Odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych.

Odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych

P7_TA(2009)0092

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych

(2010/C 285 E/04)

(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych z dnia 15 października 2009 r. (O-0089/09 - B7-0210/2009),

– uwzględniając dyrektywę Rady 90/314/EWG z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek(1),

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2027/97 z dnia 9 października 1997 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu przewozu pasażerów i ich bagażu drogą powietrzną(2),

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 785/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych(3),

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów(4),

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty(5),

– uwzględniając art. 115 ust. 5 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że dyrektywa Rady 90/314/EWG (dyrektywa w sprawie pakietu podróżnego) reguluje aspekty związane z zorganizowanymi wyjazdami wakacyjnymi i przewiduje odpowiednie odszkodowanie oraz sprowadzenie turystów do kraju w razie upadłości organizatorów takich wyjazdów,

B. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 2027/97 określa charakter odpowiedzialności przewoźników lotniczych w razie wypadku i kwestie odszkodowania dla pasażerów,

C. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 785/2004 określa wymogi w zakresie ubezpieczenia, jakie muszą spełniać przewoźnicy lotniczy i operatorzy statków powietrznych,

D. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 261/2004 przewiduje odszkodowanie i pomoc dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład lub odwołania bądź dużego opóźnienia lotów,

E. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 1008/2008 ustanawia rygorystyczne zasady finansowe dla operatorów statków powietrznych,

F. mając na uwadze, że w ostatniej dekadzie znacznie wzrosła liczba stosunkowo małych tanich linii lotniczych latających do znanych celów podróży wakacyjnych, a także liczba przewożonych przez nie pasażerów,

G. mając na uwadze, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat w sektorze lotnictwa ogłoszono 77 upadłości, które w niektórych przypadkach doprowadziły do tego, że tysiące pasażerów utknęło w miejscu docelowym bez możliwości skorzystania z biletu powrotnego,

1. zauważa, że Komisja prowadziła szeroko zakrojone konsultacje z zainteresowanymi stronami na temat upadłości linii lotniczych;

2. przypomina, że Komisja przeprowadziła poważną analizę problemów związanych z upadłością linii lotniczych i jej wpływu na pasażerów oraz przekazała jej wyniki Parlamentowi w lutym 2009 r.;

3. zwraca uwagę na wyniki tej analizy oraz szereg możliwości zbadanych w jej ramach;

4. w związku z tym przypomina, że istnieje szereg możliwych działań, jakie mogłaby podjąć Komisja w celu poprawy sytuacji pasażerów bankrutujących linii lotniczych, np. obowiązkowe ubezpieczenia przewoźników, dobrowolne zawarcie ubezpieczenia przez pasażerów, do którego zaproponowania byłyby zobowiązane linie lotnicze oraz ustanowienie funduszu gwarancyjnego;

5. wzywa Komisję do zbadania możliwości opracowania wniosku legislacyjnego, którego konkretnym celem byłoby zapewnienie odszkodowania pasażerom bankrutujących linii lotniczych i który zawierałby postanowienia finansowe i administracyjne, w tym zasadę zbiorowej odpowiedzialności, zgodnie z którą wszystkie linie lotnicze lecące tą samą trasą i posiadające wolne miejsca byłyby zobowiązane zapewnić sprowadzenie do kraju pasażerów, którzy utknęli na obcym lotnisku wskutek upadłości linii lotniczych, i przedłożenia takiego wniosku legislacyjnego - jeżeli uzna to za stosowne - do dnia 1 lipca 2010 r.; zwraca się do Komisji, aby podczas rewizji dyrektywy 90/314/EWG w sprawie zorganizowanych podróży przedstawiła propozycję jej uzupełnienia o przepisy dotyczące sprowadzenia do kraju pasażerów lub zmiany trasy ich przelotu;

6. wzywa Komisję do rozważenia możliwości rozszerzenia takich środków na linie lotnicze, które zaprzestały działalności i naraziły pasażerów na niedogodności podobne do spowodowanych przez bankrutujące linie lotnicze;

7. wzywa Komisję do zbadania możliwości szybkiego wydania przez krajowe organy regulacyjne zezwolenia na przywrócenie do ruchu skonfiskowanych samolotów, tak aby można było ich użyć do sprowadzenia do kraju pasażerów, którzy utknęli na obcym lotnisku;

8. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Dz.U. L 158 z 23.6.1990, s. 59.

(2) Dz.U. L 285 z 17.10.1997, s. 1.

(3) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 46 z 17.2.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.285E.42

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Odszkodowania dla pasażerów w przypadku upadłości linii lotniczych.
Data aktu: 25/11/2009
Data ogłoszenia: 21/10/2010