziedzinie inżynierii rolnej (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):
– kursy techniczne w dziedzinie obsługi i naprawy maszyn rolniczych i urządzeń technicznych oraz organizacji pracy, tematyczne kursy TIK, indywidualne programy nauki rzemiosła,
– opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów szkoleniowych i środków pomocniczych w dziedzinie inżynierii rolnej oraz aplikacji IT w zakresie nowych metod pracy i rozwoju techniki.
2) Inne instytucje inżynierii rolnej o specjalnej funkcji informacji zawodowej, koordynacji i budowania sieci kontaktów (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):
– planowanie i przeprowadzanie for oraz branie udziału w forach gromadzenia wiedzy i wymiany informacji,
– rozpowszechnianie wiedzy fachowej w sposób ogólnie zrozumiały (np. poprzez publikacje, takie jak katalogi lub witryny internetowe zawierające wiedzę fachową podaną w neutralnej formie).
Punkt 7 - Uprawa roślin i produkcja nasion:
1) Fora fachowe i celowe w dziedzinie uprawy roślin i produkcji nasion, o ile nie mogą być wspierane w ramach austriackich programów na rzecz rozwoju obszarów wiejskich 2007-2013 (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
2) W dziedzinie uprawy roślin (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):
– badania i kontrole służące przygotowywaniu fachowych poradników,
– rozpowszechnianie wiedzy naukowej za pomocą demonstracji na niewielką skalę, służących wprowadzeniu nowych środków produkcji, kultur i odmian,
– materiał wyjaśniający w tym materiały edukacyjne.
3) Środki ochrony zdrowia ziarna siewnego na rozmnażanie i roślin rozsadowych (art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
Punkt 8 - Zintegrowana ochrona przed szkodnikami:
1) Środki ochrony roślin (art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):
– zwalczanie wirusów i chorób wirusopodobnych oraz ich wektorów na obszarach produkcji nasion i sadzonek,
– badanie nicieni, a zwłaszcza niszczyka ziemniaczka na obszarach produkcji nasion i sadzonek,
– zwalczanie nieprzewidzianego lub epidemijnego wystąpienia szkodników, które mogą powodować miejscami duże straty zbiorów i plenienie się danego szkodnika.
2) Szkolnictwo i kształcenie w dziedzinie zintegrowanej ochrony roślin (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):
– fora techniczne i celowe w dziedzinie zintegrowanej ochrony roślin, o ile nie mogą być wspierane
w ramach austriackich programów na rzecz rozwoju obszarów wiejskich 2007-2013,
– opracowywanie i zakup fachowych materiałów edukacyjnych,
– badania i kontrole konieczne do przygotowywania fachowych wydawnictw szkoleniowych.
Punkt 9 - Środek: ogrodnictwo, uprawa warzyw, sadownictwo i uprawa winorośli:
1) Rozpowszechnianie wiedzy naukowej za pomocą demonstracji na niewielką skalę, służących wprowadzeniu nowych środków produkcji, kultur i odmian (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
2) Organizowanie seminariów specjalistycznych, kursów, forów informacyjnych, sympozjów, specjalistycznych posiedzeń doradczych i wizyt edukacyjnych wraz z koniecznymi materiałami edukacyjnymi (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
3) Udział w forach technicznych i seminariach wyjazdowych stosownych specjalistów w celach kształcenia zawodowego lub dokształcania (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
Punkt 10 - Środek: poprawa jakości hodowli zwierząt:
1) Hodowla (art. 15 i 16 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):
– opracowywanie, koordynacja, przeprowadzenie lub współdziałanie przy przeprowadzeniu programów hodowlanych (zwłaszcza prowadzenie ksiąg stadnych, kontroli wyników i oceny zwierząt hodowlanych, ocena danych dot. osiągnięć i szacowanie wartości hodowli, publikacja wyników),
– informacje w kwestiach dotyczących hodowli,
– wyróżnianie osiągnięć w zakresie hodowli; organizowanie w Austrii forów i posiedzeń o tematyce hodowlanej.
2) Wystawy i prezentacje (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):
– organizacja i patronat nad wystawami bydła oraz udział w targach zagranicznych, a także wysyłanie na nie zwierząt hodowlanych,
– prezentacje i środki wspomagające dotyczące przygotowania i realizacji projektów na rzecz państw trzecich w celu rozwoju i zabezpieczenia zbytu zwierząt hodowlanych.
