DECYZJA KOMISJIz dnia 14 października 2010 r.
powołująca ponownie CARS 21 - grupę wysokiego szczebla ds. konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Unii Europejskiej
(2010/C 280/08)
(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykułem 173 Traktatu nałożono na Unię Europejską i państwa członkowskie zadanie zapewnienia warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu unijnego. Artykuł 191 TFUE stanowi, że unijna polityka w dziedzinie środowiska naturalnego przyczynia się do promowania środków mających na celu zachowanie, ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego oraz zwalczanie zmian klimatu.
(2) W ramach procesu CARS 21 ("Competitive Automotive Regulatory System for the 21st century" (konkurencyjny system prawny dla przemysłu motoryzacyjnego w XXI w.)), zapoczątkowanego w 2005 r. jako element polityki przemysłowej Komisji, opracowano zalecenia dotyczące krótko-, średnio- i długoterminowej polityki w dziedzinie ram prawnych dla przemysłu motoryzacyjnego Unii Europejskiej, która zwiększa światową konkurencyjność i zatrudnienie, zapewniając przy tym dalszy postęp w obszarze bezpieczeństwa i oddziaływania na środowisko naturalne za cenę przystępną dla konsumentów.
(3) W komunikacie "EUROPA 2020 - strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu"(1) Komisja przedstawiła propozycje modernizacji sektora transportu i zmniejszenia jego udziału w emisji związków węgla oraz promowania nowych technologii, w tym samochodów o napędzie elektrycznym. Celem projektu przewodniego "Polityka przemysłowa w erze globalizacji" jest polityka przemysłowa, która stwarza najlepsze warunki dla utrzymania i rozwoju silnej, konkurencyjnej i zróżnicowanej bazy przemysłowej w Europie, a zarazem propaguje zrównoważony rozwój, wspierając przejście sektorów wytwórczych do efektywniejszego korzystania z energii i zasobów. Projekt przewodni "Europa efektywnie korzystająca z zasobów" ma zachęcać do stosowania różnych środków w zakresie infrastruktury, takich jak infrastruktura sieci mobilności elektrycznej czy inteligentne zarządzanie ruchem, a przede wszystkim promować nowe technologie, w tym samochody o napędzie elektrycznym i hybrydowym.
(4) W komunikacie Komisji "Europejska strategia na rzecz ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów"(2) określono krótko- i długoterminowe cele wspierania badań i innowacji, poszukiwania nowych rozwiązań
w zakresie wytwarzania i dystrybucji energii, pobudzania zatrudnienia oraz zachęcania konsumentów do kupowania pojazdów ekologicznych.
(5) W związku z tym konieczne jest ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego Unii Europejskiej, w oparciu o proces CARS 21, oraz określenie zadań i struktury tej grupy.
(6) Grupa ta powinna pomóc w ustaleniu, jakie polityki i środki, na poziomie Unii Europejskiej, krajowym oraz innych podmiotów, wspierają konkurencyjność i zrównoważony rozwój przemysłu motoryzacyjnego Unii Europejskiej.
(7) W skład grupy powinni wejść przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Komisji, państw członkowskich oraz właściwych podmiotów reprezentujących przemysł i społeczeństwo obywatelskie, w szczególności konsumentów, związki zawodowe i organizacje pozarządowe.
(8) Bez uszczerbku dla przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom z dnia 29 listopada 2001 r. zmieniającej jej regulamin wewnętrzny(3), należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(9) Wszelkie dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(4).
(10) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
______
(1) COM(2010) 2020.
(2) COM(2010) 186.
(3) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.
(4) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(5) Dz.U. L 55/61 z 5.3.2010, s. 61.