Komunikat Komisji zmieniający wytyczne wspólnotowe w sprawie pomocy państwa na wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przedsiębiorstwach(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 329/05)
(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2010 r.)
1. WPROWADZENIE
W wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przedsiębiorstwach(1) (wytycznych) określono warunki, które muszą spełniać państwa członkowskie przy przyznawaniu pomocy państwa przeznaczonej na wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka, w szczególności w celu zadbania o to, by pomoc taka nie wypierała prywatnych inwestorów i prywatnych pośredników.
Wytyczne mają zastosowanie od dnia 18 sierpnia 2006 r. Od tego czasu niektóre przepisy wytycznych włączono do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych)(2), które weszło w życie dnia 29 sierpnia 2008 r.
Komunikat Komisji - Tymczasowe wspólnotowe ramy prawne w zakresie pomocy państwa ułatwiające dostęp do finansowania w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego(3) ma zastosowanie od dnia 17 grudnia 2008 r. i zawiera tymczasowe dostosowanie niektórych limitów określonych w wytycznych, zezwalając na mniejszy udział inwestorów prywatnych oraz wyższe poziomy transz inwestycyjnych.
Komisja przeprowadziła analizę, czy niektóre dostosowania zawarte w tymczasowych wspólnotowych ramach prawnych nie powinny zostać wprowadzone na stałe. Z danych rynkowych wynika, że sytuacja na rynkach kapitału podwyższonego ryzyka typu venture nie powróciła jeszcze do poziomu sprzed kryzysu. W porównaniu z rokiem 2008 zmniejszyła się liczba inwestorów kapitałowych. Można to wytłumaczyć faktem, że wzrosła awersja do ryzyka. W oparciu o najnowsze dostępne dane oraz o doświadczenia z poprzednich kryzysów istnieją silne przesłanki, że w szczególności znajdujące się we wczesnej fazie rozwoju przedsiębiorstwa z branży zaawansowanych technologii doświadczą przedłużonego niedoboru kapitału podwyższonego ryzyka, nawet jeżeli przedsiębiorstwa te będą miały perspektywy wzrostu.
Co więcej, w ostatnich badaniach wykazano, że górna granica luki kapitałowej MŚP może być wyższa, niż wcześniej zakładano.
W oparciu o powyższe przesłanki Komisja stwierdza, że wytyczne powinny zostać zmienione w sposób przedstawiony poniżej.
2. ZMIANY WYTYCZNYCH
Od dnia 1 stycznia 2011 r. mają zastosowanie następujące zmiany wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przedsiębiorstwach:
1) podpunkt 4.3.1 otrzymuje brzmienie:
"4.3.1. Maksymalny poziom transz inwestycyjnych
Środek pomocy w celu zapewnienia kapitału podwyższonego ryzyka musi przewidywać, aby transze finansowania - w całości lub częściowo finansowane ze środków pomocy państwa - nie przekraczały 2,5 mln EUR na docelowe MŚP w okresie dwunastu miesięcy.";
2) punkt 5.1 lit. a) otrzymuje brzmienie:
"a) Środki przewidujące transze inwestycyjne powyżej progu wynoszącego, zgodnie z zasadą »bezpiecznej przystani«, 2,5 mln EUR na docelowe MŚP w każdym okresie 12 miesięcy
Komisja jest świadoma, że rynek kapitału podwyższonego ryzyka oraz luka kapitałowa podlegają ciągłym zmianom, jak również tego, że nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku dotykają przedsiębiorstwa w różnym stopniu w zależności od wielkości, etapu rozwoju działalności oraz przynależności do określonego sektora gospodarki. Dlatego Komisja gotowa jest rozważyć stwierdzenie zgodności ze wspólnym rynkiem środków w celu zapewnienia kapitału podwyższonego ryzyka, przewidujących transze inwestycyjne powyżej progu 2,5 mln EUR na przedsiębiorstwo rocznie, o ile zostanie przedstawiona niezbędna dokumentacja nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku.";
3) w podpunkcie 5.2.1 nagłówek i formuła wprowadzająca otrzymują brzmienie:
"5.2.1. Istnienie i udokumentowanie nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku
W przypadku środków w celu zapewnienia kapitału podwyższonego ryzyka, przewidujących transze inwestycyjne dla docelowych przedsiębiorstw wykraczające poza warunki określone w sekcji 4, w szczególności tych, które przewidują transze powyżej 2,5 mln EUR na docelowe MŚP w każdym okresie 12 miesięcy, inwestycje kontynuacyjne lub finansowanie fazy ekspansji na rzecz średnich przedsiębiorstw znajdujących się na obszarach nieobjętych pomocą oraz w przypadku środków wyraźnie obejmujących narzędzie inwestycyjne, Komisja wymagać będzie dodatkowego udokumentowania nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku będącej przedmiotem działania na każdym poziomie, na którym może występować pomoc, zanim uzna zgłoszony środek w celu zapewnienia kapitału podwyższonego ryzyka za zgodny ze wspólnym rynkiem. Dokumentacja taka musi być oparta na analizie wykazującej poziom luki kapitałowej w odniesieniu do przedsiębiorstw i sektorów, w których ma zostać zastosowany środek w celu zapewnienia kapitału ryzyka. Stosowne informacje dotyczą podaży kapitału podwyższonego ryzyka oraz kapitału na gromadzenie środków, jak również znaczenia branży kapitału podwyższonego ryzyka typu venture dla lokalnej gospodarki. Informacje takie najlepiej przedstawić dla okresów trzy- lub pięcioletnich poprzedzających zastosowanie środka oraz dla okresu przyszłego na podstawie rzetelnych prognoz, jeżeli są one dostępne. Dokumentacja do przedłożenia może również obejmować następujące elementy:"
______
(1) Dz.U. C 194 z 18.8.2006, s. 2.
(2) Dz.U. L 214 z 9.8.2008, s. 3.
(3) Dz.U. C 16 z 21.1.2009, s. 1.