3) Współpraca ponadregionalna (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):
– działalność koordynacyjna ogólnokrajowych austriackich związków organizacji producentów w tym ponadregionalna działalność informacyjna w zakresie podnoszenia jakości i wydajności produkcji rolnej,
– sporządzanie opracowań i konceptów,
– organizowanie forów i posiedzeń w Austrii.
4) Opracowywanie, koordynacja, przeprowadzenie lub współdziałanie przy przeprowadzeniu programów zabezpieczenia i zachowania dorobku genetycznego zagrożonych krajowych ras i odmian zwierząt użytkowych w tym środki wspomagające (zwłaszcza organizowanie forów i seminariów, wyróżnienie i przedstawienie szczególnych właściwości tych ras w kontekście trwałych praktyk rolniczych) (art. 15 i 16 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
5) Zwalczanie chorób zwierzęcych, zwłaszcza poprzez badania kontrolne oraz środki profilaktyczne i doradcze w tym konieczne systemy ostrzegawcze (art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
Sektor(-y) gospodarki: Wszystkie sektory rolnictwa
Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:
Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und
Wasserwirtschaft
Stubenring 1
1012 Wien
ÖSTERREICH
Adres internetowy:
http://www.landnet.at/filemanager/download/53356/
Inne informacje:
Pomoc musi być dostępna dla wszystkich kwalifikujących się podmiotów na danym obszarze, na podstawie obiektywnie określonych warunków.
Środek pomocy nie przewiduje żadnych bezpośrednich wypłat dla producentów.
Nr pomocy: XA 250/09
Państwo członkowskie: Hiszpania
Region: Comunidad Autónoma de Andalucía
Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: ayudas para constitución y puesta en marcha de Consejos Reguladores, fomento de la producción de productos agrícolas de calidad y asistencia técnica al sector agrario
Podstawa prawna: Proyecto de Orden por la que se establecen las bases reguladoras para la concesión de ayudas para constitución y puesta en marcha de Consejos Reguladores, fomento de la producción de productos agrícolas de calidad y asistencia técnica al sector agrario, y se efectúa su convocatoria para el año 2009
Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:
2.000.000 EUR
Maksymalna intensywność pomocy:
Zgodnie z przepisami wymienionego projektu zarządzenia pomoc opiewać będzie na następujące kwoty:
1) Rozpoczęcie działalności:
Przez okres 5 lat wyniesie nie więcej niż 400.000 EUR.
2) Zachęta do produkcji produktów rolnych wysokiej jakości:
Maksymalna wysokość pomocy nie przekroczy 100 % kwoty wskazanej w wytycznych i wyniesie 60 % z górnym pułapem wynoszącym 100.000 EUR pomocy.
3) Pomoc techniczna:
Maksymalna wysokość pomocy nie przekroczy 100 % kwoty wskazanej w wytycznych i wyniesie 60 % z górnym pułapem wynoszącym 100.000 EUR pomocy.
Data realizacji: Począwszy od dnia publikacji numeru, pod którym zarejestrowano wniosek o wyłączenie przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1857/2006, na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej.
Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej:
Okres przyznawania pomocy: 2009-2013.
Płatności do 2014 r.
Cel pomocy:
Pomoc dla grup producentów. Artykuł 9 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006. Pomoc wspierająca produkcję produktów rolnych wysokiej jakości. Artykuł 14 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006. Wsparcie techniczne w sektorze rolnym. Artykuł 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006.
1) Celem pomocy jest ustanowienie podstaw prawnych dla pomocy udzielanej z myślą o utworzeniu i uruchomieniu rad zarządzających, o wspieraniu produkcji produktów rolnych wysokiej jakości oraz o pomocy technicznej dla sektora rolnego.
2) Pomoc może obejmować:
1) Koszty poniesione z tytułu utworzenia i uruchomienia rad zarządzających, takie jak:
a) wynajem biura;
b) wyposażenie biura;
c) roczny koszt zatrudnienia pracowników sekretariatu i pracowników technicznych;
d) roczny koszt zatrudnienia pracowników administracyjnych;
e) roczne koszty usług doradztwa w zakresie księgowości, prawa i zatrudnienia świadczonych przez podmioty zewnętrzne.
2) Koszty poniesione z tytułu wspierania produkcji produktów rolnych wysokiej jakości, takie jak:
a) koszty działań w zakresie opracowania badań rynku, w tym przygotowania wniosków o uznanie chronionych oznaczeń geograficznych i chronionych nazw pochodzenia;
b) koszty wdrożenia programów zapewnienia jakości;
c) koszty szkolenia personelu wdrażającego programy i systemy zapewnienia jakości;
d) koszty opłat wymaganych przez organy zatwierdzające z tytułu wstępnej certyfikacji systemów zapewniania jakości.
3) Koszty działań w zakresie pomocy technicznej dla sektora rolnego, takie jak:
a) szkolenie rolników, koszty opracowania programu szkolenia, w tym koszty podróży i utrzymania wykładowców;
b) usługi doradcze świadczone przez strony trzecie, wynagrodzenia za usługi, które nie stanowią działalności ciągłej lub okresowej i nie mają związku ze zwykłymi wydatkami operacyjnymi przedsiębiorstwa, takie jak: rutynowe usługi doradztwa podatkowego, regularne usługi prawne czy reklama;
c) organizacja forów służących wymianie wiedzy między przedsiębiorstwami, konkursów, wystaw, targów oraz uczestnictwo w nich; opłaty za uczestnictwo, koszty podróży, koszty publikacji, wynajem przestrzeni wystawowych, symboliczne nagrody (o maksymalnej wartości wynoszącej 250 EUR na nagrodę i jej zwycięzcę);
d) publikacje, w tym katalogi lub strony internetowe przedstawiające udokumentowane informacje dotyczące producentów z danego regionu lub producentów danego produktu, pod warunkiem że informacja oraz jej prezentacja są neutralne oraz że wszyscy zainteresowani producenci mają takie same szanse na zaprezentowanie się w publikacji.
Sektor(-y) gospodarki:
Za beneficjentów pomocy uważa się rady zarządzające ds. oznaczeń jakości, od momentu ich uznania z chwilą publikacji własnego regulaminu przez cały czas trwania przejściowego okresu ochrony na rynku krajowym.
Niezależnie od powyższego, w przypadku pomocy na rzecz wsparcia produkcji produktów rolnych wysokiej jakości oraz pomocy technicznej dla sektora rolnego, wnioskodawcy -rady zarządzające - powinni dopilnować, aby docelowymi beneficjentami pomocy były małe i średnie gospodarstwa rolne zajmujące się produkcją podstawową produktów rolnych.
Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:
Consejería de Agricultura y Pesca (Dirección General de Industrias y Calidad Agroalimentaria)
C/ Tabladilla s/n
Edificio 8. Planta baja
41071 Sevilla
ESPAÑA
Adres internetowy:
http://www.juntadeandalucia.es/agriculturaypesca/portal/opencms/portal/DGIndustrias/DESARROLLO_ORDENES?entrada=tematica&tematica=360
Inne informacje: Sewilla dnia 21 października 2009 r.
Nr pomocy: XA 252/09
Państwo członkowskie: Republika Słowacka
Region: Wszystkie regiony Republiki Słowackiej, tj. Bratislavský kraj, Západné Slovensko, Stredné Slovensko i Východné Slovensko
Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Schéma štátnej pomoci na úhradu strát na hospodárskych zvieratách v dôsledku nariadených veterinárnych opatrení
Podstawa prawna:
Prawną podstawą udzielenia pomocy są:
– artykuł 10 ust. 2-8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji"),
– § 10 nariadenia vlády SR č. 264/2009 Z. z. o podporných opatreniach v pôdohospodárstve v znení neskorších predpisov (ďalej len "nariadenie vlády č. 264/2009 Z. z."),
– § 45 zákona č. 39/2007 Z. z. z 12. decembra 2006 o veterinárnej starostlivosti v znení zákona č. 299/2009 Z. z. (ďalej len "zákon č. 299/2009 Z. z."),
– zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o štátnej pomoci").
Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:
Kwota środków przeznaczonych na wdrożenie programu zostanie opublikowana przez podmiot udzielający pomocy na stronie internetowej: http://www.land.gov.sk
Przewidywane środki finansowe w ramach programu na 2009 r.: 1.000.000 EUR.
Przewidywane roczne środki finansowe w ramach programu począwszy od 2010 r.: 1.000.000 EUR.
Przewidywany całkowity budżet pomocy na zrekompensowanie strat w zakresie zwierząt gospodarskich poniesionych w wyniku zarządzonych środków w latach 2009-2013 wynosi: 5.000.000 EUR.
Maksymalna intensywność pomocy:
Straty wylicza się jako:
a) iloczyn liczby zwierząt gospodarskich i ich wartości rynkowej w momencie zgonu lub uboju zgodnie z załącznikiem 12 do rozporządzenia rządu nr 264/2009; wszelkie kwoty otrzymywane w ramach roszczeń ubezpieczeniowych odlicza się od strat wyliczonych w ten sposób,
b) iloczyn liczby rojów i ich wartości rynkowej w momencie zgonu lub likwidacji zgodnie z załącznikiem 12 do rozporządzenia rządu nr 264/2009; wszelkie kwoty otrzymywane w ramach roszczeń ubezpieczeniowych odlicza się od strat wyliczonych w ten sposób.
Intensywność pomocy brutto nie przekroczy 100 % wyliczonej straty.
Maksymalna kwota pomocy wypłaconej jednemu hodowcy zwierząt gospodarskich wynosi 200.000 EUR w danym roku kalendarzowym.
Data realizacji:
a) program wejdzie w życie w dniu nadania numeru identyfikacyjnego wnioskowi o wyłączenie i opublikowania zestawienia informacji na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej oraz na stronie internetowej ministerstwa: http://www.mpsr.sk
b) zmian w programie można dokonać w formie pisemnych uzupełnień. O zmianach innych niż o charakterze formalnym lub administracyjnym należy powiadomić Komisję Europejską w formie zestawienia informacji. Wejdą one w życie po opublikowaniu zestawienia informacji na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej;
c) zmiany w prawodawstwie europejskim wymienione w punkcie b) przedmiotowego programu oraz w aktach powiązanych muszą zostać uwzględnione w programie w ciągu sześciu miesięcy od ich wejścia w życie.
Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej:
Realizacja programu zakończy się w dniu 31 grudnia 2013 r.
Termin składania wniosków o przyznanie pomocy upływa dnia 31 grudnia 2013 r.
Termin zatwierdzenia wniosków upływa dnia 31 grudnia 2013 r.
Cel pomocy: Celem pomocy jest wspieranie zarządzania ryzykiem dotyczącym pierwotnej produkcji produktów rolnych i rekompensata z tytułu strat poniesionych przez hodowców zwierząt gospodarskich w następstwie wprowadzenia obowiązkowych środków weterynaryjnych.
Sektor(-y) gospodarki:
Sekcja A - rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo (zgodnie z NACE Rev. 2)
Klasa
Dział 01 - Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, w tym działalność usługowa
Produkcja pierwotna produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu WE
Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:
Pomoc przyznana przez:
Ministerstvo pôdohospodárstva SR (ďalej len "ministerstvo")
Dobrovičova 12.
812 66 Bratislava
SLOVENSKO/SLOVAKIA
Tel. +421 259266111
Adres internetowy: http://www.land.gov.sk "Dotácie"
Kompetencje ministerstwa określa ustawa nr 575/2001 o organizacji działań rządu i o organizacji organów administracji państwowej, z późniejszymi zmianami.
Vykonávateľ schémy:
Pôdohospodárska platobná agentúra (ďalej len "platobná agentúra")
Dobrovičova 12.
815 26 Bratislava
SLOVENSKO/SLOVAKIA
Tel. +421 259266111
Adres internetowy: http://www.apa.sk "Sekcia štátnej pomoci"
Agencja płatnicza jest organizacją budżetową ministerstwa, która została utworzona w dniu 1 grudnia 2003 r. na mocy ustawy nr 473/2003 o rolniczej agencji płatniczej, o wsparciu dla działalności gospodarczej w rolnictwie oraz o zmianie niektórych ustaw. Zarządza ona mechanizmami wsparcia w sektorze rolnictwa.
Adres internetowy:
http://www.land.gov.sk "Dotácie"
http://www.land.gov.sk/sk/index.php?navID=161&id=1918
Inne informacje:
Program dotyczy zapewnienia pomocy państwa dla średnich i małych przedsiębiorstw, będących gospodarstwami hodowli zwierząt gospodarskich, które zajmują się pierwotną produkcją produktów rolnych z siedzibą w Republice Słowackiej. Pomoc ma formę rekompensat za straty poniesione w wyniku wprowadzenia obowiązkowych środków weterynaryjnych przez słowacki urząd ds. weterynarii i żywności.
Zatem pomoc musi wchodzić w zakres publicznego programu na poziomie wspólnotowym, krajowym lub regionalnym odnośnie do zapobiegania danej chorobie, jej kontroli bądź zwalczania. Choroby należy jasno określić w programie (w indywidualnych lub krajowych programach zapobiegania i zwalczania), a program musi uwzględniać opis odpowiednich środków.
Pomoc można przyznać jako jednorazową płatność w formie dotacji lub rekompensaty gotówkowej na rzecz hodowcy zwierząt gospodarskich.
Koszty kwalifikowalne to straty poniesione przez hodowców zwierząt gospodarskich z tytułu padniętych zwierząt gospodarskich z powodu choroby lub ich uboju na mocy decyzji administracyjnej.
Pomoc można przyznać, aby zrekompensować straty poniesione po dniu 1 października 2009 r.
Zatwierdził: Alexander ČARNÝ
Dyrektor, Departament Pomocy Państwa i Krajowych Środków Wsparcia Ministerstwo Rolnictwa Republiki Słowackiej
Nr pomocy: XA 253/09
Państwo członkowskie: Włochy
Region: -
Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Aiuti al settore apistico
Podstawa prawna:
Legge 24 dicembre 2004, n. 313.
D.M. 20026 del 10 gennaio 2007
D.M. 25055 del 29 ottobre 2009
Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:
Pomoc indywidualna. Maksymalne przewidywane wydatki to 1.200.000 EUR, podzielone w następujący sposób na poszczególne działania:
1) kwestie ochrony środowiska i żywieniowe: 300.000 EUR;
2) walka z chorobami pszczół: 300.000 EUR;
3) dynamika rynku i produkcji: 300.000 EUR;
4) ochrona Apis mellifera ligustica e sicula: 300.000 EUR
Maksymalna intensywność pomocy: Maksymalna intensywność pomocy wynosi 99 %, z wyjątkiem działań wspierających sektor produkcji zwierzęcej (badanie w celu określenia jakości genetycznej), dla których maksymalna intensywność wynosi 70 % zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006.
Data realizacji: Od dnia opublikowania numeru rejestracji wniosku w sprawie wyłączenia na stronie internetowej Komisji Europejskiej - Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Pomoc zostanie przyznana w latach 2009-2013.
Cel pomocy: Celem pomocy jest wspieranie różnych form spółdzielczości na poziomie krajowym na potrzeby realizacji działań promujących produkty rolne wysokiej jakości (art. 14 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006), zapewniających pomoc techniczną (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006) oraz wspierających sektor produkcji zwierzęcej (art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).
Sektor(-y) gospodarki: Sektor rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa, w szczególności pszczelarstwo
Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:
Ministero delle politiche agricole alimentari e forestali
Dipartimento delle politiche di sviluppo economico e rurale
Via XX Settembre 20
00187 Roma RM
ITALIA
Adres internetowy:
http://www.politicheagricole.it/ConcorsiGare/default
Inne informacje: -
Nr pomocy: XA 255/09
Państwo członkowskie: Republika Słowacka
Region: Wszystkie regiony Republiki Słowackiej, tj. Bratislavský kraj, Západné Slovensko, Stredné Slovensko i Východné Slovensko
Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Schéma štátnej pomoci na eradikáciu a prevenciu ochorení zvierat v znení dodatku č. 1
Podstawa prawna:
Podstawę prawną niniejszej pomocy stanowią:
– zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o štátnej pomoci"),
– § 28 nariadenia vlády SR č. 264/2009 Z. z. zo 17. júna 2009 o podporných opatreniach v pôdohospodárstve v znení neskorších predpisov (ďalej len "nariadenie vlády č. 264/2009 Z. z."),
– artykuł 10 ust. 1 i 3-8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji"),
– § 10 ods. 3, 4 a 5, § 46 zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti, ktorý sa mení a dopĺňa zákonom č. 299/2009 Z. z. (ďalej len "zákon č. 39/2007 Z. z."),
– § 4 ods. 4, § 8 ods. 2, § 8a) a § 21 až 23 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtoyych pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon č. 523/2004 Z. z.").
Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:
Kwota środków przeznaczonych na realizację programu zostanie opublikowana przez ministerstwo na stronie internetowej: http://www.land.gov.sk
Przewidywane środki finansowe w ramach programu na 2009 r. nie przekroczą: 6.638.784 EUR.
Przewidywane roczne środki finansowe w ramach programu począwszy od 2010 r. nie przekroczą: 6.638.784 EUR.
Przewidywany całkowity budżet na przyznanie pomocy na zapobieganie chorobom zwierząt hodowlanych i zwalczanie tych chorób w latach 2009-2013 nie przekroczy: 33.193.920 EUR.
Maksymalna intensywność pomocy: Wartość brutto pomocy dla hodowców nie może przekroczyć 100 % kosztów kwalifikowalnych.
Data realizacji: Program opisany w załączniku I wejdzie w życie w dniu opublikowania zestawienia informacji na stronie internetowej DG AGRI.
Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej:
Do dnia 31 grudnia 2013 r.
Termin składania wniosków upływa w dniu opublikowania planu profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa Republiki Słowackiej, tj. w dniu 31 grudnia 2013 r.
Decyzje o przyznaniu pomocy zostaną podjęte najpóźniej do dnia 31 grudnia 2013 r., tj. do dnia wygaśnięcia programu, lub w terminie przewidzianym w planie profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa Republiki Słowackiej oraz w planach zwalczania na dany rok obrotowy.
Cel pomocy:
Celem pomocy jest udzielenie wsparcia małym i średnim gospodarstwom w zapobieganiu chorobom zwierząt hodowlanych i zwalczaniu tych chorób w danym roku kalendarzowym w formie rekompensaty kosztów kwalifikowalnych.
Przy realizacji przedmiotowego programu stosuje się postanowienia art. 10 ust. 1 i 3-8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji").
Dla celów tego programu koszty kwalifikowalne obejmują wartość towarów i usług zapewnianych przez ŠVPS SR (państwowy organ administracyjny ds. weterynarii i żywności Republiki Słowackiej) hodowcom za pośrednictwem urzędowych lub prywatnych lekarzy weterynarii, którzy realizują środki weterynaryjne zgodnie z planem profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa Republiki Słowackiej oraz planami zwalczania w danym roku obrotowym lub budżetowym.
Koszty kwalifikowalne obejmują wartość świadczonych usług i towarów wykorzystanych przy realizacji planu profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa oraz planów zwalczania.
Sektor(-y) gospodarki:
Sekcja A - rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo (zgodnie z NACE Rev. 2)
Sekcja
Dział 01 - Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową
Grupa 01.6 - Działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach
Klasa 01.62 - Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt
Podklasa 01.62.0 - Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt
Sektor produkcji pierwotnej produktów rolnych związanej z utrzymywaniem: bydła, trzody chlewnej, owiec i kóz, drobiu oraz koni
Produkcja pierwotna produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu WE
Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:
Pomoc przyznana przez:
Ministerstvo pôdohospodárstva SR (Ministerstwo Rolnictwa Republiki Słowackiej, dalej: "ministerstwo")
Dobrovičova 12
812 66 Bratislava
SLOVENSKO/SLOVAKIA
Tel. +421 259266111
Adres internetowy: http://www.land.gov.sk zakładka "Dotácie"
Program realizowany przez:
Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky (zwana dalej "ŠVPS SR")
Botanická 17
842 13 Bratislava
SLOVENSKO/SLOVAKIA
Tel. +421 260257212
Adres internetowy: http://www.svps.sk
Adres internetowy:
http://www.land.gov.sk zakładka "Dotácie"
http://www.land.gov.sk/sk/index.php?navID=161&id=1937
Inne informacje:
Pomoc państwa przyznawana jest w formie dotowanych usług i towarów przez ŠVPS SR jako upoważnioną instytucję.
Pozycja w budżecie ministerstwa obejmuje prognozowane wydatki obowiązkowe z budżetu na dany rok kalendarzowy w celu zapewnienia funkcjonowania instytucji budżetowych i dotowanych w obrębie ministerstwa, w tym ŠVPS SR.
Środki przewidziane dla ŠVPS SR zostały przyznane w ramach planu profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa Republiki Słowackiej oraz planów zwalczania w ramach programu "Bezpieczeństwo żywności, ochrona zdrowia, zwierząt i roślin". Środki te są przeznaczone na pokrycie wydatków bieżących i kapitałowych ŠVPS SR oraz instytucji budżetowych, które ustanowił, mianowicie regionalnego organu administracyjnego ds. weterynarii i żywności (KVPS SR) oraz okręgowego organu administracyjnego ds. weterynarii i żywności (RVPS SR). Budżet KVPS SR i RVPS SR jest rozpisywany, a w razie potrzeby również dostosowywany przez ŠVPS SR. Zgodnie z ustawą nr 291/2002 ŠVPS SR i organizacje budżetowe, które ustanowił (KVPS i RVPS), muszą wykonywać swój budżet wyłącznie za pośrednictwem skarbu państwa.
ŠVPS SR wskaże określone choroby, działania, jakie należy podjąć, oraz badania, jakie należy wykonać w ramach programu pomocy państwa w celu zapobiegania chorobom zwierząt hodowlanych i zwalczania tych chorób jako część planu profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa na dany rok obrotowy lub budżetowy, oraz opublikuje te informacje w Dzienniku Urzędowym na początku danego roku kalendarzowego.
Dany organ RVPS zawrze umowy z upoważnionymi urzędowymi lekarzami weterynarii z Izby Lekarzy Weterynarii Republiki Słowackiej (prywatnymi lekarzami weterynarii) na podstawie wymogów określonych przez ŠVPS SR. Raz w miesiącu i najpóźniej do końca następnego miesiąca, po wykonaniu wymaganych działań prywatni lekarze weterynarii przedstawią danemu organowi RVPS faktury obejmujące wykonane czynności.
Do faktur powinien zostać dołączony szczegółowy wykaz czynności i kosztów podróży oraz, jeśli zajdzie potrzeba, kopie faktur na zakupione materiały. Zwrot wydatków nastąpi dopiero po dokonaniu przez personel RVPS kontroli eksperckich pod kątem merytorycznym i liczbowym.
Jeśli chodzi o pomoc państwa na zakup szczepionek, zostaną one zakupione przez ŠVPS SR w formie zamówienia publicznego, a następnie przekazane hodowcom przez prywatnych lekarzy weterynarii.
Badania laboratoryjne, których koszt pokryje pomoc państwa, zostaną przeprowadzone przez poszczególne państwowe instytuty weterynarii i żywności oraz Państwowy Instytut Weterynaryjny w Zwoleniu na podstawie wniosków o analizy laboratoryjne od poszczególnych RVPS. Po zakończeniu badań dany instytut wyśle określonemu organowi RVPS szczegółowy wykaz przeprowadzonych czynności oraz dokładną należną kwotę w oparciu o cennik badań diagnostyki laboratoryjnej. Poszczególne instytuty mogą naliczać kwotę wyszczególnioną w oświadczeniu dotyczącym środków finansowanych z budżetu Ministerstwa Rolnictwa dopiero po przeprowadzeniu przez dany RVPS kontroli eksperckich pod kątem merytorycznym i liczbowym.
Dotacja może pokryć do 100 % wydatków na:
a) szczepionki;
b) inne preparaty medyczne;
c) podawanie szczepionek;
d) podawanie innych preparatów medycznych;
e) badania w celu wykrycia lub analizy choroby;
f) pobieranie próbek do analizy;
g) analizę pobranych próbek;
h) ubój zwierząt mogących przenosić chorobę;
i) środki zwalczania i zapobiegania określone w planach postępowania na wypadek zagrożenia lub w krajowych planach zwalczania.
Pomoc może zostać udzielona zgodnie z krajowym planem postępowania na wypadek zagrożenia lub krajowym planem zwalczania.
Zatwierdził: Inż. Alexander ČARNÝ
riadite odboru štátnej pomoci a národných podpôr
Ministerstvo pôdohospodárstva SR